Malar, med gott & blandat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Det händer mycket hos dig nu bara att gratulera till både kar och planer!

    Jag har just nu 3 fiskar i karantän (dom 3 scalare jag tog över) och 2 av dom äter och är pigga medan den 3je inte äter men är pigg och visar inte upp några symtom, så här står jag lite i valet och kvalet - vara kvar i karantän eller flytta över?
    Detta är första gången jag har fiskar i karantän, men kommer nog inte vara den sista.
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Tackar och visst är det kul! Jag skulle nog vänta tills den börjar äta. För flyttar du dem nu kanske den börjar om från början med stressen (eller vad det är) med nytt kar, och kanske matvägrar några veckor där med. Förstår du hur jag tänker? Kan ju vara tvärtom också, den kanske börjar äta om du flyttar den. Vem vet. Det är det som är det svåra...
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Ja ni, vad sägs om detta: jag åker iväg för att köpa 2-3 praktbotior.

        ....

        ....

        ....

        .... Och kommer hem med 5st! OCH 7 petricolor!

        Jag råkade se dem av en slump, såg en stjärt jag genast kände igen. Pekade på dem och killen avslutade samtalet han hade i telefonen och sen var det inte mycket mer med det. 1. Inte ofta man ser dem. 2. Senast vi såg några verkade de inte fräscha. 3. Vi gillade båda dessa. = nu är de under inkoppning. Så det kan gå.

        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403551222.422793.jpg
Visningar: 1
Storlek: 212,8 KB
ID: 2158274
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403551238.193466.jpg
Visningar: 1
Storlek: 201,9 KB
ID: 2158275
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403551252.193484.jpg
Visningar: 1
Storlek: 207,4 KB
ID: 2158276
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403551261.290700.jpg
Visningar: 1
Storlek: 207,0 KB
ID: 2158277
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403551268.940424.jpg
Visningar: 1
Storlek: 210,7 KB
ID: 2158278
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403551279.656866.jpg
Visningar: 1
Storlek: 215,3 KB
ID: 2158279
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403551290.165111.jpg
Visningar: 1
Storlek: 207,9 KB
ID: 2158280
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403551297.346645.jpg
Visningar: 1
Storlek: 226,8 KB
ID: 2158281
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          Härligt att du fick tag i favoritfisken!

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Eller hur!

            Här är mitt ursnygga (...) karantänakvarium. Kolla roten liksom, mmmmm. Perfekt botia och petricola rot.

            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631615.398928.jpg
Visningar: 1
Storlek: 289,4 KB
ID: 2158287

            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631603.540980.jpg
Visningar: 1
Storlek: 298,1 KB
ID: 2158286

            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631630.749733.jpg
Visningar: 1
Storlek: 302,5 KB
ID: 2158288
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631643.623704.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,2 KB
ID: 2158289
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631653.017268.jpg
Visningar: 1
Storlek: 298,7 KB
ID: 2158290
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631662.694511.jpg
Visningar: 1
Storlek: 289,1 KB
ID: 2158291
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631671.833636.jpg
Visningar: 1
Storlek: 275,6 KB
ID: 2158292
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631681.082346.jpg
Visningar: 1
Storlek: 271,3 KB
ID: 2158293
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631696.804212.jpg
Visningar: 1
Storlek: 271,2 KB
ID: 2158294
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631707.738024.jpg
Visningar: 1
Storlek: 283,0 KB
ID: 2158295

            Igår kväll slogs tre malar om brysselkålen, så jag fick lägga in en till. De har en tendens att försvinna i karet sen så jag vill hålla antalet nere. Men jag får nog köra minst 2 iaf. De ska ju inte behöva slåss om maten.

            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631791.056647.jpg
Visningar: 1
Storlek: 258,4 KB
ID: 2158296
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631805.179108.jpg
Visningar: 1
Storlek: 298,3 KB
ID: 2158297
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631818.717142.jpg
Visningar: 1
Storlek: 306,1 KB
ID: 2158298
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631830.774450.jpg
Visningar: 1
Storlek: 280,2 KB
ID: 2158299
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631845.835494.jpg
Visningar: 1
Storlek: 304,7 KB
ID: 2158300
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631864.555353.jpg
Visningar: 1
Storlek: 311,0 KB
ID: 2158301
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631882.331702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 275,4 KB
ID: 2158302
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631897.919736.jpg
Visningar: 1
Storlek: 308,3 KB
ID: 2158303

            Desto ensammare var lillplutten.
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631930.818536.jpg
Visningar: 1
Storlek: 204,0 KB
ID: 2158304
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631948.019227.jpg
Visningar: 1
Storlek: 220,4 KB
ID: 2158305
            Och så ser det ut nu.
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403631984.748771.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,9 KB
ID: 2158306
            Skalad hela övre delen som är åtkomlig. Mums!
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              Grattis till nytillskotten!
              Dessa Petricolor - är det en stimfisk precis som botiorna och vilket akvarium ska dom gå i? Skitläckra verkligen
              Vilken butik var du i?

              Du hittar verkligen massor med roliga fiskar
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                240-350l L-malar och Anubias

                Jag gör så gott jag kan. jag upplever det som en stimfisk då de verkar gilla att simma omkring/kors och tvärs tillsammans, men de verkar bo var för sig, s.a.s. Precis som botiorna slog mig nu.

                Arken zoo i vinsta.

                Ja, de ska bo i ett akvarium jag inte har än. smart va!
                Planen just nu är att antingen hålla igång det karet de är i eller släppa ut dem i 450l. Till zebrorna ska de INTE iaf. Vill inte riskera att de stör. Tror absolut inte att de gör något fysiskt mot dem men nej. Så vi får väl se helt enkelt.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  Kul att du hittade något i Vinsta.
                  Dom brukar ju ha roliga fiskar inne, och som lägger man ner den tiden på rockor som dom gör där så har dom säkert koll på det andra som går i butiken också.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    Ha ha älskar att det finns fler som köper fisk till kar man inte har. Men de är ju verkligen urläckra. Jag skulle inte tveka att köpa fler om jag hade chansen.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Grattis till nya jobbet! Tror det är nyttigt att lämna sin safezone och pröva nytt. Pengar är ju ett trevligt smörjmedel i livet så det blir ju alltid bra med mer av dem.

                      Sedan apropå det där att lämna tryggheten lite, så är väl det idag ofta svårt att våga träffa människor man inte känner på riktigt. Tycker många av oss utvecklar en säkerhet vid tangenterna som kanske inte alltid är lika stor irl. Tror många här i forumet skulle ha en smärre kick av att titta förbi hos någon annan man tycker är trevlig. Gjorde ju själv tidigare en roadtrip ner till Anders och Mats och det blev ett av förra årets höjdpunkter. Så Zoopet är ju ett sätt att hitta folk som man sedan tittar förbi hos.
                      Känner man sig lite ensam är det nog bra att bryta bubblan lite.

                      Du kan ju snoka reda på någon lokal förening eller så. Många har blivit ovana vid att träffa främlingar. Folk umgås mer med de de redan känner. Så nytt är bra, även om det skulle råka bli pinsamma tystnader Så nya möten behöver tränas så att inte vår Smartphone blir vår enda kontakt med omvärlden.

                      Sedan är det ju himla kul att din partner börjar få egna idéer. Gemensamma intressen är något som blir ett allt starkare bindemedel eftersom. Tänk om ni skulle ta en tur ner till Tyskland t.ex.? Finns det något malställe därnere kanske? För egen del så har jag en nyfiken partner som gillar våra fiskar och vi myser ofta framför akvarierna. Så oavsett om killen försöker stjäla din tråd eller inte så låter det helrätt. Han kan väl starta en egen Zebratråd.

                      När det gäller det där med eländet med stambytet och annat så vet jag ju efter att ha följt dig kring turerna med golvet att du fixar detta lätt. Får man tankar som popcorn hela tiden och det är positiva poppar så verkar du snarare få en kick av det efteråt
                      Är man flexibel och kreativ blir det i perioder så att man oroar sig, det bara är så. Men nu är du ju i ett positivt flow som nog drar dig genom hela renoveringen hemma.

                      Du är verkligen både en energidryck och vitaminpiller här på Zoopet, Likan . Kul att du delar tänket och härliga bilder med oss andra.
                      Nu så, några dagar senare, nästan en vecka t.o.m.

                      Det är absolut nyttigt att lämna safe/comfortzone. Nu blev det inget jättesteg men alltid kul att prova något nytt.

                      När det gäller att träffa människor överlag så har ju tiderna förändrats. Nu för tiden upplever jag att folk sällan har tid eller faktiskt ork (intresse) att träffa folk/sina vänner/nya bekanta. Det blir samma när det gäller telefoner. Skickar man ett sms istället för att ringa så "slipper" man vara social. Det upplevs som att det är smidigare att skriva istället för att prata. Jag som bara haft smartphone i ett halvår nu, slåss ännu mot gamla vettiga principer och att följa strömmen. Hur som, klart det finns folk där ute som vill träffas. Jag håller lite småkoll på några föreningar, så det ligger och gror hos mig. De jag har varit intresserade av har dock alltid haft sina möten/träffar när jag jobbar, så det är väl mest därför det inte blivit av. Men vi får se. Inget är hugget i sten.

                      Haha, gubben har aldrig ens varit inne på Zoopet, så det är ingen risk att han kommer hit och härjar.
                      Han är ett bra stöd. Han både bromsar och skjuter på. & pauserna när vi kollar på TV blir alltid långa här hemma, då någon av oss alltid ser något kul i något av karen. Just nu är han himla glad för Petricolorna. Jag vet inte hur ofta han står vid karet och räknar.

                      Stambytet kommer att lösa sig på ett eller annat sätt. Jag har världens bästa föräldrar som låter mig flytta över rubb och stubb till deras hus. Pappas kommentar var bara att "Ja, jag får väl ringa och kolla försäkringen innan bara, hehe." Sedan inget mer med det. De bor hyfsat nära också så det blir några jobbiga månader men det kommer vi överleva. Fiskstackarna är ju vana att flytta. Eller ja, delar av dem iaf. Det enda jag kan hoppas på är att det blir av på det varmare halvåret och inte i -10 grader och snöstorm typ. Men som sagt, den dagen, den sorgen. Jag sitter ju med i Styrelsen så jag har full koll på det läget.

                      Inte ofta jag blir kallad lyckopiller, haha. Det tackar jag för!
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        Ursprungligen postat av HWH
                        Härligt att du är så personlig. Det ger en ny dimension till det hela. För mer än halva glädjen med Zoopet är ju människorna. Men jag är förundrad över att det verkar vara så få Stockholmare. Men har för mig att nån hör hemma i Högdalen vilket inte är då långt från mina hoods i Stuvsta. Vore fantastiskt roligt att åka hem till folk och få se lite kar. Och än roligare om nån känner för en liten semestertripp till norska västkusten. Vi har ju ett 720 som sovlampa i gästrummet, bara det kan vara värt en resa.
                        Några Sthlmare känner jag till men jag är säker på att det finns många många fler än vad jag känner till. Alla skriver väl inte heller var de bor någonstans, och då är det ju svårt att veta.

                        Åker jag någon gång till Norge kommer jag absolut förbi! Någon dag ska jag dit och leta Späckhuggare. En dröm som funnits hela livet. Finns de i "närheten" av er tro?
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Kul att norsk påverkan är så effektiv [IMG]file:///C:\DOCUME~1\linda\LOKALA~1\Temp\msohtml1\01\clip_i mage001.gif[/IMG]Kan ibland tycka att min kvinna hör saker och ting för första gången när någon ny person säger vad jag sagt sedan länge. Tror man lätt hamnar i par-koma efter ett tag. Då lyssnar man liksom på rutin. Tror Helena med respektive väckte honom lite till. Så nu ser och hör han väl vad du säger med nya ögon/öron [IMG]file:///C:\DOCUME~1\linda\LOKALA~1\Temp\msohtml1\01\clip_i mage002.gif[/IMG]Man behöver nog syresättas i skallen ibland.
                          Visst är det så!
                          Sedan visade han glatt denna video för besökarna –

                          Den tar Petricolor till en ny dimension. Ca 2 minuter lång, titta om ni törs.

                          Ursprungligen postat av HWH
                          Karantän är ju bra, 14 dagar har vi haft våra fiskar. På den tiden har man garanterat sett om de har vita prick och har haft tid att se om de äter osv. Som det är nu sätter vi inga fiskar i stora karet utan karantän.
                          Toppen, tack! Tror det blir så. Om det nu inte blir tillfälligt permanent.

                          Ursprungligen postat av heba
                          Här var det massor att läsa ikapp efter några jobbnätter [IMG]file:///C:\DOCUME~1\linda\LOKALA~1\Temp\msohtml1\01\clip_i mage003.gif[/IMG]
                          Grattis till nya jobbet - du skriver x-trajobb, ska du ha kvar det gamla och ha detta nya på "ledig tid"?

                          Kul att maken börjar intressera sig för hobbyn, och att gå runt på Hornbach kan ge en massa nya ideer [IMG]file:///C:\DOCUME~1\linda\LOKALA~1\Temp\msohtml1\01\clip_i mage002.gif[/IMG]. Varför inte några av deras "nakna" kar (bara akvarier utan tillbehör) dom är ju så pass billiga att tillbehören fungerar inom "budgeten"? Juwels kar bl.a 240 litern är ju så snygga, jag har fastnat för dom vita karen....
                          Spännande att odla malar men kul för oss Stockholmare då utbudet blir större [IMG]file:///C:\DOCUME~1\linda\LOKALA~1\Temp\msohtml1\01\clip_i mage002.gif[/IMG]

                          Ang mina små vita så får dom allt möjligt i matväg och jag har nu provat några gånger att med spruta "bespruta" glasrutorna (som det finns lite alger på) med skalad artemia blandat i vatten, och det ser ut att fungera hyfsat, alla andra fiskar är iallafall mycket runda om magen efter en sådan måltid [IMG]file:///C:\DOCUME~1\linda\LOKALA~1\Temp\msohtml1\01\clip_i mage001.gif[/IMG].

                          Dina tankar om en träff tycker jag låter mycket roligt! Är det inte så att Spånga akvarieförening har en auktion efter sommaren, sedan vet jag inte hur det ser ut här på södra sidan med träffar och auktioner.
                          Å andra sidan kan det ju inte vara så svårt att träffas utan att en förening är inblandad [IMG]file:///C:\DOCUME~1\linda\LOKALA~1\Temp\msohtml1\01\clip_i mage003.gif[/IMG]. Du/ni är hjärtligt välkomna hit för en fika och akvarietitt!

                          Äppelgrenen förpliktigar till ett riktigt stort kar - 1 - 1,5 meter stor gren [IMG]file:///C:\DOCUME~1\linda\LOKALA~1\Temp\msohtml1\01\clip_i mage004.gif[/IMG]Kan ju bara tänka mig hur nästa kar kommer att se ut - ska det vara bara malar i detta bamsekar [IMG]file:///C:\DOCUME~1\linda\LOKALA~1\Temp\msohtml1\01\clip_i mage006.gif[/IMG]?
                          Jepp, precis så. Så nu jobbar jag 6 dagar i veckan. Urk. Men jag kör så så länge det är kul och ger mig något. Blir jag för trött av det så hoppar jag av. Inte mer med det.

                          Jo jag har kikat på deras kar flera gånger. Riktigt billiga och trevliga. Gjorda av Eheim också, enligt lapparna som sitter på. Känns lite tryggt. För mig är en bra ramp viktig. Rampen till 54l nu fälls upp, lite dropp blir det men enkelt att ha att göra med. 100l jag hade förut var jag tvungen att lyfta bort hela rampen/ramen för att göra vattenbyte etc, vilket resulterade i droppande vatten över bänk/golv etc. Då behövs lite svängutrymme. De stora karen har ju stora plastluckor som jag älskar. Skulle vilja ha sådana på de små karen också. Den 126l vi tittat på har ju ett sådant lock som måste lyftas bort vid vattenbyte. Jag gillar det för att det är snyggt, men gillar inte att behöva göra det. Så vi får se hur det blir. Jag kommer ändå komplettera pump etc så det är som du säger, enklare att bestämma själv från början.

                          Äppelgrenen är nog till 450l någon dag när jag känner för en remake.

                          Jo Spånga är väl rätt aktiva vad jag sett, på din sida har du ju Haninge som också har aktioner. Kanske vore något för dig? Eller oss, haha.

                          Detsamma du! Jag piper till om jag ska förbi dina krokar.

                          Ursprungligen postat av KristianE
                          Kul att du hittade något i Vinsta.
                          Dom brukar ju ha roliga fiskar inne, och som lägger man ner den tiden på rockor som dom gör där så har dom säkert koll på det andra som går i butiken också.
                          Det har de säkert.
                          ___

                          Nu ska jag sätta mig vid 450l och lista ut vad som knäpper till och från. Ljudet låter väldigt suspekt och gubben tittar lite nojigt på karet. Vi får väl se om vi lyckas lista ut vad det är.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            Är det inte praktbotiorna som knäpper då? Det är väl rangordningsdags. Eller går dom nya i karantän fortfarande?

                            Jag gick ju med i Haninge akvarieförening för ett tag sen. Mycket gamla gubbar men det finns en och annan yngre förmåga också. Det handlar väl om att vi som inte är i pensionsåldern ska ta oss i kragen och driva föreningslivet framåt såsmåningom...
                            Senast redigerad av KristianE; 25 June 2014, 17:27.
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Tror det var en av silverhajarna. Jag brukar känna igen ljudet när det är fiskarna men gjorde inte det denna gång. Men nu har det inte knäppt på ett tag så det var nog någon av dem som knaprade lite blad.

                              De nya går i karantän så det var inte de.

                              Jo, så är det nog. Annars dör det väl ut inom sin tid... :/
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Andreas Jansson
                                • February 2014
                                • 30

                                Ursprungligen postat av Likan
                                Några Sthlmare känner jag till men jag är säker på att det finns många många fler än vad jag känner till. Alla skriver väl inte heller var de bor någonstans, och då är det ju svårt att veta.

                                Åker jag någon gång till Norge kommer jag absolut förbi! Någon dag ska jag dit och leta Späckhuggare. En dröm som funnits hela livet. Finns de i "närheten" av er tro?
                                Jepp vi har späckhuggare på besök ibland. Men vill man vara lite mer säker på att få se dem bör man resa till lofoten. Men som Helena skriver så står dörren alltid öppen för besök.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...