Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Hallå smajlet, var hos Patric idag. Besökte mina fiskar.......och ditt vatten, det står och bubblar i lite olika behållare, ännu är det lika bra värden som när du lämnade in det. pH har inte förändrats. Patric tillför syre och testar med lite olika saker i vattnet för att se om han kan få samma stigning som du har i akvariumet. Spännande att se var detta slutar......

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6059

      Patric verkar vara oerhört seriös och hjälpsam. Fantastiskt att ha en sådan engagerad handlare!

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Nando
        Patric verkar vara oerhört seriös och hjälpsam. Fantastiskt att ha en sådan engagerad handlare!
        Tror helt enkelt han och hans fru brinner för djur och dessutom är otroligt hjälpsamma. Jag fattar verkligen inte hur de orkar. Dessutom har de ett sätt som gör att man bara vill stanna när man besöker deras affär........

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Ja dom är mycket trevliga =)

          Ska ringa under ons eller torsdag till Patric så får vi se om det blivit någon skilnad på vattnet.
          På lördag ska jag ta vatten från 720 karet innan jag byter vatten i karet så han kan se över det odlade vattnet åxå.

          Eventuellt skulle jag komma förbi med mer vatten om det behövdes från kranen.

          Jag gillar layouten på deras stora akvarium som man kan gå runt omkring väldigt läckert =).
          Mysig lite mindre butik men som rymmer så mycket.

          titade på dom rödturkosa diskusarna han hade och dom gillade jag =).

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av smajlet
            Ja dom är mycket trevliga =)

            Ska ringa under ons eller torsdag till Patric så får vi se om det blivit någon skilnad på vattnet.
            På lördag ska jag ta vatten från 720 karet innan jag byter vatten i karet så han kan se över det odlade vattnet åxå.

            Eventuellt skulle jag komma förbi med mer vatten om det behövdes från kranen.

            Jag gillar layouten på deras stora akvarium som man kan gå runt omkring väldigt läckert =).
            Mysig lite mindre butik men som rymmer så mycket.

            titade på dom rödturkosa diskusarna han hade och dom gillade jag =).
            Det är en liten butik med stor kunskap och mycket hjärta jag tror nog att jag hade givit upp om det inte var för all hjälp och stöttning jag fått. Patric kör sina egna akvarium på ungefär samma sätt som Mats här på forumet.

            Tror allt rödturkos är min favorit.....

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6059

              Smajlet - har du redan beställt några discusar?

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Ursprungligen postat av Nando
                Smajlet - har du redan beställt några discusar?
                Inga diskusar beställda än, Patric hjälper mig med vattenproblemet och när det är klart då får vi se när dom kommer =).
                Har även lämnat in ett råvatenprov på analys.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6059

                  Okej, vad spännande tider du har framför dig!

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Var hos Patric i går och lämnade över en flaska med akvarievatten som gått en vecka i karet för uppmättning

                    Och en 20 l dunk med tappvatten.

                    Sen så får vi se om det hjälper något i alla frågetecken.
                    Det är något konstigt med GH värdena som gör att vattnet beter sig konstigt med pH.

                    Minna räkkar har gått dåligt åxå och dom kostar en del i kg pris.

                    11 CR räkor döda inga kvar
                    10 st orange eye blue tiger döda inga kvar
                    4 döda Yellow neon stripe 6 st kvar
                    2 döda amano 7 st kvar.

                    Pengar kostar det, hade tänkt odla upp och sälja för att i första hand täcka upp för akvarie hobbykostnaderna.

                    Mvh

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6059

                      Vad tråkigt med dödsfallen. Beklagar verkligen. Hoppas du får några svar på vad felet kan vara när vattenproverna analyserats.

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Vad tråkigt!
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Nu har jag fått utlåtandet om vattnet från Patric och det var inte så illa som vi trott.

                          I kranvattnet är det:

                          PH 6,5
                          GH 0
                          KH 12

                          I karet är det:

                          PH 7,4
                          GH 0
                          KH 11

                          Det som troligen är ett problem som vi nu ska se över eftersom GH=0, är att koppla bort avhärdaren och det gjordes i måndags.
                          Enligt minna tidigare GH värden före filter så har jag 8,5 i GH.

                          Skulle det vissa sig att GH går upp nu på lördag i kranvattnet eller karet efter vattenbyttet så är vattnet OK =).

                          Då kanske det blir diskus om ett tag, när det finns i rätt färg och storlek =).

                          Vad glad jag blev nu när det endast var lågt GH som troligen bara beror på min avhärdare =)

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6059

                            Vad bra! Hoppas att det löser problemet!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av smajlet
                              Nu har jag fått utlåtandet om vattnet från Patric och det var inte så illa som vi trott.

                              I kranvattnet är det:

                              PH 6,5
                              GH 0
                              KH 12

                              I karet är det:

                              PH 7,4
                              GH 0
                              KH 11

                              Det som troligen är ett problem som vi nu ska se över eftersom GH=0, är att koppla bort avhärdaren och det gjordes i måndags.
                              Enligt minna tidigare GH värden före filter så har jag 8,5 i GH.

                              Skulle det vissa sig att GH går upp nu på lördag i kranvattnet eller karet efter vattenbyttet så är vattnet OK =).

                              Då kanske det blir diskus om ett tag, när det finns i rätt färg och storlek =).

                              Vad glad jag blev nu när det endast var lågt GH som troligen bara beror på min avhärdare =)
                              Jättekul, då är du på gång. Vad är det för färger och storlekar du tänkt dig. Känns ju som Stork har de mesta storlekar och färger just nu.

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Ursprungligen postat av Ekenberg

                                Jättekul, då är du på gång. Vad är det för färger och storlekar du tänkt dig. Känns ju som Stork har de mesta storlekar och färger just nu.
                                Det blir minst 8 cm men kan bli någon storlek mer.
                                Jag och min fru tittade på leoparderna som är det första man ser när man kommer in.

                                Annar är det röd eller blå turkos, snakeskin är åxå väldigt vackra.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...