Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Ursprungligen postat av LoGeek

    Att rota runt i inredning och sand är en klassisk dödsfälla för fisk... trist! Hoppas resten av fiskarna mår bra.

    Men menar du att du ska ha 10 diskus i detta kar och endast byta 25% i veckan? Käre nån...
    Ja en är det inte att ropa hej för bäcken har vi inte kommit över, det dör av någon tetra då och då.
    Bara inte fler stairbai eller skallarer dör så går ju dom andra att ersätta till en betydligt biligare peng.

    Det där med vattenbyte är en sak som det råder olika meningar om.
    Min tanke är att på längre sikt nu skapa ett akvarieklimat med mycket goda förhållanden, och att karet sköter kretsloppet av sig skälv med mycket god filtrering.
    Svårt att säga men om man ser på Mats akvarium i Akvariestugan så är mina tankar samma som hans när det gäller akvarium som över tid sköter sig mer av sig själv som jag förstått det.

    Dock får man kontrollera vattenkvaliten med hjälp av droptester och givetvis bytta vaten åxå.

    Mvh

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Jag skall bara flika in en kommentar; Det viktiga nu är att få igång karet, hitta en fin balans - innan discusarna introduceras.
      Sedan kan själva mängden vatten vid vattenbyte givetvis ökas.
      Vi stirrar ganska enögt på hållningen av diskus - inredda kar kontra nästan helt tomma. Enorma mängder vattebyten flera gånger i veckan, eller en något mer återhållsam rutin.
      Det gäller att hitta den rutin som passar det skvarium man vill ha.
      Discus är en ciklid som faktiskt går att ha i inredda kar, bara man behandlar detta kar på ett varsamt och förståndigt vis. Regelbundna vattenbyten är självfallet regel.

      Hoppas allt blir toppenbra!

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        Precis Mats. Har själv haft diskus i inrett kar, som även lekt, och håller med att det går. Du har helt rätt när du poängterar varsamhet, förstånd och regelbundna vattenbyten.

        Smajlet, att kontrollera vattenkvaliteten med diskus kan du inte enbart gå på. Det största hotet är patogenernas tillväxt i karet och de ser du inte med något dropptest. Inget akvarium kan själv hålla nivån av dessa nere.

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Ursprungligen postat av LoGeek
          Precis Mats. Har själv haft diskus i inrett kar, som även lekt, och håller med att det går. Du har helt rätt när du poängterar varsamhet, förstånd och regelbundna vattenbyten.

          Smajlet, att kontrollera vattenkvaliteten med diskus kan du inte enbart gå på. Det största hotet är patogenernas tillväxt i karet och de ser du inte med något dropptest. Inget akvarium kan själv hålla nivån av dessa nere.
          Finns det typ som TDS mätare för att se det här?
          tänkte i alla fall investera i en sån mättare för PPM värdet och en för PH så man snabbt kan mätta av dessa två.

          Såg på nättet någon som hade en givare med någon skiva av något slag koplad till en laptop avancerat.
          som visade ph nitrit nitrat mm grym utrustning men kostar nog en del och så programvaran på det, samt att man blev tvungen att köpa nya skivor som gick en månad i taget.

          Mvh.
          Senast redigerad av smajlet; 04 August 2018, 10:10.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Nej patogener kan du inte mäta. Jag ser ingen nytta av att mäta något annat heller i ett inkört kar. Så på gränsen bör man inte ligga att man gör vattenbyten utifrån dropptester.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              Och dyra mätinstrument njaa.. brukar vara krångel men kalibrering. Jag är inte mycket för att mäta men vill man komma billigt undan så tycker jag att tetra teststickor ger en bra indikation om nåt skulle vara galet. Aquarium co-op rekomenderade tetra framför alla andra stickor och dessa verkar vara bra. De mäter Nitrat, nitrit, Gh, Kh. Ph, Klor och med stickorna mäter jag Gh och Kh precis som vattenverket uppger att det ska innehålla Dvs Gh ca8 och Kh ca5. Plus att ena akvariet är överbelastat och där visade stickan hög nitrat och låg nitrat i det med låg belastning. Det styrker min tilltro! Tar 60 sekunder att få ett svar på alla 6 värden...https://www.cyberzoo.se/akvaristik/v...in-1-25st.html
              Senast redigerad av åheim; 04 August 2018, 15:32.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                Fast de där stickorna är inte speciellt tillförlitliga. Jag har både dom och dropptest för nitrit och dropptest för ph och dropptesten visar alltid andra värden än stickorna. I synnerhet när det gäller nitrit ger stickorna bara utslag när man närmar sig 0,5 och då är det på tok för sent.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  Jag har mätt rent kranvatten och akvarievatten och tetras stickor ger en väldigt bra fingervisning, inte exakta värden på pricken, eftrsom skalan inte är exakt och färg är inte helt lätt att jämföra men räcker gott för mig iallafall!

                  Tex kranvatten visar Ph 8, stämmer bra mot kommunens sida
                  Kolsyrade lite vatten och då visade stickan 6,4 så den reagerade på skillnaden iallafall...

                  Akvarierna ligger på ca 7,4 och det verkar ju vara korrekt eftersom kranvattnet är buffrat till 8 och går ner efter ett tag.
                  Senast redigerad av åheim; 04 August 2018, 17:12.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Stahl
                    • June 2018
                    • 333

                    Största problemet med stickorna är som sagt mätningen av nitrit då de ger en bild av att allt är ok även efter det att det inte längre är ok.

                    Även ph är inte helt korrekt, den missar på 0,2-0,4 ungefär men missen är lika stor (dvs 0,2-0,4) hos nitrit och där är det mycket värre.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      Du måste ha en hel del erfarenhet av nitrit i dina kar eftersom du exakt och tvärsäkert vet detta, själv har jag aldrig någonsin haft problem så jag kan inte överbevisa dig i detta läge
                      Jag hävdar att tetras stickor är en bra indikator på hur det ligger till med olka värden i akvariet, inklusive nitrit! Sen att stahl inte kan acceptera det kan jag inte göra nåt åt
                      Senast redigerad av åheim; 04 August 2018, 19:50.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Stahl
                        • June 2018
                        • 333

                        Uppenbarligen har du ju större problem än mig eftersom dina teststickor faktiskt ger utslag på nitrit... Jag kan istället korrigera nivån innan den blir så hög att stickorna ger utslag.

                        Men nu har vi kapat tråden tillräckligt. Det har nog blivit tydligt redan att teststickor duger inte när man pratat om så pass känsliga fiskar som discus.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Jättetråkigt Niklas.

                          Hörde ju att ett par scalarer till fått ge livet under natten. I mitt diskuskar började ju alla mina problem med en kraftig och överambitiös rengöring av sand och ommöblering. Efter det har jag ju aldrig lyckats komma tillrätta med detta kar. Så jag har ju efter långt övervägande flyttat all fisk från detta kar, vilket naturligtvis inte är en bra lösning men eftersom alla värden var bra i karet men fisken inte mådde bra ....slutade med vattenbyten varannan dag för att fisken inte skulle dö. Men hos dig kan ju risken vara vattnet i brunnen och då är det ju inte en lösning.

                          Jag tror massor på Mats , men vettisjutton om jag klarat ha is i magen när fiskarna dör så snabbt. Jag hade flyttat fiskarna till ett av dina andra kar där du inte rört om och haft vattenbyten och hoppats på att det skulle lugnat ner sig. Men som du vet kan jag inte mycket utan ibland mer hjärta en hjärna och att sitta bredvid när fisken dör är något jag inte klarar.

                          sedan är det nog som flera tidigare skriver, jag hade inte satsat på mycket dyra mätare för att testa vatten. Jag kör ju regelbundet med sticka, vet att många inte tycker dessa är tillräckligt exakta men jag har ju gjort flera dropptester och dessa har alltid visat samma som stickan, sedan har jag ju ännu aldrig haft nitrit i högre grad så det kanske är då stickan visar fel. Men som sagt, man får en fingervisning ganska om något förändras. Det jag är rädd för är ju icke mätbara bakterier, men det snabba frånfälle du har i dit kar tror jag ju det är ditt vatten och om det är brunnsvattnet så hjälper ju inga vattenbyten.....

                          så is i magen eller i panik rädda fisken, det är frågan....

                          Håller tummarna och hoppas det löser sig , lider med dig.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Men... jag har inte sagt att man skall sitta och titta på när fisk blir sjuka och dör. Man kan ställa iordning ett kar som man flyttar en eller flera fiskar till, och håller koll på dessa - samtidigt som man har uppsyn över det huvudsakliga karet.

                            Nu har ju jag haft en väldans tur genom åren och inte drabbats av sjuka fiskar - men givetvis har det hänt några gånger att någon fisk kroknat, blivit dålig och dött.
                            En Stendkerdiskus (blå-turk) blev vid ett tillfälle väldigt hängig, den fisken avlägsnade jag ur karet och satte i ett separat kar. Där fick den gå ett tag tills den piggnat till och återfördes lyckosamt till den ursprungliga gruppen.

                            Tänk efter, planera noga och försök att i förväg visualisera vad som kan hända när man gör snabba, överilade åtgärder.

                            Lycka till!
                            Allt gott!

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Jag har ju funderat på att flytta alla fiskarna till ett akvarium där siamensisen bor. Dom som var början till alt det här.

                              Som mår hur bra som helst. Dock är det bara 40 liter oinret kar med lite gömställen lite flytväxter och hornsvärv och plastväxter.

                              Jag vill inte töma mitt 720 och göra om alt.
                              Jag funderar på att fiska upp fiskarna och ha dom i minna andra kar.

                              När karet är tömt på fisk så tänkte jag i så fall rengöra minna två filter samtidig som jag byter ut lavastenarna till jbl micromec eller annan bra biologisk filtermedia. Fick höra att det krävdes en stor mängd mer i minna filter av lavasten för god funktion.

                              Mvh N.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Niklas, jag menade inte att skrämma upp dig, ligger mycket i det Mats säger om att ta det lungt och tänka igenom allt en gång till......det är nog det jag alltid missar, lätt att handla i panik.......ett fel jag nog gör mer än jag vill erkänna.... tänker på dig och håller tummarna

                                Kommentar

                                Arbetssätt...