Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Det där med mat beror ju på vilken väg du väljer. Som med allt vad det gäller diskus finns det de som tycker oxhjärta är helt förkastligt och de som tycker det är det bästa som finns. Det finns det som menar att man skall variera kosten så mycket som möjligt och de som menar att det är stressande för diskusar att byta foder. Du måste hitta din väg. Herkules zoo säljer stendkers oxhjärta , grymt dyr men fruktansvärt kompakt och därigenom dryg samt smutsar inte ner vattnet nämnvärt . Jag ger mina oxhjärta en gång om dagen annars blir det trebit diskus granulat. Jag vet uppfödare som enbart ger forrelpellets och tycker det funkar bäst ( gossar att det är det billigaste fodret man kan få tag i. Mina vill inte äta det. Så det är nog bara att pröva dig fram, levandefödare brukar ju vara väldigt uppskattat också.
    Tack för informationen.

    jag låter automatmataren ge en blandning av litet från fyra olika torr foder. vid kl 09:00 och vid 15:00

    sen ger jag dom frysfoder av diskusmix med bl.a. kalkonhjärta i blandningen och en hel del annat. Även artemia får dom.

    mvh

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Det där med mat beror ju på vilken väg du väljer. Som med allt vad det gäller diskus finns det de som tycker oxhjärta är helt förkastligt och de som tycker det är det bästa som finns. Det finns det som menar att man skall variera kosten så mycket som möjligt och de som menar att det är stressande för diskusar att byta foder. Du måste hitta din väg. Herkules zoo säljer stendkers oxhjärta , grymt dyr men fruktansvärt kompakt och därigenom dryg samt smutsar inte ner vattnet nämnvärt . Jag ger mina oxhjärta en gång om dagen annars blir det trebit diskus granulat. Jag vet uppfödare som enbart ger forrelpellets och tycker det funkar bäst ( gossar att det är det billigaste fodret man kan få tag i. Mina vill inte äta det. Så det är nog bara att pröva dig fram, levandefödare brukar ju vara väldigt uppskattat också.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Ja men titta, alla utom en ser ju pigga ut! Hoppas den mörka bättrar på sig.
    Det är lite lustigt med vart fisken befinner sig i ledljuset och vilken vinkel den har.

    Diskusen som är i höger hörna är väldigt blek i färgen

    på filmen jag kallar för hierarki kan man se den bli bortjagad i början och då får man en annan bild av den.

    Dom fyra andra blåa diskusarna är dom som mobbar ut den lila blåa diskusen och är även på qurlicuncuren men inte så mycket som dom är på den lilla cobolten.

    men den är pigg och äter så hoppas att den är stark nog att äta upp sig.

    kanske blir den störst och dominantast i karet
    Senast redigerad av smajlet; 07 October 2019, 05:25.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ja men titta, alla utom en ser ju pigga ut! Hoppas den mörka bättrar på sig.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Lite hierarki i karet tror jag.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Har säker frågat förut:

    men nu behöver jag köpa in mer frysfoder och då tar jag gärna emot tips på bra sådant som ger minna diskus energi och tillväxt

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Dom äter på mycket bättre en med scalarerna i karet.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Den här är ett litet ororsmoment
    Klicka på bilden för större version

Namn: 3BBBBC2E-88F5-4256-9AF0-791A4168499D.jpeg
Visningar: 141
Storlek: 304,1 KB
ID: 2409267
    håller sig undan men kommer fram nu när scalarerna är borta.

    Hoppas på att den ska äta sig rund om magen som ser väldigt tom ut

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Lite mat så visar dom upp sig
    Klicka på bilden för större version

Namn: 5BC05482-BB4A-4775-9EBD-C270C1020532.jpeg
Visningar: 143
Storlek: 470,9 KB
ID: 2409264

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet

    Precis så käns det, bara hålla tummarna.
    Hoppas verkligen du lyckas med dina diskusar, så tråkigt med så många förluster.
    För stunden käns alt hopplöst och man vill bara packa ihop, men så återkommer ljuset efter några dagar och man är på frammarsch igen
    Precis så, håll ut. Hoppas de får behålla resten nu.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Attans, får en känsla av att det finns två vägar till att bli en lycklig diskusägare, den lätta vägen eller den tuffa vägen. Vi valde båda den tuffa vägen.......
    Precis så käns det, bara hålla tummarna.
    Hoppas verkligen du lyckas med dina diskusar, så tråkigt med så många förluster.
    För stunden käns alt hopplöst och man vill bara packa ihop, men så återkommer ljuset efter några dagar och man är på frammarsch igen

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Attans, får en känsla av att det finns två vägar till att bli en lycklig diskusägare, den lätta vägen eller den tuffa vägen. Vi valde båda den tuffa vägen.......

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Tror du gör rätt i att flytta ut de magra och ge dom en chans även om karet är litet. Tänk nu på att håla stenkoll på vattnets kvalitet det behövs inte mycket för att det går galet..... mitt första försök var ju åtta, av vilka tre gick åt rätt snabbt. Sedan var det ytterligare sju av vilka det bara är tre kvar idag. Så det är inte lätt om något går galet, men sedan helt plötsligt funkar det. Av mina 15 första diskus är det bara åtta kvar.

    Så kämpa på.
    En dog igår på eftermidagen och den andra var död nu på morgonen idag.
    Försökte mata dom för hand men dom tog inte emot maten, var noga med att suga ur matresterna för att inte smutsa ner vattnets kvalite.

    Så nu får vi se om det är någon mer i 720 karet som behöver uppsikt, dom har alla varit tillbakadragna under gårdagen och i förgår.
    Men det är nog för att jag håvade upp scalarerna.

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Tror du gör rätt i att flytta ut de magra och ge dom en chans även om karet är litet. Tänk nu på att håla stenkoll på vattnets kvalitet det behövs inte mycket för att det går galet..... mitt första försök var ju åtta, av vilka tre gick åt rätt snabbt. Sedan var det ytterligare sju av vilka det bara är tre kvar idag. Så det är inte lätt om något går galet, men sedan helt plötsligt funkar det. Av mina 15 första diskus är det bara åtta kvar.

    Så kämpa på.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Jag har en heltokig idé med 720 karet om diskusen inte skulle överleva

    Det blir räkkar av det

    Amanos, CR och Yellow neon stripes.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...