Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Ja då var det dags för första vitskitaren då

    har höjt värmen till 30 grader. Sakta under två dagar har tempen gått upp.

    Har dålig erfarenhet med höjd temperatur för fort.
    vitskitaren andats fortare än normalt vilket tyder på att något är på g.

    Några övriga tips.

    Ska ringa Patric i morgon.

    Klicka på bilden för större version

Namn: B6B98AF8-BC75-4C8C-B3D7-D5F1B23DE900.jpeg
Visningar: 221
Storlek: 282,7 KB
ID: 2404461
    Klicka på bilden för större version

Namn: 5716C360-FA4E-49DA-BA53-D6267EFB514D.jpeg
Visningar: 217
Storlek: 291,8 KB
ID: 2404462

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Tig lite vattenvärden

      ph 6,6
      kh 4
      gh 4
      no2 0,1 har visserligen mattar nyligen
      åxå

      blir ett vb en dag tidigare en normalt.
      Så får jag kolla vattenvärdena imorgon.

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Vattenvärdena berodde troligen på övernattning under gårdagen, samt att jag kör med co2.

        Ringde Patric och han tyckte jag skulle mata med färgat foder under två dagar med bibehållen värme 30 grader.

        Om det inte blev skillnad så blir det en ökning till 32 grader.
        sen att dom inte kommer fram till mig och tigger mat kan bero på olika saker.

        Men framförallt att något stressar upp dom.
        Kan vara inredning, ljuset, cirkulationen på vattnet mm.

        Får ta små steg åt gången.

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Tittar fram gör dom men flyger in under igen om man kommer för nära akvariet
          Pickar lite efter maten i gruset
          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        F075179B-16CC-40C7-B0C2-D8F6424090A1.jpeg Visningar:	0 Storlek:	508.2 kB ID:     	2404493

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Mitt råd, ta det lungt. Du har ju fångat upp alla scalarer, det måste ju stressat diskusarna massor. Höja temp, hos mig gav det ju resultat först när jag kom upp mot trettioett . Låt bli att mata ett par dar och sedan kommer nog både matlust och skitlust tillbaka. Men framförallt ta det lungt..

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Ursprungligen postat av Malawi_forever

              Väldigt lågt KH. Gör vattenkvalitén instabilt. Avföringen ser vit ut. Brukar den vara det?

              Du borde testa Dr. Bassleers mat och ge dom. Förebygger mot sjukdomar och hjälper även till att få fisken frisk. Gerald som han heter rekommenderar till Diskus en kombination av Lapacio, Acai och Garlic. Maten har hög energiinnehåll så tar väldigt lite åt gången. Det är drygt som bara den. Storlek på kulorna kan du köra XLarge. Bassleers pellets är inte så stora som de låter. Och det är så kraftfullt att du bara ska mata 3-4 kulor åt varje fisk. Långsamt sjunkande så släpp maten över diskusarna. Själv kör jag medium för mina malawi Mbuna så de får jobba lite när de fångar maten. Och sen bättre för tarmarna med lite mindre kulor. Till yngel kör jag Baby (S).

              Lapacio

              Stärker fiskens immunförsvar och hjälper mot olika sjukdomar som brukar drabba diskusar.

              Acai

              Fiskmatens "Red Bull". Ger fisken energi och stimulerar lek och färger. Och hjälper fiskar som är sjuka och ge dom energi.

              Garlic

              Hjälper mot tappad aptit eller om fisken lider av parasiter eller infektioner.

              Själv kör jag Chlorella och Acai till mina malawi. När jag lämnade ungfisk till min handlare så undrade han om jag ger dom steroider. Yngel växer snabbt och får otroligt fina färger och kondition. Men allt är bara naturliga ämnen. Och tänk på att det har hög proteininnehåll och fett, så det behövs inte så många kulor per fisk. Mellanburken räcker lätt 3-4 månader. Den kostar lite mer men varar länge än annan mat.

              Kanske börja med köpa minsta burken och testa så du hittar rätt storlek på kulorna. Kan var du vill gå ner till Large eller upp till XXLarge.

              Available in 6 granular sizes that always sink
              • Baby (S)= 0.3mm (300 µm) (< 5cm)
              • M = 0.5mm (for fish 5 à 6 cm)
              • Lg = 1 mm (for fish 7 à 9 cm)
              • Xlg = 1.5mm (for fish 9 à 12cm)
              • XXlg = 3mm (for fish 12+cm).
              • 3Xl = 6.5mm (for fish 20+cm)
              Ja det är bra mat har chlorella m till mina bottenätare
              tack för tipsen på de andra sorterna

              mvh

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Mitt råd, ta det lungt. Du har ju fångat upp alla scalarer, det måste ju stressat diskusarna massor. Höja temp, hos mig gav det ju resultat först när jag kom upp mot trettioett . Låt bli att mata ett par dar och sedan kommer nog både matlust och skitlust tillbaka. Men framförallt ta det lungt..
                Tackar för råden.
                Ja det gäller ju att inte stressa nu.

                Diskusen är mer utsprida i akvariet nu när dom sockerstinta fiskarna är borta.

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Ursprungligen postat av smajlet
                  Vattenvärdena berodde troligen på övernattning under gårdagen, samt att jag kör med co2.

                  Ringde Patric och han tyckte jag skulle mata med färgat foder under två dagar med bibehållen värme 30 grader.

                  Om det inte blev skillnad så blir det en ökning till 32 grader.
                  sen att dom inte kommer fram till mig och tigger mat kan bero på olika saker.

                  Men framförallt att något stressar upp dom.
                  Kan vara inredning, ljuset, cirkulationen på vattnet mm.

                  Får ta små steg åt gången.
                  Vad avses med "färgat foder"?

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Ursprungligen postat av Malawi_forever

                    Den förstod jag inte heller. Den kanske fått vita mygglarver?
                    Det är pellets som ger färg till fisken.
                    Förklarade det dåligt.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: FCCC5932-1B2A-4473-A96D-022A681AF3D7.jpeg
Visningar: 246
Storlek: 410,3 KB
ID: 2404509 den sorten ger en annan färg på skiten. Blir det fortfarande vitskitaren så beror det inte på fodret utan av annan orsak.

                    Av artemia kan fisken tydligen få vitskitaren åxå.
                    Har mattat med bara frysfoder då jag inte hade pellets foder hemma.
                    Nu har jag fyra sorter

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Problem och och många råd, varför inte gå till grund A?

                      Höj temperaturen till 30 grader och mata med oxhjärta några veckor, sen börjar du fasa in några av de förslag på foder, som säkert är jättebra, och successivt sänker temperaturen till typ 28 grader.

                      Dina växter kommer inte gilla detta, men något får man offra...
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Problem och och många råd, varför inte gå till grund A?

                        Höj temperaturen till 30 grader och mata med oxhjärta några veckor, sen börjar du fasa in några av de förslag på foder, som säkert är jättebra, och successivt sänker temperaturen till typ 28 grader.

                        Dina växter kommer inte gilla detta, men något får man offra...
                        Temperaturen är höjd till 30 grader,
                        dom har börjat komma fram hela tiden och pickar efter maten på bottengruset.

                        Oxhjärta är det delikates. Och om jag matar med oxhjärta betyder det åxå vb med rättare intervall?

                        jag har problemet i år att vattnemängden i min brunn är dålig, har gått från 800 liter i timman till 50 liters tillrinning.
                        Detta tack vare torkan förra året.

                        Vattnets värden är det dock inget fel på.
                        Förra årets sommar började ju med katastrof vid vb som dom flesta vet.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Hoppas du får ordning på det. Jag har inga råd att ge men läser och önskar att det går bra för dig och dina fiskar.

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Diskusarna är framme.
                            Och äter gör dom, men jagar inte direkt efter den.
                            Dom simmar gärna in under roten när man närmar sig akvariet.

                            Efter 5 minuter om man sitter i soffan kommer dom sakta fram igen. Dom kan även simma fram och tillbaka långsamt i akvariet. Dock inget i större bemärkelse.

                            Dom ser mest ut som flytande konstfiskar och dom är ständigt på vakt om något oförutsett händer utanför akvariet.

                            Jag har gett dom mat med kalkonhjärta och det var dom och högg på bättre en något av dom andra sorterna jag ger.
                            Men inte som jag hört att dom ska göra.
                            dom verkar ju till och med rädda för tetrorna?

                            Någon som har tips på vad jag kan göra med inredningen i mitt akvarium för att förbättra så man ser dom mer.
                            Dom är ju ass tråkiga som ligger under stocken

                            Marie på stork sa att finns det ett ställe att trycka under så gör dom gärna det.

                            Jag vill ha fiskar som syns i mitt akvarium

                            Funderingar från min sida.

                            Ta bort dom stora rötterna i mitten helt.

                            Den består av två ihopbyggda rötter som annsluter till varandra i mitten på bågen. Växterna täcker för bra så skarven syns inte

                            Ta bort den stora roten till vänster
                            Ta bort den mindre till höger.
                            Lägga ner dom stora rötterna så diskusen inte kan trycka under dom.

                            Frågan är bara hur det kommer se ut i akvariet efteråt

                            Tips mottages tacksamt

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Mitt råd smajlet, gör nu ingenting. Ha tålamod och låt diskusarna få sin tid.
                              Mitt tipps är att börja handmata med det de tycker allra best om. Det kommer bara ta några dagar en vecka så kommer de tvärtom att komma fram direkt när någon kommer eftersom de hoppas på mat.
                              Jag tycker du skall se till att inte göra några förändringar i karet, tro mig du kan sabba mycket mer än du gör nytta, dels stressa upp dem och sedan ta bort deras trygghet. Dessutom är ju risken att du rör upp skit som ställer till mer skada än nytta.
                              Ta det lungt. Låt diskusarna få ta det lungt, låt dem ha tryggheten åk ta det i deras takt. Om det tar en månad eller två vad gör det, du skall ju ha dessa fiskar i tio år framöver.
                              Om du nu tar bort det som gör dem trygga och tvingar fram dem kommer de bli stressade och risken är stor att de får panik när någon kommer fram till karet. Eller så kanske de ställer sig i ett hörn med med ansiktet bort för att helt enkelt det blir det tryggaste stället.
                              så gör ingenting, eventuellt kanske hålla upp med matning en eller två dagar så att de blir lite mer sugna på maten. Men framförallt ta det lungt, sitt framför karet några timmar, se till att du ser alla individer, så att du håller koll på att alla ser bra ut och njut av diskusarna i deras egen takt.
                              jag lovar, ditt tålamod kommer löna sig. Det är ju nästan mer spänande så här , att få upptäcka lite hela tiden.
                              Lycka till nu.

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Mitt råd smajlet, gör nu ingenting. Ha tålamod och låt diskusarna få sin tid.
                                Mitt tipps är att börja handmata med det de tycker allra best om. Det kommer bara ta några dagar en vecka så kommer de tvärtom att komma fram direkt när någon kommer eftersom de hoppas på mat.
                                Jag tycker du skall se till att inte göra några förändringar i karet, tro mig du kan sabba mycket mer än du gör nytta, dels stressa upp dem och sedan ta bort deras trygghet. Dessutom är ju risken att du rör upp skit som ställer till mer skada än nytta.
                                Ta det lungt. Låt diskusarna få ta det lungt, låt dem ha tryggheten åk ta det i deras takt. Om det tar en månad eller två vad gör det, du skall ju ha dessa fiskar i tio år framöver.
                                Om du nu tar bort det som gör dem trygga och tvingar fram dem kommer de bli stressade och risken är stor att de får panik när någon kommer fram till karet. Eller så kanske de ställer sig i ett hörn med med ansiktet bort för att helt enkelt det blir det tryggaste stället.
                                så gör ingenting, eventuellt kanske hålla upp med matning en eller två dagar så att de blir lite mer sugna på maten. Men framförallt ta det lungt, sitt framför karet några timmar, se till att du ser alla individer, så att du håller koll på att alla ser bra ut och njut av diskusarna i deras egen takt.
                                jag lovar, ditt tålamod kommer löna sig. Det är ju nästan mer spänande så här , att få upptäcka lite hela tiden.
                                Lycka till nu.
                                Tack för din information.

                                Jag vet ju var du har gått igenom, och du har mer erfarenheter än mig på diskusen.

                                Vi är ju väldigt lika du och jag och vill att saker ska hända snabbt och hela tiden

                                Jag får låta dom ha sin tid, och så får jag åxå ha tålamodet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...