DIY Led-belysning till växtkar.
Kollaps
X
-
Nej volten halveras inte om du paralellkopplar. Men ampen halveras.Kommentar
-
Såhär har jag tänkt att min led setup ska vara...
1 st LDD-700H driver 5 st fV 3.6~3.8 700mA. (5x3.7=18.5V. ca13W.)
1 st LDD-700H driver 6 st fV 3.6~3.8 700mA. (6x3.7=22.2V. ca16W)
Blir detta korrekt då?
LDD vill ha ca 3V så jag behöver ett nätagg på 22.2+3=25.2V och minst 13+16=29W.
Om det stämmer så förstår jag fortfarande inte riktigt detta då folk kör ex
1 LDD-1000H med leds som blir 18.6V
1 LDD-1000H med leds som blir 37.8V
detta driver han med ett 48V nätagg. Borde inte leddarna på 18.6V brinna upp då?
hoppas du förstår hur jag tänker :-)./LarsKommentar
-
Det funkar så länge du kan styra volten på ldd. Sen måste nätet kunna ha minst 1400ma. Om där inte är flera utgångar med 700 på varjeKommentar
-
Det med 1400mA hänger jag dock med på tror jag. 4 st LDD-700H kräver 2800mA av nätagget om det har 1 utgång. 1400mA om den har 2 utgångar osv.... Korrekt?/LarsKommentar
-
Ja ldd har jag inte testat så du har säkert rätt 😄Kommentar
-
Haha... Vore ju smidigt och enkelt om jag har rätt... men känner mig inte alls säker. Vill köpa nätagg men måste veta säkert innan jag köper så jag slipper stå där med ett nätagg som ej går använda. Antar att jag får lägga några fler timmar på google och försöka få fram fakta .
Läste du på länken? Isf hur tolkar du det? Som jag eller?/LarsKommentar
-
Men om ldd stoppar på 700ma måste det ju gå. Då går volten inte högre än de kanKommentar
-
LEDs är specade för en viss ström (700mA i ditt fall) där de trivs bäst. Man kan både underdriva och överdriva dem lite, men ljus och livslängd utgår från en viss drivström vid en viss temperatur.
LEDs är alltså dioder och beter sig som sådana. Över en viss spänning så leder de. Ökar man spänningen så ökar också strömmen, problemet är att relativt små skillnader i spänning resulterar i stora skillnader i ström. Hockeyklubba-kurva. Dessutom är detta beroende på temperaturen. En viss diod som vid 3V mäter strömmen till 700mA vid 25C kan när den blivit varm mäta en högre ström. Vilket ger än mer värmeutveckling etc..
Det är ovanstående som gör att det är lite komplicerat att driva LEDs. Iaf om man vill lägga sig i närheten av den optimala punkten för ljus/ström.
Enter led-drivers. En led-driver försöker att driva en specifik ström. Den gör detta genom att variera utspänningen. De brukar kunna variera från någon enstaka volt upp till matningsspänningen minus någon volt eller så. Detta betyder att så länge du matar den med en tillräckligt hög spänning så kan den driva flera seriekopplade LEDs.
De är i princip strömaggregat - om ett spänningsaggregat försöker hålla en viss spänning genom att variera strömmen försöker ett strömaggregat driva en viss ström genom att variera spänningen.
Använder man LED-drivers behöver man alltså inte bekymmra sig om spänningen till LED'arna.Kommentar
-
Så för att klargöra för mig själv.... Hypotetiskt - Om mina leds har en total fV på 25V så kan jag ändå skicka in 48V i LDD-drivaren?
Känner mig korkad som fan men just detta är SVÅRT tycker jag haha./LarsKommentar
-
Mäter du spänningen på utgången utan att ha kopplat in någon led (ingen ström alls) borde du se inspänningen eventuellt minus någon volt, dvs den har maxat ut.
Det är absolut lite klurigt. Ingen anledning att känna sig dum.Senast redigerad av 72mm; 05 September 2015, 01:29.Kommentar
-
Jajamensan, om du läser på specen för drivern så står in-spänningen angiven som ett intervall (2-52V om jag inte minns fel). Det är vad du kan mata den med. Vad utspänningen blir är upp till drivern. Kopplar du in dina LEDar som tillsammans ska ha 25V kommer utspänningen hamna däromkring eftersom de vid denna spänning drar 700mA och det är det som drivern försöker åstadkomma. Så länge den har en matningsspänning som är högre än den utspänning som den behöver hålla så ska den kunna göra sitt jobb.
Mäter du spänningen på utgången utan att ha kopplat in någon led (ingen ström alls) borde du se inspänningen eventuellt minus någon volt, dvs den har maxat ut.
Det är absolut lite klurigt. Ingen anledning att känna sig dum.
Nu kan jag beställa nätagg haha./LarsKommentar
-
Ok, 9-56V in givetvis. Det är min och max-värden bara, inget som ska varieras. En 48V matning blir nog fint så länge du inte vill driva högre än 45V ut eller så.
Efficency vs output visar nog bara att det hela är effektivare ju mindre skillnaden på matningsspänningen och utspänningen är. Matar du med 48V och driver en LED (3.xV) så är det ju 44V som ska "regleras bort" på något sätt. Större skillnad = mer jobb = något mindre effektivitet.
Förlustena blir till värme i drivern. Så det är fullt möjligt att själva drivern vid en viss (relativt hög) matningsspänning faktiskt går lite svalare om man kopplar in fler LEDs. Nu ör det ju inte drivern som kommer producera värme utan snarare LED'arna. Vad har du tänkt montera dem på för kylfläns?Kommentar
-
Ang Efficiency - låter väldigt rimligt.
Jag hade tänkt testa montera på en rektangulär alu-profil. Inte alls säker på att det räcker dock. Kanske går för varmt... Isf får det bli någon form av kylfläns. Men har läst någon som använt rätblock från byggmax och det är en rektangulär aluprofil.
tror ni det funkar?/LarsKommentar
Kommentar