Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Säkert inget fel på den, men varför inte satsa på färre ljuspunkter för ett snyggare ljusspel av ytans krusningar?

    Famlar lite nu, tror på singel spottar som jag kan lägga lite här och där min hittar inget jag tror duger ljudmässigt. Tar jättegärna emot tips.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Riktigt nice, kostar några kronor dock men ger riktigt bra effekter. Hur många skulle behövas på 2m?
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Det får du fråga Jozi. Jag gissar att det räcker med två!

          Kommentar

          • Yadina
            • December 2014
            • 367

            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
            Surfar belysning. Några tankar om en ramp som denna?

            http://www.zoo.se/armatur-led-ocean-...-w-120-cm.html
            Jag har provat en mindre variant av just den här belysningen och jag tyckte att ljuset blev alldeles för kallt för ett sötvattensakvarium. Jag returnerade belysningen och då meddelande kontaktpersonen där att Aqua medic var på väg att släppa en belysning som är mer anpassad för sötvatten, men jag vet inte om de släppt den än..?

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Yadina
              Jag har provat en mindre variant av just den här belysningen och jag tyckte att ljuset blev alldeles för kallt för ett sötvattensakvarium. Jag returnerade belysningen och då meddelande kontaktpersonen där att Aqua medic var på väg att släppa en belysning som är mer anpassad för sötvatten, men jag vet inte om de släppt den än..?
              Vilken variant testade du? Tittade på Kesslers hemsida och de har ett antal varianter beroende på vilken effekt man vill ha. Amazonas är gjord för sötvatten.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av Yadina
                Jag har provat en mindre variant av just den här belysningen och jag tyckte att ljuset blev alldeles för kallt för ett sötvattensakvarium. Jag returnerade belysningen och då meddelande kontaktpersonen där att Aqua medic var på väg att släppa en belysning som är mer anpassad för sötvatten, men jag vet inte om de släppt den än..?
                Sorry ser nu att det var rampen du kommenterade, sitter med mobilen. Tack för din erfarenhet.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Dagens tilltänkta aktiviteter:
                  Nedmontering trasigt 720
                  Köpa och transportera hem bänkskiva till möbel (har sovit på saken och det blir en ekskiva som matchar TV möbeln bredvid akvariet).
                  Fundera vidare kring materialval till väggarna på möbeln. Har några tänkbara alternativ att välja mellan.
                  Hade önskat köpa ytterligare en rot men hittade ingen mer på Hornbach igår vilket troligen är enda platsen som säljer redmorerötter och har öppet på söndag.
                  Vattenbyte i 120 karet får att hålla detta fräscht till vad som komma skall.
                  Senast redigerad av Tommy Vestlie; 24 May 2015, 07:48.
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Spook
                    • March 2015
                    • 39

                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Det får du fråga Jozi. Jag gissar att det räcker med två!
                    Kanske två av den större A360 men då kommer inte hela att bli upplyst.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      ...Hade önskat köpa ytterligare en rot men hittade ingen mer på Hornbach igår vilket troligen är enda platsen som säljer redmorerötter och har öppet på söndag.
                      Vattenbyte i 120 karet får att hålla detta fräscht till vad som komma skall.
                      Annars har de ju grymt stora redmoor på Herkules Zoo! Måste du handla idag verkligen?
                      Senast redigerad av Mr Woods; 24 May 2015, 10:08.

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Annars har de ju grymt stora redmoor på Herkules Zoo! Måste du handla idag verkligen?

                        Nejdå, det är ingen panik. Var dock på Herkules i veckan och tyckte inte att jag hittade något men har bollat belysning med Jörgen i helgen så det blir en sväng dit till veckan.

                        Står på Hornbach nu. En ekskiva på 26*600*2400 borde väl fungera bra som skiva under karet?
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Jodå för sjutton, bara den är tillräckligt plan, men du kan ju lägga något emellan den och karet!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Skulle också slå till på den skivan. På ett helglas så skulle jag för egen del lägga frigolit eller liknande för att jämna ut ev. kommande skevheter i skivan. Störs man av frigoliten visuellt så kan man limma en tunn list längs den så syns den inte.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Einarsson
                              To be fair, med inredningen på de sista två bilderna så hade du ju inte sett baken av karet oavsett, så svart hade nog funkat lika bra. :P
                              To be fair, med inredningen på de två sista bilderna ser man ju ganska tydligt baken på karet. Bakgrunden utgör en, i mina ögon, snygg fond. Svart hade givetvis funkat lika bra, med den lilla skillnaden att jag med bakgrunden fick ett formidabelt filter.

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Skulle också slå till på den skivan. På ett helglas så skulle jag för egen del lägga frigolit eller liknande för att jämna ut ev. kommande skevheter i skivan. Störs man av frigoliten visuellt så kan man limma en tunn list längs den så syns den inte.
                                Kanske räcker med något i tjocklek av ett liggunderlag eller ännu tunnare i form av en skumplastduk som används under golv? I så fall borde karets vikt trycka ned det såpass mycket så att det inte syns?
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...