Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Vore ju fantastiskt kul om det någon gång går hela vägen till sprattel. Extra kul eftersom just Kungen bott hos oss sedan han var en "femkrona"
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Plötsligt så händer det heter det ju

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Halloj Tommy!
        Jag såg att ni hade diskuterat lite kring lek-kar till discus i stugtråden, och att du fått fullödiga svar av Einarsson. Gott så.
        Jag tänkte bara ge några högst personliga kommentarer om hur man kan förhålla sig kring detta med lek-kar. Som vanligt; detta är enbart mina tankar, och inga regler per se.


        När man ger sig in i den trevliga (men ibland snåriga) grenen av akvaristik som handlar om discus, så blir man ofta snabbt varse att saker och ting inte blir som man tänkt sig. Detta behöver inte betyda att discushållningen går dåligt och att man misslyckas, utan bara det faktum att det resultat man ser och upplever inte uppfyller de ”drömmar” man hade initialt.


        En väldigt vanlig idé som uppstår är att man vill ha ett stadigt, etablerat par - lite för sig själva - gärna i ett lek-kar där de ostört kan göra sin grej och gå i längre perioder och yngelvårda.
        Denna idé kommer sig ofta av att de discusar man har i sitt ”standard”-kar kanske inte riktigt kommer till med sina lekar, att de blir störda och avbrutna, eller inte kommer så långt att de kan gå runt med en skock yngel - något man verkligen vill uppleva. Just yngelvården är ju en av de mest uppseendeväckande egenskaperna med discus.


        Om man nu kommer till det skede i discushållningen, att man funderar på ett lek-kar, så bör man också fundera på vad man ämnar göra med eventuell avkomma. Skall yngel uppfödas till fullvuxen discus? Skall man kanske ge sig på någon mildare form av odling - på amatörnivå?
        Finns det plats för ytterligare akvarium och apparatur för yngelhållning? Finns tid och ork, framför allt planering, av att föda upp discusyngel?
        Ställer man sig de här frågorna, och många fler, kan man kristallisera ut vad man vill uppnå med ett eller flera lek-kar.


        Om vi bortser från hur professionella uppfödare hanterar sin verksamhet, och går ner på vanlig ”vardagsrumsakvaristik” så kan ett lek-kar enkelt ställas iordning. Det behövs ett kar, ett bra filter, en lek-kon och vatten - och inte att förglömma; ett bra, friskt, etablerat discuspar.
        Ett vuxet discuspar behöver man inte övermata flera gåner om dagen. Det räcker gott med normal matning - således behöver man inte stirra sig alltför blind på vattenbyten flera gånger i veckan - eller varje dag. Dessa ”bekymmer” kommer med expressfart när man separerar yngel och föräldrar och plötsligt har ett yngelkar som behöver daglig tillsyn.
        Ett lek-kar kan man underhålla på normal basis, ungefär så som man sköter sitt vanliga discuskar.


        Varför man väljer att ha ett naket, eller mycket spartanskt inrett lek-kar springer ur de professionella uppfödarnas metoder att bedriva sin verksamhet - det skall vara enkelt att underhålla karet, man vill endast ha ett par i varje kar och det skall vara enkelt att separera föräldrar och yngel.


        Om det är så att man egentligen inte vill bedriva discusuppfödning, med tanken om att spara varje yngelkull, och istället är mer intresserad av att bara studera discusens otroligt intressanta yngelvård, kan man inreda ett lek-kar lite mer ”naturligt” med grenar, rötter och kanske växter.
        Ett sådant lek-kar sköter man på vanligt discusvis, man låter ett par göra sin sak och njuter av resultatet - i en trevlig miljö.


        Ett naket lek-kar inreder man oftast utan sand just för att hålla undan överbliven mat och skit.
        Men, det ser ju lite trevligare ut med sand i karet och det är inte svårt att suga upp det man vill ha bort vid vattenbyte. En bra lek-kon placerar man, oftast mitt i karet så att föräldrarna kommer åt från alla håll.
        Ett stort, luftdrivet filter är oerhört effektivt och väldigt enkelt att lyfta ur och göra rent vid behov.
        Som bakgrund på en eller flera sidor av karet väljer man med fördel ljusa, vita ytor - detta för att ynglen lätt skall hitta sina föräldrar som vid lek och yngelvård får en mörkare lekdräkt.
        Svårare än så här behöver det inte vara!
        Svårigheterna kommer då ynglen skall födas upp i separat kar - då gäller matning flera gånger om dagen, och därmed daglig skötsel.


        Tommy, fundera på vad du vill uppnå med ditt discus-par i sitt nya lek-kar - och utgå från det.
        Planera även in flera yngelkar och tillbehör till dessa - för yngel kommer det att bli, det är mer eller mindre regel än undantag!


        Jag drar in några bilder (som vi har sett miljoner gånger tidigare, jag vet…) på det stora, feta Stendker-par jag hade i ett naket lek-kar på 343-liter, 70x70x70 cm.


        Lycka till nu Tommy!
        Hej Mats

        Sitter med en liten fundering. Om det nu mot förmodan skulle bli yngel så misstänker jag att jag bör stänga av innerfiltret och lyfta ut filtermassan från det samma. En liten utmaning är dock att svampfiltret är helt nytt vilket innebär typ noll goda bakterier.

        Några tankar på hur jag bör gör?
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Du kan väl alltid krama ur dom mattorna i karet så blir väl en del av bakterierna kvar, men i övrigt äre väl bara byta vatten om filtret inte hinner med.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Halloj Tommy!
            Som Einarsson skriver, bara kläm ur lite gojs från innerfiltret och släck sedan detta.
            Ett luftdrivet filter, eller två, fixar ditt kar med glans - det är oerhört stadiga och bra filter, och helt yngelsäkra!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Det du kan göra istället är att bromsa flödet något på internfiltret när det är dags. Tycker du inte ska göra nåt än så länge och störa föräldrar och vattenkvalité. Det ser ju ut som om de lag rom under det nedre insuget. Om det är så så kommer ungarna att sjunka till botten. Ett större problem är att innerfiltret suger även från botten. Det är sedan en öppen kant på ca 5 mm längst ner på många juwelkar. Det är enkelt att lösa genom att göra 2 "lister" av filtermatta som du trycker in framifrån och från sidan så att inga yngel kan sugas in underifrån. Sidoinsuget kan du ta ett nät. Och sätta fast på flera enkla sätt. Toppinsuget kan ett yngel både simma in och ur när filtret är mättat.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Kör som Johnny säger, det blir joxigt men säkert bra.

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Det är ju verkligen ett fantastiskt forum det här, Man kastar ur sig en fråga och några timmar senare så har man fått ta del av all den kunskap man behöver, tack snälla.

                  Nu tror jag tyvärr inte att jag behöver göra något alls den här gången, som jag misstänkte, eftersom ungefär hälften av äggen verkar vara uppätna nu när jag kom hem. Men nu vet vi att dem vill och kan
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                    Det är ju verkligen ett fantastiskt forum det här, Man kastar ur sig en fråga och några timmar senare så har man fått ta del av all den kunskap man behöver, tack snälla.

                    Nu tror jag tyvärr inte att jag behöver göra något alls den här gången, som jag misstänkte, eftersom ungefär hälften av äggen verkar vara uppätna nu när jag kom hem. Men nu vet vi att dem vill och kan
                    Det tar alltid rätt många försök innan diskusarna lär sig. Det är helt normalt. Låt dem fortsätta försöka.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Det tar alltid rätt många försök innan diskusarna lär sig. Det är helt normalt. Låt dem fortsätta försöka.
                      Kanske väldigt individuellt men hur lång tid kan det gå mellan lek?
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                        Kanske väldigt individuellt men hur lång tid kan det gå mellan lek?
                        Jag har ju inte så mycket erfarenhet, men lekarna kan komma väldigt tätt .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                          Kanske väldigt individuellt men hur lång tid kan det gå mellan lek?
                          En vecka sen kan de definitivt vara på det igen.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            En försiktig start på en bösigare botten

                            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Hittade en bild från augusti förra året. Fick beskära den kraftigt så kvaliteten är kass men lite kul ändå.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0329.jpg
Visningar: 1
Storlek: 193,3 KB
ID: 2171591

                              Kungen med familj var lite mindre då
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Det har hänt en del sedan dess!
                                Hade varit roligare att få se hela bilden...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...