DIY Led-belysning till växtkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Live2Ride
    • January 2014
    • 312

    Ursprungligen postat av Faltaren
    Snällt . Jag kör snällt min profilux 
    Den är fin den med :-).
    /Lars

    Kommentar

    • Faltaren
      • July 2005
      • 1453

      Ursprungligen postat av Live2Ride
      Den är fin den med :-).
      [emoji16] [emoji16] [emoji16]
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

      Kommentar

      • 72mm
        • January 2015
        • 33

        En annan grej som jag just har slagits med lite. Realtidsklockan du använder, kolla vad för batteri som levererades med den (om något). Det kortet du visade har alldeles säkert en liten ladd-krets och vill således ha en laddbar knappcell. Det ska isf. heta LIR2032. Det vanliga, icke-laddbara varianten heter CR2032.

        Problemet är att medan CR2032 finns i varenda affär för en spottstyver så är LIR-varianten mycket mer exotisk. Så ibland levereras det kortet med en vanlig CR2032. Vilket typ fungerar. Ett tag, tills den stackars knappcellen blir överladdad och börjar läcka eller bete sig konstigt. Mina kort började helt plötsligt låsa arduinon vid start.

        Lösningen var (tror jag) att modifiera kortet genom att ta bort en liten resistor så att laddningen avaktiveras. Man kan då använda ett CR2032.

        Kommentar

        • Fanbyalperna

          • September 2005
          • 752

          Här kommer det mycket goda råd som man suger i sig. Jag skall börja mitt arduinoprojekt senare när snön och kylan lägger sig. Nu har jag samlat på mig lite forskningsmaterial så att jag förbereda mig. Har aldrig jobbat med C-programmerig tidigare, utan höll bara på med basic en gång i tiden, så det skall bli roligt att lära sig lite nytt. Det blir nog en hel klipp och klistra med lite egna modifieringar. Har ännu inte bestämt vilka funktioner jag skall ha. Det snurrar en hel del idéer i huvudet och nya dyker upp då och då. Jag följer den här tråden med stort intresse.
          Har inte alltid rätt, men fel ibland

          Kommentar

          • 72mm
            • January 2015
            • 33

            Ursprungligen postat av Fanbyalperna
            Här kommer det mycket goda råd som man suger i sig. Jag skall börja mitt arduinoprojekt senare när snön och kylan lägger sig. Nu har jag samlat på mig lite forskningsmaterial så att jag förbereda mig. Har aldrig jobbat med C-programmerig tidigare, utan höll bara på med basic en gång i tiden, så det skall bli roligt att lära sig lite nytt. Det blir nog en hel klipp och klistra med lite egna modifieringar. Har ännu inte bestämt vilka funktioner jag skall ha. Det snurrar en hel del idéer i huvudet och nya dyker upp då och då. Jag följer den här tråden med stort intresse.
            Jag kommer från andra hållet, har kompetens vad det gäller programmeringen, men har inte sysslat med elektronik på 20 år eller så... Just det här med micro-controllers (som arduino är baserad på) och "modern" digitalelektronik och hur djäkla tillgängligt allt är är för mig smått otroligt. Att kunna få tex en realtidsklocka och ett EEPROM på ett litet kort som man kan snacka I2C med skickat fraktfritt från Kina för under tian! Helt otroligt. Julafton har aldrig kommit så ofta och så billigt. Och oavsett vad man vill göra finns det någon kotte som kan beskriva hur man gör det på nätet.

            Kommentar

            • Live2Ride
              • January 2014
              • 312

              Ursprungligen postat av 72mm
              En annan grej som jag just har slagits med lite. Realtidsklockan du använder, kolla vad för batteri som levererades med den (om något). Det kortet du visade har alldeles säkert en liten ladd-krets och vill således ha en laddbar knappcell. Det ska isf. heta LIR2032. Det vanliga, icke-laddbara varianten heter CR2032.

              Problemet är att medan CR2032 finns i varenda affär för en spottstyver så är LIR-varianten mycket mer exotisk. Så ibland levereras det kortet med en vanlig CR2032. Vilket typ fungerar. Ett tag, tills den stackars knappcellen blir överladdad och börjar läcka eller bete sig konstigt. Mina kort började helt plötsligt låsa arduinon vid start.

              Lösningen var (tror jag) att modifiera kortet genom att ta bort en liten resistor så att laddningen avaktiveras. Man kan då använda ett CR2032.
              Tack för tipset. Det medföljde inget batteri men jag har satt dit ett CR2032. Tog för givet att det skulle vara ett sådant.
              Går det se om mitt kort har en laddkrets? Vet du vad kretsen heter?

              Ursprungligen postat av Fanbyalperna
              Här kommer det mycket goda råd som man suger i sig. Jag skall börja mitt arduinoprojekt senare när snön och kylan lägger sig. Nu har jag samlat på mig lite forskningsmaterial så att jag förbereda mig. Har aldrig jobbat med C-programmerig tidigare, utan höll bara på med basic en gång i tiden, så det skall bli roligt att lära sig lite nytt. Det blir nog en hel klipp och klistra med lite egna modifieringar. Har ännu inte bestämt vilka funktioner jag skall ha. Det snurrar en hel del idéer i huvudet och nya dyker upp då och då. Jag följer den här tråden med stort intresse.
              Kul att tråden får den effekt jag ville. Att andra får råd, idéer, tips osv. Det svåra är ju att skriva ner "det självklara". Så därför är det bra med frågor osv.
              Tror det kommer gå bra med programmeringen för din del IOM att du knackat kod tidigare. Det underlättar väldigt mycket även om man inte programmerat i rätt språk så förstår man mycket ändå.
              Vilka idéer har du? Dela gärna med dig. :-).

              Ursprungligen postat av 72mm
              Jag kommer från andra hållet, har kompetens vad det gäller programmeringen, men har inte sysslat med elektronik på 20 år eller så... Just det här med micro-controllers (som arduino är baserad på) och "modern" digitalelektronik och hur djäkla tillgängligt allt är är för mig smått otroligt. Att kunna få tex en realtidsklocka och ett EEPROM på ett litet kort som man kan snacka I2C med skickat fraktfritt från Kina för under tian! Helt otroligt. Julafton har aldrig kommit så ofta och så billigt. Och oavsett vad man vill göra finns det någon kotte som kan beskriva hur man gör det på nätet.
              Haha förstår precis hur du menar ang julafton :-). Sen ju mer man håller på desto mer förstår man möjligheterna. Det finns ju faktiskt inte särskilt många begränsningar på vad man kan göra.
              /Lars

              Kommentar

              • 72mm
                • January 2015
                • 33

                Ursprungligen postat av Live2Ride
                Tack för tipset. Det medföljde inget batteri men jag har satt dit ett CR2032. Tog för givet att det skulle vara ett sådant.
                Går det se om mitt kort har en laddkrets? Vet du vad kretsen heter?
                Det har den, det är samma kort som jag har. I princip bara en diod och ett motstånd.

                Lite snack om det här; http://woodsgood.ca/projects/2014/10...t-rtc-battery/

                Den resistorn jag tog bort var den som sitter precis ovanför "SCL" på motsatt sida av anslutningspinnarna. Kan ju inte säga att det inte kommer fungera fint utan att göra något åt det här, vet bara att jag fick problem.

                Kommentar

                • Fanbyalperna

                  • September 2005
                  • 752

                  Jag har bara kikat runt lite löst på vad andra har gjort och inte på minsta allvar spikat några idéer förutom att jag kommer att använda RFid för att skydda åtkomsten. Det finns ju oändligt många applikationer för arduinon och priset är ju verkligen överkomligt så det kan bli fler "leksaker".
                  Har kollar lite på koderna till några tillämpningar och som du skrev så tror och hoppas jag att det inte blir några problem.
                  Det tar ett tag innan jag kan sätta igång på allvar (låter konstigt när man skall göra något roligt) med mitt projekt. Till dess så är allt möjligt, men när jag sedan börjar skall det bli med att bestämma vad den skall göra och sedan uprätta en systemplan för det och se till så att jag har alla delar hemma, Det tar ju lite tid att få grejor från Kina, men prisskillnaderna är så stora att det är det enda vettiga alternativet enligt min mening.
                  Ser verkligen fram mot detta.
                  Senast redigerad av Fanbyalperna; 19 September 2015, 07:36.
                  Har inte alltid rätt, men fel ibland

                  Kommentar

                  • Live2Ride
                    • January 2014
                    • 312

                    Ursprungligen postat av 72mm
                    Det har den, det är samma kort som jag har. I princip bara en diod och ett motstånd.

                    Lite snack om det här; http://woodsgood.ca/projects/2014/10...t-rtc-battery/

                    Den resistorn jag tog bort var den som sitter precis ovanför "SCL" på motsatt sida av anslutningspinnarna. Kan ju inte säga att det inte kommer fungera fint utan att göra något åt det här, vet bara att jag fick problem.
                    Se där. Tror jag tar bort resistorn ist för att köpa ett LIR-batteri. Vill ju inte att det ska explodera(i värsta fall).
                    /Lars

                    Kommentar

                    • Live2Ride
                      • January 2014
                      • 312

                      Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                      Det tar ett tag innan jag kan sätta igång på allvar (låter konstigt när man skall göra något roligt) med mitt projekt. Till dess så är allt möjligt, men när jag sedan börjar skall det bli med att bestämma vad den skall göra och sedan uprätta en systemplan för det och se till så att jag har alla delar hemma, Det tar ju lite tid att få grejor från Kina, men prisskillnaderna är så stora att det är det enda vettiga alternativet enligt min mening.
                      Ser verkligen fram mot detta.
                      Hehe ja När man ska göra något kul så brukar man vilja börja igår :-).
                      Ang Kina så resonerar jag som så... Att sådant som ej styr elektricitet kan man köpa därifrån. I övrigt vill jag ha original för elsäkerheten skull. Kanske oroar mig för mycket haha. Arduino borde gå bra att beställa också.
                      summa summarum... Drivare och nätagg har jag ej köpt från Kina. Arduino och tillbehör har jag köpt lokalt men går lika bra att beställa från Kina. Leddar och linser beställde jag från kina för en spottstyver. Tror dock inte leddarna levererar samma värden och har samma livslängd som märkesleddar.
                      /Lars

                      Kommentar

                      • Live2Ride
                        • January 2014
                        • 312

                        Tänkte visa upp hur det ser ut när man leker med arduino .
                        Här uppifrån syns själva arduinon, LCD, tempgivare, RTC(Real Time Clock), SD kortmodul, rotations enkoder(som jag använder som input. vrids åt höger & vänster samt kan tryckas in. Vrid för att bläddra i menyer, klicka för "OK" och håll intryckt för "Cancel".)
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 20150919_015811.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,0 KB
ID: 2172712

                        Närbild på arduinon.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 20150919_015238.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,7 KB
ID: 2172711

                        Bild framifrån.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 20150919_015838.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,6 KB
ID: 2172710

                        Kanske spelar in en filmsnutt senare för att visa hur min meny ser ut.
                        Roligt roligt
                        /Lars

                        Kommentar

                        • 72mm
                          • January 2015
                          • 33

                          "Rotations-enkodaren" är en otroligt smart liten sak. Bästa input-systemet hittills.

                          Jag har själv fnulat med ett Arduino/Atmel baserat system för en enkel akvarie-styrning, och har hittills valt att hoppa över hela biten med användargränssnitt för inställningar. Men när jag väl kommer till det så kommer en rotary encoder definitivt vara grunden.
                          Senast redigerad av 72mm; 19 September 2015, 14:40.

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            Jag skulle gärna vilja ha LED till mina kar, det blir rätt varm typ 7-8 mån om året pga nybyggt hus har så bra isolering :-), och nya färdiga är ju inte helt billiga än.

                            Problemet är att få ett grepp om vad det skulle kosta att bygga och jag tänkte att man kanske kunde få några svar på den frågan från lite olika som har gjort detta redan och till olika kar (storlekar).

                            Finns där någon som kan ge mig lite hum om vad det skulle kosta?
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Faltaren
                              • July 2005
                              • 1453

                              Ursprungligen postat av Webo
                              Jag skulle gärna vilja ha LED till mina kar, det blir rätt varm typ 7-8 mån om året pga nybyggt hus har så bra isolering :-), och nya färdiga är ju inte helt billiga än.

                              Problemet är att få ett grepp om vad det skulle kosta att bygga och jag tänkte att man kanske kunde få några svar på den frågan från lite olika som har gjort detta redan och till olika kar (storlekar).

                              Finns där någon som kan ge mig lite hum om vad det skulle kosta?
                              Beror på vad man vill ha 😄. Min kosta ca 6000 totalt med styrkort för profilux osv. Bara cree leds xlm2 som är rätt dyra.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                              Kommentar

                              • Live2Ride
                                • January 2014
                                • 312

                                Ursprungligen postat av 72mm
                                "Rotations-enkodaren" är en otroligt smart liten sak. Bästa input-systemet hittills.

                                Jag har själv fnulat med ett Arduino/Atmel baserat system för en enkel akvarie-styrning, och har hittills valt att hoppa över hela biten med användargränssnitt för inställningar. Men när jag väl kommer till det så kommer en rotary encoder definitivt vara grunden.
                                Håller med. Enda nackdelen är att den är lite jobbig att få att fungera korrekt om man inte använder interrupts. Jag kör utan interrupts och då är den lite opålitlig....
                                /Lars

                                Kommentar

                                Arbetssätt...