Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj Nicklas!
    Det var var verkligen kul och intressant att träffa dig idag nere på Z-shopen.
    Jag fick mig en en rejäl lektion och utläggning i vattenkemi. Du är sannerligen påläst.
    Jag tror att du gör helt rätt med det tankesätt du nu har riktat in dig på.
    Var konsekvent och lugn när det gäller dina Discusar och följ de tips och råd du läser dig till samt får av andra duktiga Discushållare.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hur funkar det nu med dina discusar?

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Det är full fart här i akvariet

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av stefant
    3-5 dagar ska det ta
    Tackar, håller på att letar ägg nu, dom är ju himla lätta att ta.
    sätter fingret på dom försiktigt och rullar så fastnar dom på fingret

    dom la ägg på algmagneten åxå vilket var gott

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    3-5 dagar ska det ta

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Nu kan jag åldra 300 liter vatten

    får nog bli att ta bort den svarta 100 litaren och ställa den gröna 200 litaren på den platsen.

    den svarta går ju att flyta på

    blir lite trångt annars.

    Klicka på bilden för större version

Namn: CBFA1BC7-D95E-4C50-8F90-56AA8C185BB4.jpeg
Visningar: 194
Storlek: 477,3 KB
ID: 2410352

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: B85A7DA0-5762-4718-99FE-F912B0D9BA71.jpeg
Visningar: 198
Storlek: 384,4 KB
ID: 2410349
    Mina corydoras har lagt ägg

    min fru såg kulorna på framglaset.

    någon som vet hur lång tid det tar innan dom kläcks

    mvh

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC

    Måste citera LoGeek då jag instämmer i meningen.
    Skriver kanske lite hårdnackat nu till dig nu Smajlet. Jag har inte för avsikt att vara stöddig eller kritisk, bara att få dig att tänka till. Fundera på denna fråga, -Varför har jag akvarium?

    Är inte tanken med akvarium i grund och botten en levande tavla där man kan sätta sig ner och njuta av lugnet och livet där inne som förhoppningsvis puttrar på med ro. Lite vb och växt ansning då och då, justering av en pinne eller lite algskrap. Titta på oss andra på forumet. Det finns ingen som bökar runt i sitt akvarium som en bulldozer som du gör. Så klart att biologin, växter och fiskar kommer i obalans av detta. Dessutom spenderar du mycket pengar på diverse utrustning om och om igen. Ditt akvarium ska ju vara något du kan njuta utav, inte som ett ständigt problem förknippat med en massa arbete och dyra ekonomiska utlägg. Din tråd är ungefär 1,5 år gammal. Jag har följt dig och om jag inte missminner mig helt så har du tömt och gjort om i karet 3 eller 4 gånger på denna tid.
    Föreställ dig själv att varje dag när du kommer hem från ditt arbete så har någon möblerat om i ditt hus. Bytt plats på kök eller badrum. Ökat eller tagit bort lampor. Bytt klinkers mot plastmatta. Höjt eller sänkt temperaturen i rummen. Ökat eller sänkt vatten vattentrycket osv. Ändrad kost i kylskåpet. Tror det hade stressat sönder varje människa genom komma hem till ett hem som är obekant.

    Jag förstår att du så gärna vill dina fiskar väl och att de ska ha det så bra som möjligt, men att du också har ett starkt pysselbehov i din personlighet. Denna kombination kanske inte passar helt in på ett sällskapskar. Fiskodling en annan sak. Men fisk och växter har ett liv och som säkert vill ha lugn och behaglig vardag.
    Låt bara ditt fina 720 bara "flyta" på och frodas som en del av hemmets inredning. Börja bygg tex modelljärnväg vid sidan om (det var det ända konkreta jag kunde komma på aldrig själv gjort det) Det är ju typ en hobby där man kan skapa och göra om i det oändliga.
    Ta en rejäl fundering på vad du vill med ditt akvarium Ibland bara dundrar man på utan att tänka på vad man egentligen gör.

    Hoppas du inte tar illa upp av min text, för i så fall går jag på knä och ber tusen gånger om ursäkt. Vill bara hjälpa till.
    Ha en trevlig helg Smajlet
    Fint skrivet av dig och så mycket klocka ord, jag och min fru har diskuterat igenom det här på samma sätt engufär.
    Hon ser det på samma sätt och det är rätt det ni säger, det svåra för mig är bara att jag vill så gärna mer en jag klarar av.

    Det smärtar mig varje gång jag tänker på att det är jobbigt och jag får inte njuta av karet, utan bara en massa arbeten och att man aldrig blir nöjd med det man har.
    Att sälja akvariumet har funits i tankarna men det känns åxå eftersom man har jobbat så mycket för det här.

    Jag får fundera över hur jag ska göra före jag köper mer fisk eller annat till akvariumet, det blir mycket om man inte vill behålla karet.

    Mvh Nicklas.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Jag vet inte om diskus reagerar på Cu2, sio2 samt pos4 i dina halter men det ger väl i alla fall algtillväxt.

    Du har lock på karet va? Annars kommer koppar ackumuleras upp rätt snabbt pga avdunstningen.
    Jag har algtillväxt så det knakar ut av det

    Jag har lock för fiskarna hoppar ur annars

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC

    Måste citera LoGeek då jag instämmer i meningen.
    Skriver kanske lite hårdnackat nu till dig nu Smajlet. Jag har inte för avsikt att vara stöddig eller kritisk, bara att få dig att tänka till. Fundera på denna fråga, -Varför har jag akvarium?

    Är inte tanken med akvarium i grund och botten en levande tavla där man kan sätta sig ner och njuta av lugnet och livet där inne som förhoppningsvis puttrar på med ro. Lite vb och växt ansning då och då, justering av en pinne eller lite algskrap. Titta på oss andra på forumet. Det finns ingen som bökar runt i sitt akvarium som en bulldozer som du gör. Så klart att biologin, växter och fiskar kommer i obalans av detta. Dessutom spenderar du mycket pengar på diverse utrustning om och om igen. Ditt akvarium ska ju vara något du kan njuta utav, inte som ett ständigt problem förknippat med en massa arbete och dyra ekonomiska utlägg. Din tråd är ungefär 1,5 år gammal. Jag har följt dig och om jag inte missminner mig helt så har du tömt och gjort om i karet 3 eller 4 gånger på denna tid.
    Föreställ dig själv att varje dag när du kommer hem från ditt arbete så har någon möblerat om i ditt hus. Bytt plats på kök eller badrum. Ökat eller tagit bort lampor. Bytt klinkers mot plastmatta. Höjt eller sänkt temperaturen i rummen. Ökat eller sänkt vatten vattentrycket osv. Ändrad kost i kylskåpet. Tror det hade stressat sönder varje människa genom komma hem till ett hem som är obekant.

    Jag förstår att du så gärna vill dina fiskar väl och att de ska ha det så bra som möjligt, men att du också har ett starkt pysselbehov i din personlighet. Denna kombination kanske inte passar helt in på ett sällskapskar. Fiskodling en annan sak. Men fisk och växter har ett liv och som säkert vill ha lugn och behaglig vardag.
    Låt bara ditt fina 720 bara "flyta" på och frodas som en del av hemmets inredning. Börja bygg tex modelljärnväg vid sidan om (det var det ända konkreta jag kunde komma på aldrig själv gjort det) Det är ju typ en hobby där man kan skapa och göra om i det oändliga.
    Ta en rejäl fundering på vad du vill med ditt akvarium Ibland bara dundrar man på utan att tänka på vad man egentligen gör.

    Hoppas du inte tar illa upp av min text, för i så fall går jag på knä och ber tusen gånger om ursäkt. Vill bara hjälpa till.
    Ha en trevlig helg Smajlet
    Kloka ord ICC, jag har tänkt exakt så, men har inte riktigt kunnat formulera mig i skrift

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet




    Tillriningen till brunnen ökar nu med regnet och vatten i grundvattenmagasinet suksesivt. Så det borde vara mer än 50 liter i timmen idag. och förhoppningsvis ska det inte bli extremtorka igen.

    Förstår hur du ser på det, men mer en 7% klarar jag av att göra.
    Om jag ska köra med RO vatten så blir det 100 l max per tillfälle (14%) efter åldring i 24 timmar som går, men jag skulle personligen inte byta 100 l per dag.
    2 ggr i veckan skulle jag göra VB max, blir det höga No2 så får man ju bytta åxå.

    Med kranvattnet om det går att åldra det så blir åtminstone PH stabilt på 7,4.
    Har en tunna som tar 200 liter men vet inte om jag vill ställa den i badrumet
    Jag har dock inga problem att åldra kranvattnet i min 100 liters tuna.
    Men hur blir det med Cu2 och sio2 samt pos4 värdena i mitt kranvatten, dom försviner inte för att man åldrar vattnet?

    Har hört att diskusen ska vara motståndskraftig mot koppar i vattnet, när jag kör med kalt kranvatten ar ju kopparhalten som lägst 0,1-0,3.
    Med tempurerat vatten ligger den på 0,8, dock borde min kopparhalt nu när jag har PH höjande filtermedia i en tub slå ut kopparvärdena i mitt vatten tack vare ph höjningen från 6,8 till 7,4.
    Det har redan gått ner från 0,4 till 0,1 i kallvattnet.

    Installerade ett avsyrningsfilter nylligen för just det endamålet. mina vattenreningskostnader för just diskushållning har varit kostsamma det senaste året.

    Mvh
    Jag vet inte om diskus reagerar på Cu2, sio2 samt pos4 i dina halter men det ger väl i alla fall algtillväxt.

    Du har lock på karet va? Annars kommer koppar ackumuleras upp rätt snabbt pga avdunstningen.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Smajlet, det är alltid trist att behöva vara den som är lite kritisk istället för att glatt heja på.
    Måste citera LoGeek då jag instämmer i meningen.
    Skriver kanske lite hårdnackat nu till dig nu Smajlet. Jag har inte för avsikt att vara stöddig eller kritisk, bara att få dig att tänka till. Fundera på denna fråga, -Varför har jag akvarium?

    Är inte tanken med akvarium i grund och botten en levande tavla där man kan sätta sig ner och njuta av lugnet och livet där inne som förhoppningsvis puttrar på med ro. Lite vb och växt ansning då och då, justering av en pinne eller lite algskrap. Titta på oss andra på forumet. Det finns ingen som bökar runt i sitt akvarium som en bulldozer som du gör. Så klart att biologin, växter och fiskar kommer i obalans av detta. Dessutom spenderar du mycket pengar på diverse utrustning om och om igen. Ditt akvarium ska ju vara något du kan njuta utav, inte som ett ständigt problem förknippat med en massa arbete och dyra ekonomiska utlägg. Din tråd är ungefär 1,5 år gammal. Jag har följt dig och om jag inte missminner mig helt så har du tömt och gjort om i karet 3 eller 4 gånger på denna tid.
    Föreställ dig själv att varje dag när du kommer hem från ditt arbete så har någon möblerat om i ditt hus. Bytt plats på kök eller badrum. Ökat eller tagit bort lampor. Bytt klinkers mot plastmatta. Höjt eller sänkt temperaturen i rummen. Ökat eller sänkt vatten vattentrycket osv. Ändrad kost i kylskåpet. Tror det hade stressat sönder varje människa genom komma hem till ett hem som är obekant.

    Jag förstår att du så gärna vill dina fiskar väl och att de ska ha det så bra som möjligt, men att du också har ett starkt pysselbehov i din personlighet. Denna kombination kanske inte passar helt in på ett sällskapskar. Fiskodling en annan sak. Men fisk och växter har ett liv och som säkert vill ha lugn och behaglig vardag.
    Låt bara ditt fina 720 bara "flyta" på och frodas som en del av hemmets inredning. Börja bygg tex modelljärnväg vid sidan om (det var det ända konkreta jag kunde komma på aldrig själv gjort det) Det är ju typ en hobby där man kan skapa och göra om i det oändliga.
    Ta en rejäl fundering på vad du vill med ditt akvarium Ibland bara dundrar man på utan att tänka på vad man egentligen gör.

    Hoppas du inte tar illa upp av min text, för i så fall går jag på knä och ber tusen gånger om ursäkt. Vill bara hjälpa till.
    Ha en trevlig helg Smajlet

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Med dina vattenproblem och långsamma tillrinning så vet jag inte att råda dig. Tveksamt att dina planerade förändringar räcker när du bara kan byta 7% vatten två gånger i veckan. Växtakvarium med lättskötta sällskapsfiskar vore nog ingen dum idé.

    Ursprungligen postat av LoGeek
    Smajlet, det är alltid trist att behöva vara den som är lite kritisk istället för att glatt heja på. Men sammanfattningsvis vill jag egentligen bara säga att du nu är i färd med att totalt göra om hela karet inspirerat av det vi kan kalla "Simplydiscus-metoden" eller klassisk diskushållning, men du kan bara genomföra halva metoden eftersom du inte kan utföra de vattenbyten den bygger på.
    Tillriningen till brunnen ökar nu med regnet och vatten i grundvattenmagasinet suksesivt. Så det borde vara mer än 50 liter i timmen idag. och förhoppningsvis ska det inte bli extremtorka igen.

    Förstår hur du ser på det, men mer en 7% klarar jag av att göra.
    Om jag ska köra med RO vatten så blir det 100 l max per tillfälle (14%) efter åldring i 24 timmar som går, men jag skulle personligen inte byta 100 l per dag.
    2 ggr i veckan skulle jag göra VB max, blir det höga No2 så får man ju bytta åxå.

    Med kranvattnet om det går att åldra det så blir åtminstone PH stabilt på 7,4.
    Har en tunna som tar 200 liter men vet inte om jag vill ställa den i badrumet
    Jag har dock inga problem att åldra kranvattnet i min 100 liters tuna.
    Men hur blir det med Cu2 och sio2 samt pos4 värdena i mitt kranvatten, dom försviner inte för att man åldrar vattnet?

    Har hört att diskusen ska vara motståndskraftig mot koppar i vattnet, när jag kör med kalt kranvatten ar ju kopparhalten som lägst 0,1-0,3.
    Med tempurerat vatten ligger den på 0,8, dock borde min kopparhalt nu när jag har PH höjande filtermedia i en tub slå ut kopparvärdena i mitt vatten tack vare ph höjningen från 6,8 till 7,4.
    Det har redan gått ner från 0,4 till 0,1 i kallvattnet.

    Installerade ett avsyrningsfilter nylligen för just det endamålet. mina vattenreningskostnader för just diskushållning har varit kostsamma det senaste året.

    Mvh
    Senast redigerad av smajlet; 01 November 2019, 05:43.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Smajlet, det är alltid trist att behöva vara den som är lite kritisk istället för att glatt heja på. Men sammanfattningsvis vill jag egentligen bara säga att du nu är i färd med att totalt göra om hela karet inspirerat av det vi kan kalla "Simplydiscus-metoden" eller klassisk diskushållning, men du kan bara genomföra halva metoden eftersom du inte kan utföra de vattenbyten den bygger på.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Med dina vattenproblem och långsamma tillrinning så vet jag inte att råda dig. Tveksamt att dina planerade förändringar räcker när du bara kan byta 7% vatten två gånger i veckan. Växtakvarium med lättskötta sällskapsfiskar vore nog ingen dum idé.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...