Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • smajlet
    svarade
    Dom äter tyvärr ingen mat, provat under tre dagar nu
    har testat med vitlöksfodret jag har,
    oxhjärta annan nyttig väldoftande diskusfrysfoder.

    dom börjar se bättre ut men inte mycket.

    matten är totalt ointressant.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 87F84B7C-BCB9-4B39-A676-1F29A65EA029.jpeg
Visningar: 161
Storlek: 1,01 MB
ID: 2411179
    Senast redigerad av smajlet; 30 November 2019, 11:11.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Tycker också att det är fint nu. Kul att se att det verkar gå på rätt håll.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Det är kanonfint!
    Tack nu är det bra igen, och nu ska det frodas och bara vara.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Det är kanonfint!

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Det här ser lovande ut.

    sen den 22/11 i år har växterna växt till sig riktigt ordentligt.

    Foto från den 22/11
    Klicka på bilden för större version

Namn: B916853E-EA12-4EF7-888E-091095310F05.jpeg
Visningar: 111
Storlek: 393,1 KB
ID: 2411149
    idag 28/11 inte ens en vecka

    Klicka på bilden för större version

Namn: 47970461-08CD-49A7-9DEF-26DCE209532C.jpeg
Visningar: 106
Storlek: 292,9 KB
ID: 2411150

    några grenar på vänster sida har kommit på plats för att täcka hörnet och filtret, samt en rot för att dölja filtret på höger sida.

    en gren i mitten åxå dessa saker har funnits på plats tidigare

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Skönt låter som en bra plan. Har precis kommit till lokalen. Sitter framför stordiskusarna kar och bara njuter.

    Du är som jag vill fiskarnas bästa men lärdomen är gör bara det som behövs.....håller tummarna stenhårt .

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Jag tycker definitivt att du skall köra betydligt längre.
    jag körde två veckor. Och väntade bara en dag innan jag matade eftersom min var intresserad. Sedan fick hon gå kvar för att äta upp sig ordentligt. Att flytta tillbaka dem så snabbt skulle inte jag göra.
    Det jag lärt mig är att det värsta som finns för diskus är stress. Så gott som alla mina problem med diskus har jag åsamkat med stressande förändringar. Jag är övertygad om att de som lyckas bäst med diskus har sina rutiner och följer dessa. Mina fiskar mår absolut bäst när jag inte gör något mer än matar och byter vatten. För mig blev det en dyrköpt läxa, i början läste jag alla råd jag kunde hitta, frågande så många som möjligt och fick massor med olika råd, ville göra allt för mina fiskar. Men jag inser nu att hade jag bara lyssnat på Patric och på alla de som sa att jag inte skulle göra något, ja då hade allt gott bra. Tänk på alla ändringar du gjort under den korta tid du haft fiskarn, dina fiskar har egentligen ännu inte haft chansen att etablera sig i karet. Jag säger detta av välmenande och för att det känns som du gör precis allt som jag gjort med samma resultat som jag haft. Under mitt första halvår dog sex av mina diskus. Först när jag slutade försöka allt möjligt och bara tog råd av en person blev det bättre. Visst har jag fortfarande problem och under sista månaden har åter ett par diskusar dött. Men det känns ändå som jag på något satt landat . Visst läser jag fortfarande olika råd men låter alltid bli att följa dem
    Jag Tänkte som du beskriver, men textförfattning är inte en dyslektikers starkaste sidor =).

    Jag kommer att försöka mata dom ikväll med oxhjärta dom förkänar att ha det bra

    Var hos patric och marie idag och det är som du och andra påtalat, dom har haft det tufft hemma hos den elaka jätten som bara rört runt i gryttan.
    Men nu ska det vara slut på det, bara VB och lite ansning av växterna som växer för mycket

    Sen ska dom andra två få gotta sig och bara äta om det fungerar..

    Patric trode dom blev PH chokade när jag plockade ur dom ur mitt 720 och bara la ner dom i karantänkaret, tänkte ju inte längre en näsa.
    Mätte ph i karantänkaret senare på kvällen och det var 7,4. Mitt akvarium ligger på 7.0 i ph.

    Partic trode det var därför de var så mörka i huden, försvinner det mörka och dom återtar färgen om en till två dagar så fortsätter jag med värmekuren och mattar på om dom vill äta. Patric och marie är så fantastiska på att hjälpa till, så tråkigt att dom inte kan ha kvar Stork Zoo
    Annars får vi sänka värmen igen för då kan det vara bakterier/infektion och då är det dumt med hög värme.

    Men sika finna smådiskus för 50kr dom hade när jag var där, blev så sugen.
    Men först måste jag klara av det här med mitt akvarium, det kommer inga nya diskus förens det är stabilt med dessa 5 och alla ska tigga om mat

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Jag tycker definitivt att du skall köra betydligt längre.
    jag körde två veckor. Och väntade bara en dag innan jag matade eftersom min var intresserad. Sedan fick hon gå kvar för att äta upp sig ordentligt. Att flytta tillbaka dem så snabbt skulle inte jag göra.
    Det jag lärt mig är att det värsta som finns för diskus är stress. Så gott som alla mina problem med diskus har jag åsamkat med stressande förändringar. Jag är övertygad om att de som lyckas bäst med diskus har sina rutiner och följer dessa. Mina fiskar mår absolut bäst när jag inte gör något mer än matar och byter vatten. För mig blev det en dyrköpt läxa, i början läste jag alla råd jag kunde hitta, frågande så många som möjligt och fick massor med olika råd, ville göra allt för mina fiskar. Men jag inser nu att hade jag bara lyssnat på Patric och på alla de som sa att jag inte skulle göra något, ja då hade allt gott bra. Tänk på alla ändringar du gjort under den korta tid du haft fiskarn, dina fiskar har egentligen ännu inte haft chansen att etablera sig i karet. Jag säger detta av välmenande och för att det känns som du gör precis allt som jag gjort med samma resultat som jag haft. Under mitt första halvår dog sex av mina diskus. Först när jag slutade försöka allt möjligt och bara tog råd av en person blev det bättre. Visst har jag fortfarande problem och under sista månaden har åter ett par diskusar dött. Men det känns ändå som jag på något satt landat . Visst läser jag fortfarande olika råd men låter alltid bli att följa dem

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Ibland kan det ju vara det bästa, att inte kunna köra igång direkt. Nu har du ju din lilla grupp som förhoppningsvis klarar sig och växer sig stark. Fem diskusar är ju alltid en början och när du sedan känner att du har plats, ekonomi, tid och lust kör du vidare. Min första grupp med smådiskusar växte ju ikapp mina stora på ett drygt år. Och även om början på min resa är väldigt lik din så har ju tiden av glädje överträffat den av oro många gånger om.

    Så håll ögonen på den friska gruppen och njut av dem. Ge dina sjuka lugn och ro och sedan massor av mat så är de säkert strax på banan igen.
    Vi får se vad som händer med sjuklingarna, det är nu 32 grader i karet.
    Får se om jag väntar 5 dagar med matningen så eventuella parasiter dör.

    Läste på nätet om någon värmekur, men minst fem dagar 32-34 grader skulle det vara inte mindre en 5 dagar.
    Efter 4 dagar skulle denna parasiten dö ut och för att vara säker skulle man köra 5 dagen åxå.

    Så man inte tar ur fisken och sätter tillbaka den i ursprungskaret.
    För det kan medföra att den 5 dagen så återkommer parasiten igen och man behöver göra om proceduren.

    Kommer inte ihåg vart jag läste men det lätt vetigt i alla fall


    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ibland kan det ju vara det bästa, att inte kunna köra igång direkt. Nu har du ju din lilla grupp som förhoppningsvis klarar sig och växer sig stark. Fem diskusar är ju alltid en början och när du sedan känner att du har plats, ekonomi, tid och lust kör du vidare. Min första grupp med smådiskusar växte ju ikapp mina stora på ett drygt år. Och även om början på min resa är väldigt lik din så har ju tiden av glädje överträffat den av oro många gånger om.

    Så håll ögonen på den friska gruppen och njut av dem. Ge dina sjuka lugn och ro och sedan massor av mat så är de säkert strax på banan igen.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Patrik har ju allt, säljer ju massor med kar billigt och har ju massor med begagnat av allt....så det är väl bara att köra igång vinterprojektet. Kollade inte riktigt hur många små som var kvar men jag skall ju dit imorgon så jag kollar lite
    Problemet är väll just nu att jag går under styret av något som vi kallar för FK i vårt sammhälle och det är lite skillnad på det och lönen man brukar få ut varje månad.
    Så jag har inte pengar just nu tyvärr att starta igång ett nytt akvarium och matta upp diskus till vuxna.

    Det är ju frästande, jag satt och tänkte på vad jag skulle behöva för att starta det projektet.

    Plats för ett 2-300 liters akvarium
    Akvarium
    Bänk
    Luftpump
    svampfilter till luftdrivningen
    Värmare
    Mat
    Vatten i mängder och troligen måste det åldras och kanske behöver jag köra RO vatten pga mitt brunnsvatten och des kvalite. 9 timmar tar det mig att få 100 liter RO vatten.
    Har säkert glömt av flera viktiga saker för att få till det.

    Hade jag haft dessa sakerna uppstälda och klart för att köpa fisken så hade det varit ett enkelt val

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Trist med diskusen. Det är nog inte så bra att ha grus och växter i karantänen, speciellt inte i kombination med värmebehandling. Bästa karantänen är bara glas och helt rent från skit.
    Ja den tanken har slåt mig åxå, dock så är karet tillfäligt ledigt har inget annat som går att använda. Så det är värt ett försök, går det inte så slutar historian där.

    Och tyvärr så kommer jag troligen inte köpa flera diskus i framtiden, kollar nu på lämplig fisk eller om jag struntar i det och kör på räkor istället.
    De räkorna jag släpt i har aklimatiserat sig väldigt bra.

    Det var en diskus igår som var och mumsade på en kösbärsräka men den är ju så mycket snabbare en en diskus
    Måste hitta någon bra fisk ut av alla dom som finns där ute, och framföralt en som tåll planterat akvarium.

    Jag funderade ju på discus i ett akvarium med bara rötter men det ser i min mening väldigt tråkigt ut och jag saknar direkt utseendet och känslan av att ha ett akvarium
    Mitt akvarium är huvudatraktionen i vardagsrumet

    Kanske blir det guppies istället

    Jag har ingen anning, men diskus suger ur mig all den energin jag har kvar, och jag behöver den mer en någonsin just nu för att kunna fortsätta med andra saker =).
    Så dom tre som eventuellt går kvar ja dom får stanna så länge dom orkar med.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Trist med diskusen. Det är nog inte så bra att ha grus och växter i karantänen, speciellt inte i kombination med värmebehandling. Bästa karantänen är bara glas och helt rent från skit.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet

    5-6 cm för 50kr det är ju oslagbart pris
    fast då behöver jag inhandla värmare luftpump svampfilter samt ha ett akvarium som är oinrett.

    och köpa 20 st småtingar .
    Patrik har ju allt, säljer ju massor med kar billigt och har ju massor med begagnat av allt....så det är väl bara att köra igång vinterprojektet. Kollade inte riktigt hur många små som var kvar men jag skall ju dit imorgon så jag kollar lite

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ja det låter ju nästan som en plan Men tänk om 17-18st överlever till vuxen ålder, då blir det till att skaffa många liter akvarium...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...