Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Tack för info, var har du hämtat priserna?
    Nol förmodligen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmavbild 2015-05-22 kl. 12.13.08.png
Visningar: 1
Storlek: 22,4 KB
ID: 2171665
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jag fick mig en liten stund med en dator och kunde inte låta bli att kika in här...
      Så jag tänkte att en liten uppgaskningsfilm kunde vara på sin plats!
      Tack Mats. Just nu känner jag mig mest frustrerad över att man hela tiden tvingas vara expert på precis allt. Nu har jag ett glasproblem, jag vänder mig till glasexperter men tycker inte jag för några tydliga svar.

      Det här med att starta upp ett såhär stort kar känns just nu lite som att starta upp med Diskus första gången, dvs gör det inte!, det är allt för svårt med allt för stora risker med den lilla skillnaden av att då handlade det om man skulle lyckas hålla djuren vid liv, nu mer om man kommer orsaka en explosion i vardagsrummet och 720 liter vatten på golvet eller inte
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ja jättetråkigt för dig Tommy. Tror du blir tryggare ändå nu med ett helt nytt kar. Det gamla lär du ju få tillbaka pengarna för. Stativet passar ju nästa kat om det är samma du funderar på?

        Ja filmen där på slutet var helläcker. Man behöver titta på sånt när man deppar. Ren medicin.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Ja jättetråkigt för dig Tommy. Tror du blir tryggare ändå nu med ett helt nytt kar. Det gamla lär du ju få tillbaka pengarna för. Stativet passar ju nästa kat om det är samma du funderar på?

          Ja filmen där på slutet var helläcker. Man behöver titta på sånt när man deppar. Ren medicin.
          Karet var fyllt hos säljaren och har varit det i över ett år så att kräva honom på några pengar tycker jag inte är rättvist. Även om vi tyckte transporten gick väldigt smidigt helt utan komplikationer så kan ju detta lika gärna hänt under transporten.

          Frågan nu är om man skall gå på Majornas glas rekommendation och laga karet eller se köpet som förlorade pengar och köpa ett nytt med allt vad det innebär både ekonomisk, transport, bära ut det vi har nu igen etc etc.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Förstår hur du känner Tommy!
            När jag skaffar nya burkar är det alltid nytt som gäller.
            För en 30-40 år sedan drog man väl hem nåt begagnat skit - men köpa nytt, standard eller måttbeställt, det är grejen!
            Ett stort kar skall inte innebära några som helst bekymmer, förutom att bära in det och få det på plats, så se bara till att få hem en ordentlig burk nu - och ös på!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Förstår det du säger. Var exakt är skadan? Sitter den bra till?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Det är ju vanligt att folk "limmar igen" bottenborrade kar och det funkar hur bra som helst. Men då är skadan mitt i glaset och man kan limma med en större glasbit bara. Är glaset skadat så vet man å andra sidan inte vad det förorsakar för spänningar.
                720 liter på golvet är ju inte heller gratis. Så det är viktigt att du själv tror på åtgärden oavsett vad glasmästaren säger. Jag har haft 460 liter i golvet och vet hur det blev, så här är det tredubbla hängslen och livremmar som gäller. Vad är det för bottenplatta under golvet där du bor?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Svårt at beskriva, det är en mindre spricka som formar sig som ett löv in i glaset. Den går inte genom glaset. Sitter på kortsidan.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: FullSizeRender.jpg
Visningar: 1
Storlek: 216,5 KB
ID: 2171666
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Det är ju vanligt att folk "limmar igen" bottenborrade kar och det funkar hur bra som helst. Men då är skadan mitt i glaset och man kan limma med en större glasbit bara. Är glaset skadat så vet man å andra sidan inte vad det förorsakar för spänningar.
                    720 liter på golvet är ju inte heller gratis. Så det är viktigt att du själv tror på åtgärden oavsett vad glasmästaren säger. Jag har haft 460 liter i golvet och vet hur det blev, så här är det tredubbla hängslen och livremmar som gäller. Vad är det för bottenplatta under golvet där du bor?
                    Betong
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Nol förmodligen.

                      [ATTACH=CONFIG]76107[/ATTACH]
                      Yep! Nols Ciklidhobby!
                      (Det finns andra bra akvariebutiker också )

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ok. Jag tror jag är tyst med vad jag tänker om den sprickan, men säger magkänslan att det är rätt att laga så är det väl kanske rätt för dig?....
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Yep! Nols Ciklidhobby!
                          (Det finns andra bra akvariebutiker också )
                          Några som kan tänkas ha sådant här på lager?
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                            Några som kan tänkas ha sådant här på lager?
                            Det lär finnas, leveranstiden är minimal via Imazo annars.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Ring Kent i Nol, det är ju standardmått så han tar hem det från Imazo på blixtfart och du får bra pris och lär inte få några bekymmer med garantier eller något där om det skulle strula.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Har nu funderat ett antal varv, försökt att ta till mig av alla synpunkter och goda råd och fattat ett beslut.

                                Blev ingen bra start med det kar som nu står hemma, känner helt enkelt inte att jag litar på det även om glasmästaren nu var väldigt säker på sin sak att den lagning han erbjöd skulle ge mig den trygghet jag söker. Det är väl lite som när en människa bryter ett förtroende, det kan ta tid innan man på riktigt vågar lita på den personen igen, i vissa fall kanske man aldrig kommer göra det fullt ut.

                                Har nu därför beställt ett nytt 720 helglas som kommer levereras på torsdag nästa vecka. Projektet kommer alltså fortskrida med en förhöjd kvalitet men med ca 1 veckas fördröjning.

                                Vad gäller säljaren så har jag ingen aning om han läser projekttrådarna på Zoopet men vill oavsett det verkligen lyfta fram honom som en oerhört sympatisk och trevlig gentleman med ett stort hjärta som troligen varit lika nedstämd och bedrövad över vad som hänt som jag. Vi har haft en väldigt bra dialog under dagen idag där han visat att vad som är viktigast för honom är att jag får uppfylla min vision om ett nytt och större diskuskar och trots att jag inte kan kräva något alls av honom så har han självmant erbjudit en ekonomisk uppgörelse där han valt att återbetala hälften av köpeskillingen. Underbart att det fortfarande finns människor som honom. Det hedrar honom verkligen.

                                Nu tar vi nya tag och planerar in en akvariehelg nästa helg istället.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...