Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Geraxy
    svarade
    Sträckläst tråden. Vad hände sen?!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hoppas skidresan var bra och att karets invånare klarat sig fint under resan!

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Din akvariehörna ser fin ut! Känns det bra med karen nu?
    Just nu är jag och åker sidor i Funäsdalen så jag hoppas dom klarar sig bra hemma.

    Som vanligt inför resor så blir det dåliga vattenvärden. Fick 0,1 i nitrit och gjorde nog 5 Vattenbytten på 200-250 liter vatten under några dagar och sedan var det borta.

    Mattade med hemgjord mix med vitlök och det grumlade och flöt runt partiklar överalt.

    var troligen det som orsakade nitriten.

    och ingen mat på ett par dagar, sen fick automatmataren matta varannan dag nu när jag är borta.

    ser ju akvariumen genom min webkamera





    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Din akvariehörna ser fin ut! Känns det bra med karen nu?

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Rufus
    Ja de blir lätt många, räkorna. Jag har köpt ett pulver, https://www.shrimps.se/sv/rakfoder/21-bakter-ae.html . Men det använder du kanske redan. Jag kan inte säga hur mycket nytta det gör då jag tyckte det gick rätt bra innan också. Men räkorna kanske tycker annorlunda om de kunde komma till tals.
    Den har jag inte använt, tack för tipset
    mvh

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Ja de blir lätt många, räkorna. Jag har köpt ett pulver, https://www.shrimps.se/sv/rakfoder/21-bakter-ae.html . Men det använder du kanske redan. Jag kan inte säga hur mycket nytta det gör då jag tyckte det gick rätt bra innan också. Men räkorna kanske tycker annorlunda om de kunde komma till tals.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Rufus
    Ser fin ut din hörna, klokt att växla ner en aning när det blir för mycket. Lusten brukar komma tillbaka då.
    Tack, jag känner mig nöjd och bättre blir det när räkorna är i karet åxå.

    har en uppföddare som jag köpte mina räkor i antalet 10 st som nu är ca 200 st.

    efter starten skulle jag vänta 3 veckor innan jag flyttar över dom från ställningen.

    kulturen från det karet dom går i är urkramade i det nya karet och det märks på dropptesterna att nutrifikations processen är igång.

    akvariet behöver åxå få den speciela beläggningen på saker något sorts slem som dom äter av.
    tror det kallades för mikrofilm har jag för mig.

    annars svälter dom.

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Ser fin ut din hörna, klokt att växla ner en aning när det blir för mycket. Lusten brukar komma tillbaka då.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: D062266A-8D73-4B82-9CA4-820FE9A2D899.jpeg
Visningar: 343
Storlek: 574,4 KB
ID: 2412620 Det var länge sedan man fick se alla 5 diskusen samtidigt

    den bleka diskusen är lägst i rang. Kan det vara därför den är så blek i färgen?



    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Tror du gör helt rätt!

    Jag är också en siffer och statistik nisse och följde upp alla inköp och utgifter då det begav sig och det rinner iväg stora pengar i denna hobby.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Gôtt!

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: CE26F442-E29B-4BBE-8CD3-BCF242DAC5A7.jpeg
Visningar: 302
Storlek: 262,3 KB
ID: 2412380 Sådär nu blev det enhetligt
    en hörna med akvarium

    Jag har nu börjat att förenkla mitt akvariumägande och hoppas på att det kan fungera bättre och lättare nu. Inte så många akvarium, bara 720 och 200 karet som ska stå uppfyllda med vatten.

    Ställningen är halvt avvecklad och när det nya 200 l akvariet är riktigt inkört med den filterkulturen jag tillsatte idag, så får två räkkar flytta till det nya.

    Sen får väll White purle räkorna flyta till 720 karet om dom inte blir sålda.

    Jag ska avvakta med att sälja av något än så länge.

    Drar ner på annat så som PMDD trycksat co2 för att förenkla det ytterligare. Mindre som kan gå fel på så sätt.
    Kommer att gå tillbaka till kranvattnet åxå eftersom det är en omständig sak att fylla en 200 literstunna med RO vatten som står i vägen på toan. Tar 9,5 timmar att fylla upp 100 liter.

    Det nya räkkaret klarar jag enkelt av med att tömma av i en 25 litare och sedan fylla tillbaka med RO vatten ur en hink.

    Räker kräver mycket mindre underhåll en fiskar.
    bara balansen i akvariet är stabil så tuffar det på av sig själv .

    Inget mer pilande i storkaret då jag är nöjd med hur det utvecklades till slut.

    Bara slamsugning av ytan på blästersanden som nu ligger i karet.

    Vattenbyte en gång i veckan och då 25-30% för att bättre motverka bakterieansamlingen mm.

    30 liters nanokaret i köket är åxå tömt och rengjort står på vinden och gottar till sig.

    Vill ju verkligen inte sälja alt jag jobbat för under dessa två och ett halvt åren.

    Räknade ihop det i excel, rekommenderar inte det till er andra. Blev en chock stannade på lite över 70 000kr på akvaristiken, och då är det inte med kostnader för juwel 180 liters karet jag startade med

    Men vem har sagt att en hobby inte får kosta pengar

    trevlig helg på er alla.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Det här får man nog vara nöjd med
    Bifogade filer
    Senast redigerad av smajlet; 09 January 2020, 19:46.

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Ja det är det, ser graciösa ut.
    Men nu har jag efter alla skalarår bytt till Acara electric blue och den ser inte riktigt riktig ut med den färgen..Alltid velat ha Blåciklider så nu blev det denna sagofärgade variant.
    Och som tidigare sagts: skötseln på ett så stort akvarium kan ju dras ner en hel del om man inte har så stor fisklast i det och växter som klarar av att inte duttas med...Det kan vara fint det med

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...