Mitt trasiga kar kommer att bli hel igen..!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    #31
    Posthornsnäckor VS Räkor

    Eftersom jag har många fiskar, och de kommer att skita mig i karet. Det är nog svårt att städa allt för jag har ett stort kar samt har massa stenar & snäckor.

    Därför vill jag ha något som kan städa lite fisk exkrementer.

    Vad tycker ni att jag skall ha?! https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=41 eller räkor?! Om räkor vad för räkor?! https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2 , https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=3 eller någon annan räka?!

    Tacksam för svar

    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      #32
      ååå sessor =d vilka fina, så vita dom var. Blir kul å se hur många yngel det blir av det =)
      Kanske får du fixa till fler grottor nu .. ;-)

      tja lite allt möjligt, kan inte bestämma mig. Jag har börjat se på malar på ett helt annat sätt nu, skulle vara kul å testa. Men då måste jag ha större kar =P
      Även lite andra räkor och småfisk skulle vara kul att pröva sig fram med =D

      Men nu får det vara det jag har, honungsguramisarna är jag nog säker på att det blir yngel av så småningom =)

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        #33
        Varken posthorn eller räkor äter fiskbajs, jag har massor med växter just för den sakens skull för när karet arbetar som det skall så bryter naturliga processen ned det fortare, blir till näring till växterna.

        I kar med mindre växter .. har jag mest antagit man får städa oftare och mer noga i.

        Däremot för att undvika att få alger på rutor och inredning så rekommenderar jag posthorn å det varmaste. Dom håller även efter algtillväxt på växter. Om du däremot skulle få trådalger så har jag hört att amanoräkor äter sådant, och att dom skulle vara ensamma om det. Dock inte prövat så jag kan inte svära det är sant.

        Räkor äter överbliven mat på botten. håller på så vis ner övermatnings problemen i vattnet.
        Men räkor är som kaniner. trivs dom i vattnet så blir det många många på några månader...Räkor vill dock inte ha 28 grader eller så helst runt 24 grader

        /eva

        Kommentar

        • Bisho
          • September 2013
          • 304

          #34
          Ursprungligen postat av tanteva
          ååå sessor =d vilka fina, så vita dom var. Blir kul å se hur många yngel det blir av det =)
          Kanske får du fixa till fler grottor nu .. ;-)
          Ja de är så fina! Men osäker om man kan ens göra fler grottor i mitt kar

          tja lite allt möjligt, kan inte bestämma mig. Jag har börjat se på malar på ett helt annat sätt nu, skulle vara kul å testa. Men då måste jag ha större kar =P
          Även lite andra räkor och småfisk skulle vara kul att pröva sig fram med =D
          Ja problemet är med större kar

          Men nu får det vara det jag har, honungsguramisarna är jag nog säker på att det blir yngel av så småningom =)
          Guramisar är så oerhört fina. Gillar mest dvärggurami. Men nackdelen med dem att du skiter väldigt mycket

          Varken posthorn eller räkor äter fiskbajs
          Nja!! Jag vet inte om jag kan hålla riktigt med dig. Alltså jag menade inte att dem skall rensa hela karet, men vad jag vet att åtminstone räkor kan äta exkrementer av fiskar. Lite grann i alla fall. Det har jag lite erfarenhet av, men när det gäller snäckor så vet jag inte mycket om dem äter fisk exkrementer eller ej, men jag hörde att de gör det.

          jag har massor med växter just för den sakens skull för när karet arbetar som det skall så bryter naturliga processen ned det fortare, blir till näring till växterna.
          Växter är bra som du säger, men i mitt kar så är dem lite utspridda, därför når dem inte alla ställen.

          Däremot vattenflödet kan hjälpa mycket. Jag får lösa det på något sätt.
          Bör kanske städa karet på ett annat sätt, det är bara att hitta hur man gör det

          Mitt tanganyika akvarium
          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

          Kommentar

          • Bisho
            • September 2013
            • 304

            #35
            Ursprungligen postat av MVN
            Jag vet människor som upplever dessa som guppies (nåja, de tar nog i lite) men de ska vara hyfsat lätta. Vattenbyte verkar trigga dem. Så jag tror inte ph-spelar så stor roll bara du inte är under ph 7, snarare stabila värden är viktigare.

            Rötter i sig kan sänka ph... . Bikarbonat kan buffra KH och öka ph så du kan motverka rötters inverkan enkelt, och som jag skrev i en annan tråd brukar koka rötter (om det går) hjälpa ganska mycket. Kalksten kan buffra upp vattnet men upp till ph 7.6 (osäker på vad kh då blir) vilket jag tror räcker.
            Oj!
            Jag har nog missat sitt svar här. Ber om ursäkt
            Ja de är verkligen lätta.
            Roten jag har sänkte lite pH värdet, men kunde höja det med hjälp av Sera pH/KH Plus. Så pH värdet är 8.0 just nu.
            Jag la roten i karen och hällde kokt vatten på den, gjorde det ca. 8 gånger.

            Mina fiskar verkar må bra förutom en som är skadad i munnen, men det kändes svårt att avliva den så bestämde att ha kvar honom och se om han kommer att må bättre.

            Ber om ursäkt för jag missade svara dig
            Mitt tanganyika akvarium
            https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

            Kommentar

            • Bisho
              • September 2013
              • 304

              #36
              Hej igen!

              När jag kom hem för 4 timmar sedan, något oväntat hade hänt. Såg att 5 fiskar dog samt dem flesta fiskarna "om inte alla" mår dåligt. Vissa fiskar är på botten och har svårt att simma "Att de inte har orken" och andra befinner sig på ytan.

              Det första jag gjorde att testa NO2.. Värdet visade att jag hade <0.3 mg/l. Men det hade jag sedan innan. pH värdet var 7.5. Och det är helt okej.

              Jag bytte ca. 40% av vattnet samt använde vattenberedningsmedel för säkerhetsskull samt pH/KH Plus.

              Nu känns det att de flesta fiskarna är piggare och mår någorlunda bättre.

              Jag hoppas att i morgon blir dem ännu bättre och NO2 värdet blir bättre med.

              Jag vet inte vad det kan bero på. För när jag åkte hemifrån i morse så verkade alla fiskar må bra och simmar som vanligt.
              Senast redigerad av Bisho; 20 March 2016, 00:41.
              Mitt tanganyika akvarium
              https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                #37
                men vad trist , jag har nog lite för dåliga kunskaper för att kunna hjälpa dig med vad som felat, det enda jag kan komma på är ev övermatning. Hoppas du får ordning på det.

                /eva

                Kommentar

                • Bisho
                  • September 2013
                  • 304

                  #38
                  Ursprungligen postat av tanteva
                  men vad trist , jag har nog lite för dåliga kunskaper för att kunna hjälpa dig med vad som felat, det enda jag kan komma på är ev övermatning. Hoppas du får ordning på det.

                  /eva
                  Tack! Det hoppas jag med.
                  Nja övermatningen kan vara omöjligt för jag matar dem var tredje dag. Maten tar inte mer än 2 minuter så är det i deras mage.

                  Jag kör just nu med massa vattenbyte och får se vad som kan hända
                  Mitt tanganyika akvarium
                  https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #39
                    Nitriten kan blixtsnabbt öka till en koncentration som skadar fisken och ligger de på botten och vid ytan och kippar så är det nog troligen just nitrit som är problemet! Bästa åtgärden enligt mig är att snabbt ha i ett par msk salt (mildrar skadeverkningen från nitriten) och sedan hälla i en bakteriekultur som hjälper till med nedbrytningen. Matstopp gäller tills nitriten är noll. Vattenbyten är ofta en konstgjord andning som inte löser problemet mer än för stunden och kan ofta förvärra problemet...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Bisho
                      • September 2013
                      • 304

                      #40
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Nitriten kan blixtsnabbt öka till en koncentration som skadar fisken och ligger de på botten och vid ytan och kippar så är det nog troligen just nitrit som är problemet! Bästa åtgärden enligt mig är att snabbt ha i ett par msk salt (mildrar skadeverkningen från nitriten) och sedan hälla i en bakteriekultur som hjälper till med nedbrytningen. Matstopp gäller tills nitriten är noll. Vattenbyten är ofta en konstgjord andning som inte löser problemet mer än för stunden och kan ofta förvärra problemet...

                      Kan vara möjligt det. Kommer det funka med salt med jod som man använder till maten eller utan "Tror att jag läste att det skall vara utan jod"?! Skulle det inte räcka med 1 matsked?! För jag hörde att mycket salt kan skada fiskarna.

                      Jag tog bort roten samt 3 stenar som jag misstänker att dem kan vara problem. Pratade med en zoohandlare idag och sa om stenen innehåller lite alger även om man har kokat stenen så kan det vara lite problem för fisken.

                      Jag höjde filtret just nu så är det mer rörelse på vattenytan. Fiskarna verkar må mycket bättre, men de är inte 100% friska.

                      Jag tänker avvakta med matningen några dagar för säkerhetsskull.

                      Tack för ditt svar
                      Mitt tanganyika akvarium
                      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        #41
                        1 msk i ditt kar tror jag inte dödad fiskar, du måste nog upp i flera dl innan du kommer dit...

                        Kommentar

                        • Bisho
                          • September 2013
                          • 304

                          #42
                          Ursprungligen postat av tanteva
                          1 msk i ditt kar tror jag inte dödad fiskar, du måste nog upp i flera dl innan du kommer dit...

                          Skulle jag upprepa det varje dag eller varje vattenbyte?!
                          Mitt tanganyika akvarium
                          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            #43
                            varje byte... blir nog bra... lite salt skydar slemhinnor sägs det

                            Kommentar

                            • Bisho
                              • September 2013
                              • 304

                              #44
                              Ursprungligen postat av tanteva
                              varje byte... blir nog bra... lite salt skydar slemhinnor sägs det
                              Då kör jag på den med nästa vattenbyte

                              Snart blir det mitt nästa projekt med 19 liters akvarium med räkor & Guppy

                              Men måste fundera på hur jag skall göra det
                              Mitt tanganyika akvarium
                              https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                              Kommentar

                              • Bisho
                                • September 2013
                                • 304

                                #45
                                Oj!
                                Jag hade nog glömt att jag har ett projekttråd här som bör uppdateras samt följas

                                Mina fiskar mår oerhört bättre nu och dem fortsätter nu med sina kolonier.

                                Jag har nog förlorat många fiskar om jag skall vara ärligt och det gör mig verkligen ledsen. Men det kommer fler eftersom det känns att det kommer att dyka upp massa yngel snart

                                Bilder samt filmer kommer under veckan förhoppningsvis
                                Mitt tanganyika akvarium
                                https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                                Kommentar

                                Arbetssätt...