Mitt trasiga kar kommer att bli hel igen..!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    #16
    Hej igen!
    Nu har jag flyttat 4 invånare i karet. 1 albino ancistrus hane, 1 albino ancistrus hona, 1 röd ancistrus hona, 1 liten vanlig ancistrus som är någon månad gammal.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20160313_010006-1.jpg
Visningar: 127
Storlek: 122,6 KB
ID: 2352746


    Klicka på bilden för större version

Namn: 20160312_235621.jpg
Visningar: 121
Storlek: 137,1 KB
ID: 2352747


    Men det som jag undrar över, hur länge skall vattnet vara grumligt?!

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20160312_173011.jpg
Visningar: 127
Storlek: 96,9 KB
ID: 2352748


    Önskar er en fortsatt underbar helg
    Senast redigerad av Bisho; 14 March 2016, 21:10. Anledning: Fixat bilderna
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Nu har du ju egentligen en hel del frågor ibland dina inlägg i denna tråden. Men hakar på den senaste. Vattnet brukar ofta vara rejält grumligt i 3-4 dygn i många kar och ibland kan det ta upp till ett par tre veckor innan det klarnar. Dels finns mikropartiklar i sanden som flyter runt ett tag. Dels kan det fälla ut från stenar och annat. Rådet som så ofta är att invänta att det löser sig själv efter ett tag. Om du läst t.ex. Mats Bryzells underbara stugtråd så ser du i senaste karet vilken tid det tog för vattnet att klarna. Karet är ju helt nystartat och då börjar allt från noll. Så ha tålamod bara så blir det säkert klart snart. Ancistrus är en så oerhört tacksam art. En av de arter som ger mest underhållning per investerad krona faktiskt. Den är inte dyr. De är ofta relativt friska. De leker lätt etc.
      Ha en underbar helg du också!
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bisho
        • September 2013
        • 304

        #18
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Nu har du ju egentligen en hel del frågor ibland dina inlägg i denna tråden. Men hakar på den senaste. Vattnet brukar ofta vara rejält grumligt i 3-4 dygn i många kar och ibland kan det ta upp till ett par tre veckor innan det klarnar. Dels finns mikropartiklar i sanden som flyter runt ett tag. Dels kan det fälla ut från stenar och annat. Rådet som så ofta är att invänta att det löser sig själv efter ett tag.
        Ha en underbar helg du också!

        Hej!
        Tack för ditt underbara kommentar
        Jo jag håller visst med dig! Tålamodet är det värsta jag vet när det gäller akvarium men men! Jag kan inte mer än att vänta!

        Om du läst t.ex. Mats Bryzells underbara stugtråd så ser du i senaste karet vilken tid det tog för vattnet att klarna. Karet är ju helt nystartat och då börjar allt från noll
        Jo jag läste på Mats Bryzells tråd & den är så himla underbar och inspirerande. Jag skrev till och med vissa detaljer som kan vara nyttja för mig

        Ancistrus är en så oerhört tacksam art. En av de arter som ger mest underhållning per investerad krona faktiskt. Den är inte dyr. De är ofta relativt friska. De leker lätt etc.
        Verkligen! De är så himla fina och aktiva! Mina är aktiva både dag & natt. Jag håller med dig till 100.

        Ha en underbar helg du också!
        Tack
        Mitt tanganyika akvarium
        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

        Kommentar

        • Bisho
          • September 2013
          • 304

          #19
          Hej!
          Nu är det dags att uppdatera lite i mitt tråd!

          Idag åkte jag och handlade lite fiskar. Hmm lite & lite. Det blev ca. 80st med massa yngel av https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117
          Jag tänkte om jag skulle köpa så vill jag passa på och köpa ordentligt med den här sorten.

          Klicka på bilden för större version

Namn: 20160314_182425.jpg
Visningar: 95
Storlek: 116,6 KB
ID: 2352724

          Det blev mer än 30 snäckor.med massor med fiskar där inne

          Forts.
          Mitt tanganyika akvarium
          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

          Kommentar

          • Bisho
            • September 2013
            • 304

            #20
            Hej igen!

            Efter att jag har lagt alla snäckor samt fiskarna, såg karet så här :
            Klicka på bilden för större version

Namn: 20160314_191820.jpg
Visningar: 91
Storlek: 153,4 KB
ID: 2352730
            Klicka på bilden för större version

Namn: 20160314_191853-1.jpg
Visningar: 94
Storlek: 121,3 KB
ID: 2352737




            Det tog tid innan fiskarna gick ut ur snäckorna. Även om några få fiskar var ute.

            När dem började känna sig hemma så blev det så här
            Klicka på bilden för större version

Namn: 20160314_204949-1.jpg
Visningar: 90
Storlek: 120,8 KB
ID: 2352736
            Klicka på bilden för större version

Namn: 20160314_205055.jpg
Visningar: 109
Storlek: 149,1 KB
ID: 2352738
            Klicka på bilden för större version

Namn: 20160314_205050.jpg
Visningar: 95
Storlek: 144,9 KB
ID: 2352739



            Forts.
            Senast redigerad av Bisho; 14 March 2016, 20:37.
            Mitt tanganyika akvarium
            https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

            Kommentar

            • Bisho
              • September 2013
              • 304

              #21
              Hej igen!

              Jag vet inte om en av mina fiskar är sjuk eller skadad med transport eller sedan tidigare.
              Fisken gapar stort hela tiden och stänger inte ens munnen "Troligtvis den kan inte ens stänga munnen"
              Och varje fisk kommer nära den så blir den aggressiv mot den andra fisken.

              Skulle jag göra något speciellt med den fisken?!
              Eller låta den vara några dagar?


              Klicka på bilden för större version

Namn: Skadade fisken 02.jpg
Visningar: 118
Storlek: 103,4 KB
ID: 2352742

              Mvh
              Bisho
              Senast redigerad av Bisho; 14 March 2016, 20:59.
              Mitt tanganyika akvarium
              https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                #22

                Hej , jag har hört andra fiskar som kunde fastna i det läget under en dag eller 2... och sedan fick dom kontroll igen.så jag skulle nog avvakta lite å se hur det förlöper, så länge den inte verkar ha ont, simmar vingligt eller börjar visa tendenser inte kunna flyta normalt.

                Tycker du är modig som vågar ha sådan hög stapel av sten så nära kanten, jag hade lyft av minst 4 stenar från toppen. Hoppas verkligen du har nån frigolit under stenarna där dom ev kan ligga emot botten.

                iövrigt är det spännande och tycker du fått till roten och det gröna jätte fint, vart hur bra som helst med snäckorna där =D

                Kommentar

                • Bisho
                  • September 2013
                  • 304

                  #23
                  Ursprungligen postat av tanteva
                  Hej , jag har hört andra fiskar som kunde fastna i det läget under en dag eller 2... och sedan fick dom kontroll igen.så jag skulle nog avvakta lite å se hur det förlöper, så länge den inte verkar ha ont, simmar vingligt eller börjar visa tendenser inte kunna flyta normalt.
                  Då kan jag avvakta lite och se hur den blir om några dagar

                  Tycker du är modig som vågar ha sådan hög stapel av sten så nära kanten, jag hade lyft av minst 4 stenar från toppen. Hoppas verkligen du har nån frigolit under stenarna där dom ev kan ligga emot botten.
                  Jag har faktiskt tänkt på det flera gånger, men ville chansa Det är mycket finare såhär högt
                  Men jag kommer ändra det om någon dag om jag hittar mer passande stenar.
                  ​Jag har inget direkt på botten, men la mycket sand under stenarna så det kan hålla ännu mer. Mycket vågat vah

                  iövrigt är det spännande och tycker du fått till roten och det gröna jätte fint, vart hur bra som helst med snäckorna där =D
                  Tack
                  Mitt tanganyika akvarium
                  https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    #24
                    ha ha ja galet vågat =P men i slutändan är det ditt kar å du är chefen =D

                    nästan så jag blir lite sugen själv på sådana snäckläggare... men har ju inget kar för det, möjligen en 45a men det skulle vara räkor å mollys där tänkte jag eller guppys...nä det är nog i minsta laget... och så är det högt för att vara så litet... tänk om det fanns dvärgscalarer... med kroppar om 3 cm... =P

                    Kommentar

                    • Bisho
                      • September 2013
                      • 304

                      #25
                      Ursprungligen postat av tanteva
                      ha ha ja galet vågat =P men i slutändan är det ditt kar å du är chefen =D
                      Haha det kan man säga .

                      nästan så jag blir lite sugen själv på sådana snäckläggare... men har ju inget kar för det, möjligen en 45a men det skulle vara räkor å mollys där tänkte jag eller guppys...nä det är nog i minsta laget... och så är det högt för att vara så litet... tänk om det fanns dvärgscalarer... med kroppar om 3 cm... =P
                      Det fina med snäcklekaren som jag har att den är lättlekt samt kräver inte så mycket plats. Det kan funka med 25-30 liters akvarium Samt hög pH värde.

                      Molly är jätte fina, men de kan vara aggressiva mot vissa arter. Hade haft dem för jätte länge sedan. Guppy är också så fina, har både vanliga samt endlers.
                      Mitt nästa projekt med fiskar är Scalarer & Discus
                      Mitt tanganyika akvarium
                      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        #26
                        oj diskuss å scalarer... jag har varken plats eller tillfälle för så stora kar just nu...å skulle jag få tag på ett kar i storlek så får jag nog börja med att ha så stort bara.. =)

                        Kommentar

                        • Bisho
                          • September 2013
                          • 304

                          #27
                          Ursprungligen postat av tanteva
                          oj diskuss å scalarer... jag har varken plats eller tillfälle för så stora kar just nu...å skulle jag få tag på ett kar i storlek så får jag nog börja med att ha så stort bara.. =)
                          Inte vad jag har heller faktiskt! Men jag kommer nog att fixa ett stort rum och lägga alla akvarium där
                          Mitt tanganyika akvarium
                          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            #28
                            önske saken vore ett garage eller liknande, där man har brunnslock och inga problem med vatten lekage... För det är nästan så jag skulle vilja börja odla fisk... men bara nästan än så länge ;-)

                            Kommentar

                            • Bisho
                              • September 2013
                              • 304

                              #29
                              Ursprungligen postat av tanteva
                              önske saken vore ett garage eller liknande, där man har brunnslock och inga problem med vatten lekage... För det är nästan så jag skulle vilja börja odla fisk... men bara nästan än så länge ;-)
                              Haha ja det kan man önska sig
                              Vad är det för fiskar du vill odla om du har möjligheten?!
                              Mitt tanganyika akvarium
                              https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                              Kommentar

                              • Bisho
                                • September 2013
                                • 304

                                #30
                                Hej allihopa!

                                Nu skall man börja uppdatera här igen..

                                Det har varit lite lugnt på mitt kar både igår & idag

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 20160315_234241.jpg
Visningar: 110
Storlek: 158,9 KB
ID: 2352837

                                Jag åkte och handlade 3 st https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1002

                                I början hade dem varit lugna och nyfikna.. Sedan började lite action mellan dem & snäcklekarna
                                Men de slutade slåss efter typ 10 minuter. Efter det så försvann dem mellan stenarna

                                Men jag kunde i alla fall ta lite bilder på dem

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 20160315_234735.jpg
Visningar: 107
Storlek: 154,5 KB
ID: 2352838

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 20160315_234902.jpg
Visningar: 114
Storlek: 150,1 KB
ID: 2352839

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 20160315_235027.jpg
Visningar: 98
Storlek: 168,1 KB
ID: 2352841

                                Som alla vet att det är ganska svårt att se skillnaden på könen. Så jag tänkte köpa 3-5 till om några dagar
                                Mitt tanganyika akvarium
                                https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                                Kommentar

                                Arbetssätt...