Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    En sån firre tycker ajg du ska satsa på.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Svårt att visualisera hur det kommer se ut och om det kommer passa med mitt tänk på inredning. Funderar på BTN Amazonas slimline. Blir den för ljus så att rötter, löv och botten inte kommer fram som sig bör?

      Klicka på bilden för större version

Namn: amazonas_60_all1.jpg
Visningar: 2
Storlek: 58,8 KB
ID: 2171677
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Jag har ju den i mitt Juwel och den ter sig ändå ganska mörk i vatten.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av Einarsson
          Jag har ju den i mitt Juwel och den ter sig ändå ganska mörk i vatten.
          OK, fick med en "plansch" när jag köpte ALU karet. Nu är ju inte planscher det roligaste som finns men tänker att istället för det abrupta slutet som en BTN bakgrund ger så skulle en lite anonymare plansch som man egentligen inte ser riktigt förrän man verkligen tittar in i karet ger en djupare känsla.

          Troligen så är det bara i min hjärna den känslan skapas medan i verkligheten så blir det betydligt snyggare med en BTN. Kan du inte lägga ut en bild på ditt Juwel?

          En liten bit av planschen som jag hittade på nätet:
          Klicka på bilden för större version

Namn: 2007102810645114.jpg
Visningar: 1
Storlek: 45,0 KB
ID: 2171680
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Jag anser dock (även om det är högst personligt) att det är snyggare att måla baksidan av karet svart än att ha en amazonas slimline. Eller sätta solfilm. Jag har ju testat båda.
            350L Diskus

            Kommentar

            • jozi81
              • January 2011
              • 917

              Ursprungligen postat av Einarsson
              Jag anser dock (även om det är högst personligt) att det är snyggare att måla baksidan av karet svart än att ha en amazonas slimline. Eller sätta solfilm. Jag har ju testat båda.
              Håller med Einarsson här, då får du inget avslut utan med rätt inredning ser det ut som karet bara fortsätter bakåt i mörkret! Sen lägger du dom stålarna på firrar istället!

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Jag kör med helsvart bakgrund i 240 karet och har varit väldigt nöjd med det. Nu har jag iof haft valle som en vägg framför. Min första tanke var att använda svart även i 720 karet men började fundera lite kring detta efter det att Pia flaggade för att det kanske inte blir helt hundra i ett såhär stort kar.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Såhär skrev Pia

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Njae... Inte i min personliga smak så är det inte det men det är ju jag det.

                  jag hade satsat på en rejäl bakgrund eller alternativt en slimline, det gör i mitt tyckte att man "ramar" in karet och det blir en helhet. En "riktig"bakgrund för mig blir en del av inredningen istället för nåt man vill dölja typ, en svart bakgrund blir väldigt platt och får inte samma djupkänsla i mitt tycke men detta är helt mina personliga åsikter och smaken är som röven, klôven..
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • jozi81
                    • January 2011
                    • 917

                    Mitt första Diskusakvarium

                    Mm, tankar som är helt korrekta dom med. I mitt 250 långa kar tycker jag iofs det funkar med svart. Just avslut jag försöker undvika. Men belys inte baksidan och rejält med rötter är ju ett grundtips. Jag tror helt ärligt jag har köpt min sista bakgrund.
                    Senast redigerad av jozi81; 23 May 2015, 12:32. Anledning: j

                    Kommentar

                    • Spook
                      • March 2015
                      • 39

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Jag anser dock (även om det är högst personligt) att det är snyggare att måla baksidan av karet svart än att ha en amazonas slimline. Eller sätta solfilm. Jag har ju testat båda.
                      Hur tycker du skillnaden är mellan att måla svart eller att sätta solfilm? Jag satte film på mitt och upplever det som helt svart.
                      Jag tycker också att en svart bakgrund rätt använd ger det största intrycket av djup.

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Ursprungligen postat av jozi81
                        Mm, tankar som är helt korrekta dom med. I mitt 250 långa kar tycker jag iofs det funkar med svart, men belys inte baksidan och rejält med rötter är ju ett grundtips. Jag tror helt ärligt jag har köpt min sista bakgrund.
                        Det är 3dbakgrunderna isåfall som kan vara mycket snygga. Men man kan få problem med att det blir dött vatten osv bakom på ställen också. Jag är lite tveksam till bakgrunderna generellt, särksilt med tanke på vad de kostar.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Ursprungligen postat av Spook
                          Hur tycker du skillnaden är mellan att måla svart eller att sätta solfilm? Jag satte film på mitt och upplever det som helt svart.
                          Jag tycker också att en svart bakgrund rätt använd ger det största intrycket av djup.
                          Ser typ likadant ut med film som med akrylfälg.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av jozi81
                            Mm, tankar som är helt korrekta dom med. I mitt 250 långa kar tycker jag iofs det funkar med svart. Just avslut jag försöker undvika. Men belys inte baksidan och rejält med rötter är ju ett grundtips. Jag tror helt ärligt jag har köpt min sista bakgrund.
                            OK tänker faktiskt såhär just nu när det gäller belysning vilket troligen egentligen är väldigt undermåligt.

                            Har lagt Juwel rampen på 720 karet med start vid vänster kortända. Den har 2 ljusrör och är väl 120 lång har jag för mig. Den ligger sedan inte i mitten utan mer mot framglaset.

                            Det ger lite mindre ljus mot bakglaset samt ett dovare ljus i karets högra sida (här kan jag kanske komplettera med några spottar). Ljusmässigt så kanske det ger den effekt jag vill ha men frågan är om Vallen överlever?

                            Skulle kunna göra precis så fast istället köpa en fyrrörsramp på 120?
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av Einarsson
                              Det är 3dbakgrunderna isåfall som kan vara mycket snygga. Men man kan få problem med att det blir dött vatten osv bakom på ställen också. Jag är lite tveksam till bakgrunderna generellt, särksilt med tanke på vad de kostar.
                              Plus att jag tycker att de tar allt för mycket plats i karet (och kostar en miljard)
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Även jag Tommy har "gjort slut" med bakgrunder och upplever inget negativt förutom att inredningen och belysningen måste skapa bakgrundseffekten. Har du ungefär som titthål i inredningen och det bara är svart där ger det snarare ett extra djup än vad en bakgrund gör.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...