DIY Led-belysning till växtkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Live2Ride
    • January 2014
    • 312

    #91
    Jag tycker nästan det. Men går det inte så får jag hitta en annan lösning :-).
    jaG har funderat på en sådan alternativt sätta några tempsensorer på profilen och utläsa dom via Arduino. Då kan man enkelt göra så att Arduino dimrar ner om tempen stiger för mycket.
    /Lars

    Kommentar

    • Live2Ride
      • January 2014
      • 312

      #92
      På tal om Arduino så har jag kommit en bit med programmeringen. Ca 600 rader kod. Menyer inkl undermenyer, visa och ställa in tid och datum via knappar och lcd, läsa av temperatur från givare mm mm. Jobbar just nu på att kunna se temp historik.
      /Lars

      Kommentar

      • Live2Ride
        • January 2014
        • 312

        #93
        Liten uppdatering...
        igår beställde jag nätagg https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...9-55&toc=19593 .
        blev ett 100W så jag kan köra 3 olika slingor via varsin Ldd om jag vill.
        Beställde även värmeledande fett för att få så bra värmeöverföring som möjligt mellan led och aluprofil.
        Har fortfarande inte fått mina leddar. Antar att de fortfarande dricker pina colada på ngn strand i Kina. :-).
        /Lars

        Kommentar

        • 72mm
          • January 2015
          • 33

          #94
          Värmeledande fett? Jag använder silverpasta, samma som man använder mellan en processor och kylaren.

          Någon speciell anledning du valde att köpa LEDarna från Kina/eBay men nätaggregatet från elfa?

          Kommentar

          • Live2Ride
            • January 2014
            • 312

            #95
            Tror det är värmeledande fett... Men kan ha fel :-). Det är en spruta i a f.

            Jag är egentligen ganska patriotisk på så sätt att jag brukar välja att handla från Sverige för att gynna svenska företag. Leddarna däremot var så mycket billigare(ungefär 10st för en tredjedel av vad 1 led kostar i Sverige.) Garanterat inte lika bra värden och hållbarhet men tror ändå det funkar. Nätaggregatet ville jag inte ha ngn piratkopia heller pga elsäkerhet mm.
            /Lars

            Kommentar

            • Live2Ride
              • January 2014
              • 312

              #96
              Börjar vara dags för uppdatering igen nu. Och fråga gärna om ni undrar något.

              Till att börja med så är detta det jag kallade fett i tidigare inlägg. 72mm har givetvis rätt i att det ej är fett utan en värmeledande PASTA innehållande metalloxid. Denna ska användas mellan varje led och aluprofilen de ska monteras på för att leda bort värmen.
              Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,5 KB
ID: 2172656

              Detta är nätaggregatet som ska stå för strömförsörjningen. Den ger 48 VDC och 2.3A. Alltså ca 100W. En fråga ang denna... I spec och datassheet står det att den har 1 utgång men den har 2. Hur fungerar det då? Blir det 48V ut på båda men 50% A på ena och 50% A på andra om jag skulle koppla in båda?
              Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,9 KB
ID: 2172655

              Då jag skriver på iPad och funktionen med att bif bilder fungerar sisådär på ipad så kommer jag göra ett till inlägg lite senare från dator.
              Senast redigerad av Live2Ride; 16 September 2015, 09:33.
              /Lars

              Kommentar

              • Live2Ride
                • January 2014
                • 312

                #97
                Fortsättning från föregående inlägg.....
                Jag har köpt socklar(DIL) för att slippa löda direkt på LDD-drivarna. Flera fördelar med detta givetvis. Bl a att drivarna blir enkla att byta, slipper risken att överhetta elektroniken i drivarna mm.
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20150910_192440.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,5 KB
ID: 2172661

                Då drivarna endast använder 9 pinnar och PCB-kortet jag köpte för montering av dessa bara hade borrade hål för dessa 9 pinnar så fick jag helt sonika plocka ut alla överblivna pinnar. Gick dock enkelt med en näbbtång. Trycker dom bara underifrån. (Kallas terapiarbete .
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20150910_194901.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,4 KB
ID: 2172660

                Efter att jag lött fast socklarna och båda skruvplintarna. Tycker lödningarna blev riktigt bra för att vara amatör . om något lödproffs läser detta så var skonsam i din kritik haha. Har inte använt lödkolv på många år och har bara en enkel kolv från Kjell & co som kostar typ 250:-. Tempen går dock att ställa in vilket underlättar en hel del när man ska löda på kretskort.
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20150910_201820.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,6 KB
ID: 2172658

                Socklarna & plintarna fastlödda uppifrån.
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20150910_201805.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,7 KB
ID: 2172659

                LDD-drivarna monterade på PCB.
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20150910_201951.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,0 KB
ID: 2172657

                Då jag hela tiden kommer på nya funktioner till min akvariedator så fick jag slut på digitala in/utgångar på min Arduino UNO. Även minnet började tryta pga all funktionalitet. Därför har jag varit tvungen att köpa en Arduino Mega 2560. Men då jag älskar teknik så var det inte hela världen haha. Jag ska bara bestämma mig för vad jag ska använda min UNO till nu... finns många ideer .
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20150915_162057.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,6 KB
ID: 2172663

                Då jag kommit på den briljanta iden att jag vill logga temperaturhistorik så blev det även ett inköp av en micro SD korthållare. Detta för att kunna lagra större mängder. Arduinon är rätt begränsad i minne(även om MEGA har betydligt mer minne) så därför blir det svårt att lagra större mängder data i minnet. Dessutom raderas historiken, om den lagras i minnet, när den startas om eller om strömmen bryts vilket givetvis inte är önskvärt. I framtiden lär det bli WIFI också och då finns andra möjligheter att lagra data men det var inget som jag ville lägga energin på just nu.
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20150915_162131.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,2 KB
ID: 2172662

                Till sist så kom ju ett väl inslaget brev från Kina... Nu snackar vi barn på julafton som öppnar ett stort hårt paket .
                Allt ser helt ut visuellt iaf. 50 leddar uppdelat på 5 olika färger och Kelvin samt 50 vattentäta 60° linser .
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20150915_161014.jpg
Visningar: 1
Storlek: 244,0 KB
ID: 2172664

                Summa summarum så har jag nu allt jag behöver för att kunna köra belysningen. Kommer dock inte hinna montera leddarna på aluprofil, löda kablagen till leddarna och koppla ihop allt idag.
                Ni som har frågor får gärna ställa dessa så ska jag svara så gott jag kan. Oavsett hur svåra eller lätta frågor det är. Jag vet hur svårt och krångligt detta kan verka då jag själv bara för en par månader sen inte kunde ett smack om detta. Sen finns ju 72mm, Faltaren m fl som kan bistå med kunskap också .
                /Lars

                Kommentar

                • Faltaren
                  • July 2005
                  • 1453

                  #98
                  Att du orkar 😄
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                  Kommentar

                  • Live2Ride
                    • January 2014
                    • 312

                    #99
                    Ursprungligen postat av Faltaren
                    Att du orkar 
                    Haha det är ju kul .
                    Och nåt ska man ju göra av fritiden. Tack och lov går ju programvaran återanvända om jag skulle bygga fler. Helt klart den delen som tar längst tid att få till.
                    /Lars

                    Kommentar

                    • Faltaren
                      • July 2005
                      • 1453

                      Ursprungligen postat av Live2Ride
                      Haha det är ju kul .
                      Och nåt ska man ju göra av fritiden. Tack och lov går ju programvaran återanvända om jag skulle bygga fler. Helt klart den delen som tar längst tid att få till.
                      Ja det är väl så va. Verkar som du har fått kläm på det iaf.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                      Kommentar

                      • 72mm
                        • January 2015
                        • 33

                        Ang. nätagget: du är säker på att det inte bara är dubbla skruvplintar? Det är ju rätt praktiskt om man vill koppla in fler saker...

                        Ett tips om kylpastan kan vara att inte ta för mycket, den är där för att fylla ut de små ojämnheter som trots allt finns även på riktigt plana ytor. Pastan leder ju sämre än metall, så i en perfekt värld med helt perfekta, plana ytor hade den ju bara försämrat värmeledningen. Fast nu har du nog inga plana ytor, haha! Speciellt aluminiumprofilen misstänker jag kan vara allt annat än riktigt plan.

                        Kommentar

                        • Live2Ride
                          • January 2014
                          • 312

                          Ursprungligen postat av Faltaren
                          Ja det är väl så va. Verkar som du har fått kläm på det iaf.
                          Ja nu hade jag fördelen att ha pluggat systemvetare för en hel del år sedan så har knackat rätt mycke kod förr vilket underlättar väldigt mycket även om jag aldrig kodat C.

                          Ursprungligen postat av 72mm
                          Ang. nätagget: du är säker på att det inte bara är dubbla skruvplintar? Det är ju rätt praktiskt om man vill koppla in fler saker...

                          Ett tips om kylpastan kan vara att inte ta för mycket, den är där för att fylla ut de små ojämnheter som trots allt finns även på riktigt plana ytor. Pastan leder ju sämre än metall, så i en perfekt värld med helt perfekta, plana ytor hade den ju bara försämrat värmeledningen. Fast nu har du nog inga plana ytor, haha! Speciellt aluminiumprofilen misstänker jag kan vara allt annat än riktigt plan.
                          Ja så är det garanterat. Borde jag ha kunnat tänka ut själv haha.

                          Bra tips ang kylpastan. Visste att man ska använda liten mängd men visste inte direkt varför. Det du skriver låter dock helt logiskt :-). Och som du skriver så är knappast aluprofilen slät trots att den ser slät ut och känns slät. Men det är väl alla pyttesmå sporer/gropar som pastan fyller igen.
                          Pastan har iaf 1.0W/mK i värmeledningsförmåga. Har dock inte tagit reda på exakt vad mK betyder och om det är ett bra värde.
                          /Lars

                          Kommentar

                          • Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

                            Ursprungligen postat av Live2Ride
                            Ja nu hade jag fördelen att ha pluggat systemvetare för en hel del år sedan så har knackat rätt mycke kod förr vilket underlättar väldigt mycket även om jag aldrig kodat C.



                            Ja så är det garanterat. Borde jag ha kunnat tänka ut själv haha.

                            Bra tips ang kylpastan. Visste att man ska använda liten mängd men visste inte direkt varför. Det du skriver låter dock helt logiskt :-). Och som du skriver så är knappast aluprofilen slät trots att den ser slät ut och känns slät. Men det är väl alla pyttesmå sporer/gropar som pastan fyller igen.
                            Pastan har iaf 1.0W/mK i värmeledningsförmåga. Har dock inte tagit reda på exakt vad mK betyder och om det är ett bra värde.
                            Aha. Jag har alldeles för dåligt tålamod för sånt. Men hade velat kunna det.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                            Kommentar

                            • Live2Ride
                              • January 2014
                              • 312

                              Ursprungligen postat av Faltaren
                              Aha. Jag har alldeles för dåligt tålamod för sånt. Men hade velat kunna det.
                              Okej. Ja det kräver en hel del tid och tålamod för att bli duktig. Till Arduino finns väldigt mycket färdigt om man vill. Typ bara klippa och klistra. Även led styrning med soluppgång och nedgång mm. Jag vill dock göra "mitt eget" så jag har skrivit mycket själv.
                              Tror jag kommer dela ut min kod senare också. När jag fått till de funktioner jag vill ha.
                              /Lars

                              Kommentar

                              • Faltaren
                                • July 2005
                                • 1453

                                Ursprungligen postat av Live2Ride
                                Okej. Ja det kräver en hel del tid och tålamod för att bli duktig. Till Arduino finns väldigt mycket färdigt om man vill. Typ bara klippa och klistra. Även led styrning med soluppgång och nedgång mm. Jag vill dock göra "mitt eget" så jag har skrivit mycket själv.
                                Tror jag kommer dela ut min kod senare också. När jag fått till de funktioner jag vill ha.
                                Snällt 😄. Jag kör snällt min profilux 😄
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                                Kommentar

                                Arbetssätt...