Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Kan tro det ja Du, Tommy, hur gör du med dina diskusar när du åker på semester? Bara Nyfiken.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Kan tro det ja Du, Tommy, hur gör du med dina diskusar när du åker på semester? Bara Nyfiken.
      Bra fråga, har inte ställts inför den utmaningen ännu då det hittills alltid har varit någon hemma, med undantag för några dygn. Seneye hjälper mig ju hålla koll på alla värden och larmar om något går snett. Diskusarna har inget problem med att äta granulat vilket jag ger med hjälp av en foderautomat men om jag skulle lita på den tex över en tvåveckorsperiod känner jag mig tveksam till. Med tanke på den överdrivna filtreringen jag har så borde det heller inte vara några problem att låta bli att byta vatten under en period.

      Hur gör du?
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Jag har en gräns på två veckor, sedan får jag separationsångest modell svår. Vill inte låta diskusarna vara utan mat så länge. Så jag kör med Eheims Twin feeder som jag fyller med en mix med Tetrabits. till Diskusarna Dr. Bassleer Chlorellafoder och Standard till bottenlevande fiskar. Sedan ställer jag några engångskoppar som är fyllda med Ernst (L330) och Arne (LDA031)-mat som pytsas i karet från blomvattnaren var 3:e dag.
        Ställer mataren på relativt låg dos per dag så att fodret räcker i 2 veckor. Så jag har idag 3 st Eheim Twin feeder till Diskus och asienkaret samt mitt 180. Lidot kör jag med Juwels egen matare som är kopplad till en luftpump för att torka granulatet. Eheims twin har ju en egen fläkt som löser det hela. Skulle gärna ha haft JBLs variant men den säljs inte i Sverige vad jag vet. Den har ju en extra stor foderbehållare som rymmer 375 ml med extrabehållare. Men nu är det Eheim Twin Feeder som gäller här. Den funkar kanon till flingor och granulat.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Jag vill egentligen ha en foderautomat där jag själv kan kontrollera dosen. En sån som har typ 14 fack så jag kan fylla på facken med exakt så mkt mat jag vill att de ska få per gång, Eheim FUNKAR men det är väldigt svårt att kontrollera hur mkt mat som faktistk skickas i. :/
          350L Diskus

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Kan tro det ja Du, Tommy, hur gör du med dina diskusar när du åker på semester? Bara Nyfiken.
            Tack för mattipset
            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1870.jpg
Visningar: 2
Storlek: 306,9 KB
ID: 2165528
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Madde2008
              • December 2014
              • 43

              Hej där!
              Är det Anubias du har fäst på grenen som liknar trollhassel? Jag är ute och jagar inspiration till mitt eget kar och tycker det ser mycket fint ut. Det händer något och man får lite liv i akvariets inredning.

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Yes det är Anubias i kombination med rötter och trollhassel.

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1586.jpg
Visningar: 3
Storlek: 178,2 KB
ID: 2165530
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Madde2008
                  • December 2014
                  • 43

                  Det där skall jag försöka härma i helgen! Ska bli kul!

                  Kommentar

                  • Wiie
                    • May 2006
                    • 124

                    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                    Bläddrade lite snabbt igenom några av min första inlägg i projekttråden och kan konstatera att karet utvecklats en aning sen dess

                    [ATTACH=CONFIG]73578[/ATTACH]
                    Diskusarna har växt på bra!

                    Kommentar

                    • JonasHol
                      • July 2010
                      • 226

                      Jag kör med en Eheim Twin Feeder och är nöjd med den även om jag delar Einarsson's uppfattning om att det är svårt att kontrollera doseringen. Förnärvarande doserar jag en dos fem ggr om dagen, körde tidigare med dubbel dos två ggr om dagen men tyckte att det blev för mycket mat som blev liggande lite för länge. För mig räcker maten ca två veckor när jag fyller fullt. När jag åkt bort så har jag minskat matningen till två/ tre ggr per dag eftersom jag inte kan byta vatten, detta tyckte jag funkade bra i somras och tänker mig fortsätta med nästa gång jag är borta längre tid.


                      Sent from my iPad using Tapatalk

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                        Tack för mattipset
                        [ATTACH=CONFIG]73580[/ATTACH]
                        Vilken fin bild. Malen ser ut som ett smycke där i grönskan [emoji2]

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av Mu(sic)
                          Vilken fin bild. Malen ser ut som ett smycke där i grönskan [emoji2]
                          Tack det var snällt. Är själv inte särskilt nöjd med skärpan i bilden. Hen är inte särskilt sugen på att bli fotograferad, kommer jag för nära karet så smiter den in under roten
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Jag tittar ju med mobilen och upptäckte inte malen förrän jag förstorade bilden och blev så glatt överraskad [emoji2]

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1875.jpg
Visningar: 4
Storlek: 201,4 KB
ID: 2165542
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                Du tar så fina bilder så sluta nu att säga ngt annat så vi vanliga IPhone och Paddfotande törs visa våra ��
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...