DIY Led-belysning till växtkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    #31
    Ursprungligen postat av Live2Ride
    Okej teknik är jävligt kul :-). Styr den doserpump med växtnäring också?
    Ja det blir PWM.
    Japp den fixar det med. Kolla www.aquariumcomputer.com. Den styr pumpar, vattenbyte mm. Allt du kan tänka dig.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • Live2Ride
      • January 2014
      • 312

      #32
      Ursprungligen postat av Faltaren
      Japp den fixar det med. Kolla www.aquariumcomputer.com. Den styr pumpar, vattenbyte mm. Allt du kan tänka dig.
      Dev verkar grym. Och ser proffsig ut också motför om man bygger på Arduino eller liknande. Men tyvärr för dyr för min budget just nu.
      det blir en Coralux Storm för mig. Kanske testar bygga på arduino senare.
      /Lars

      Kommentar

      • Faltaren
        • July 2005
        • 1453

        #33
        Ursprungligen postat av Live2Ride
        Dev verkar grym. Och ser proffsig ut också motför om man bygger på Arduino eller liknande. Men tyvärr för dyr för min budget just nu.
        det blir en Coralux Storm för mig. Kanske testar bygga på arduino senare.
        Ja och bra kvalité. Ja sen ska du ha massa tillbehör. Tror jag lagt runt 13000kr på min.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

        Kommentar

        • Live2Ride
          • January 2014
          • 312

          #34
          Ursprungligen postat av Faltaren
          Ja och bra kvalité. Ja sen ska du ha massa tillbehör. Tror jag lagt runt 13000kr på min.
          Det var lagom ;-). Skämt åsido så har du nog haft jävligt kul med den iaf.... Teknik är ju väldigt roligt.
          /Lars

          Kommentar

          • Faltaren
            • July 2005
            • 1453

            #35
            Ursprungligen postat av Live2Ride
            Det var lagom ;-). Skämt åsido så har du nog haft jävligt kul med den iaf.... Teknik är ju väldigt roligt.
            Ja det är kul. Plus att man har en pryl. Inte 17 olika som du inte kan koppla ihop.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

            Kommentar

            • Live2Ride
              • January 2014
              • 312

              #36
              Ursprungligen postat av Faltaren
              Ja det är kul. Plus att man har en pryl. Inte 17 olika som du inte kan koppla ihop.
              Låter klockrent.
              har du eller någon annan testat noname leddar från Kina?
              Senast redigerad av Live2Ride; 25 August 2015, 18:25.
              /Lars

              Kommentar

              • Faltaren
                • July 2005
                • 1453

                #37
                Ursprungligen postat av Live2Ride
                Låter klockrent.
                har du eller någon annan testat noname leddar från Kina?
                Noop kör bara cree. Och meanwelldrivare.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                Kommentar

                • Live2Ride
                  • January 2014
                  • 312

                  #38
                  Någon dag sen jag skrev nu..... Har iaf beställt leddar(Royal Blue, Warm White, neutral white och 2 olika cold white). De ligger mellan 3.2V~3.8V och 700mA. Har inte helt bestämt vilken kombination av dessa jag ska köra än.

                  jag har även beställt drivare(3 st Mean Well LDD-700H och ett kretskort man monterar dessa på). Dessa drivare är egentligen DC/DC omvandlare och ger konstant 700mA vilket är vad ledarna jag beställt vill ha. Dessa är även dimbar med PWM signal(se länk nedan) men drivare kan också vara ej dimbara eller dimbara med voltstyrning(t ex 2V ger 20% ljusstyrka och 5V ger 50% ljusstyrka).
                  Det finns hur många olika drivare som helst. Alltifrån denna typen till vanliga AC/DC omvandlare som tar 220V in och skickar ut t ex 24V DC och rätt mA(i detta fallet 700mA).

                  Vidare har jag köpt en Arduino som ska styra drivarna via PWM signaler. Arduino är en mikrokontroller(skulle kalla det en minidator) med olika in och utgångar. Denna kan man göra till en komplett akvariedator om man vill för att styra allt ifrån belysning, matning, värme, pumpar, dosering, vattenbyte, temperaturkontroll, pH-kontroll med varning genom ljud, sms, ljus osv osv. Men i första skedet ska jag bara använde den för att styra mina leds. Det blir soluppgång --> solnedgång i första skedet. Sedan kanske jag även ger mig på blixtar t ex.
                  Arduino kräver en del jobb för att få till då man skriver programkoderna själv(finns mycket färdigt att ladda ner också) men det finns också färdiga kontroller. Både billiga och dyrare. T ex Coralux Storm och Storm X.

                  Det jag egentligen saknar just nu är strömkälla till drivarna. Kommer att köpa ett switchat nätaggregat på ca 50W då det räcker till den uppsättning leds jag tänkt köra.

                  Ungefär såhär kommer det att se ut fast med fler leds och en Arduino ist för Storm men principen är densamma.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: connection_diagram_01.png
Visningar: 1
Storlek: 599,0 KB
ID: 2172440

                  Läs om PWM. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pulsbreddsmodulering

                  Fråga gärna om ni undrar ngt eller rätta mig om jag har fel gällande ngt eller kom med kloka tips och idéer :-).
                  Senast redigerad av Live2Ride; 28 August 2015, 08:09.
                  /Lars

                  Kommentar

                  • Faltaren
                    • July 2005
                    • 1453

                    #39
                    Bilden funkar inte. Var beställde du allt? Blev det cree eller Kina?
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                    Kommentar

                    • Live2Ride
                      • January 2014
                      • 312

                      #40
                      Ursprungligen postat av Faltaren
                      Bilden funkar inte. Var beställde du allt? Blev det cree eller Kina?
                      Nu funkar bilden hoppas jag.
                      leddarna blev Kina. Har hört att de ska fungera riktigt bra.
                      drivarna och tillhörande PCB kort köpte jag från Coralux. De hade bäst priser och billigast frakt. Dock måste man löda kortet själv från dom.
                      Arduino köpte jag på Kjell och Co.

                      allt detta går ju beställa från Kina men både drivare och Arduino ville jag slippa piratkopior av.
                      Nätagg tror jag ska beställa från elfa.
                      /Lars

                      Kommentar

                      • Faltaren
                        • July 2005
                        • 1453

                        #41
                        Aha visste inte coralux hade en egen hemsida. Är det inte deras pcb ledgroupbuy har?
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                        Kommentar

                        • Faltaren
                          • July 2005
                          • 1453

                          #42
                          Hittade den. Hmm de gör ju custom med. NICE
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                          Kommentar

                          • Live2Ride
                            • January 2014
                            • 312

                            #43
                            Ursprungligen postat av Faltaren
                            Hittade den. Hmm de gör ju custom med. NICE
                            Japp det är bra.
                            Bra service verkar det vara också. Fick trackingnummer några timmar efter beställning.
                            /Lars

                            Kommentar

                            • Faltaren
                              • July 2005
                              • 1453

                              #44
                              Ursprungligen postat av Live2Ride
                              Japp det är bra.
                              Bra service verkar det vara också. Fick trackingnummer några timmar efter beställning.
                              Gott.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                              Kommentar

                              • Live2Ride
                                • January 2014
                                • 312

                                #45
                                I nuläget leker jag bara med min Arduino och försöker lära mig. Programmeringen går bra då jag hållit på mycket med sånt men elläran är det lite sämre med :-). Men riktigt skoj att testa göra olika saker. Rekommenderas varmt till alla som gillar sådant.
                                /Lars

                                Kommentar

                                Arbetssätt...