Malar, med gott & blandat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Vilken härlig och trevlig dag jag har haft idag! Kommer hem och känner mig alldeles sprudlande glad.
    Tack ni inblandade! Jag har dessutom fått både växter och sandsnäckor, som jag hoppas att Silverhajarna inte kommer att äta på, liksom Botiorna gällande snäckorna.

    Det där extrajobbet kanske inte är så dumt ändå. Kom på mig själv imorse att jag var totalt närvarande och bara njöt av att pyssla, se solen, känna värmen och höra fåglarna kvittra. Så att jobba, tjäna lite pengar och utöva mindfulness, ja, varför inte.

    Ursprungligen postat av heba
    Jag förstår att du blev sugen på cikliderna från ? sjön - riktigt vackra fiskar, och färgstarka !
    Jag tror absolut att du kan ha bara guppyhanar, dags för ett kar till kanske ?
    Tack för titten idag och mycket roligt att få träffa personen bakom "nicken" i ett forum !
    Ja det där med färgstarkt. Gillade dina orangefärgade småpluttar, som jag inte minns vad de hette... ?
    Tack själv du! Det är bara att hojta till när du är i krokarna. Ficklampan är alltid redo här hemma.
    (För den oinvigde kan jag tipsa om att ficklampa är bra att använda sig av när man letar efter malar, hehe.)

    Ursprungligen postat av Shalmstad
    Ok, dax för mig att skriva i en tråd antar jag. Snyltat på er kunskap ett tag och tycker alla ni som skriver här verkar så trevliga.

    Är det inte en fire fish på andra bilden? ( nybörjare så lita inte på mig dock) 
    Välkommen! Det är alltid trevligt när folk lämnar ett avtryck.
    Nu har jag snabbgooglat lite och visst är den lik iaf! Mer än så vet jag inte. En Malawi isf.

    Ursprungligen postat av Nasso
    Den där första bilden ser helt klart ut som en munruvande sandlekare från tanganyika iaf. Någon callochromis kanske? Eller xenotilapia? Typ en xenotilapia flavipinnis? http://www.seriouslyfish.com/species...a-flavipinnis/ ?
    ... och denne från tanganyika. Jag hade det på känn att de var från olika sjöar dessa. Men jag ska ju inte ha några idag ändå som tur är men nu har jag lite jag kan drömma om. (Precis som att jag har brist på drömmar?! haha) Jag tycker kroppsformen påminner mer om Callochromis än Xenotilapia, det lilla jag googlade nu. Men snarlik den du tipsade om ovan. Jag kan ju absolut inget om hanar/honor/ungdjur/vuxna bland dessa fiskar, kanske något sådant som skiljer från bilderna jag tittat på.? Jag har absolut ingen aning. Tack iaf. Alltid lättare när man har ett namn att söka vidare på.

    Ursprungligen postat av Micke L
    Jag har haft ett 112 liters fullt med guppyhanar i alla möjliga färger och det var riktigt fint. Dock simmade de runt så mycket hela tiden att till sist blev det nästan mer stressande än rofyllt att titta på. Då bytte jag till regnbågsfiskar, furucatus, en liten gul sort som har fenor som ser ut som vingar. Dessa var jag mycket nöjd med och det var ett av få akvarium här hemma som gäster utan akvarieintresse "såg". Annars går ju de flesta förbi vackra akvarium som om de inte finns. Känner någon igen detta femonen Undantaget var såklart saltvattnet som alla tyckte var fantastiskt oavsett hur det såg ut. Men, kolla på denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=259&SOK=1
    Jo den gula har jag haft span på ett tag. Finns även en eller två snarlika till som jag också gillar. Tanken med guppysarna var isf att dela kar med petricolorna. Där jag även är sugen på att ha i några Dvärgbotior... Så då mixar jag redan 2 världsdelar = då funkar det med någon av de gula varianterna. Kul! Tack för tipset och påminnelsen! Hellre det än Neoner. (Jag som redan mixar i alla karen ändå, så who cares. )

    Hur länge levde Guppysen då? Jag har hört att många inte lever så värst länge pga dålig avel. Såg några sjukt fina idag, både i affären och privat, så där föddes tanken. & eftersom jag inte vill ha massa smått så hade det varit praktiskt med t.ex. bara hanar. Kan förstå hur du menar med stressigt, när jag tänker efter kändes det lite så i affären också. Kanske blir för "jobbigt" att titta på...
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Micke L
      • December 2013
      • 456

      Om jag skulle sätta musik till film med guppyhanar så skulle det nog bli Billy Idol och för-fest-stämning. På regnbågarna mer efter-fest-ballad känsla. Om ni nu minns tiden då man för- och -efterfestade
      Jag hade ju akvarium med endast en art och trivdes absolut bäst med regnbågarna.
      Hur gamla guppysarna blev jag inte, bytte ganska snabbt ut dem

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Rent spontant är väl jag mer för efterfesten då. Kul liknelse btw, haha. Länge sedan jag dansade en tryckare. (Om man kan säga så. Låter lite knäppt.. )

        Ville dina ha salt i vattnet? Jag har för mig att någon av de gula (som jag aldrig lär mig namnen på) vill ha salt i vattnet och är känsliga på vattenkvalitén.
        Senast redigerad av Likan; 05 July 2014, 23:18.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Micke L
          • December 2013
          • 456

          Haha tryckare ja. (Så kan man väl säga, det är ju lördag och dessutom mitt i natten) Hade nästan glömt bort. Det var tider det
          Jag har aldrig saltat i något kar, förutom i saltkaret förstås
          Vet inte om de har speciella krav på vattenkvaliten. Försöker vara noga med matning och vattenbyten och har sällan haft problem med mina fiskar.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            240-350l L-malar och Anubias

            Eller hur! Varför gör man inte det längre? Eller folk kanske gör det, men inte jag. Trist.

            Hade du dem länge? Har du något kul/intressant att berätta om dem?

            ______

            Nu fick jag zebran på bar gärning. Även en av petricolorna visade sig, vilken storleksskillnad det är på de gamla och de nya.

            På en av bilderna syns 2 Amano, 3 ancistrus, en zebra/L46 och en L397 bakom zucchinin.

            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404599490.373290.jpg
Visningar: 1
Storlek: 206,6 KB
ID: 2158453
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404599518.352968.jpg
Visningar: 1
Storlek: 194,8 KB
ID: 2158454
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Micke L
              • December 2013
              • 456

              Aha, det är därför du sitter uppe på nätterna, för att få syn på fiskarna Jättefina malar men jag har nog en bit kvar dit. Det är länge sedan jag hade regnbågarna och karet lades ner efter kanske ett år då jag flyttade. Minns mest att jag hade ett öppet växtkar med CO2 och snygga växter samtidigt. Alla såg dock bara det mindre med regnbågsfiskarna. Dessutom kommer jag ihåg att det även var väldigt snyggt planterat i just detta kar.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Haha eller hur! Busted.

                Låter som att du hade fina fiskar i ett fint kar helt enkelt. Måste ju varit en givande succé.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  Tack själv för en trevlig kväll, jäkligt kul att sitta å snacka fisk (och annat också iofs) en kväll och titta på mina små psykfall...

                  Jag får väl ta å plocka fram ficklampan jag också så kanske jag får se mina små malar jag med, dom är ju nästan snäppet skyggare än dina känns det som.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    240-350l L-malar och Anubias

                    Fast vi såg dem ju, mer eller mindre..... Typ mindre. Jag insåg ju faktiskt fördelen med att "bara" ha 50 djupa kar. Kändes helt plötsligt jättebra! Fast 60 skulle jag iofs vilja ha... Äh, mina är mer dresserade helt enkelt. Jag har lärt dem att matte är bra att ha. Iaf på kvällen, på dagarna är jag fullkomligt livsfarlig tydligen. :P

                    Nästa gång vill jag se lite show med dina monster, så du får allt börja träna! Snurra runt, apportera, hoppa upp igenom en ring... Hihi. Arowanan verkade ju vara lite intresserad iaf, du kan ju börja med den.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Nitriten snäppet bättre nu på morgonen. Blev ett 50% vattenbyte och lite happylife av någon anledning jag inte kan förklara. Fick känslan av det så gjorde det bara.

                      Tanken är väl att skicka över småbotiorna till 450l i eftermiddag/kväll. Jag ska grunna lite på det under dagen.

                      Efter jobbet idag ska jag till Akvarielagret och njuta lite. Kanske syns där någon? jag är nog där och glor runt lunchtid någongång.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        Det låter som din akvariedag var lyckad Härligt att bara ha fokus på detta en hel (nästan iallafall) dag!
                        Dom små orangefärgade pluttarna är kolglödstetror
                        Ha en fortsatt bra dag med minfullness och akvarievård.
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          240-350l L-malar och Anubias

                          Förutom jobbet så blev hela helgen fiskrelaterad. idag stod vattenbyten i fokus, flytt av fiskar och inkoppning av nya (oops). Före detta en visit på A-lagret.

                          Mycket tankar och funderingar idag, eller reflektioner helt enkelt. Vidga vyerna lite. Det är lustigt hur man funkar. Jag som alltid bojkottat öppna kar har nu sett några och helt plötsligt så är jag inte lika anti.

                          Och det där med rovfiskar... Knappt jag vågar skriva det, haha. Jag har länge varit fascinerad, i smyg. Tittat på bilder och filmer som folk lagt ut på diverse forum. Det finns många rovfiskar som är grymt fina. Jag kan ju nada men hade gärna haft några dats här hemma. Jag har ju blivit lite så på senare tid, jag har börjat uppskatta större individer. Som mina tre fina Silverhajar. Det är så mycket lättare att känna igen dem och se personligheterna jämfört med tex tetrorna. Kanske inte den bästa liknelsen men men. Torpederna är ju givna favoriter här hemma. Lite lagom i storlek. Botiorna är i deras finaste storlekar nu i mitt tycke. Jag har helt enkelt börjat gilla större. Malarna likaså, jag gillar när de blir lite biffiga liksom.
                          Tillbaka till rovfisk så har jag aldrig förstått det roliga med just arowanor, tycker de ser... Så jävla sura ut, haha. Men efter att ha tittat på en i några timmar så önskar jag att en sådan liten hade funkat här hemma. Himla trevlig faktiskt.

                          Det är en stor värld det här och attans vad kul det är när man får vidga vyerna. Sedan drar jag ju mer och mer åt asienhållet. Hade det inte varit för storfavoriterna så hade jag nog kört Asien fullt ut.

                          Så nu ligget jag här i soffan och har det bra.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404659005.943071.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,9 KB
ID: 2158456

                          Så vad har hänt här hemma då. Jo, vet inte om nån är intresserad men kanske är någon som undrar vad jag sysslar med, med lilla karet. Jag bytte ca 50% imorse och hällde i lite happylife. Så detta blev väl 3e dagen med 50% byte. Nu i eftermiddags har jag gjort vattenbyten på de stora karen. Kramade ur ena filtret från 450 i lilla. En bakteriedos och en förberedelse för botiorna att flytta. Ingen aning om jag tänket rätt så men det känns bra. Ett tag senare fick de flytta. Och nu några timmar senare simmar de runt och undersöker nya hemmet.
                          Känns jättebra. där kommer de ha gott om mat också, de är ju så små och tunna.

                          Jag funderar på hur jag ska göra nu. Ska jag låta karet vara ifred till nästa vanliga vattenbyte om färgen/halten håller sig där den är nu. Eller ska man hålla på att byta tills det blir på "noll"? Känns ju sådär. Spontant avvaktar jag nog om ingen säger något annat. Och låter det sköta om sig själv lite, så får jag se vad som händer.
                          Sedan spontanköpte jag fyra petricolor till... Som nu går med de andra i 54an. Nu har jag lite växter där i och kommer snåla med maten etc så jag tror att jag fixar det där.
                          Nu på eftermiddagen var det gulorange så nitriten är ju snart borta helt. Eller "helt" kanske jag ska säga.

                          Lite bildbomb då. Tre av de små hittade största botian och vilade lite där. Stora brydde sig inte alls om dem. Vi får väl se hur det går. ibland simmar de små ihop, ibland på egen hand.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404659415.635448.jpg
Visningar: 1
Storlek: 360,8 KB
ID: 2158457
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404659431.066750.jpg
Visningar: 1
Storlek: 369,8 KB
ID: 2158458
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404659444.433935.jpg
Visningar: 1
Storlek: 331,5 KB
ID: 2158459
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404659459.800360.jpg
Visningar: 1
Storlek: 351,4 KB
ID: 2158460
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404659473.133153.jpg
Visningar: 1
Storlek: 351,1 KB
ID: 2158461
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404659484.723219.jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,4 KB
ID: 2158462
                          Liiiite skillnad i storlek.

                          Snabbväxande flytväxter, jisses vad snygg det blev! (ironi) men bra.
                          Senast redigerad av Likan; 06 July 2014, 16:17.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            Vad söta de är alltså, de små. en försökt precis simma in till en av dem som ligger i en malgrotta. Haha, inte populärt. Den blev utskakad, om man säger så.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404662786.533943.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,1 KB
ID: 2158467
                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404662800.646182.jpg
Visningar: 1
Storlek: 174,7 KB
ID: 2158468
                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404662817.835768.jpg
Visningar: 1
Storlek: 185,4 KB
ID: 2158469
                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404662842.816260.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,6 KB
ID: 2158470
                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404662898.141358.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,4 KB
ID: 2158471

                            Heba, så här blev det. Det är nackdelen med all cirkulation och strömmar hit och dit. Men den är ju sjukt snygg annars. Synd bara att den inte står emot strömmen.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404662773.034774.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,3 KB
ID: 2158466
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Helene&Andreas
                              • January 2009
                              • 1336

                              Ursprungligen postat av Likan
                              Förutom jobbet så blev hela helgen fiskrelaterad. idag stod vattenbyten i fokus, flytt av fiskar och inkoppning av nya (oops). Före detta en visit på A-lagret.

                              Mycket tankar och funderingar idag, eller reflektioner helt enkelt. Vidga vyerna lite. Det är lustigt hur man funkar. Jag som alltid bojkottat öppna kar har nu sett några och helt plötsligt så är jag inte lika anti.

                              Och det där med rovfiskar... Knappt jag vågar skriva det, haha. Jag har länge varit fascinerad, i smyg. Tittat på bilder och filmer som folk lagt ut på diverse forum. Det finns många rovfiskar som är grymt fina. Jag kan ju nada men hade gärna haft några dats här hemma. Jag har ju blivit lite så på senare tid, jag har börjat uppskatta större individer. Som mina tre fina Silverhajar. Det är så mycket lättare att känna igen dem och se personligheterna jämfört med tex tetrorna. Kanske inte den bästa liknelsen men men. Torpederna är ju givna favoriter här hemma. Lite lagom i storlek. Botiorna är i deras finaste storlekar nu i mitt tycke. Jag har helt enkelt börjat gilla större. Malarna likaså, jag gillar när de blir lite biffiga liksom.
                              Tillbaka till rovfisk så har jag aldrig förstått det roliga med just arowanor, tycker de ser... Så jävla sura ut, haha. Men efter att ha tittat på en i några timmar så önskar jag att en sådan liten hade funkat här hemma. Himla trevlig faktiskt.

                              Det är en stor värld det här och attans vad kul det är när man får vidga vyerna. Sedan drar jag ju mer och mer åt asienhållet. Hade det inte varit för storfavoriterna så hade jag nog kört Asien fullt ut.

                              Så nu ligget jag här i soffan och har det bra.
                              [ATTACH]69858[/ATTACH]

                              Så vad har hänt här hemma då. Jo, vet inte om nån är intresserad men kanske är någon som undrar vad jag sysslar med, med lilla karet. Jag bytte ca 50% imorse och hällde i lite happylife. Så detta blev väl 3e dagen med 50% byte. Nu i eftermiddags har jag gjort vattenbyten på de stora karen. Kramade ur ena filtret från 450 i lilla. En bakteriedos och en förberedelse för botiorna att flytta. Ingen aning om jag tänket rätt så men det känns bra. Ett tag senare fick de flytta. Och nu några timmar senare simmar de runt och undersöker nya hemmet.
                              Känns jättebra. där kommer de ha gott om mat också, de är ju så små och tunna.

                              Jag funderar på hur jag ska göra nu. Ska jag låta karet vara ifred till nästa vanliga vattenbyte om färgen/halten håller sig där den är nu. Eller ska man hålla på att byta tills det blir på "noll"? Känns ju sådär. Spontant avvaktar jag nog om ingen säger något annat. Och låter det sköta om sig själv lite, så får jag se vad som händer.
                              Sedan spontanköpte jag fyra petricolor till... Som nu går med de andra i 54an. Nu har jag lite växter där i och kommer snåla med maten etc så jag tror att jag fixar det där.
                              Nu på eftermiddagen var det gulorange så nitriten är ju snart borta helt. Eller "helt" kanske jag ska säga.

                              Lite bildbomb då. Tre av de små hittade största botian och vilade lite där. Stora brydde sig inte alls om dem. Vi får väl se hur det går. ibland simmar de små ihop, ibland på egen hand.

                              [ATTACH]69859[/ATTACH]
                              [ATTACH]69860[/ATTACH]
                              [ATTACH]69861[/ATTACH]
                              [ATTACH]69862[/ATTACH]
                              [ATTACH]69863[/ATTACH]
                              [ATTACH]69864[/ATTACH]
                              Liiiite skillnad i storlek.

                              Snabbväxande flytväxter, jisses vad snygg det blev! (ironi) men bra.
                              Börjar du bli sugen på rovfisk så är ettfettbranamn här på zoopet kung! Han kan det mesta vad gäller den biten... Finns ju iofs andra som också sitter på grym kunskap ang rovfisk!
                              Klart du ska testa rovfisk, kräver ju lite storlek på burk tyvärr...

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Inget jag kommer att göra närmsta åren hur som. Bara kul att blicka lite utanför boxen liksom.
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...