Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av Inger H
    Nu kommer ett lite "kärringen mot strömmen inlägg". Varför handmata? Förstår att du vill att samtliga Diskusar ska få mat och att det kan vara skoj ibland när dom äter ur handen (jag matade också så men väldigt sällan). Då tänker ju jag som så, att dom liksom blir lite "bortskämda" att inte få jaga sin föda på egen hand som är naturligt. Förmodligen kommer några att bli undanskuffade, som inte är så roligt förstås, men i slutändan kanske dessa "lär sig" - att mat måste man jaga för att bli mätt
    Tommy, detta är helt och hållet bara mitt eget tänk .

    //Inger
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Kan man inte lösa det genom att mata på olika ställen i karet när det är så pass stort?
    Jovisst kan man det om man nu anser att handmatning är ett problem

    Nu kanske det framstod som att jag bara handmatar, det gör jag inte utan jag blandar men absolut så gör jag det en hel del.

    Förutom det faktum att alla fiskar får gott om mat så ser jag det också som en stor fördel att umgås mycket med ens fiskar och där är handmatningen en viktig del i det. Mina fiskar är väldigt vana vid min närvaro både i och utanför karet och näst intill aldrig har jag stressade fiskar och trots att jag började med många små fiskar så har jag inte förlorat en enda diskus. (Ta i träd)

    Sen så är det garanterat så som Inger säger att fiskarna blir bortskämda ja vi kanske kan sträcka oss så långt så att vi använder ordet tama. Men faktum är ju att våra akvariefiskar aldrig kommer släppas ut i det fria och därför inte heller kommer ha någon större användning för egenskapen att jaga mat.

    Så jag ser det lite som att jag mycket hellre har bortskämda, tama och trygga fiskar än fiskar som har egenskaper som en vild fisk och därmed lätt blir stressad av människors närvaro. Efter allt jag läst om de som får problem med diskus så är just stress en inte helt ovanlig orsak till ett misslyckande.

    Och som inger skriver, det här är helt och hållet mitt tänk
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Einarsson
      Kan man inte lösa det genom att mata på olika ställen i karet när det är så pass stort?
      Kan även komplettera med att det blir betydligt mer mat i fisken mage och mindre runtomkring i karet och in i filter med handmatning. Vet ju att du älskar mat i filter
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
        Kan även komplettera med att det blir betydligt mer mat i fisken mage och mindre runtomkring i karet och in i filter med handmatning. Vet ju att du älskar mat i filter
        true dat foder i filter är mardröm.
        Senast redigerad av Einarsson; 02 July 2015, 18:20.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Nu tänjer jag en liten bit till Tommy. Jag tänker lite som så (förmodligen tänker jag kanske fel nu), att som så (mina egna funderingar återigen), att ju mer vi lägger oss i ju mer osäkra blir våra fiskar, både när det gäller fortplantering och jakten på föda (som dom naturligt måste fixa själva, enligt mig då) Självklart är det kul när våra fiskar blir "tama", men personligen vill jag inte alls ha några tama fiskar .
          Återigen endast enligt Inger .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            [QUOTE=Inger H;1740041]Nu tänjer jag en liten bit till Tommy. Jag tänker lite som så (förmodligen tänker jag kanske fel nu), att som så (mina egna funderingar återigen), att ju mer vi lägger oss i ju mer osäkra blir våra fiskar, både när det gäller fortplantering och jakten på föda (som dom naturligt måste fixa själva, enligt mig då) Självklart är det kul när våra fiskar blir "tama", men personligen vill jag inte alls ha några tama fiskar .
            Återigen endast enligt Inger .

            Citerar mig själv här Tommy.
            Lite väl kaxigt inlägg av mig, som inte alls är speciellt kaxig av mig. Det jag vill ha sagt med att, "vill inte alls ha några tama fiskar" - med det menar jag, att självklart så vill jag inte att dom blir skrajsna när jag går förbi karet eller att dom blir rädda vid matning, eller när jag är i karet och donar lite. Äh, du fattar vad jag vill ha sagt Tommy .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Halloj Tommy!
              Sicket väder vi har nu, va?
              Sitter här och funderar lite på dina discusar som leker... Vet att det diskuteras intressanta spörsmål som handmatningens vara eller inte vara, vilket jag för min del inte har några direkta åsikter om - sååå, jag tränger mig på lite och spånar vidare på de "uppätna äggen".
              Jag funderar på det faktum att äggen faktiskt sitter några dagar, och sedan, vips är dom borta...
              När man studerar discus och vid upprepande tillfällen ser äggätning, sker detta i regel ganska omedelbart. Ett vanligt scenario är att hanen, istället för, eller direkt efter befruktning är där och nappar i sig av rommen. De gånger jag själv kikat på detta beteende - vilket har hänt vid flera tillfällen med några par - är det hanen som är boven.
              Så mina tankar kretsar kring att du faktiskt inte har sett någon av dom äta upp äggen, vilket öppnar för några andra möjliga faktorer och frågor.
              Har du sett om befruktningen har tagit, och att rommen efter ett par dagar fortfarande ser fräsch ut, kanske till och med att man kan skönja lite "liv" i kornen? Det kan ju vara så oturligt att just det ställe där de leker har lite för hårt vattenflöde - men detta är osannolikt, skall medges.
              Om befruktningen inte riktigt lyckas, av en eller annan anledning, avstannar ju helt naturligt leken av sig själv - de går och "suger och pockar" på romkornen för att avlägsna de korn som inte är befruktade. Detta kan lätt misstagas för att de äter upp äggen.
              En annan faktor kan vara att äggen faktiskt kläcks och att de inte riktigt klarar av att sätta sprattlarna på något bra ställe (därav min fråga om detta i ett tidigare inlägg), och att de tappar sprattlarna, som om de inte fästs på ett bra sätt omedelbart utsätts för andra fiskars aptit, eller att föräldrarna inte hittar dom.
              Nästa gång de leker, så kolla hur långt utvecklingen når i romkornen - du ser små utstickande vickande "svansar" redan efter ett par dagar. Då vet du att befruktningen tagit, och kan (förhoppningsvis) ta någon av dom på bar gärning om det är uppätning det handlar om - eller kanske se om det är placeringen av sprattlarna som gör att leken inte riktigt når fullbordning.

              Jaja, skit samma, det är sommar nu och vi har la annat att tänka på förmodar jag - det här var bara några funderingar som snurrade runt i skallen, med en god öl i näven och ett jädra gôtt väder!

              Ha det fortsatt underbart nu!
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 July 2015, 09:25.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Tyckte det där var ett sånt där härligt inlägg med go input och funderingar

                kan inte bidra med nåt förutom, ha en go kväll Mats! ( och självklart ni andra med )
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Tyckte det där var ett sånt där härligt inlägg med go input och funderingar

                  kan inte bidra med nåt förutom, ha en go kväll Mats! ( och självklart ni andra med )
                  Right back at ya, Pia!

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Jag orkar inte skriva lika mycket men jag har observerat och har samma erfarenheter som Mats vad det gäller ätning/misslyckad befruktning.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Halloj Tommy!
                      Sicket väder vi har nu, va?
                      Sitter här och funderar lite på dina discusar som leker... Vet att det diskuteras intressanta spörsmål som handmatningens vara eller inte vara, vilket jag för min del inte har några direkta åsikter om - sååå, jag tränger mig på lite och spånar vidare på de "uppätna äggen".
                      Jag funderar på det faktum att äggen faktiskt sitter några dagar, och sedan, vips är dom borta...
                      När man studerar discus och vid upprepande tillfällen ser äggätning, sker detta i regel ganska omedelbart. Ett vanligt scenario är att hanen, istället för, eller direkt efter befruktning är där och nappar i sig av rommen. De gånger jag själv kikat på detta beteende - vilket har hänt vid flera tillfällen med några par - är det hanen som är boven.
                      Så mina tankar kretsar kring att du faktiskt inte har sett någon av dom äta upp äggen, vilket öppnar för några andra möjliga faktorer och frågor.
                      Har du sett om befruktningen har tagit, och att rommen efter ett par dagar fortfarande ser fräsch ut, kanske till och med att man kan skönja lite "liv" i kornen? Det kan ju vara så oturligt att just det ställe där de leker har lite för hårt vattenflöde - men detta är osannolikt, skall medges.
                      Om befruktningen inte riktigt lyckas, av en eller annan anledning, avstannar ju helt naturligt leken av sig själv - de går och "suger och pockar" på romkornen för att avlägsna de korn som inte är befruktade. Detta kan lätt misstagas för att de äter upp äggen.
                      En annan faktor kan vara att äggen faktiskt kläcks och att de inte riktigt klarar av att sätta sprattlarna på något bra ställe (därav min fråga om detta i ett tidigare inlägg), och att de tappar sprattlarna, som om de inte fästs på ett bra sätt omedelbart utsätts för andra fiskars aptit, eller att föräldrarna inte hittar dom.
                      Nästa gång de leker, så kolla hur långt utvecklingen når i romkornen - du ser små utstickande vickande "svansar" redan efter ett par dagar. Då vet du att befruktningen tagit, och kan (förhoppningsvis) ta någon av dom på bar gärning om det är uppätning det handlar om - eller kanske se om det är placeringen av sprattlarna som gör att leken inte riktigt når fullbordning.

                      Jaja, skit samma, det är sommar nu och vi har la annat att tänka på förmodar jag - det här var bara några funderingar som snurrade runt i skallen, med en god öl i näven och ett jädra gôtt väder!

                      Ha det fortsatt underbart nu!

                      Tack för toppenbra tankar/kunskap Mats. Paret lekte för fjärde gången igår kväll (dem gör banns mig inget annat ) så skall försöka vara lite extra observant nu för att se vad det är som egentligen händer.
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        [QUOTE=Inger H;1740065]
                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Nu tänjer jag en liten bit till Tommy. Jag tänker lite som så (förmodligen tänker jag kanske fel nu), att som så (mina egna funderingar återigen), att ju mer vi lägger oss i ju mer osäkra blir våra fiskar, både när det gäller fortplantering och jakten på föda (som dom naturligt måste fixa själva, enligt mig då) Självklart är det kul när våra fiskar blir "tama", men personligen vill jag inte alls ha några tama fiskar .
                        Återigen endast enligt Inger .

                        Citerar mig själv här Tommy.
                        Lite väl kaxigt inlägg av mig, som inte alls är speciellt kaxig av mig. Det jag vill ha sagt med att, "vill inte alls ha några tama fiskar" - med det menar jag, att självklart så vill jag inte att dom blir skrajsna när jag går förbi karet eller att dom blir rädda vid matning, eller när jag är i karet och donar lite. Äh, du fattar vad jag vill ha sagt Tommy .

                        //Inger
                        Inte alls kaxigt inlägg Inger utan snarare ett bra inlägg som beskriver hur du tänker, det är precis sådana inlägg som jag gillar, det är för mig utvecklande och få ta de av hur andra tänker. Just i detta fallet så är jag dock inte riktigt enig med dig men så måste det ju få vara ibland
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          [QUOTE=Tommy Vestlie;1740166]
                          Ursprungligen postat av Inger H

                          Inte alls kaxigt inlägg Inger utan snarare ett bra inlägg som beskriver hur du tänker, det är precis sådana inlägg som jag gillar, det är för mig utvecklande och få ta de av hur andra tänker. Just i detta fallet så är jag dock inte riktigt enig med dig men så måste det ju få vara ibland
                          Bra att du inte är enig Tommy, skulle ju inte vara kul alls om vi alla tyckte lika .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Saltnanot börjar ta form.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1436466484.915809.jpg
Visningar: 1
Storlek: 336,5 KB
ID: 2172196


                            Skickat från min iPhone med Tapatalk
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Coolt! Prislapp so far? Om man får fråga.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av Einarsson
                                Coolt! Prislapp so far? Om man får fråga.
                                Ett projekt som detta kan ju bli hur dyrt som helst men går också att lösa för en överkomlig prislapp. Jag har ansträngt mig för att just få till ett low-tech men också hålla nere kostnaderna. Många har säkert en hel del sötprylar som man kan användas, men om det inte är fallet så är ju vår hobby verkligen köparens marknad när det gäller begagnat, det finns massor av begagnade prylar att köpa för relativt lite pengar. (Trist dock när man vill sälja utrustning, man får inte ett smack för det men det är en helt annan sak).

                                När det gäller det levande så finns det även här massor att köpa privat, allt från levande sten till koraller. Just när det gäller koraller så är det många som säljer fraggar för under hundralappen.

                                Just mitt projekt tror jag har kostat runt 3000kr och där det som framförallt drivit kostnader är saltspecifik utrustning så som saltmätare och vattentester (bara dessa två kostade drygt 1000kr).
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...