Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Super jätte fina fiskar. En fröjd för ögat.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Mycket fina fiskar och bilder!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Tack ICC och Pia! Roligt att höra att ni gillar bilderna

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Mats - det verkar, glädjande nog, som att du fick rätt. Nijsseni-paret har nu valt en kokosnötsgrotta som de är i. Hoppas det är lek som pågår!

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Så spännande!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Tycker jag med!

              En tråkig grej är att min butik har meddelat att röd smyckestetra är slut i lager hos deras leverantör. Så nu kan det dröja länge innan jag får mina fiskar.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Nando
                Mats - det verkar, glädjande nog, som att du fick rätt. Nijsseni-paret har nu valt en kokosnötsgrotta som de är i. Hoppas det är lek som pågår!
                Det syntes, speciellt på honan, att det var något på gång. Det kommer en skock yngel inom kort!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Nando! Jag tänkte på dina fjärilar och drar in den här filmen. Det finns en hel del goda tips och förklaringar i denna film.


                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Tack för filmen Mats! Den hade jag inte sett tidigare. Mycket intressant!

                    Igår när jag satt och tittade i lillkaret såg jag något mycket oroväckande. Det ser ut som att en av apistohonorna har callamanus cotti. Det var ganska länge sedan jag köpte ny fisk till det karet, trifasciatorna är de nyaste. Men efter att ha läst på lite förstår jag att problemet inte behöver ha kommit med dem utan att masken kan ha funnits sedan tidigare även om jag inget sett. Nu blir det alltså till att behandla det karet. Frågan är om jag borde behandla samtliga kar eftersom det tydligen är ganska smittsamt och jag inte är helt strikt med vilka håvar, hävertar osv. jag använder. Samtidigt vill jag inte utsätta potentiellt friska kar med medicin i onödan. Jag tittar alltid noga på mina fiskar vid matning och jag har inte sett något på någon annan än apistohonan i lillkaret. Har dessutom räkor i samtliga kar och dessa sägs ju stryka med om man använder den effektivaste medicinen. Knepigt. Och tråkigt.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Tack för filmen Mats! Den hade jag inte sett tidigare. Mycket intressant!

                      Igår när jag satt och tittade i lillkaret såg jag något mycket oroväckande. Det ser ut som att en av apistohonorna har callamanus cotti. Det var ganska länge sedan jag köpte ny fisk till det karet, trifasciatorna är de nyaste. Men efter att ha läst på lite förstår jag att problemet inte behöver ha kommit med dem utan att masken kan ha funnits sedan tidigare även om jag inget sett. Nu blir det alltså till att behandla det karet. Frågan är om jag borde behandla samtliga kar eftersom det tydligen är ganska smittsamt och jag inte är helt strikt med vilka håvar, hävertar osv. jag använder. Samtidigt vill jag inte utsätta potentiellt friska kar med medicin i onödan. Jag tittar alltid noga på mina fiskar vid matning och jag har inte sett något på någon annan än apistohonan i lillkaret. Har dessutom räkor i samtliga kar och dessa sägs ju stryka med om man använder den effektivaste medicinen. Knepigt. Och tråkigt.
                      Usch så tråkigt Nando. Svårt att råda om du skall behandla alla kar. Det är ganska många år sedan jag hade eländet på mina bolivianer. Då använde jag Nematol, alla mina räkor och små tetror dog, men vet att hos andra har räkor klarat sig. Nu kanske det finns skonsammare medicin som räkor klarar. Hoppas att du får bukt med maskarna, det brukar ju funka med medicinering.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Tack Inger. Jag ska börja med att behandla lillkaret, som jag vet är drabbat. Avvaktar med de andra. Osäker på vilken medicin jag ska ta dock. Måste läsa på mer innan jag beställer.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Har så mycket att göra på jobbet nu att det nästan känns som att jag bara jobbar, stressar med barnens grejer och sover. Matar och byter vatten i karen, mer blir det inte.

                          Medicin mot callamanus är beställd och på väg. Har läst att flera rekommenderar dubbel dos Sera Nematol. Det känns dock konstigt att avvika från instruktionen, så skulle man ju inte göra vid medicinering av människor. Är det någon som vet varför det skulle behövas dubbel dos eller som har egen erfarenhet?

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Nu har medicinen kommit och det blir därmed till att starta behandlingen i helgen. Håll tummarna för att det går bra...

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Tummar hålles!
                              Hoppas allt fixar till sig!

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Nu har medicinen kommit och det blir därmed till att starta behandlingen i helgen. Håll tummarna för att det går bra...
                                Det får vi hoppas på

                                mvh

                                Kommentar

                                Arbetssätt...