Malar, med gott & blandat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1406229289.762031.jpg
Visningar: 1
Storlek: 256,8 KB
ID: 2162582
    Världens sämsta bild men motivet är desto bättre. Hur ofta lägger sig en botia på en mal? Knäppskallar... Och de andra två bakom. Det roliga var att malen tog sig fram nån cm när botian kom, men backade sen tillbaka under den, varpå den la sig ovanpå.

    Vad säger man?

    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1406229406.100668.jpg
Visningar: 1
Storlek: 307,7 KB
ID: 2162583
    "Åh nej en kamera"
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Micke L
      • December 2013
      • 456

      Triton säljer också måttbeställda kar http://www.tritonakvarium.se/mattbes...kvarier/2750-0
      Har dock ingen aning om priser. Jag har själv haft ett akvastabil med måtten 100x50x50 och det var riktigt kul att inreda!

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        Min kub är beställd och köpt via Triton och jag tycker att den glasmästaren gjort ett snyggt jobb. Ville inte beställa från A-lagret pga att dom karen jag sett inte är någon vidare finish på tyvärr.
        Båda dessa leverantörer är inte helt billiga, iallafall inte då man "måttbeställer", men jag tror du får mer för pengarna på Triton.
        Hornbachs akvarier - är dom inte intressanta pga måtten?

        Härliga bilder IGEN! Dina botier är stora
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          Blir det billigare för dig att bara fixa glaset kan jag limma det om du har med dig gofika och en påse pellets..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            Tänk dock på att det kan ta tid att timea en dag, inga garantier, osv..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Snällt av dig ettfett. Jag ska ta mig en funderare!
              Gubben känner ju faktiskt en som jobbar med glas... Den tanken har gått mig förbi. Ska nog höra mig för lite. Tack för idén.

              Triton ska jag också kolla upp, tack för tipset. Trodde det bara fanns a-lagret. Jag och min lilla bubbla.

              Heba, vill ha andra mått än Hornbachs standard.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                240-350l L-malar och Anubias

                Jag som inte kan något om glas undrar vad glas kallas? Alltså glas till akvarium, vad heter det? Vad är det för sort? Vad ska jag fråga efter? MM (millimeter) hajar jag dock.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Ursprungligen postat av Likan
                  Jag som inte kan något om glas undrar vad glas kallas? Alltså glas till akvarium, vad heter det? Vad är det för sort? Vad ska jag fråga efter? MM (millimeter) hajar jag dock.
                  Akvarieglas?
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    Float glass, 50 högt klarar du på 8mm.. Även botten..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      Float eller optiwhite, ingen skillnad mot det som sitter i fönstret förutom tjockleken.
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        Optiwhite är ett dyrare glas då det är klarare/mindre grönt i glaset vilket påverkar färgåtergivningen, men frågan är om det är någon ide när du kör på glas som är < 10 mm.
                        Det vanliga akvarieglaset kallas floatglas.
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          240-350l L-malar och Anubias

                          Tack allesammans! Nu känner jag mig genast klokare. På riktigt.

                          Nu när du säger det Heba så minns jag den lilla lektionen vi hade om glas.

                          Float, check.

                          Nu börjar det äntligen bli lite svalare ute. Jag och hästen hade en intressant ridtur i värmen. Det var vi mot ca 1 miljon bromsar och flugor. Jag vet ej vem som vann... Ingen tror jag.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1406311533.345566.jpg
Visningar: 1
Storlek: 429,1 KB
ID: 2162586
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1406311544.090257.jpg
Visningar: 1
Storlek: 354,3 KB
ID: 2162587

                          2 av ancistrusen bråkade lite igår. Knuffades och hade sig. Det syns nog inte så tydligt på korten dock...







                          Vinnaren blev den större som har en svart prick både på stjärtfenan och höger bröstfena, eller vilken fena det nu är. Alla de andra är helt gula. Namnförslag på denne?
                          Senast redigerad av Likan; 25 July 2014, 19:10.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            Fläcken -namnförslag alltså!

                            Ja, vi pratade ju glas när du var här och min kub är ju optiwhite i 3 rutor och bakrutan floatglas och du såg skillnaden.

                            jag är så avundsjuk på dig och alla som vågar rida, det måste vara underbart att rida ut i naturen nu ( om man bortser från broms och mygg ).
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              Jag red en broms igår.. Nej, kanske inte.. Men den var jävligt stor :o det enda kryp jag fruktar är nog just hästbromsen, vanliga bromsar biter, man säger "aj" och sen slår man ihjäl den.. Med hästbromsar förlorar man allt nedanför vänster knä, svär, sträcker sig efter sitt baseball-trä och förbereder sig för slagsmål.. Usch.. Vidriga varelser!
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Heba, ja, det ÄR underbart. Du får väl komma och prova.

                                Ettfett, så du har mött de "små" jävlarna. En del hästar blir nervösa redan när de hör det där "helikopter"ljudet. Man hör ju dem, på långt håll t.o.m. Man ser sig omkring, redo att slå... Pang! Och de ger sig inte för en liten smäll heller. Men de brukar åtminstone flyga iväg och hämta andan lite. Om man träffar hyfsat. När folk klagar på vanliga bromsar så tänker jag alltid på dem. Folk skulle bara veta vad som finns där ute...

                                Fast, jag har aldrig blivit biten av en sådan. Hur lyckades du med det? :P
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...