Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Har du kikat på Blocket? Finns faktisk en del fin fisk att köpa av privatpersoner. Sök på Diskus och Discus i hela Sverige. Du får kanske bara vara beredd på att åka en bit. Ta familjen på en semester weekend å plocka upp fisk på vägen.
    Till exempel:
    https://www.blocket.se/stockholm/Dis....htm?ca=23&w=3
    https://www.blocket.se/helsingborg/S....htm?ca=23&w=3
    https://www.blocket.se/stockholm/Dis....htm?ca=23&w=3

    Åker du söderut till exempel så har du ju Aquazoo i Ullared. Vilken fru/sambo låter sig inte lockas av en tripp dit. Och i Helsingborg har du BL Diskus.
    Lite tips bara
    Senast redigerad av ICC; 02 August 2018, 19:24.

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Det var nog lite tur att jag inte fick köpt några diskusar till akvariet idag.

      Jag har fått problem med döende fiskar och det är mina finna Corydoras Stairbai främst som dör =(.
      Dom verkar inte tåla värmen som krävs för diskusen, dom är helt avtrubbade och ligger bara still på bottnen reagerar knappt på mat? Konstigt eftersom tempen vart uppe i 27 grader utan värmaren på under de varma dagarna och inget har hänt.

      Igår började jag med de sista förberedelserna för att diskusen skulle få en optimal start i akvariet.
      Jag gjorde ett delvatten byte, Byte 50% av vattnet.

      Tänkte samtidigt att det kunde vara lite sjyst med en redmorerott som hängde från tvärstaget som Ekenberg gjorde i sitt lila diskuskar. Så jag tog en som jag köpt på Akvarieaffären och hände ditt =).

      Jag började höja temperaturen på karet till 28 grader från 25 och höjde till 29 grader idag, för att göra det i lite långsammare hastighet.

      Sen började problemen, Min fru ropade på mig att det låg en Cory död på bottnen.
      Jag tittade på den och sa att den där lever ju, villar bara lite.
      Men det gjorde den inte alls =(.

      Sen hittade hon en död neontetra och efter en stund till hittade hon en död scalar och sen som om det inte var nog hittade hon våran ancistrus hane död.

      Efter det har jag hittat två stairbai till som dött en helt vit och en vanligt färgad, scalaren var vit den åxå.
      Att dom är vita tyder väl på att dom har legat under vatten mer en en dag?

      Jag blir inte riktigt klok på det här, att sen igår har det dött en hel del fisk i karet.

      Totalt 3 stairbai 1 skalar 1 ancistrus 1 neontetra.
      Ancistrusen hade sidotaggarna helt ute, vilket såg ut som den led när den dog =(?

      Det jag gjort under det närmaste dagarna innan dom 2 senaste var att hämta växter som jag fick i från en bekant. Har hämtat flera gånger ur samma kar tidigare.

      Långa Valle och cryptocorona och någon mera bladväxt.
      Kanske har det smugit in bakterier den vägen?

      De stairbaien som ligger i karet nu ligger helt stilla på bottnen och reagerar knappt inte ens på mat?

      Det är inte likt dom.

      Tål dom inte höga temperaturer? har hört både ok.
      Är det fel på roten jag stoppade ner? hade samma problem i ett räkkar med den tills jag plokade ut den. Men det avfärdades av samtliga jag pratat med.

      Vågar inte köpa 10 st diskusar och stoppa i den här kokande grytan.

      Hade ju set fram emot det här nu under lång tid.

      Blir nog till att se först så det blir stabilt i karet.

      Mvh Nicklas

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6059

        Usch vad tråkigt, beklagar verkligen dödsfallen. Tur i oturen ändå att du inte köpt discusen än. Förstår att det känns tungt att vänta men nu måste du ju få reda på vad som är fel och fixa det först. Håller tummarna.

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Tackar jag får köpa räkorna som jag planerat istället.

          Men diskus kommer bara det inte inträffar mera oväntade saker.

          Mvh

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Vad tråkigt. Jag tror inte att temperaturen är problemet. Dessutom låter det som några dog innan du höjde till 29C om jag förstått rätt?

            Låter inte som ett bra kar för diskus i nuläget. Tur i oturen med diskusarna då...

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Klicka på bilden för större version

Namn: FA86A23B-8427-4F4F-B1E3-A0B6DB8357A0.jpeg
Visningar: 195
Storlek: 344,0 KB
ID: 2389346
              Ursprungligen postat av LoGeek
              Vad tråkigt. Jag tror inte att temperaturen är problemet. Dessutom låter det som några dog innan du höjde till 29C om jag förstått rätt?

              Låter inte som ett bra kar för diskus i nuläget. Tur i oturen med diskusarna då...
              Det problemet som dom flesta är inne på är nog att jag rensade ut alt ur karet för att fånga in mina siameser och då rört om för mycket i sanden vilket frigjort en del skit gaser mm.

              sen satte jag ihop inredningen dagen efter så som det ser ut idag.

              Var på herkules och fick både vattnet i kranen och karet testat.
              Inga problem där.

              Dricksvatten pH 6,8 och karet 6,7.

              Dom tog ppm test åxå och det ser ni på bilderna.
              1 dricks 2 karet.



              Klicka på bilden för större version

Namn: AD376FAB-13D9-434F-856E-1F74599B8FEF.jpeg
Visningar: 205
Storlek: 298,6 KB
ID: 2389343
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                Vad menar du med ppm-test? Testar det för nitrit och ammonium?

                Sen är ju corydoras väldigt känsliga för salt. Men det är väl ingen risk att du fått i det?

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Ursprungligen postat av Stahl
                  Vad menar du med ppm-test? Testar det för nitrit och ammonium?

                  Sen är ju corydoras väldigt känsliga för salt. Men det är väl ingen risk att du fått i det?
                  Ja du PPM är lite väl invecklat för mig att förklara men det är om jag förstått det någorlunda ett sätt att mätta vattens ledningsförmåga, PPM står väl för Parts Per Milion.
                  Ju högre PPM värde ju renare vaten eller kanske är det tvärt om.

                  Salt har jag lärt mig att det inte går i hop med Corysar=). Men bra att ta upp det, bättre med övertydlighet en att missa något.

                  Mvh

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    Nya växter, ny rot, total ommöblering.... hmm ommöbleringen låter mest sannolikt vara roten till det onda.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      Ursprungligen postat av smajlet
                      Tål dom inte höga temperaturer? har hört både ok.
                      Är det fel på roten jag stoppade ner? hade samma problem i ett räkkar med den tills jag plokade ut den. Men det avfärdades av samtliga jag pratat med.

                      Mvh Nicklas
                      Du har nog problemet med den där roten du nämner, eftersom den haft livet av dina räkor tidigare.

                      Jag tror inte på teorin om att sumpgasen från sanden dödat dina fiskar. Du har ju i princip tömt och gjort om karet 2 gånger sen i april.
                      29 grader skall inte heller vara något problem för varken neontetra eller C. Sterbai. Ancistrus kan där emot reagera på 29 grader.
                      Men som sagt, något verkar skumt med roten.




                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Ursprungligen postat av åheim
                        Nya växter, ny rot, total ommöblering.... hmm ommöbleringen låter mest sannolikt vara roten till det onda.
                        Ja nu har jag diskuterat med Mats B och det är med all sannolik det som är boven i dramat.
                        Akvariet hinner inte acklimatisera sig, nu har jag gjort vattenbyten 2 ggr i veckan med 50% och det blir ju som en nystart av karet varje gång.

                        Nu blir planen att låta karet gå in sig och låta bli att ändra nåt nu är det spikat och klart och ska inte förändras något.
                        Karet får behålla fiskarna för att inte utsättas för mer stresspåverkan och ska cyklas under en längre tidsperiod.

                        Efter ett par veckor ska en vattenbytar-rutin som innebär att jag ska byta 25-30% vatten en dag i veckan. endast bevakning av Vatten värden.

                        Mvh Nicklas

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6059

                          Ok, hoppas det löser problemet!

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Ursprungligen postat av ICC

                            Du har nog problemet med den där roten du nämner, eftersom den haft livet av dina räkor tidigare.

                            Jag tror inte på teorin om att sumpgasen från sanden dödat dina fiskar. Du har ju i princip tömt och gjort om karet 2 gånger sen i april.
                            29 grader skall inte heller vara något problem för varken neontetra eller C. Sterbai. Ancistrus kan där emot reagera på 29 grader.
                            Men som sagt, något verkar skumt med roten.



                            Dock har roten fungerat under 6 veckor med min kamphane utan problem med hans hälsa.
                            Jag har ju två rötter som jag köpte vid samma tillfälle och den ena av dom har gått i karet utan problem, det är den vänstra som funkat på bilden.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: CE640552-FD18-4532-AFB1-345907D21E15.jpeg
Visningar: 212
Storlek: 392,5 KB
ID: 2389364
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 2DCEC277-6899-4A9D-92F1-90B9E271D110.jpeg
Visningar: 182
Storlek: 421,3 KB
ID: 2389365

                            Det är endast sanden som varit kvar i karet, jag hade vanligt grus tidigare i karet men det byttes ut i maj till blästersand från jula och biltemas akvariesäkra sand (märkning på påsarna)

                            Mvh Nicklas.
                            Senast redigerad av smajlet; 03 August 2018, 19:04.

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Det låter som en vettig idé att ge det hela tiden och låta akvarie cykla sig. Men tråkigt med dödsfallen.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                Ursprungligen postat av smajlet

                                Ja nu har jag diskuterat med Mats B och det är med all sannolik det som är boven i dramat.
                                Akvariet hinner inte acklimatisera sig, nu har jag gjort vattenbyten 2 ggr i veckan med 50% och det blir ju som en nystart av karet varje gång.

                                Nu blir planen att låta karet gå in sig och låta bli att ändra nåt nu är det spikat och klart och ska inte förändras något.
                                Karet får behålla fiskarna för att inte utsättas för mer stresspåverkan och ska cyklas under en längre tidsperiod.

                                Efter ett par veckor ska en vattenbytar-rutin som innebär att jag ska byta 25-30% vatten en dag i veckan. endast bevakning av Vatten värden.

                                Mvh Nicklas
                                Att rota runt i inredning och sand är en klassisk dödsfälla för fisk... trist! Hoppas resten av fiskarna mår bra.

                                Men menar du att du ska ha 10 diskus i detta kar och endast byta 25% i veckan? Käre nån...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...