Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Tack snälla. Har varit en väldigt kul och stimulerande resa. Ångrar inte en sekund att jag drog igång med diskus.

    Tänkte jag skulle försöka hitta tiden till att skriva ett längre inlägg om 720 projektet från start till slut. Har en massa saker jag vill berätta


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Ja, det ser vi fram emot Steg-för-steg inlägg med mycket text och bilder är bland det bästa som finns
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Fick precis mail från Kent. Vad jag söker levereras på onsdag


      Skickat från min iPhone med Tapatalk
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Söker?
        350L Diskus

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Sorry Einarsson, skrivet om detta i Pias tvättstuga. Var hos Ansjo i lördags och spanade då in Sturisoma under flera timmar. Fick en sådan där skön vibb på att de skulle passa som handsken i mitt kar. Mailade Kent som precis svarade att han får in dessa på onsdag.


          Skickat från min iPhone med Tapatalk
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Misstänkte att han nog är ett säkert kort för att få tag på dessa fiskar!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • JiWe
              • January 2015
              • 103

              Denna är en av alla trådar som jag följer med stort intresse, kan se ett nytt kar med Diskus i framtiden

              Tack för att du och många andra delar med er av era erfarenheter, tycker det är väldigt intressant och givande

              //JiWe

              Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av JiWe
                Denna är en av alla trådar som jag följer med stort intresse, kan se ett nytt kar med Diskus i framtiden

                Tack för att du och många andra delar med er av era erfarenheter, tycker det är väldigt intressant och givande
                Tack snälla. Återkoppling som detta uppskattas verkligen.


                Skickat från min iPhone med Tapatalk
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Följande fick följa med hem från Nol idag:
                  3 st Sturisoma Aureum
                  1 st L177


                  Skickat från min iPhone med Tapatalk
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Finns en hel del kvar att önska när det gäller klarheten i vattnet, filmkvalitet och tiden att skriva ett längre inlägg finns inte riktigt där ännu. Skulle ändå vilja lyfta fram några små saker som jag tycker har blivit toppen.

                    Har tidigare skrivit hur lyckat jag tycker det blev med en svartmålad bakgrund, en ramp som inte täcker hela karet, rötter som hänger längs med bakglaset och spottar som lyser upp de samma. De ger definitivt ett djup i karet. Vad denna kombination också gör är att jag numera får njuta betydligt mer av karets malar. Tex så har rotpartiet på höger sida blivit hem för tre styck Golden Nugget. Dessa verkar trivas superb i det lite dova ljuset vilket gör dem aktiva även dagtid. Nu syns de tyvärr inte på filmen men de är väldigt ofta framme.

                    Min tanke från start var att bygga en lite bösigare bottendel och en nästintill helt ren bottendel. Vad jag då inte tänkte på utan som faktisk av slumpen blivit en positiv bieffekt är att det skapat ett naturligt filter i karet genom att alla filter och streamer trycker vatten från höger till vänster på ytnivå vilket i sin tur ger en bottenström från vänster till höger. Resultatet är att alla materier och annat fastnar i böset som betsår av växter, pinnar och rotdelar. Här myllrar det av liv, massor med räkor och corys lever mer eller mindre konstant på denna yta genom att konsumera allt godis som landar här.

                    Karet har i dag kompletterats med 3 st Sturisoma Aureum, helt enkelt eftersom jag såg framför mig hur bra de skulle passa bland alla rötter.

                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                    Senast redigerad av Tommy Vestlie; 10 June 2015, 20:56.
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Väntan på att belysningen skall tändas är lång

                      Blir lite finlir med tekniken idag är inte hundra nöjd med filtrens placering.
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Svårt att få plats med 6-7 filter på ett bra sätt. Men du hittar antagligen en lösning som vanligt. :-)
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av einarsson
                          svårt att få plats med 6-7 filter på ett bra sätt. Men du hittar antagligen en lösning som vanligt. :-)
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            En kort uppdatering från projektet.
                            Har kompletterat med ytterligare någon rot, därav stenen på vänstersida som givetvis skall bort så fort roten inte längre flyter.

                            Alla fiskar verkar må bra och mycket riktigt så har LSS hanen tagit makten i karet. Han har dessutom parat ihop sig med en av blåturkos honorna och tillsammans har det putsat och skakat mellan varven i säkert tre dagar nu. Det syns ca 2 minuter in i filmen. Är nog bara en tidsfråga innan första äggen läggs.

                            Malhörnan lever och frodas och även om det inte syns på filmen så är det ett bra liv där på de tre Golden Nugget som lagt beslag på denna del av karet.

                            Nästan precis lika fascinerande som det är som att sitta och beskåda diskusarnas beteenden lika häftigt är det att spana in ”bösbädden” till höger. Det verkligen sjuder av liv när alla räkor och corys konstant avnjuter alla läckerheter som fastnar här.

                            Streamern står nu på dygnet runt eftersom jag är lite orolig över hur stillastående allt blir utan denna. Har alltså inte riktigt landat ännu när det gäller filter och cirkulation utan observationer av hur fiskarna gillar cirkulationen kontra rörelse i vattnet längs med botten såväl på ytan fortgår. Lutar faktiskt åt inköp av ytterligare ett filter för att sedan då återgå till att köra streamern bara dagtid tillsammans med dagsbelysningen.

                            De tre nykomlingarna, Sturisoma, gör inte mycket väsen av sig utan får leta efter dem för att se dem. Får se om blygheten håller i sig eller om de visar sig lite mer fragment. Alla tre är dock fortfarande vid liv vilket ju är en bra början.

                            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                            Funderade även lite kring det här med filtrering och olika ytterfilter på morgonen idag. Skrev då följande text som då förblev opublicerat på Zoopet:

                            Sitter så här på söndagsmorgonen och filosoferar lite över det här med ytterfilter. I mitt 240 kar så körde jag med två styck JBL e1501 och var supernöjd med både cirkulation och filtrering och det faktum att karet alltid var kristallklart.

                            Har nu återanvänt dessa två filter i 720 projektet men här räcker de ju inte till eftersom de inte ger mer än 1400 liter per timme varpå jag bland annat kompletterat med en FX6a som ger 2300 liter per timma.

                            Men vad som förbryllar mig lite är att Fx6an har vad jag kan tycka underdimensionerad filtermassa kontra dens pumpkapacitet och filtervolym.

                            Om vi först tittar på JBL e1501 så har den alltså en pump som ger 1400 liter per timme men den har också en filtervolym på 12 liter där mer eller mindre varenda mm används till filtermassa.

                            FX6 har en pump på 2300 liter och en filtervolym på 20 liter, men den har inte mer än som max 5,9 liter filtermassa? Är inte det lite väl klent tilltaget på ett så stort filter som detta?

                            (Ovan är inte hela sanningen när det gäller min konfiguration, har haft ytterligare filter och streamers men resonemanget håller ändå)
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ögat lurar hjärnan?
                              Har funderat ytterligare en del på det där med filtrering och vattencirkualtion och rädslan många har (inklusive undertecknad när jag började med diskus) för att det skall bli för strömt i karet.

                              Vet att jag själv i flera dialoger hänvisat till det strömmande vatten som diskusarna lever i Amazonas och att det då verkligen inte borde vara något problem att blåsa på lite extra eftersom det snarare är naturligt för diskusar att leva i strömt vatten.

                              I sammanhanget så lyfts det ofta fram att de under en del av året lever i betydligt lugnare vatten och att de av olika skäl trivs bäst just under lugnare förhållanden i akvarier.

                              I och med uppgraderingen till 720 karet så har jag på ett helt annat sätt haft möjligheten att testa att skapa ett strömt vatten med hjälp av tre ytterfilter och en streamer som alla trycker vattnet åt ett och samma håll. Inledningsvist så kändes det så pass kraftigt så jag stängde av streamern nattetid för att då skapa ett något lugnare vatten genom att bara köra ytterfiltren. (2 st JBL e1501 och ett Fluval FX6)

                              Mina reflektioner från detta är att det är lätt att vid en första anblick låta ögonen lura hjärnan. För det är inget snack om att det är oerhört vackert att se en grupp diskus som på ett lugnt och harmoniskt sätt glider genom lugna vatten och det är lätt att därmed också få intrycket av att det är just såhär fiskarna mår som alla bäst. Jag vet att jag hade en dialog med en annan diskushållare för ett tag sedan som beskrev att han skulle strypa sina filter något eftersom det blev så tydligt för honom vid vattenbyten, när han stängde av allt, att fiskarna älskade det lugna vattnet. Men är det verkligen så?

                              Jag är tveksam eftersom jag tycker mig se signaler på att det lugna vattnet inte kommer vara hållbart över tid, så som att vissa fiskar ganska så snart använder en gälla något mindre än den andra när de andas samt att det faktiskt ganska snabbt inte känns lika fräscht som i ett kar med betydligt mer rörelse. Sen så är det det där med magen, det känns helt enkelt inte bra.

                              Skall man sedan gå tillbaka till jämförelsen med naturen så är det ju i princip helt omöjligt för oss att skapa samma förutsättningar i ett kar som i naturen där ett ”stilla” vatten i naturen långt ifrån är stilla utan även i dessa vatten så byts stora mängder vatten ut reglebundet.

                              Så min slutsats är att när vi skall simulera en så naturlig miljö som möjligt för våra diskusar i ett slutet system som ett akvarium är så är det betydligt bättre att då utgå från den del av året då de lever i ett strömt vatten en den delen av året då de lever i lugnare vatten. Att försöka åstadkomma både och är mer eller mindre omöjligt om vi inte uppgraderar till rejält stora kar. Jag tror helt enkelt att de har större möjligheter för att klara sig friska och krya över en längre tid då.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Det är kasnke inte ens är naturligt att det finns lugna och turbulenta platser samtidigt heller, utan att det ska gå i perioder. Det lättaste (även om det oxo är krångligt) sättet att simulera olika årstider tror jag är att man får jobba med streamers av olika styrka vid olika tillfällen och skillnader i vattentempen. Många använder det iaf för lektriggers, typ sänka tempen, i med streamers och byta mycket vatten, simulerar starka strömmar när det kommer mycket vatten.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...