Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    här gör man fint för guramisar...lugnt å fint vatten.... å så får man bara tar på ett par... det andra gick bara inte få tag på alls... han knorrade åt mig den lille pöjken...

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      tjohooo nu är dom där dom skall vara... =D

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av tanteva
        tjohooo nu är dom där dom skall vara... =D
        Grattis! Bilder?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          det kommer fler , dom skall få vara i lite mörker och ifred tills i kväll igen =) , det tog hårt på sista hanen när jag jagade han med håvar från 2 håll.. stackarn Jag hoppas jag inte har stressat upp dom för mycket så dom blir sjuka, men om nån typ fenröta skulle dyka upp finns den medicinen hemma iaf
          Jag fick lov ta i en doppvärmare med för det skulle bli för kallt annars... men det är ju den enda tekniken som kommer vara i, som skydd för just för låga tempraturer =)

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            det nya invånarna =D


            Klicka på bilden för större version

Namn: 20160417_193934.jpg
Visningar: 70
Storlek: 212,9 KB
ID: 2354429 Klicka på bilden för större version

Namn: 20160417_193919.jpg
Visningar: 58
Storlek: 193,6 KB
ID: 2354430 Klicka på bilden för större version

Namn: 20160417_193854.jpg
Visningar: 64
Storlek: 219,1 KB
ID: 2354431

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Häftigt! Ser att du har en kille som verkar trivas direkt om jag ser till färgen på honom.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                ja han är den dominerande hanen , den nya . Den andra är lite mer timid, och var den jag fick jaga så länge. men han äter och ser sig omkring så han blir nog svart om en stund. Om dom nu inte tycker det är för kallt ;-)

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  Det jag är mest förvånad över är hur klart vattnet vart i lowtechen, eller pumplösa ;-) Det vart så klart å fint på nästan en å samma gång. Men jag hade nästan hällt upp allt nästan 24 timmar före så kran suddigheten hade redan tagit slut. Dessutom är det *gammalt* men väl rengjort grus, det verkar vara trixet.
                  Jag har lärt mig att ALLT grus sand vad det nu månne vara SKALL tvättas.

                  Katastrofen i 114 har ju slagit till, den nedrans sanden bara dammar runt i akvariet jag måste byta ut 90 % och vet inte riktigt vad jag skall ha. Planen var ju att ha någon apistogamma, å då är frågan hur jag löser sanden. Jag är nästan inne på att pröva nån smålecakule sand om jag finner brun iaf... så än var det inte lika lugn å fint som i det nystartade =P


                  kan man ha som en låda med sand.. där ev boplats kommer att finnas och ha resten grövre...

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    det går frammåt, äntligen fick jag upp tempen. Å det har börjat bubblas lite dansande med. Den dominanta hanen åker runt med låg bak å höjt huvud lite över allt, han påminner lite om en radiobil.. i sitt simsätt =D .. bilder kommer under dagen em

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Halloj Eva, jag har läst lite om din sand som du inte gillar, vilken sand är det du har?

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        JBL har ett slags grus o olika färger Eva som är lagom finkornigt och som växtrötter trivs i.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          jbl 0.1-0.5 kornstorlek sansibar är det som är i som dammar så förbannat 2 dagar efter *sugning* så är det lika dammigt igen, men jag fick akut snäckdöd så jag sög ut kanske 10% sand när jag bytte ca 40% vatten förra veckan.
                          Tänkte som sagt byta ut mer av den fina sanden, men där cryptona står så funkar det fint, där samlas inte ens något på botten. motsatta sidan är det kastsrof ansamling.
                          Jag tänkte jag skulle kunna göra detta utan att ta ut beståndet av räkor och nu går där bara neoner och rasboror ja plus 4 pansar pandor...

                          tanken var ju att jag skulle haft häxmal för att ha grävande i sanden, men som den dammar så undrar jag om det hade vart bra .

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Kan det vara så, att julas sand inte är så bra om vi nu ser till växterna? Själv har jag dom sista åren använt julas sand - i alla fall cryptosarna växer "hej vilt" i denna sand?

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av tanteva
                              jbl 0.1-0.5 kornstorlek sansibar är det som är i som dammar så förbannat 2 dagar efter *sugning* så är det lika dammigt igen, men jag fick akut snäckdöd så jag sög ut kanske 10% sand när jag bytte ca 40% vatten förra veckan.
                              Tänkte som sagt byta ut mer av den fina sanden, men där cryptona står så funkar det fint, där samlas inte ens något på botten. motsatta sidan är det kastsrof ansamling.
                              Jag tänkte jag skulle kunna göra detta utan att ta ut beståndet av räkor och nu går där bara neoner och rasboror ja plus 4 pansar pandor...

                              tanken var ju att jag skulle haft häxmal för att ha grävande i sanden, men som den dammar så undrar jag om det hade vart bra .
                              Ok. Alla JBLs sandtyper måste sköljas åtskilliga gånger innan man har det i karet annars blir det dimma minst en månad. Sköljer man det rejält innan så är det inget problem.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                aha.. mycket stort aha , jag hade ju i det tort utan skölj, fråga mig inte hur jag tänkte.. torrinredning hade jag på huvet, men näsan var väldigt kort...
                                Frågan är kan jag rota runt en del och byta större byten för att på någesätt kunna få till det hela, eller måste jag börja om men att ta ut allt?

                                Jag skulle ju kunna suga extra på dessa problem områden, för att skölja den sanden rejält för att ha i mer igen, men jag tror jag hade lite väl mycket sand i , runt 5cm djup fram och nästan 7-8 bak

                                men karet har vart igång längre än 1 månad minst 2 å en halv..

                                Fin sand är ju betydligt känsligare att du suger av den närmare botten för dvs luddigt *damm* där, men det är klart med räkorna så är det ju rätt mycket bajs, dom är ju fler än startmängden 5 kan man säga. närmare 20 nu troligen fler då minst 3 honor verkar gå med rom hela tiden.

                                som det är nu är det både snabb å långsama växter , en del har blivit utplockade till lilla 54an lowtech testet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...