Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Råder ingen tvekan om att några kommit överfund med att det här med lek är en riktigt höjdare. Paret som lekt två ggr på kort tid har nu bara några dagar efter sist på nytt påbörjat sin uppvaktning av varandra. Dröjer nog inte länge innan det är dags igen.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Hur går det med ditt saltkar? Lärt dig något? Kommit nånstans?
      350L Diskus

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Ursprungligen postat av Einarsson
        Hur går det med ditt saltkar? Lärt dig något? Kommit nånstans?
        Absolut. Det är uppe och rullar. Igår flyttade det in två turbosnäckor. Läser, chattar och lär mig nya saker varje dag. Riktigt kul!


        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Tredje gången gillt?

          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1435685955.631464.jpg
Visningar: 1
Storlek: 332,3 KB
ID: 2172166


          Skickat från min iPhone med Tapatalk
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Nu så!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Tredje gången gillt...lyckas alltid .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Tredje gången gillt blev tredje gången uppätet så ikväll blir det vattenbyte en dag efter schema.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                  Tredje gången gillt blev tredje gången uppätet så ikväll blir det vattenbyte en dag efter schema.
                  En liten fråga, Tommy: hur beter sig paret gentemot varandra när leken är fullbordad - arbetar dom som ett team, eller blir det smågruff dom sinsemellan?
                  Om det finns "gruff"-tendenser, vilket kan bero på många faktorer, brukar leken bli obalanserad, uppäten eller liksom bara avtynande.
                  Som många discuskunniga redan påpekat, kan det ta ganska många lekar för vissa par innan ett ordentligt lekbeteende har etablerats.
                  Soon, Tommy, soon!
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 July 2015, 13:37.

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    En liten fråga, Tommy: hur beter sig paret gentimot varandra när leken är fullbordad - arbetar dom som ett team, eller blir det smågruff dom sinsemellan?
                    Om det finns "gruff"-tendenser, vilket kan bero på många faktorer, brukar leken bli obalanserad, uppäten eller liksom bara avtynande.
                    Som många discuskunniga redan påpekat, kan det ta ganska många lekar för vissa par innan ett ordentligt lekbeteende har etablerats.
                    Soon, Tommy, soon!
                    Tycker verkligen att de agerar som ett team både före, under och efter lek. Matar lite försiktigt även under lek eftersom min första prio är friska och glada fiskar i ett friskt kar och inte att få yngel. Har lite tänket att vill det sig så vill det sig . Leken är vid vänster kortsida och jag matar vid höger kortsida. De växeldrar då om att äta. Alltid honan först sen när hon fått några munsbitar i sig så är det full fart tillbaka till äggen för att entlediga hanen som då kommer och äter en kort stund. De växeldrar även om att fösa bort de andra om de blir för närgångna även om jag upplever att hanen drar största lasset med just detta.

                    Det är flera som vill vara med att leka dock. Inte alls ovanligt att flera av de andra diskarna skakar mot honan i paret
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Kan väl tillägga att jag väldigt ofta handmatar eftersom detta är ett effektivt sätt att säkerställa att alla för mat. Det är nämligen så att så länge jag håller maten i handen så flockas alla fiskarna runt maten och äter ur min hand näst intill helt utan gruff. Om jag däremot bara slänger maten i karet så uppstår gruff och de svagaste hamnar snabbt i ett hörn utan mat.

                      Lite att gå emot naturens gång kanske men det fungerar väldigt bra.
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                        Tycker verkligen att de agerar som ett team både före, under och efter lek. Matar lite försiktigt även under lek eftersom min första prio är friska och glada fiskar i ett friskt kar och inte att få yngel. Har lite tänket att vill det sig så vill det sig . Leken är vid vänster kortsida och jag matar vid höger kortsida. De växeldrar då om att äta. Alltid honan först sen när hon fått några munsbitar i sig så är det full fart tillbaka till äggen för att entlediga hanen som då kommer och äter en kort stund. De växeldrar även om att fösa bort de andra om de blir för närgångna även om jag upplever att hanen drar största lasset med just detta.

                        Det är flera som vill vara med att leka dock. Inte alls ovanligt att flera av de andra diskarna skakar mot honan i paret
                        Ok! Då är det liksom inte interna slitningar som avslutar leken, vilket är bra och borgar för att det skall lyckas snart.
                        Hoppas det är ok att jag "plågar" dig med några uppföljande frågor: hur långt går leken i regel, blir det sprattlare - var fäster föräldrarna dessa och hur ser sprattelklungan ut när den satts fast - spridda sprattlare, eller en sammansatt, tät sprattlarklunga?
                        Eller, försvinner äggen/blir uppätna innan kläckning - och vem äter i så fall äggen?

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ok! Då är det liksom inte interna slitningar som avslutar leken, vilket är bra och borgar för att det skall lyckas snart.
                          Hoppas det är ok att jag "plågar" dig med några uppföljande frågor: hur långt går leken i regel, blir det sprattlare - var fäster föräldrarna dessa och hur ser sprattelklungan ut när den satts fast - spridda sprattlare, eller en sammansatt, tät sprattlarklunga?
                          Eller, försvinner äggen/blir uppätna innan kläckning - och vem äter i så fall äggen?
                          Leken går aldrig så långt som till sprattel utan äggen äts upp efter ett par dagar och till slut så står bägge föräldrarna och glor på en tom rot för att sakta konstatera att här finns inte längre något att bevaka och då avbryter de fridfullt och simmar iväg tillsammans. Men bara en kort stund efteråt så ställer sig hanen och skakar bredvid sin hona.

                          Är väldigt osäker på vem det är som äter upp äggen, vill inte störa för mycket genom att trycka min stora nästa upp emot glaset men ett antal indicier säger mig att det framförallt är honan som äter upp dem men här är jag som sagt osäker.

                          Köpte ju hanen tillsammans med en annan hona som ett LSS lekpar men så valde han att byta hona när han flyttade in hos oss. Min känsla är också att han uppvisar ett mer erfarenhet beteende i leken än vad honan gör.
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                            Leken går aldrig så långt som till sprattel utan äggen äts upp efter ett par dagar och till slut så står bägge föräldrarna och glor på en tom rot för att sakta konstatera att här finns inte längre något att bevaka och då avbryter de fridfullt och simmar iväg tillsammans. Men bara en kort stund efteråt så ställer sig hanen och skakar bredvid sin hona.

                            Är väldigt osäker på vem det är som äter upp äggen, vill inte störa för mycket genom att trycka min stora nästa upp emot glaset men ett antal indicier säger mig att det framförallt är honan som äter upp dem men här är jag som sagt osäker.

                            Köpte ju hanen tillsammans med en annan hona som ett LSS lekpar men så valde han att byta hona när han flyttade in hos oss. Min känsla är också att han uppvisar ett mer erfarenhet beteende i leken än vad honan gör.
                            Ok, äggen äts alltså upp, och det går inte längre än så för närvarande. Då är det bara att låta dom hålla på så skall det bli intressant att följa utvecklingen när de kommer till nästa stadie - sprattelvakten.
                            Håller tummarna!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                              Kan väl tillägga att jag väldigt ofta handmatar eftersom detta är ett effektivt sätt att säkerställa att alla för mat. Det är nämligen så att så länge jag håller maten i handen så flockas alla fiskarna runt maten och äter ur min hand näst intill helt utan gruff. Om jag däremot bara slänger maten i karet så uppstår gruff och de svagaste hamnar snabbt i ett hörn utan mat.

                              Lite att gå emot naturens gång kanske men det fungerar väldigt bra.
                              Nu kommer ett lite "kärringen mot strömmen inlägg". Varför handmata? Förstår att du vill att samtliga Diskusar ska få mat och att det kan vara skoj ibland när dom äter ur handen (jag matade också så men väldigt sällan). Då tänker ju jag som så, att dom liksom blir lite "bortskämda" att inte få jaga sin föda på egen hand som är naturligt. Förmodligen kommer några att bli undanskuffade, som inte är så roligt förstås, men i slutändan kanske dessa "lär sig" - att mat måste man jaga för att bli mätt
                              Tommy, detta är helt och hållet bara mitt eget tänk .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Kan man inte lösa det genom att mata på olika ställen i karet när det är så pass stort?
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...