Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Du Tommy! Du har ju 3 filter i ditt diskuskar. Hur har du tagit in slangarna i karet? Var har du placerat insuget och utblåset på filter nr. 3?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Du Tommy! Du har ju 3 filter i ditt diskuskar. Hur har du tagit in slangarna i karet? Var har du placerat insuget och utblåset på filter nr. 3?
      God kväll Johnny. Skall man vara petig så har jag till och med fyra filter, tre ytterfilter och ett innefilter .

      Placeringen av själva filtren har du kanske sätt tidigare i min tråd men lägger några bilder som jag publicerat tidigare.

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1640.jpg
Visningar: 2
Storlek: 155,0 KB
ID: 2166330

      Klicka på bilden för större version

Namn: asset.php.jpeg
Visningar: 1
Storlek: 5,7 KB
ID: 2166331

      De två största filtren har utsug i var sitt hörn samt utblås genom strilrör där det högra filtret har rör i den högra hälften och det vänstra över karets vänstra halva.

      För det vänstra filtret så går slangarna genom Juwels hål för ändamålet.

      För det högra filtret så har jag sågat upp ett lagom stort håll i locket strax vänster om det inbyggda filtret.

      Det lite mindre filtret har sitt utsug mitt i karet, totalt så har jag alltså tre utsug längs med bakglaset. För detta filter använder jag inte strilrör utan ett traditionellt utblås som är placerat i mitten på karet. Har här sågat upp ett lagom stort hål i locket i mitten.

      Sågning i locket görs enklast med en bågfil.

      Är oerhört nöjd med denna konfiguration vilket jag beskrivet varför tidigare i min tråd men nu var inte det din fråga så det skall jag inte tråka ut dig med
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Du kan ju spana in dina meddelanden nångång. även fast det nog inte blir av denna gång. (Det som står i meddelandet. :P)
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Jag är mest intresserad av att veta.. Hur har det gått med ynglen?
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Likan
            Du kan ju spana in dina meddelanden nångång. även fast det nog inte blir av denna gång. (Det som står i meddelandet. :P)
            Förlåt, har helt missat detta, svarat dig nu.
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Jag är mest intresserad av att veta.. Hur har det gått med ynglen?
              Har varit långa arbetsdagar sedan de fick yngel så jag har haft alldeles för lite tid att följa deras utveckling (karen släckta när jag är hemma) och se vad som händer. I förrgår såg jag att det fanns yngel kvar men igår såg jag inga så jag är nog rädd att de är borta när ljuset tänds idag.

              Om du har tid och lust vid tillfälle så får du jättegärna berätta lite mer om hur dessa Apistoigramma fungera som föräldrar tillsammans med kanske lite tips och trix?
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Har tidigare i min tråd ventilerat mina tankar om en bakgrund till karet. Visst vore det snyggt med något som tex BTN men det utgår för min del eftersom det helt enkelt tar för mycket plats. De senaste insatserna i karet har varit just för att öka fri yta för invånarna, därav tex att den stora roten fick flytta på sig till förmån för en gren med massa kvist.

                Har fram tills nu kört helt utan bakgrund vilket gett vad jag tycker ett ljust och fräscht kar vilket inte alls behöver var fel men har fått en del tips om istället använda en helt svart bakgrund. Har testat detta nu i några dagar och det råder ingen tvekan om att det ger en effekt av djup i karet som jag gillar.

                Med en flod i amazonas i åtanke så går nu funderingarna på att jag skulle vilja ha något som går i lite brunt dunkel och då kanske gärna med träd eller grenar som bryter ned i vattnet.

                Har själv varit väldigt skeptisk till fotobakgrunder men funderar nu på om det inte faktiskt kan ge den effekt jag söker om jag hittar en bild som både i sig själv men också genom att jag har en del inredning framför den kan ge en indikation av just det jag söker. Det får absolut inte vara en bild som tar överhand över karets övriga inledning. Bilden skall bara finnas där som en pusselbit i helheten men knappt synas (om nu det var ett bra att förklara det på??)

                Har googlat lite och hittat nedan exempel som skulle kunna ge mig det jag söker.

                Tar jättegärna emot kommentarer och synpunkter på detta tänk.

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC08642.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,8 KB
ID: 2166357

                Klicka på bilden för större version

Namn: 005.jpg
Visningar: 1
Storlek: 343,6 KB
ID: 2166358
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av ElinR
                  Grattis både till yngel och ett lyckat utökande av discusgruppen.

                  Jag har läst ikapp lite nu, väldigt kul att se hur ditt kar utvecklas. Jag gillade verkligen roten du hade (såg annonsen, ville sååå köpa den. Har inte plats) men jag gillar den nya grenen också. Det är svårt ibland, det finns så mycket som är fint. Både högupplysta växtkar och murkiga svartvattenkar lockar.

                  Ska kika in ibland och följa utvecklingen.

                  Elin
                  Tack Elin. Var ett tag sedan vi såg dig här. Jag den sålde vi av snabbt och enkelt. Är ingen samlare, gillar inte att ha massa bös liggandes, utan allt som inte används det avyttras
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • ElinR
                    • September 2014
                    • 370

                    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                    Tack Elin. Var ett tag sedan vi såg dig här. Jag den sålde vi av snabbt och enkelt. Är ingen samlare, gillar inte att ha massa bös liggandes, utan allt som inte används det avyttras
                    "Ska" inte alla akvarister ha mängder av filter, rötter och halvfulla påsar sand hemma? Förstår dig precis, utrymme är en bristvara.

                    Hoppas yngellyckan fortsätter!

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Intressant tänk med ett förlängade foto som bakgrund.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Efter en väldigt hektisk arbetsvecka så är det bland de bästa terapier att få spendera ett antal timmar med sin hobby.

                        Idag så har det sedvanliga andra vattenbytet i diskuskaret genomfört, ansning av växter samt även det enligt rutin en ggr i veckan bytet i Apistogramma karet.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_3161.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,7 KB
ID: 2166362

                        Passade även på att bygga de ljudisoleringskassetter som HWH tipsade om häromdagen. Förutom att ljudisolera så fick jag även som bonuseffekt en extra hylla ovanpå filtren för foder, pmdd etc.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_3168.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,0 KB
ID: 2166363

                        För loggbokens skull så blir det kanske ett eget inlägg för att beskriva denna konstruktion
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Blev det tystare då?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            En liten fråga: Blir det inte varmt om man stänger in dem helt? (om de nu är det. Ser ju inte om där är öppet på baksidan.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Men vad fasen? Grumligt vatten??? Inte likt dig...

                              Kommentar

                              • simpson
                                • July 2012
                                • 666

                                Ursprungligen postat av Webo
                                En liten fråga: Blir det inte varmt om man stänger in dem helt? (om de nu är det. Ser ju inte om där är öppet på baksidan.
                                Ett filter har ju fin vattenkylning... Men visst kanske det går att få en halv eller en grad högre temp i akvariet med kapslade filter. Bra under detta halvår, kanske sämre under sommaren.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...