Super jätte fina fiskar. En fröjd för ögat.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Scalarer i ett 540 liters kar
Collapse
X
-
Tack för filmen Mats! Den hade jag inte sett tidigare. Mycket intressant!
Igår när jag satt och tittade i lillkaret såg jag något mycket oroväckande. Det ser ut som att en av apistohonorna har callamanus cotti. Det var ganska länge sedan jag köpte ny fisk till det karet, trifasciatorna är de nyaste. Men efter att ha läst på lite förstår jag att problemet inte behöver ha kommit med dem utan att masken kan ha funnits sedan tidigare även om jag inget sett. Nu blir det alltså till att behandla det karet. Frågan är om jag borde behandla samtliga kar eftersom det tydligen är ganska smittsamt och jag inte är helt strikt med vilka håvar, hävertar osv. jag använder. Samtidigt vill jag inte utsätta potentiellt friska kar med medicin i onödan. Jag tittar alltid noga på mina fiskar vid matning och jag har inte sett något på någon annan än apistohonan i lillkaret. Har dessutom räkor i samtliga kar och dessa sägs ju stryka med om man använder den effektivaste medicinen. Knepigt. Och tråkigt.
Comment
-
Originally posted by Nando View PostTack för filmen Mats! Den hade jag inte sett tidigare. Mycket intressant!
Igår när jag satt och tittade i lillkaret såg jag något mycket oroväckande. Det ser ut som att en av apistohonorna har callamanus cotti. Det var ganska länge sedan jag köpte ny fisk till det karet, trifasciatorna är de nyaste. Men efter att ha läst på lite förstår jag att problemet inte behöver ha kommit med dem utan att masken kan ha funnits sedan tidigare även om jag inget sett. Nu blir det alltså till att behandla det karet. Frågan är om jag borde behandla samtliga kar eftersom det tydligen är ganska smittsamt och jag inte är helt strikt med vilka håvar, hävertar osv. jag använder. Samtidigt vill jag inte utsätta potentiellt friska kar med medicin i onödan. Jag tittar alltid noga på mina fiskar vid matning och jag har inte sett något på någon annan än apistohonan i lillkaret. Har dessutom räkor i samtliga kar och dessa sägs ju stryka med om man använder den effektivaste medicinen. Knepigt. Och tråkigt.
//Inger"Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
Comment
-
Har så mycket att göra på jobbet nu att det nästan känns som att jag bara jobbar, stressar med barnens grejer och sover. Matar och byter vatten i karen, mer blir det inte.
Medicin mot callamanus är beställd och på väg. Har läst att flera rekommenderar dubbel dos Sera Nematol. Det känns dock konstigt att avvika från instruktionen, så skulle man ju inte göra vid medicinering av människor. Är det någon som vet varför det skulle behövas dubbel dos eller som har egen erfarenhet?
Comment
Comment