Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Halloj Tommy!
    Så här skriver addo, nedan, om din gren.
    Jag kopierade addos svar från min tråd och lägger det här i din - så har du informationen "lite närmare", så att säga.


    addo: "Jag är 90% säker på att det är en forsynthia mjukt virke men annars ingen fara. Kan också vara en fläder inte heller nån fara, men mjukt virke där med".

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Halloj Tommy!
      Så här skriver addo, nedan, om din gren.
      Jag kopierade addos svar från min tråd och lägger det här i din - så har du informationen "lite närmare", så att säga.


      addo: "Jag är 90% säker på att det är en forsynthia mjukt virke men annars ingen fara. Kan också vara en fläder inte heller nån fara, men mjukt virke där med".

      Lite kortare hållbarhet men annars helt OK med andra ord?. Tack för hjälpen Mats och Addo.

      Är lite sugen på att fortsätt på samma tema, kanske en liknande gren även i karets vänstersida samt som du sagt många gånger en mörk eller svart bakgrund. Har testat en helsvart några gånger men inte riktigt landat det mentalt .

      Många kör med berg som bakgrund men tycker inte riktigt det passar in, undrar om det inte istället vore snyggt med en lite mörkare brun bakgrund lite som en lersluttning. Har inte sätt några sådan men kanske kan det fungera att jag själv fotografera ett lerigt och höstligt dike för att sedan få detta upptryckt i rätt dimensioner.

      Ute på tunn is nu jag vet det Mats men någonstans måste jag börja
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
        Lite kortare hållbarhet men annars helt OK med andra ord?. Tack för hjälpen Mats och Addo.

        Är lite sugen på att fortsätt på samma tema, kanske en liknande gren även i karets vänstersida samt som du sagt många gånger en mörk eller svart bakgrund. Har testat en helsvart några gånger men inte riktigt landat det mentalt .

        Många kör med berg som bakgrund men tycker inte riktigt det passar in, undrar om det inte istället vore snyggt med en lite mörkare brun bakgrund lite som en lersluttning. Har inte sätt några sådan men kanske kan det fungera att jag själv fotografera ett lerigt och höstligt dike för att sedan få detta upptryckt i rätt dimensioner.

        Ute på tunn is nu jag vet det Mats men någonstans måste jag börja
        Jag läste om ett projekt på Diskusforum.se där man hade just en brun bakgrund, tydligen ska det ge ett större djup än svart eller frostad bakgrund
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
          Lite kortare hållbarhet men annars helt OK med andra ord?. Tack för hjälpen Mats och Addo.

          Är lite sugen på att fortsätt på samma tema, kanske en liknande gren även i karets vänstersida samt som du sagt många gånger en mörk eller svart bakgrund. Har testat en helsvart några gånger men inte riktigt landat det mentalt .

          Många kör med berg som bakgrund men tycker inte riktigt det passar in, undrar om det inte istället vore snyggt med en lite mörkare brun bakgrund lite som en lersluttning. Har inte sätt några sådan men kanske kan det fungera att jag själv fotografera ett lerigt och höstligt dike för att sedan få detta upptryckt i rätt dimensioner.

          Ute på tunn is nu jag vet det Mats men någonstans måste jag börja
          Visst, sätt en gren till på vänstersidan, och för skojs skull; kolla om du kan placera den längre bak i karet, alltså i bakre vänsterhörnet - skulle nog kunna bli smutt!

          Nja, ute på tunn is vet jag inte, snarare tvärt om! Kolla din idé om något brunaktigt, som du är inne på - tror det skulle bli jättebra!
          Vet inte om du sett Springrock-bakgrunden jag skall sätta i mitt kar, men den åker i för att det blir ett sånt enormt stort filter - inte för att den är snygg och skall synas. Springrock-bakgrunden (vilken är ett monster i storlek) kommer att döljas ganska mycket av trädstammar, grenar och annat, och på detta sätt få en mindre framträdande roll.

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            Hittade projektet med brun bakgrund, http://www.diskusforum.se/viewtopic....t=5033&p=78542
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Nu kommer det nog krävas en stor portion fantasi för att förstå vad som nu rör sig bakom pannbenet på denna medelålders man med ett onormalt intresse för livet under vattenytan.

              Varit på tjänsteresa i Stockholm idag, promenerades mellan kundbesök så hittade jag just det diket som jag nämnde tidigare i tråden. Så det fick bli en bild med mobilkameran.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9790.jpg
Visningar: 1
Storlek: 432,3 KB
ID: 2166231

              Kan nog tänka mig att en och annan förbipasserande funderade på vad i helsike det var jag fotade i ett dike mitt i stan men allt för konsten

              Nu kommer stycket som verkligen kräver god fantasi, jag har nämligen ingen aning om hur man slår samman två fotografier. Men vad tror ni alla kloka Zoopet akvarister. Skulle ett lerigt dike i nyansen brunt kunna fungera som ett nästa steg i diskuskarets utveckling eller kommer det bara se väldigt märkligt ut?

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_30522.jpg
Visningar: 1
Storlek: 235,7 KB
ID: 2166232

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_3052.jpg
Visningar: 1
Storlek: 212,6 KB
ID: 2166233

              Samtliga synpunkter tas tacksamt emot, såväl stenhård kritik som hejarop

              PS: Dikesbilden är för att exemplifiera hur jag tänker, jakten på den optimala bilden börjar eventuellt senare
              Senast redigerad av Tommy Vestlie; 23 February 2015, 16:50.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                Varit på tjänsteresa i Stockholm idag, promenerades mellan kundbesök så hittade jag just det diket som jag nämnde tidigare i tråden. Så det fick bli en bild med mobilkameran.
                Haha det här har jag kommenterat ett par gånger. Hur extremt jäkla skadad man blir av akvaristiken. Man är ute på promenad osv. Många tittar mot de vackra träden, himmeln osv, själv går man och stirrar i diken osv och funderar på om man ser något användbart.

                Vid ett fåtal tillfällen har jag faktiskt skämts en aning över mig själv nrä jag varit ute på långträningspass i skogen på MTBn. Typ kommit i full spela på en skogsstig och helt plötsligt fått syn på något liggandes på marken, tvärnitat och tänkt "Hur får jag med mig den hem?"... Allt det för att några sekunder senare ångra mig och tänka: "I'm losing my mind.".
                350L Diskus

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Haha!
                  Underbar spaning detta! Just så där pajascrazy är man ju. Precis som du/ni beskriver går man ständigt och "ser" potentiella grejer och hela inredningar att baxa hem och använda i karen.

                  Tommy, det här med att liksom ha en "backe" baktill, eller en slänt är något vi har diskuterat och malt fram och tillbaka ett flertal gånger förr om åren. Det finns åtskilliga knep att ta till om man vill åstadkomma något som åtminstone påminner om det du funderar på.
                  Man kan bygga en sorts egen bakgrund av något formbart material och applicerar grenar o.dyl. direkt i bakgrunden och gör en installation (det var en kille här på forumet som gjorde något liknande - kommer tyvärr inte ihåg vem eller i vilken tråd just nu), eller sätter ett flertal mindre rötter tätt ihop längs bakrutan och kilar in grenar och grejer så att det bildas någon form av slänt, lutande bakåt, uppåt. Man kan ju också tänka sig att man offrar en del av bottenytan och helt sonika bygger en riktig backe av stenar, rötter, kvistar och grenar.

                  Något som är ett litet steg åt det håll du tänker på är inredningen jag gjorde i 540-baljan när Röd-Turkarna gick där, och senare Flaggcikliderna. Hela bakrutan täcktes av liggande och stående köperötter, sådana där "mangrove" som finns i zooaffärerna. I den rotväggen stacks sedan grenar och kvistar in, så att det till slut blev en täckande vägg.

                  Ja, här kan man spåna länge och väl och riktigt flumma loss med olika idéer och tillvägagångssätt.

                  Kommentar

                  • simpson
                    • July 2012
                    • 666

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Haha!
                    Underbar spaning detta! Just så där pajascrazy är man ju. Precis som du/ni beskriver går man ständigt och "ser" potentiella grejer och hela inredningar att baxa hem och använda i karen.

                    Tommy, det här med att liksom ha en "backe" baktill, eller en slänt är något vi har diskuterat och malt fram och tillbaka ett flertal gånger förr om åren. Det finns åtskilliga knep att ta till om man vill åstadkomma något som åtminstone påminner om det du funderar på.
                    Man kan bygga en sorts egen bakgrund av något formbart material och applicerar grenar o.dyl. direkt i bakgrunden och gör en installation (det var en kille här på forumet som gjorde något liknande - kommer tyvärr inte ihåg vem eller i vilken tråd just nu), eller sätter ett flertal mindre rötter tätt ihop längs bakrutan och kilar in grenar och grejer så att det bildas någon form av slänt, lutande bakåt, uppåt. Man kan ju också tänka sig att man offrar en del av bottenytan och helt sonika bygger en riktig backe av stenar, rötter, kvistar och grenar.

                    Något som är ett litet steg åt det håll du tänker på är inredningen jag gjorde i 540-baljan när Röd-Turkarna gick där, och senare Flaggcikliderna. Hela bakrutan täcktes av liggande och stående köperötter, sådana där "mangrove" som finns i zooaffärerna. I den rotväggen stacks sedan grenar och kvistar in, så att det till slut blev en täckande vägg.

                    Ja, här kan man spåna länge och väl och riktigt flumma loss med olika idéer och tillvägagångssätt.
                    Eller så vänder man på sakerna...

                    Där det finns lite strömt vatten är det ju inte helt ovanligt att strandbanken 'holkas' ur, kvar blir lite rötter ifrån träd och bitvis gjord och stenar.

                    Hänga ett bra gäng med rötter uppifrån och nedåt, kanske ner till halva akvariets höjd. Mörkbrun bakruta. Ger en del gömställen, samtidigt som det finns bottenyta kvar.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av simpson
                      Eller så vänder man på sakerna...

                      Där det finns lite strömt vatten är det ju inte helt ovanligt att strandbanken 'holkas' ur, kvar blir lite rötter ifrån träd och bitvis gjord och stenar.

                      Hänga ett bra gäng med rötter uppifrån och nedåt, kanske ner till halva akvariets höjd. Mörkbrun bakruta. Ger en del gömställen, samtidigt som det finns bottenyta kvar.
                      Absolut!

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Testar med en enkel svart "temporär" bakgrund:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_3070.jpg
Visningar: 1
Storlek: 198,6 KB
ID: 2166238

                        Utan svart bakgrund:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: Namnlöst.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,4 KB
ID: 2166239

                        Bortse från all teknik. Klippte ned vallen ganska kraftigt för ett tag sedan men den har snart växt till sig igen.

                        Bortse också från växterna placering, allt är lite huller om buller nu när karet möblerats om men växterna står kvar där de gjorde innan.

                        Fick även bekräftelse idag på att Catappabladen nu ligger på posten
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • simpson
                          • July 2012
                          • 666

                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                          Testar med en enkel svart "temporär" bakgrund:
                          [ATTACH=CONFIG]74345[/ATTACH]

                          Utan svart bakgrund:
                          [ATTACH=CONFIG]74346[/ATTACH]

                          Bortse från all teknik. Klippte ned vallen ganska kraftigt för ett tag sedan men den har snart växt till sig igen.

                          Bortse också från växterna placering, allt är lite huller om buller nu när karet möblerats om men växterna står kvar där de gjorde innan.

                          Fick även bekräftelse idag på att Catappabladen nu ligger på posten

                          Det är bara börja slänga det mesta av grönskan och göra en naturlig inredning, nu har du ju börjat.

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av simpson
                            Det är bara börja slänga det mesta av grönskan och göra en naturlig inredning, nu har du ju börjat.
                            Det låter farligt
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Halloj Tommy!
                              Jag tänkte bara dra in några sköna filmer på lite olika varianter på den "vägg, backe, slänt"-inredning du hade funderingar på.
                              Inte för att man behöver göra exakt såhär men vissa detaljer kan man ju sno åt sig och använda sig av... kanske...


                              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.



                              Dieses Becken wird mit einem 10 Watt LED-Fluter (kaltweiß) beleuchtet. Die Farbwiedergabe ist toll und der Strahler erzeugt schöne Schattenspiele. Auch die F...



                              Diskussalmler (Brachychalcinus orbicularis)Rotrücken-Kirschflecksalmler (Hyphessobrycon pyrrhonotus)Kaisertetra (Nematobrycon palmeri )Roter Neon ( Parach...






                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Halloj Tommy!
                                Jag tänkte bara dra in några sköna filmer på lite olika varianter på den "vägg, backe, slänt"-inredning du hade funderingar på.
                                Inte för att man behöver göra exakt såhär men vissa detaljer kan man ju sno åt sig och använda sig av... kanske...


                                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.



                                Dieses Becken wird mit einem 10 Watt LED-Fluter (kaltweiß) beleuchtet. Die Farbwiedergabe ist toll und der Strahler erzeugt schöne Schattenspiele. Auch die F...



                                Diskussalmler (Brachychalcinus orbicularis)Rotrücken-Kirschflecksalmler (Hyphessobrycon pyrrhonotus)Kaisertetra (Nematobrycon palmeri )Roter Neon ( Parach...






                                https://www.youtube.com/watch?v=Rfvr4eQ6dIA
                                Underbara kar Mats. Kan spontant tänka mig att hämta lite godbitar från var och en av dem. Gillade tex bakgrunden i kar 1, roten i det bakre övre vänster hörn på kar nr 3 är riktigt häftig, catappabladen ja de har gått från ovisshet till en kommande självklarhet. Tack för inspirationen!
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...