Malar, med gott & blandat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Grattis till nya jobbet! Tror det är nyttigt att lämna sin safezone och pröva nytt. Pengar är ju ett trevligt smörjmedel i livet så det blir ju alltid bra med mer av dem.

    Sedan apropå det där att lämna tryggheten lite, så är väl det idag ofta svårt att våga träffa människor man inte känner på riktigt. Tycker många av oss utvecklar en säkerhet vid tangenterna som kanske inte alltid är lika stor irl. Tror många här i forumet skulle ha en smärre kick av att titta förbi hos någon annan man tycker är trevlig. Gjorde ju själv tidigare en roadtrip ner till Anders och Mats och det blev ett av förra årets höjdpunkter. Så Zoopet är ju ett sätt att hitta folk som man sedan tittar förbi hos.
    Känner man sig lite ensam är det nog bra att bryta bubblan lite.

    Du kan ju snoka reda på någon lokal förening eller så. Många har blivit ovana vid att träffa främlingar. Folk umgås mer med de de redan känner. Så nytt är bra, även om det skulle råka bli pinsamma tystnader Så nya möten behöver tränas så att inte vår Smartphone blir vår enda kontakt med omvärlden.

    Sedan är det ju himla kul att din partner börjar få egna idéer. Gemensamma intressen är något som blir ett allt starkare bindemedel eftersom. Tänk om ni skulle ta en tur ner till Tyskland t.ex.? Finns det något malställe därnere kanske? För egen del så har jag en nyfiken partner som gillar våra fiskar och vi myser ofta framför akvarierna. Så oavsett om killen försöker stjäla din tråd eller inte så låter det helrätt. Han kan väl starta en egen Zebratråd.

    När det gäller det där med eländet med stambytet och annat så vet jag ju efter att ha följt dig kring turerna med golvet att du fixar detta lätt. Får man tankar som popcorn hela tiden och det är positiva poppar så verkar du snarare få en kick av det efteråt
    Är man flexibel och kreativ blir det i perioder så att man oroar sig, det bara är så. Men nu är du ju i ett positivt flow som nog drar dig genom hela renoveringen hemma.

    Du är verkligen både en energidryck och vitaminpiller här på Zoopet, Likan . Kul att du delar tänket och härliga bilder med oss andra.
    Senast redigerad av Bluewing; 19 June 2014, 16:44.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      Ska skrivs lite längre sedan, men jag siktar in mig på att komma på besök både hos dig och herr blåvinge. Sådär våldgästa och snoka reda på alla era hemliga tricks
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Ursprungligen postat av HWH
        Ska skrivs lite längre sedan, men jag siktar in mig på att komma på besök både hos dig och herr blåvinge. Sådär våldgästa och snoka reda på alla era hemliga tricks
        Du är så välkommen så.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Wow vilket inlägg Blue! blev alldeles, wow, pepp, kul, helt rätt. Återkommer med fortsättning.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Härligt att du är så personlig. Det ger en ny dimension till det hela. För mer än halva glädjen med Zoopet är ju människorna. Men jag är förundrad över att det verkar vara så få Stockholmare. Men har för mig att nån hör hemma i Högdalen vilket inte är då långt från mina hoods i Stuvsta. Vore fantastiskt roligt att åka hem till folk och få se lite kar. Och än roligare om nån känner för en liten semestertripp till norska västkusten. Vi har ju ett 720 som sovlampa i gästrummet, bara det kan vara värt en resa.

            Och från en malnörd till en annan så vore just dina kar en höjdare att få undersöka i verkligheten även om du är en bra fotograf.

            Och detta med att den bättre hälften plötsligt blir intresserad kan ju leda till en 6- karsställning. Tro mig
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Glad midsommar önskar jag och mina små vänner!

              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403249369.236735.jpg
Visningar: 1
Storlek: 273,3 KB
ID: 2158242
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403249382.438137.jpg
Visningar: 1
Storlek: 282,1 KB
ID: 2158243
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403249400.390958.jpg
Visningar: 1
Storlek: 286,6 KB
ID: 2158244
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403249412.855144.jpg
Visningar: 1
Storlek: 333,2 KB
ID: 2158245
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403249433.804938.jpg
Visningar: 1
Storlek: 237,9 KB
ID: 2158246
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                240-350l L-malar och Anubias

                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403295337.966061.jpg
Visningar: 1
Storlek: 557,8 KB
ID: 2158262

                Min pappa fick idag för sig att såga av en gren på äppelträdet. Den är mellan 1-1,5m. Inte kunde jag lämna denna till ved. Jag paxade två grenkronor också då snart hela trädet ska rivas. Inget jag ska använda nu men jag får ju lite idéer när jag tittar på denna. En av kronorna skulle passa i ett 100l med Petricolor. Tror jag, storleksmässigt.

                Det var min midsommar det.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Tack för besöket HWH! Jättetrevligt.

                  Skaffa ett kar med L124 nu så gubben blir glad.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Andreas Jansson
                    • February 2014
                    • 30

                    Tack för att vi fick komma det var trevligt och kul. Superfina kar och fina malar!

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Ja några fick ni ju se iaf. Nästan så gott som alla. Inte illa jobbat! tack! Ni får hojta till nästa gång ni har vägarna förbi.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Ja helt fantastiskt roligt. Zoopetbesök hos Likan rekommenderas. Väldigt väldigt många fina malar.

                        Och det är så jag håller med om leopardmalarnas attraktion. De var nog nästan mina favoriter, till och med bättre än zebrorna tror jag. Riktigt kul att alla kom fram vid matning
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          Här var det massor att läsa ikapp efter några jobbnätter
                          Grattis till nya jobbet - du skriver x-trajobb, ska du ha kvar det gamla och ha detta nya på "ledig tid"?

                          Kul att maken börjar intressera sig för hobbyn, och att gå runt på Hornbach kan ge en massa nya ideer . Varför inte några av deras "nakna" kar (bara akvarier utan tillbehör) dom är ju så pass billiga att tillbehören fungerar inom "budgeten"? Juwels kar bl.a 240 litern är ju så snygga, jag har fastnat för dom vita karen....
                          Spännande att odla malar men kul för oss Stockholmare då utbudet blir större

                          Ang mina små vita så får dom allt möjligt i matväg och jag har nu provat några gånger att med spruta "bespruta" glasrutorna (som det finns lite alger på) med skalad artemia blandat i vatten, och det ser ut att fungera hyfsat, alla andra fiskar är iallafall mycket runda om magen efter en sådan måltid .

                          Dina tankar om en träff tycker jag låter mycket roligt! Är det inte så att Spånga akvarieförening har en auktion efter sommaren, sedan vet jag inte hur det ser ut här på södra sidan med träffar och auktioner.
                          Å andra sidan kan det ju inte vara så svårt att träffas utan att en förening är inblandad . Du/ni är hjärtligt välkomna hit för en fika och akvarietitt!

                          Äppelgrenen förpliktigar till ett riktigt stort kar - 1 - 1,5 meter stor gren Kan ju bara tänka mig hur nästa kar kommer att se ut - ska det vara bara malar i detta bamsekar ?
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            Nu ligger jag efter igen då det hände en massa grejer idag! Så jag börjar med det så ska jag försöka komma ikapp imorgon igen.

                            Nu har jag helt plötsligt ett 54l hemma!!! Ståendes igång, haha. Jag har suktat efter en viss praktbotia i några veckor nu och har funderat på att haffa den men jag har inte velat släppa i den i karet pga allt prat om vita prick här och var. Många som skriver om det lite överallt. Så tanken på ett karantänakvarium har grott i bakhuvudet. Idag var jag inne i den affären igen och såg att den lille rackaren var kvar. = övertalningskampanj startades. Sagt och gjort, jag berättade min idé för gubben som tyckte att det var en bra idé (!?) med ett kar för det. Sedan berättade jag vidare om mina tankar jag har (= 126l med petricolor och 100l med zebror nu i höst) och ja, han köpte det. Bara sådär. Mina argument var uppenbarligen bra framlagda för han blev heltänd på det där. Dock fick jag lova att det ska vara Neontetror med Petricolorna men ja, det kan jag överleva. Lite får man ju kompromissa.
                            Så han tyckte att jag skulle köpa det akvariet på en gång. (!) 126l alltså. Men så blev det inte. Det blev för hastigt och lustigt och oplanerat liksom. Så vi backade till min ursprungsplan, ett 54l. (Han själv påpekade att det akvariet kan jag ha för yngel sen.)

                            Så ja, nu är det igång och imorgon ska jag jaga snygga botior. Snygga = med mönster så att man kan se skillnad på dem.

                            Kul!

                            Någon av er som använder sig av karantän? Detta är första gången någonsin för mig, så min undran är hur länge bör de vara i det karet?

                            (Självklart har jag vatten och gojs från det akvarium som de ska in i sedan, så bakterierna härjar gott redan nu.)

                            Alltså, han är ju för underbar den där mannen.
                            Så tack Helena och Andreas! Jag vette fan vad som hände igår men någonting hände uppenbarligen.

                            (Jag kanske borde ha fiskfolk här oftare? )
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Karantän är ju bra, 14 dagar har vi haft våra fiskar. På den tiden har man garanterat sett om de har vita prick och har haft tid att se om de äter osv. Som det är nu sätter vi inga fiskar i stora karet utan karantän.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Kul att norsk påverkan är så effektiv Kan ibland tycka att min kvinna hör saker och ting för första gången när någon ny person säger vad jag sagt sedan länge. Tror man lätt hamnar i par-koma efter ett tag. Då lyssnar man liksom på rutin. Tror Helena med respektive väckte honom lite till. Så nu ser och hör han väl vad du säger med nya ögon/öron Man behöver nog syresättas i skallen ibland.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...