Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Ja vi får hoppas att det löser sig för er båda.

    Mats har mycket erfarenhet från sitt sätt att hålla ciklider och diskus. Ska ni köra hans sätt i ett inrett kar så är mitt tips att också lyssna på honom fullt ut! Att köra delar av Mats sätt kommer med stor sannolikhet sluta i döda diskus. Att försöka köra som Mats med diskus men tex ha för mycket fisk i karet, stressa mognadsfasen, rota runt i inredning etc blir totalfel. Jag tror att Mats håller med om att hans sätt är en balansgång som inte ger utrymme för sådana snedsteg...?

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av LoGeek
      Ja vi får hoppas att det löser sig för er båda.
      Mats har mycket erfarenhet från sitt sätt att hålla ciklider och diskus. Ska ni köra hans sätt i ett inrett kar så är mitt tips att också lyssna på honom fullt ut! Att köra delar av Mats sätt kommer med stor sannolikhet sluta i döda diskus. Att försöka köra som Mats med diskus men tex ha för mycket fisk i karet, stressa mognadsfasen, rota runt i inredning etc blir totalfel. Jag tror att Mats håller med om att hans sätt är en balansgång som inte ger utrymme för sådana snedsteg...?
      Japp, jag håller med!
      Det finns flera sätt att lyckas med akvarium, och jag är den förste att applådera det sätt som till exempel LoGeek använder sig av.
      Men det är helt enkelt så att man får vara konsekvent. Skall man använda sig av en specifik metod gäller det att tillåta sig att löpa hela linan ut.
      Om man nu känner sig sugen att köra som jag gör (och jag vet inte hur många gånger jag skrivit detta i olika trådar, inklusive mina egna) måste man göra saker i rätt ordning.
      Karet, en idé om inredning - och allt hardware som filter o.s.v. måste vara på plats redan innan baljan dras igång.

      Jag pekar inte ut någon speciell här nu, utan detta är allmäna iaktagelser - OK?
      Många gör olika moment i någon sorts fel ordning; fiskar först, sedan inredning, ändringar och ommöbleringar, växter dras upp och flyttas och långt senare; funderingar på filter... and it goes on!
      Jag vet inte, men det verkar som att allt för många har en väldig iver att dra in huvudrollsinnehavarna... liksom först - och sedan planera hur karet skall handhållas, behandlas och underhållas. Blir inte riktigt klok på den grejen.

      Men, låt oss vara förstående för att det är på detta sätt man ofta beter sig när man skall göra något nytt och okänt. Precis som när man lär sig spela ett musikinstrument, vill man i början ge sig på svåra och häftiga grejer - men, man måste kunna reglerna för att bryta dom!
      Jag förstår att många är i en inledningsfas när det gäller att starta upp och bibehålla en balans och goda förutsättningar i sitt akvarium - och man måste få göra sina misstag. Det är på sina misstag man lär sig att; göra om och göra rätt.
      Allt tar tid att lära sig - och just tid verkar vara en svår vall att ta sig över, för de flesta. Man vill ha perfekta resultat direkt, men det fungerar inte så.

      Jag ser i kommentarerna ibland att man vill köra så som jag och andra här på forumet gör, och ger karet enbart ett par veckor på sig att utföra komplexa stordåd - som kan ta många månader och år att få till.
      Som sagt, det finns flera sätt och olika metoder för att lyckas - men försök att vara konsekvent och samtidigt tänka lite i förväg, planera och inte ha bråttom.

      Lycka till nu, vilket vis eller metod ni än använder er av.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Så enkelt men ändå så svårt.....

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          En liten fråga

          jag hade 30 glödbandstetror och totalt 54 kardinaltetror.

          Vist har några glödisar och kardinal neon tetror dött nu under mitt akvarieproblem.

          Men nu när jag räknar in minna fiskar så har jag kvar

          12 scalarer av 20
          10 stairbai av 15
          3 ancistrus av 4
          25 glödbandstetror av 30

          men 17 st kardinal neon av totalt 54. Jag har max plockat ut 10 tetror.

          Vad har övriga 27 tagit vägen. Gissar på att skalarerna haft fest på nätterna

          Eller äter dom små inte tetror?
          Klicka på bilden för större version

Namn: E4A3FA85-40D8-47E7-8DF0-3A09BB74FEB9.jpeg
Visningar: 146
Storlek: 463,9 KB
ID: 2389460

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            Scalarer är väl kända för att de inte går att ha tillsammans med småfisk?

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Ursprungligen postat av smajlet
              En liten fråga

              jag hade 30 glödbandstetror och totalt 54 kardinaltetror.

              Vist har några glödisar och kardinal neon tetror dött nu under mitt akvarieproblem.

              Men nu när jag räknar in minna fiskar så har jag kvar

              12 scalarer av 20
              10 stairbai av 15
              3 ancistrus av 4
              25 glödbandstetror av 30

              men 17 st kardinal neon av totalt 54. Jag har max plockat ut 10 tetror.

              Vad har övriga 27 tagit vägen. Gissar på att skalarerna haft fest på nätterna

              Eller äter dom små inte tetror?
              Klicka på bilden för större version

Namn: E4A3FA85-40D8-47E7-8DF0-3A09BB74FEB9.jpeg
Visningar: 146
Storlek: 463,9 KB
ID: 2389460
              Jag har nog svaret själv
              blir till att fiska ut alla tetror då


              Klicka på bilden för större version

Namn: CBFDD5C7-8EDE-47E0-9D58-4C7825B1A2B4.jpeg
Visningar: 148
Storlek: 215,7 KB
ID: 2389463
              Klicka på bilden för större version

Namn: A6DE5422-85CE-4D4B-BFE2-F86F86F11C6E.jpeg
Visningar: 162
Storlek: 270,7 KB
ID: 2389464
              Klicka på bilden för större version

Namn: 4CE04930-556F-477B-8718-F14B5804AACD.jpeg
Visningar: 148
Storlek: 272,8 KB
ID: 2389465
              Klicka på bilden för större version

Namn: BA0505B2-58BE-454C-88FC-9BF6BA44AF63.jpeg
Visningar: 162
Storlek: 249,8 KB
ID: 2389466
              Gisa om man blir tröt eller inte nog med att dom dör dom äter upp mina tetror

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Nej fan det blir inget fiskande här idag dom får bli uppätna istället festmåltiden för dyra pengar är serverad var så goda scalarer

                dom går ju inte att fånga i det här karet.
                Dom där tvärstagen upptill är alltid i vägen när man ska göra något.

                Ursäkta mig men just nu är jag inte på humör när alt man gjort bara försvinner i från en.

                Mvh

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Låt mig presentera Lillis min minsting i gänget som jag trode skulle dö först.

                  Verkar vara blind på ena ögat. Den simmar alltid på Enna sidan.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 4097B2E0-399A-4496-AAC5-488BE93993B4.jpeg
Visningar: 148
Storlek: 433,3 KB
ID: 2389470

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    Japp, jag håller med!
                    Det finns flera sätt att lyckas med akvarium, och jag är den förste att applådera det sätt som till exempel LoGeek använder sig av.
                    Men det är helt enkelt så att man får vara konsekvent. Skall man använda sig av en specifik metod gäller det att tillåta sig att löpa hela linan ut.
                    Om man nu känner sig sugen att köra som jag gör (och jag vet inte hur många gånger jag skrivit detta i olika trådar, inklusive mina egna) måste man göra saker i rätt ordning.
                    Karet, en idé om inredning - och allt hardware som filter o.s.v. måste vara på plats redan innan baljan dras igång.

                    Jag pekar inte ut någon speciell här nu, utan detta är allmäna iaktagelser - OK?
                    Många gör olika moment i någon sorts fel ordning; fiskar först, sedan inredning, ändringar och ommöbleringar, växter dras upp och flyttas och långt senare; funderingar på filter... and it goes on!
                    Jag vet inte, men det verkar som att allt för många har en väldig iver att dra in huvudrollsinnehavarna... liksom först - och sedan planera hur karet skall handhållas, behandlas och underhållas. Blir inte riktigt klok på den grejen.

                    Men, låt oss vara förstående för att det är på detta sätt man ofta beter sig när man skall göra något nytt och okänt. Precis som när man lär sig spela ett musikinstrument, vill man i början ge sig på svåra och häftiga grejer - men, man måste kunna reglerna för att bryta dom!
                    Jag förstår att många är i en inledningsfas när det gäller att starta upp och bibehålla en balans och goda förutsättningar i sitt akvarium - och man måste få göra sina misstag. Det är på sina misstag man lär sig att; göra om och göra rätt.
                    Allt tar tid att lära sig - och just tid verkar vara en svår vall att ta sig över, för de flesta. Man vill ha perfekta resultat direkt, men det fungerar inte så.

                    Jag ser i kommentarerna ibland att man vill köra så som jag och andra här på forumet gör, och ger karet enbart ett par veckor på sig att utföra komplexa stordåd - som kan ta många månader och år att få till.
                    Som sagt, det finns flera sätt och olika metoder för att lyckas - men försök att vara konsekvent och samtidigt tänka lite i förväg, planera och inte ha bråttom.

                    Lycka till nu, vilket vis eller metod ni än använder er av.
                    Mycket välformulerat Mats. Håller helt med dig!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6059

                      Vad motigt du har det nu Smajlet . Hoppas det ordnar sig. Om du nu bara har 17 kardinaler kvar så spelar det kanske ingen större roll om scalarerna äter upp de sista också. Tror som du skriver att det är bättre att låta dem vara än att börja försöka håva upp dem med all stress det kan medföra. Karet verkar ju redan vara i obalans så lite lugn och ro kan ju inte skada.

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Vad tråkigt att det inte riktigt fungerar. Du verkar fått väldigt många bra råd och jag har inga att ge.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Nu blir det totalomstar slänger även blästersanden på gräsmattan.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 14D780DA-32E8-4D9C-BB77-99504A75F319.jpeg
Visningar: 159
Storlek: 355,2 KB
ID: 2389561

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6059

                            Oj, fortsatte de att dö eller vad är anledningen till omstarten?

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Oj, fortsatte de att dö eller vad är anledningen till omstarten?
                              Jag hittar fler döda cyrodoras och det är den dyraste fisken i karet.

                              8 corydoras av 15 kvar

                              mvj

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 91DC2A46-D1EF-4327-B1B8-8F05F6E973AA.jpeg
Visningar: 143
Storlek: 1,05 MB
ID: 2389571 Gött nu är det tomt och sanden ligger på gräsmattan .
                                Klicka på bilden för större version

Namn: EAD77034-7439-4D1E-994B-C1442AA84881.jpeg
Visningar: 154
Storlek: 346,1 KB
ID: 2389570

                                Kommentar

                                Arbetssätt...