Mitt trasiga kar kommer att bli hel igen..!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    Mitt trasiga kar kommer att bli hel igen..!!

    Hej!
    Hoppas allt bra med er.

    Det är faktiskt första gången jag lägger mitt akvarie-projekt här på Zoopet. " Och kanske sista gången"

    200 liters akvarium som jag hade haft i jätte många år, men ljusrampen gick sönder för ca. 2 år sedan. Då sålde jag alla mina fiskar som var bland annat massa olika guramis, tetror & malar.
    Hade lust att slänga den, men hjärnan sa till mig "Bisho..!! Varför lägger du inte blommor istället i karet?!" Ja?! Why not?! Då blev det lite blommor, men tyvärr hittar inte bilderna som jag hade innan. Men kanske lägger ut dem någon dag. OM jag hittar dem :P

    Men eftersom vi har de bästa årstiderna så är det vinter i 300 dagar resten är det lite regnig sommar hihi.

    Jag vill nu få igång den igen. För jag är lite trött på mina små kar. Vill ha något stort, men ändå lite annorlunda.

    Jag får berätta lite senare om vilka fiskar vill jag ha i mitt nya/gamla akvarium...

    Forts..
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    #2
    Hej igen!
    Nu är det slut med tankarna. Handlingen som sker nu..!!

    Nu går man till balkongen för att kolla läget med karet som står där ute

    Hur ser det ut?! Hur ser det ut?!
    Herregud Ni kan se bilden i länken nedan



    Nu börjar vi jobbet

    Efter 15 minuter tog man bort allt man hade i karet och flyttat det för att tvätta det i badrummet:


    Efter att man har tvättat det så tvättar jag nu sanden. 25 kg. Vilket oerhört arbete men det fixade sig till slut


    Efter att man har lagt sanden & stenen i karet & monterade filtret, tog jag ca. 40% vatten av mitt första 54 liters kar samt ca. 40% vatten av andra 54 liters kar. och därefter la jag kranvatten.

    MEN vart är beredningsmedlet?! Letat och letat och letat, men hittade inte det... Hmm något måste gå fel
    Jag måste nog åka och köpa ett i morgon.


    Ljusrampen kommer att fixas under nästa vecka eller om 2 veckor. Jag tänkte själv på ledlampor eller vad tycker ni?!

    Forts...
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

    Kommentar

    • Bisho
      • September 2013
      • 304

      #3
      Hej igen!
      För några dagar sedan hade jag startat ett litet tråd och undrade jag om ciklid fiskarna. Om man hade tips.
      Jag läste en hel del här på Zoopet.

      Men min tanke är att skaffa 2 arter som förökar oerhört mycket. Jag vill inte bara ha 5-10st att varje art, jag vill ha runt 100st. Många kan säga att det är nog för mycket. Ja det kan verkligen stämma, men då kommer jag antingen ge lite till någon som har en zoobutik och ta istället fisk mat, tillbehör eller något annat, ge till mina systrar för att lägga i deras akvarium eller sälja på blocket för att täcka mina hobby kostnaderna "mest för skojs skull".

      Däremot så vill jag inte att arten skall kräva väldigt mycket jobb att ha massa andra kar för att flytta ynglen och sådana saker.

      Efter att jag försökte läsa mycket så blev jag sugen på 2-3 arter.
      1. https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117
      2. https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=849
      3. https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315 eller https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070

      När det gäller daffodilen så är jag också sugen på den här arten "https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=571 men jag vet inte om dem korsas med varandra?! Är det något ni kan rekommendera?!

      Angående ancistrusen, om jag lägger 2 st för algernas skull, är lite rädd att 1 hane & en hona skall para sig, då kommer det att vara svårt att få de sluta. Kommer yngeln skapa problem för de andra arterna?!

      Eller så har ni andra tips?! Men lägg gärna märke till att jag vill inte lägga tid på att flytta ynglen. Vill allt skall hållas i ett och samma kar.
      Vad tycker ni?!

      ​Forts..
      Senast redigerad av Bisho; 09 March 2016, 09:57.
      Mitt tanganyika akvarium
      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

      Kommentar

      • Bisho
        • September 2013
        • 304

        #4
        Hej igen!

        Det som får mig att fundera så mycket och tvivla om https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117 är att jag hörde en som jobbar i en zoobutik att man får absolut inte ha rötter om jag skall ha den här arten. För den sänker pH värdet och då mår dem dåligt och förökar dem inte sig. Kan det stämma?!

        Min tanke är att jag skall lägga massa stenar längst på höger sidan med en liten växt, snäckorna längst på vänster sidan och i mitten av karet en lagom stor rot med några växter.

        Men är det sant att roten kan vara ett hinder om man har mångbandad snäcklekare?!

        Tack för era svar & synpunkter
        Mitt tanganyika akvarium
        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          HTML-kod:
          När det gäller daffodilen så är jag också sugen på den här arten "Neolamprologus brichardi, Malasa men jag vet inte om dem korsas med varandra?! Är det något ni kan rekommendera?!
          De korsar sig med all säkerhet.

          HTML-kod:
          Angående ancistrusen, om jag lägger 2 st för algernas skull, är lite rädd att 1 hane & en hona skall para sig, då kommer det att vara svårt att få de sluta. Kommer yngeln skapa problem för de andra arterna?!
          Har svårt att se varför Ancistrus-ynglen skulle orsaka problem för de övriga fiskarna

          HTML-kod:
          Det som får mig att fundera så mycket och tvivla om Lamprologus multifasciatus är att jag hörde en som jobbar i en zoobutik att man får absolut inte ha rötter om jag skall ha den här arten. För den sänker pH värdet och då mår dem dåligt och förökar dem inte sig. Kan det stämma?!
          Visst sänker rötter pH något men mindre än man tror - så en fluga gör ingen sommar
          Men visst - lägg inte i en massa rötter i akvariet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • MVN
            • September 2009
            • 181

            #6
            Jag vet människor som upplever dessa som guppies (nåja, de tar nog i lite) men de ska vara hyfsat lätta. Vattenbyte verkar trigga dem. Så jag tror inte ph-spelar så stor roll bara du inte är under ph 7, snarare stabila värden är viktigare.

            Rötter i sig kan sänka ph... . Bikarbonat kan buffra KH och öka ph så du kan motverka rötters inverkan enkelt, och som jag skrev i en annan tråd brukar koka rötter (om det går) hjälpa ganska mycket. Kalksten kan buffra upp vattnet men upp till ph 7.6 (osäker på vad kh då blir) vilket jag tror räcker.

            Kommentar

            • Bisho
              • September 2013
              • 304

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              De korsar sig med all säkerhet.
              Är det något som kan rekommenderas?!

              Har svårt att se varför Ancistrus-ynglen skulle orsaka problem för de övriga fiskarna
              Menar om det blir mycket i karet, samt att snäcklekarna kan vara så aggressiva mot Ancistrus ynglen Man bör ju tänka på fiskligarättigheten också

              Visst sänker rötter pH något men mindre än man tror - så en fluga gör ingen sommar
              Men visst - lägg inte i en massa rötter i akvariet
              Det som jag tänkte att lägga en lagom stor rot för 2 anledningar.
              1. Den kan förfina akvariet och ge det ett naturligt utseende.
              2. För Ancistrusens skull.

              När jag tänker på en lagom stor så skall det vara typ 30x70 cm som skall placeras i mitten av karet

              Flugan kommer nog inte föröka sig

              Tack för ditt svar
              Mitt tanganyika akvarium
              https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Bisho
                Är det något som kan rekommenderas?!

                Menar om det blir mycket i karet, samt att snäcklekarna kan vara så aggressiva mot Ancistrus ynglen Man bör ju tänka på fiskligarättigheten också
                1/ Absolut inte
                2/ Borde inte vara några problem

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Bisho
                  • September 2013
                  • 304

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  1/ Absolut inte
                  2/ Borde inte vara några problem
                  Jaha ok!
                  Då håller jag mig till https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=849

                  Gällande Ancistrusen så kan jag då skaffa 1 hane & 1 hona
                  Tack för svaret
                  Mitt tanganyika akvarium
                  https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                  Kommentar

                  • Bisho
                    • September 2013
                    • 304

                    #10
                    Hej!
                    Nu är det dags igen att fylla på lite med nyheter.

                    Jag la vattenberedningsmedel som jag glömde för jag hade inte, så åkte jag och köpt det samt köpt en mangroverot.
                    Förresten! Många zoohandlare sa att mangroveroten sänker inte pH värdet, stämmer det?!

                    Jag körde till utsiktsplatsen i Malmö för att plocka lite stenar och det blev faktiskt en hel del att bära. 5st stora stenar, 9 normal stora & 6 små stenar.
                    Och ni kan tänka er hur mycket man fick ont i ryggen när man blev klar med att bära de sedan koka dem Jaja sådant är livet .

                    Efter att man kokade stenarna så la jag de i badkaret lite till "Fråga inte mig varför, det vet jag inte ens" men så blev det i alla fall.
                    20160309_201604, en bild hos bilduppladdningstjänsten Ladda-upp



                    Och nu har man placerat några stenar, roten och växterna. Men det var faktiskt dumt av mig att jag inte placerade allt innan jag lägger vattnet i karet för att jag hade bråttom med att få igång mitt akvarium. Så är det lite dimmigt fortfarande
                    20160309_233932, en bild hos bilduppladdningstjänsten Ladda-upp


                    Det kommer säkert att bli klarare i morgon. Då lägger jag nyare bilder.
                    Jag måste nog kolla upp ljusramp också och montera dem. Det är nog allra viktigaste saken som jag borde göra

                    Har ni tips, förslag eller rekommendationer så säg gärna till.
                    Mitt tanganyika akvarium
                    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                    Kommentar

                    • Bisho
                      • September 2013
                      • 304

                      #11


                      Hej!
                      Hoppas allt bra med er

                      Nu är det lite uppdateringar hos mig..

                      Idag åkte jag och fixade LED-ljus och monterat fast den på en av de lockarna. Det blev 2x 60 cm lång.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20160311_174805.jpg
Visningar: 79
Storlek: 87,8 KB
ID: 2352482


                      Skruvarna var lite för långa, men det fixade sig ändå. Tejpade strömkontakterna för säkerhetsskull.

                      Det blev lite förändring i karet, men när jag tände ljuset så kändes det lite mörkt. Skulle kanske vara bättre om jag köper 1 till.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20160311_180953.jpg
Visningar: 52
Storlek: 102,9 KB
ID: 2352483


                      Forts...
                      Bifogade filer
                      Mitt tanganyika akvarium
                      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                      Kommentar

                      • Bisho
                        • September 2013
                        • 304

                        #12
                        Hej igen!
                        En sak märkte jag när det blev ljust i karet trots att det är fortfarande grumligt.
                        Roten har jag haft nu i 2 dagar. Och nu såg jag att det är något som kommer ur den såsom att det är rök. När man känner på den så är den klibbig. Jag vet inte om klibbig är rätt ord. Det känns att det är halt om man känner på den typ.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 20160311_192636.jpg
Visningar: 40
Storlek: 56,4 KB
ID: 2352485

                        Jag är lite osäker om det syns på bilden, men hoppas att ni förstår vad jag menar.

                        Vet någon vad det kan vara för något?!
                        Mitt tanganyika akvarium
                        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Tjena! Jag förstår precis vad du menar och det är helt normalt att det bildas sånt där slem på nya rötter, inget att bry sig om och det försvinner snart Kul att du startat en projekt tråd, då kan man följa det hela istället för olika inlägg här och där och blanda ihop allt Jag tycker du fått till en intressant inredning men oj va jag skulle oroa mig för stenras Jag tycker ljuset ser riktigt schysst ut och inte gult som det brukar bli, för det är inte led-lister speciellt för akvarier va?

                          Det där men en ancistrushane och en hona som du funderade om är ett problem precis som du tänkte för att det kan generera 200 små ancitstrus som kommer växa och sen är det inte så kul längre konstigt att det inte nämdes när du fick svar tidigare...?
                          Senast redigerad av åheim; 11 March 2016, 22:59.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Bisho
                            • September 2013
                            • 304

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Tjena! Jag förstår precis vad du menar och det är helt normalt att det bildas sånt där slem på nya rötter, inget att bry sig om och det försvinner snart
                            Hej!
                            Jaha ok! Vad bra då Ah just det! Slem var rätta ordet som jag inte kunde komma på

                            Jag tycker du fått till en intressant inredning men oj va jag skulle oroa mig för stenras
                            Haha när jag såg det efter att jag har placerat stenarna så här då kände jag "OJ!" Men dem är stabila, så det är lugnt

                            Jag tycker ljuset ser riktigt schysst ut och inte gult som det brukar bli, för det är inte led-lister speciellt för akvarier va?
                            Precis! Jag blev så imponerad när jag såg dem första gången hos zoo butiken. Det var en anledning till att jag startar upp det karet på nytt . Längtar tills vattnet blir klarare så ser jag hur ljuset blir

                            Det där men en ancistrushane och en hona som du funderade om är ett problem precis som du tänkte för att det kan generera 200 små ancitstrus som kommer växa och sen är det inte så kul längre konstigt att det inte nämdes när du fick svar tidigare...?
                            Jag funderade på den väldigt mycket. Men eftersom jag har en albino ancistrus hane & en röd hona, så ville jag ändå chansa även om det blir massa yngel, förhoppningsvis blir det en bra mix eller annorlunda korsning. Då kan man flytta dem i mina andra kar eller ge bort några. Och om de är så unika så kan jag lägga upp dem på Blocket jätte billigt för att bli av med dem så snabbt. Den här tanken underlättar det hela för mig.

                            Tack för ditt fina inlägg
                            Mitt tanganyika akvarium
                            https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                            Kommentar

                            • Bisho
                              • September 2013
                              • 304

                              #15

                              Hej!
                              Hoppas allt är bra med er & att ni har en underbar lördag.

                              Idag gjorde jag lite tester på mitt kar.

                              NO2 testet oroar mig lite


                              Klicka på bilden för större version

Namn: 20160312_165754.jpg
Visningar: 81
Storlek: 130,0 KB
ID: 2352566


                              Att färgen ligger på 0.3mg/l oroar mig, men jag läste samt hörde många att det kan vara så när man startar ett nytt kar. Jag har aldrig tänkt att göra tester i mina tidigare kar.
                              Är det farligt?! Eller är det på gränsen?! Bör jag göra något?!

                              När det gäller pH värdet så är det rätt så bra eftersom mina snäcklekare ciklider vill ha ett högt pH värde.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 20160312_170126.jpg
Visningar: 60
Storlek: 119,7 KB
ID: 2352567

                              Färgen ligger mellan 8.0 & 8.5, har svårt att hitta närmaste färgen. Och det är även om jag la en rot i karet.
                              Det jag gjorde för att höja pH värdet är att jag la pH/KH Plus.

                              Lite mer uppdateringar kommer inom kort.

                              Mvh
                              Bisho
                              Mitt tanganyika akvarium
                              https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                              Kommentar

                              Arbetssätt...