Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Riktigt snyggt, just nano kar har jag aldrig haft. Men vad snyggt det var med fyra på rad, riktigt effektfullt

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Nu blev jag torsk på Diskus så det blev till att fiska ut de fiskarna som inte är att rekommendera med diskus =).

      Det blev bort med:

      Mollys
      Svärdbärare
      Siamensis malarna, och för att få tag på dom så krävdes en totalrivning av karet =(.

      Så nu ser det inte så vackert ut, men det ordnar sig.
      Klicka på bilden för större version

Namn: 33437BDD-B49C-419B-8E0C-BCFA07EF5F6D.jpeg
Visningar: 206
Storlek: 325,6 KB
ID: 2388950
      Blir nog att köpa Rödturcosa diskus från Herkules Zoo när jag får ordning på karet igen. Alt som var så bra med vattenvärdena och den biologiska nedbryttningen.
      Har inte slamsugit botten en endaste gång på två tre månader nu, så då tyckte jag det var aktuellt med diskus igen =).

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Har precis kommit ur duschen och tänkte gå till kojs nu för en tupplur.

        Fiskarna som blir kvar nu är:

        Skalarer 20 st
        Glödbandstetror 30 st
        Neontetror 9 st
        kardinaltetror 54 st
        Corydoras stairbai 14 st en har försvunit var säkert skeletet jag hitade RIP.
        Kulliålar 3 st
        Ancistrus 4 st
        Mosaicguramis 6 st.
        Gibbis 1 st

        Hittade tyvärr bara en av mina 11 amanos RIP =(.

        Imorgon börjar jag fundera på en bra lösning i karet =).

        Mvh Nicklas
        Senast redigerad av smajlet; 26 July 2018, 01:04.

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Inte lite sten man har i akvariet när man tar ut alt och lägger det på hög

          Klicka på bilden för större version

Namn: 79E6A3C5-AD30-4F64-81A6-B0B69614EC20.jpeg
Visningar: 161
Storlek: 927,8 KB
ID: 2388957

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6059

            Oj, du som hade det så fint i ditt kar. Men det blir säkert bra igen när du byggt upp det på nytt. Hur tänker du med inredningen - blir det mer sparsamt med tanke på discusarna?

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Jasså det blir diskus i alla fall! Kul! Låt planeringsfasen ta sin tid och läs på kring inredning och lämpliga fiskvänner.

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Dina nanoakvarier är verkligen fina. Har säkert läst dåligt men har du bestämt vilka räkor som du ska ha?

                Oj, blev lite förvånad över att se att du hade rivit ut inredningen. Men förstår att det behövdes. Kommer nog att bli fint till slut igen och roligt med diskus.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Oj, du som hade det så fint i ditt kar. Men det blir säkert bra igen när du byggt upp det på nytt. Hur tänker du med inredningen - blir det mer sparsamt med tanke på discusarna?
                  Jag håller på att se över det, vet inte riktigt hur jag ska inreda det. Är svårt att avgöra vad man ska ha och inte.

                  Jag vill ha ett avskalat kar med mycket rymd, samtidigt behövs det lite bra gömställen så diskusen känner sig trygga.

                  Hade lite tankar på öppen mittdel och grenar rötter på sidorna. Och kanske något stort stenrös i mitten som svänger som ett S runt grenar och rötter från vänster sida.

                  Ja min bild från huvudet är inte lätt att skriva så man förstår.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 97E414C8-CB66-41F4-AE9B-6AC8AF2CFAAA.jpeg
Visningar: 213
Storlek: 122,3 KB
ID: 2388970

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Jasså det blir diskus i alla fall! Kul! Låt planeringsfasen ta sin tid och läs på kring inredning och lämpliga fiskvänner.
                    Jag hittar inget bra om just tips på inredningen.
                    Information om vilka fiskar som går eller inte går att ha ihop med diskus finns det mycket om och lite delade meningar om.

                    Men jag tog bort dom fiskarna som jag kunnat läsa mig till som inte bör gå med diskus.

                    Tips bilder tar jag gärna emot, länkar.
                    Kanske har jag fått det tidigare i min tråd.

                    Mvh

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Ursprungligen postat av LindaAlgo
                      Dina nanoakvarier är verkligen fina. Har säkert läst dåligt men har du bestämt vilka räkor som du ska ha?

                      Oj, blev lite förvånad över att se att du hade rivit ut inredningen. Men förstår att det behövdes. Kommer nog att bli fint till slut igen och roligt med diskus.
                      Tack.

                      Anledningen till att alt åkte ut var att jag inte fick fatt i siamensistorpederna. Trots kräftfällan av petflaskor lyckades jag inte bra. Hade 8 st. Förstår om dom stressar eller skrämmer diskusarna.

                      Man ska nog aldrig stoppa ner siamensis om man inte är 100 på att dom verkligen ska bli kvar.

                      Angående räkorna så blir det blue pearl, yellow yelly, och sen någon CR.

                      Mvh

                      Kommentar

                      • Stahl
                        • June 2018
                        • 333

                        Är ancistrus ok eller tillhör de de elaka malarna som gärna suger sig fast på diskusar?

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Ursprungligen postat av Stahl
                          Är ancistrus ok eller tillhör de de elaka malarna som gärna suger sig fast på diskusar?
                          Där har jag åxå hört olika verisioner antingen eller.
                          Men jag får se vad jag gör med minna. Hörde åxå att minna hannar kunde bli lite jobbiga för diskusen men att ynglen jag hade tidigare var ok.

                          Min hona är så vaker så den blir svår att göra sig av med.
                          Får bo i ett av minna andra kar i så fall.

                          Sen har jag en gibbisec pleko som är liten men blir upp till 50 cm lång.

                          Mvh.

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Än så länge är det enkelt att fiska upp det som ska ut ur karet värre blir det efter inredningen kommer i.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6059

                              Ursprungligen postat av smajlet

                              Tack.

                              Anledningen till att alt åkte ut var att jag inte fick fatt i siamensistorpederna. Trots kräftfällan av petflaskor lyckades jag inte bra. Hade 8 st. Förstår om dom stressar eller skrämmer diskusarna.

                              Man ska nog aldrig stoppa ner siamensis om man inte är 100 på att dom verkligen ska bli kvar.

                              Angående räkorna så blir det blue pearl, yellow yelly, och sen någon CR.

                              Mvh
                              Jag känner mig kluven till siameser. Å ena sidan är de riktigt bra algätare och rätt roliga att titta på, å andra sidan blir de stora och kanske stressar lugnare fiskar samt är svåra att fiska upp. Har tänkt att ha mina tre (och kanske ett par till) i storkaret men känner mig osäker hur de passar med scalarer.

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Ursprungligen postat av Nando

                                Jag känner mig kluven till siameser. Å ena sidan är de riktigt bra algätare och rätt roliga att titta på, å andra sidan blir de stora och kanske stressar lugnare fiskar samt är svåra att fiska upp. Har tänkt att ha mina tre (och kanske ett par till) i storkaret men känner mig osäker hur de passar med scalarer.
                                Jag har haft minna 8 siamensis med minna skalarer och två var i storleken 8-10 cm. Dom andra var små ungfiskar.

                                Märkte inga problem med scalarerna.
                                När jag bestämde mig för diskus sist så gjorde jag ju en omstart på karet och gycklade utan fisk.

                                Efter cyklingen hade jag nästan kristallklart vatten.
                                Då adderade jag fiskarna som skulle gå med diskusen.

                                Sen fick jag lite kalla fötter och köpte scalarerna och då kunde jag åxå släppa i siamensisarna.

                                Jag hade ju i början på sommaren en fruktansvärd algblomning i karet.

                                Mvh

                                Kommentar

                                Arbetssätt...