Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av Einarsson
    To be fair, med inredningen på de sista två bilderna så hade du ju inte sett baken av karet oavsett, så svart hade nog funkat lika bra. :P

    Och sen Tommy om jag får välja så kasta ut lysrören, tycker dom ger ett väldigt platt och onaturlgit ljus.
    Har varit på en liten akvarieturne nu. Kollat in material till möbeln, köpt en ny ganska stor rot samt varit en sväng på Ikea för att kolla belysning. Är just nu sugen på att köra med ett gäng spottar som jag kan placera ut där jag vill ha dem för att kunna rikta ljuset precis så som jag vill ha det. Hittad dock inget riktigt bra, utan jag tror att de blir för klena.

    Tar jättegärna emot tips på belysning.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      TILL ER ALLA SOM JUST NU SKRIVER I MIN TRÅD

      Jag vill bara säga stort tack till er alla för att ni är så aktiva i min tråd och diskuterar alla dessa frågor som vi/ni nu gör. Det är oerhört värdefullt input till mig i detta nya projekt.

      Så fortsätt gärna diskutera, fråga och ifrågasätta allt som rör uppstarten och så småningom drifts och skötsel av ett kar som detta. Jag suger åt mig av precis allt.

      TACK!
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Det är ingen dum fråga men ligger ytan strax bakom glaset så syns materialytan. Har en svart bakgrund på jobbet. Minsta veck eller distans från rutan syns direkt. Hade själv valt att måla baksidan utanpå med gummifärg eller nåt liknande så försvinner glaset direkt.
        Lutar nog åt att faktiskt måla, även om det säkerligen påverkar andrahandsvärdet. Tänkte inte tanken innan du skrev detta men vet ju sedan tidigare hur svårt det är att få en svart bakgrund att sitta kloss an karet och gör den inte det så syns det.
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Det är väl hur enkelt som helst med Biltemas svarta solfilm!?

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Tror att Hannes använt en svart gummifärg från Biltema som bara dras bort om man inte vill ha den kvar. Är inte säker på att det var just han, men testa med PM både här och i 2.0 så borde han notera det.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ja solfilm kanske är ett bra val? Men har ett minne när jag skulle sätta dit det själv i en bil att jag fick bubblor oavsett vad jag gjorde. Det ledde till upptäckten att jag kunde mycket fler och grövre svordomar än jag visste om.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Njae, jag trodde till och med att bakrutan var målad på den begagnade 325:an jag hade, tills jag upptäckte att man kunde rulla ihop "färgen" och rulla ut den på glaset igen!

                Vet inte om detta var Biltemas film dock...
                Senast redigerad av Mr Woods; 23 May 2015, 19:26.

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Har solfilm på bilen men lämnar alltid in det till proffs eftersom det är helt omöjligt att göra själv. Däremot på en så liten och rak yta som baksidan på ett akvarium så tror jag absolut att jag borde klara av det utan luftbubblor. Sen som med allt annat så är det stor skillnad på solskyddsfilm och solskyddsfilm.

                  En bra idé helt enkelt
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Ja solfilm kanske är ett bra val? Men har ett minne när jag skulle sätta dit det själv i en bil att jag fick bubblor oavsett vad jag gjorde. Det ledde till upptäckten att jag kunde mycket fler och grövre svordomar än jag visste om.
                    Just p.g.a. alla dessa grova svordomar (hittade nya hela tiden jag med), så skippar jag solfilm. Gummifärg låter intressant .
                    Känner mig som en liten , som skriver frågor i andras trådar, när jag nu har tagit paus i min egen .
                    Nu gäller snart alla tummar för Måns!
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Köp Akrylfärg så är det bara att ta bort skiten, superenkelt. Men kan lika gärna köra solfilm.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Just p.g.a. alla dessa grova svordomar (hittade nya hela tiden jag med), så skippar jag solfilm. Gummifärg låter intressant .
                        Känner mig som en liten , som skriver frågor i andras trådar, när jag nu har tagit paus i min egen .
                        Nu gäller snart alla tummar för Måns!
                        Fortsätt gärna med det, dina frågor bidrar till mitt projekt. Tack!
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Ursprungligen postat av Einarsson
                          Köp Akrylfärg så är det bara att ta bort skiten, superenkelt. Men kan lika gärna köra solfilm.
                          Det var akrylfärg som Hannes använde också!

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Det var akrylfärg som Hannes använde också!
                            Gott då har vi ett beslut i vad göra med min bakgrund
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Surfar belysning. Några tankar om en ramp som denna?

                              404 - Allt du behöver till dina husdjur online & i butik hos djuraffären ZOO.se!
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Säkert inget fel på den, men varför inte satsa på färre ljuspunkter för ett snyggare ljusspel av ytans krusningar?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...