DIY Led-belysning till växtkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Live2Ride
    • January 2014
    • 312

    #61
    Jag har inte köpt strömförsörjning än... Vad tror ni om denna?

    väldigt billig i alla fall :-).
    /Lars

    Kommentar

    • Faltaren
      • July 2005
      • 1453

      #62
      50w? Låter lite
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

      Kommentar

      • Live2Ride
        • January 2014
        • 312

        #63
        Ursprungligen postat av Faltaren
        50w? Låter lite
        Om jag inte räknat fel så borde det räcka gott och väl till mitt 96liters. Räknar på att använda 11-12 leddar och borde då hamna på ungefär 31-34W...
        /Lars

        Kommentar

        • Faltaren
          • July 2005
          • 1453

          #64
          Ursprungligen postat av Live2Ride
          Om jag inte räknat fel så borde det räcka gott och väl till mitt 96liters. Räknar på att använda 11-12 leddar och borde då hamna på ungefär 31-34W...
          Aha så litet. Ja då blir det säkert bra
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

          Kommentar

          • Live2Ride
            • January 2014
            • 312

            #65
            Ursprungligen postat av Faltaren
            Aha så litet. Ja då blir det säkert bra
            Min första ledbyggnation valde jag att bygga till ett mindre kar. Har tänkt köra bl a bottentäckare i detta karet.
            Blir allt bra kanske jag byter bel på 720l också. Men då blir det fler leddar .
            /Lars

            Kommentar

            • Live2Ride
              • January 2014
              • 312

              #66
              Jag ska ärligt erkänna att jag inte är världens bästa på att räkna inom elektronik. Visst tänker jag rätt.....
              oavsett hur många leddar jag kopplar på så behöver nätaggregatet bara ge ut ca700mA när leddarna ska drivas med 700 mA?
              Volt däremot måste väl nätaggregatet ge ut olika mycket beroende på hur många leddar man kör med? T ex 10 led fV 3.4V = 10x3.4 = 34V minimum men spelar ingen roll om nätaggregatet ger ut 48V även om leddarna bara kräver 34V?
              har jag förstått detta rätt?
              /Lars

              Kommentar

              • Faltaren
                • July 2005
                • 1453

                #67
                Ursprungligen postat av Live2Ride
                Jag ska ärligt erkänna att jag inte är världens bästa på att räkna inom elektronik. Visst tänker jag rätt.....
                oavsett hur många leddar jag kopplar på så behöver nätaggregatet bara ge ut ca700mA när leddarna ska drivas med 700 mA?
                Volt däremot måste väl nätaggregatet ge ut olika mycket beroende på hur många leddar man kör med? T ex 10 led fV 3.4V = 10x3.4 = 34V minimum men spelar ingen roll om nätaggregatet ger ut 48V även om leddarna bara kräver 34V?
                har jag förstått detta rätt?
                Ja nästan. Volten måste du anpassa. Du kan inte släppa på 48 volt om de maxar på 34. Då lär du bränna dem. Ampen anpassar sig automatiskt så att säga.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                Kommentar

                • Live2Ride
                  • January 2014
                  • 312

                  #68
                  Ursprungligen postat av Faltaren
                  Ja nästan. Volten måste du anpassa. Du kan inte släppa på 48 volt om de maxar på 34. Då lär du bränna dem. Ampen anpassar sig automatiskt så att säga.
                  Okej så det är så.... Tur jag frågade. Var osäker på volten.
                  amp fixar ju drivarna iaf. De jag köpt skickar ut 700mA konstant.
                  undra hur jag ska göra då... Det går ju inte köpa ett nätagg som ger ut rätt volt.
                  /Lars

                  Kommentar

                  • Faltaren
                    • July 2005
                    • 1453

                    #69
                    Va? Har du inte köpt ett som du kan styra? Jag har en ratt på insidan på mina. Sen får du mäta med en multimeter så du får rätt.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                    Kommentar

                    • Live2Ride
                      • January 2014
                      • 312

                      #70
                      Ursprungligen postat av Faltaren
                      Va? Har du inte köpt ett som du kan styra? Jag har en ratt på insidan på mina. Sen får du mäta med en multimeter så du får rätt.
                      Menar du nätagg eller drivers?
                      /Lars

                      Kommentar

                      • Faltaren
                        • July 2005
                        • 1453

                        #71
                        Beror lite på men oftast ska det räcka med nätet. Ldd har jag inte testat så vet inte säkert där. Men man börjar på lägsta iaf sen höjer du och stoppar på rätt nivå.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                        Kommentar

                        • Live2Ride
                          • January 2014
                          • 312

                          #72
                          Men det är väl ampen du gör så med?
                          LDD finns i olika former men de jag köpt ger konstant 700mA och släpper igenom upp till 48V samt dimras med PWM-signal.
                          /Lars

                          Kommentar

                          • Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

                            #73
                            Ursprungligen postat av Live2Ride
                            Men det är väl ampen du gör så med?
                            LDD finns i olika former men de jag köpt ger konstant 700mA och släpper igenom upp till 48V samt dimras med PWM-signal.
                            Nä du anpassar volten. Men visst skulle du strypa ampen så stannar volten med. Hänger ihop. Googla ohms lag så fattar du sambanden 😄
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                            Kommentar

                            • Live2Ride
                              • January 2014
                              • 312

                              #74
                              Ja fast ampen ska ju LDD styra. Har kollat lite igen och hittar inget på sidorna som säljer utrustning till detta och de nämner aldrig något om att ställa in volt. Men jag hade en känsla att så var fallet... därför jag frågade .
                              Den setup jag på förhand tänkt mig skulle hamna på ca 41.8V så då bör jag köpa ett nätagg som som är justerbart mellan ca 35 - 48V eller liknande för att ha möjlighet att justera både upp och ner ifall jag vill lägga till/ta bort en eller 2 led... är det rätt uppfattat?
                              /Lars

                              Kommentar

                              • Faltaren
                                • July 2005
                                • 1453

                                #75
                                Ampen anpassar sig automatiskt. Drar leden 0,7 amp vid tex 3 volt så kvittar det om drivaren har 100 amp, den kommer fortfarande bara dra 0,7 om du har den på 3 volt. Ja satsa på en som är inställningsbar runt 45 iaf, 48 är helt ok. Så ja du har fattat rätt att du måste anpassa volten beroende på hur många leds du har, öka om du vill lägga till, sänka om du vill ta bort. Sen har du ju en förlust med mellan nätet och ldd. Dvs skickar du in 10 volt från nätet kommer inte ldd skicka ut 10 utan lite försvinner som värme osv.
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                                Kommentar

                                Arbetssätt...