DIY Led-belysning till växtkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    #16
    Ursprungligen postat av Live2Ride
    Du har nog rätt. Hittade en engelsk guide där man räknade
    (Length of tank in inches x Width of tank in inches)/35-40 för sötvattenskar. Alltså man delar med 35 till 40. För koraller delar man med 22 enligt den guiden.
    med den uträkningen skulle jag ligga på ca 9.5 ledar till mitt 96l. Så jag får nog dra ner lite :-). Ska räkna på det i morgon :-).
    Vad sägs om Arduino Mega 2560 som styrning? Finns det bra koder att ladda hem eller rekommenderas någon annan styrning?
    Ja det beror lite på vad man vill ha. Min är på 320 watt med 60 graders linser. Adrunio har jag hört bra om men ingen egen erfarenhet. Har ghl profilux som styr allt.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • Live2Ride
      • January 2014
      • 312

      #17
      Ursprungligen postat av Faltaren
      Ja det beror lite på vad man vill ha. Min är på 320 watt med 60 graders linser. Adrunio har jag hört bra om men ingen egen erfarenhet. Har ghl profilux som styr allt.
      Håller med. Jag vill, som jag skrev i första inlägget, skapa så bra ljus som möjligt för växter då jag tänkt köra bl a bottentäckare och i andra hand ha ett ljus som gör karet trevligt att titta på. Hur stort är karet du kör 320 watt i?
      Vad är din uppfattning om vilken kombination av leds som är bäst för växter?
      Men du Faltaren.... Ghl profilux var INTE gratis :-). 7600:- på tritonakvarium :-).
      /Lars

      Kommentar

      • Faltaren
        • July 2005
        • 1453

        #18
        Ursprungligen postat av Live2Ride
        Håller med. Jag vill, som jag skrev i första inlägget, skapa så bra ljus som möjligt för växter då jag tänkt köra bl a bottentäckare och i andra hand ha ett ljus som gör karet trevligt att titta på. Hur stort är karet du kör 320 watt i?
        Vad är din uppfattning om vilken kombination av leds som är bäst för växter?
        Men du Faltaren.... Ghl profilux var INTE gratis :-). 7600:- på tritonakvarium :-).
        Ok då klarar du dig på coolwhite och royalblue. Men jag hade lagt till warmwhite iaf så du kan leka lite med färgerna. Haha ja det kostar att ligga på topp. Men när man har en sån slipper man alla andra prylar. Väldigt många funktioner och den är bra.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

        Kommentar

        • Faltaren
          • July 2005
          • 1453

          #19
          Och mitt akvarium är 180x70x80 cm. Men jag har bara kört min på typ 40% än så länge. Det är mycket ljus.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #20
            Bra med en sån här tråd. Men förklara gärna vad allt betyder då du ville att andra skulke kunna lära sig av tråden.
            Gärna vilka olika komponenter man behöver och vad alla de saker är som ni pratar om. Jag är nyfiken men fattar inte ett skit av vad ni pratar om

            Kommentar

            • Live2Ride
              • January 2014
              • 312

              #21
              Ursprungligen postat av Faltaren
              Ok då klarar du dig på coolwhite och royalblue. Men jag hade lagt till warmwhite iaf så du kan leka lite med färgerna. Haha ja det kostar att ligga på topp. Men när man har en sån slipper man alla andra prylar. Väldigt många funktioner och den är bra.
              Men röd som ligger runt 660nm för klorofyll a då? Borde inte den vara bra också?
              Kan tänka mig att den är bra :-). Men den spräcker tyvärr min budget ;-).
              /Lars

              Kommentar

              • Live2Ride
                • January 2014
                • 312

                #22
                Ursprungligen postat av Jesper Broman
                Bra med en sån här tråd. Men förklara gärna vad allt betyder då du ville att andra skulke kunna lära sig av tråden.
                Gärna vilka olika komponenter man behöver och vad alla de saker är som ni pratar om. Jag är nyfiken men fattar inte ett skit av vad ni pratar om
                Du har såklart rätt i det du skriver. Tror jag ska editera och fylla på första inlägget med en bättre beskrivning av vad som behövs osv. Men det roliga är ju just att inte jag vet allt heller. Jag har googlat och läst så mycket som möjligt men tycker fortfarande det är svårt :-). Men tur att såna som Faltaren finns som kan hjälpa oss andra.
                /Lars

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #23
                  Ursprungligen postat av Live2Ride
                  Du har såklart rätt i det du skriver. Tror jag ska editera och fylla på första inlägget med en bättre beskrivning av vad som behövs osv. Men det roliga är ju just att inte jag vet allt heller. Jag har googlat och läst så mycket som möjligt men tycker fortfarande det är svårt :-). Men tur att såna som Faltaren finns som kan hjälpa oss andra.
                  Låter bra

                  Kommentar

                  • Faltaren
                    • July 2005
                    • 1453

                    #24
                    Ursprungligen postat av Live2Ride
                    Men röd som ligger runt 660nm för klorofyll a då? Borde inte den vara bra också?
                    Kan tänka mig att den är bra :-). Men den spräcker tyvärr min budget ;-).
                    Du får 660 så du klarar dig iaf. Vill du ja bottentäckare är det blåa spektrat viktigast. Blått ljus triggar bladutveckling medans det röda triggar blomning och att de växer mer på höjden. Sen tar det blåa sig länge i vattnet än det röda som avtar väldigt snabbt. Så coolwhite och royalblue blue kommer du klara dig fint på. Sen kan du ha annat som komplement då färgerna inte blir optimala med bara dem. Jag leker lite just nu. Varmt ljus på morgon och kväll, typ 3000 k. Sen kallare mitt på dagen osv. Kul med led 😄. Man spräcker alltid budget. Tänk att du köper rätt från början istället så sparar du pengar 😉
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                    Kommentar

                    • Live2Ride
                      • January 2014
                      • 312

                      #25
                      Ursprungligen postat av Faltaren
                      Du får 660 så du klarar dig iaf. Vill du ja bottentäckare är det blåa spektrat viktigast. Blått ljus triggar bladutveckling medans det röda triggar blomning och att de växer mer på höjden. Sen tar det blåa sig länge i vattnet än det röda som avtar väldigt snabbt. Så coolwhite och royalblue blue kommer du klara dig fint på. Sen kan du ha annat som komplement då färgerna inte blir optimala med bara dem. Jag leker lite just nu. Varmt ljus på morgon och kväll, typ 3000 k. Sen kallare mitt på dagen osv. Kul med led . Man spräcker alltid budget. Tänk att du köper rätt från början istället så sparar du pengar 
                      Okej mycket bra svar ang 660nm. En liten förklaring kring nm i mitt nästa inlägg.
                      Kan du köra åska, moln mm med din profilux?
                      Senast redigerad av Live2Ride; 23 August 2015, 13:22.
                      /Lars

                      Kommentar

                      • Faltaren
                        • July 2005
                        • 1453

                        #26
                        Ursprungligen postat av Live2Ride
                        Okej mycket bra svar ang 660nm. En liten förklaring kring nm i nästa inlägg.
                        Kan du köra åska, moln mm med din profilux?
                        Japp det kan den. Den kan även koppla ihop ljus med värmaren så temp kan gå upp när det blir ljusare. Styra pH, styra strömutag osv. Finns otroligt många funktioner. Satsa på pwm så får du mest funktioner.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                        Kommentar

                        • Live2Ride
                          • January 2014
                          • 312

                          #27
                          Nm är förkortning av nanometer och talar om vilken våglängd ett visst ljus har.
                          t ex blå som ligger mellan 420-490nm. Rött ligger mellan 650-750nm. Läs mer här https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ljus om du är intresserad. Varför är dessa värden så intressant då? Jo för klorofyll som är en viktig del av fotosyntesen behöver ljus med olika nm. Det finns flera olika klorofyll men det är klorofyll A och B som är viktiga för våra akvarieväxter. Klorofyll A absorberar ljus med 600-700nm(rött ljus) och klorofyll B 400-500nm(blått ljus). Hoppas ni förstår :-).
                          Vill ni läsa mer om fotosyntes och klorofyll så har ni länkar här.

                          /Lars

                          Kommentar

                          • Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

                            #28
                            Ursprungligen postat av Live2Ride
                            Nm är förkortning av nanometer och talar om vilken våglängd ett visst ljus har.
                            t ex blå som ligger mellan 420-490nm. Rött ligger mellan 650-750nm. Läs mer här https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ljus om du är intresserad. Varför är dessa värden så intressant då? Jo för klorofyll som är en viktig del av fotosyntesen behöver ljus med olika nm. Det finns flera olika klorofyll men det är klorofyll A och B som är viktiga för våra akvarieväxter. Klorofyll A absorberar ljus med 600-700nm(rött ljus) och klorofyll B 400-500nm(blått ljus). Hoppas ni förstår :-).
                            Vill ni läsa mer om fotosyntes och klorofyll så har ni länkar här.

                            https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Klorofyll
                            Det var pedagogik det 😀
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                            Kommentar

                            • Live2Ride
                              • January 2014
                              • 312

                              #29
                              Ursprungligen postat av Faltaren
                              Japp det kan den. Den kan även koppla ihop ljus med värmaren så temp kan gå upp när det blir ljusare. Styra pH, styra strömutag osv. Finns otroligt många funktioner. Satsa på pwm så får du mest funktioner.
                              Okej teknik är jävligt kul :-). Styr den doserpump med växtnäring också?
                              Ja det blir PWM.
                              /Lars

                              Kommentar

                              • Live2Ride
                                • January 2014
                                • 312

                                #30
                                Ursprungligen postat av Faltaren
                                Det var pedagogik det 
                                Haha hoppas det kan underlätta för andra. Ska försöka förklara bättre allt eftersom vad olika komponenter mm har för funktion osv. För som Jesper var inne på så finns det många som är intresserade och all sådan här teknik är inte så lätt att förstå när man bara skriver förkortningar, beteckningar osv :-). Jag har ägnat många timmar på att läsa om detta ämne och fortfarande finns många frågetecken. Men dom hoppas jag ska kunna redan ut eftersom :-).
                                /Lars

                                Kommentar

                                Arbetssätt...