Healing waters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1150

    Sv: Healing waters

    Ursprungligen postat av HWH
    Hemma igen. Alltid skönt att komma hem även om det alltid är roligt att åka och hälsa på familjen.

    Den sjuka skalaren dog när jag var borta och min man fiskade upp den och kokade den. (?!) Och vi började diskutera vad som är bästa sättet att döda fisk på. Jag röstade på kniv genom huvudet, han på snabbt dopp i kokande vatten. Vad säger ni?
    Jag antar att det inte är skalaren du menar, för den dog ju själv. Det har diskuterats många gånger, men halshuggning måste vara det snabbaste, effektivaste och mest "humana". Kasta inte en levande fisk i kokande vatten! Den kan i värsta fall hoppa ur och även om den inte gör det är det ju fruktansvärt att låta den dö så. Den kommer inte att dö direkt, utan det tar några kvalfyllda ögonblick.

    Jag tar en kniv och knockar fisken med ett hårt slag med skaftet över huvudet/nacken och kapar därefter huvudet. Det är ett otäckt göra, men allt för att fiskens lidande ska bli så kort som möjligt.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1150

      Sv: Healing waters

      Ursprungligen postat av HWH
      Det var ju en fin beskrivning av algsoppan.
      Jag ansade svärdplantorna i går och tog bort de som var som värst överväxta med alger. Men jag tror det skulle göra sig med lite pistia.
      Algsoppa? Härliga bilder och hade jag så vackra alger, vore jag lycklig!

      Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        Ursprungligen postat av Knax
        Algsoppa? Härliga bilder och hade jag så vackra alger, vore jag lycklig!

        Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
        Framförallt verkar fiskarna gilla det. Alla är där och noppar.

        Jo, det var skalaren han kokade, den var tydligen inte helt död, men simmade upp och ner. Och han gjorde som hans föräldrar gjorde när han var barn, kokade firren. När vi fiskar på sommaren brukar ett ordentligt slag på nacken var bra, men det är ju svårt på en liten akvariefisk. Jag hade nog tagit till kniven av ren reflex tror jag.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Jag avlivar sjuka fiskar genom att håva upp dom, sätta dom i ett litet plastkar på cirkus en liter och sen använda en sax...det har hitills fungerat riktigt bra, mest på grund av att dom varit så sjuka att dom knappt försökt simma undan. Fast med större fiskar så verkar tipset vara en hammare.
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Klipper du dem över ryggen då eller?
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              Ursprungligen postat av HWH
              Klipper du dem över ryggen då eller?
              Nej, över nacken, men det har som sagt mest varit små fiskar hitills.
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                Skit också!!! Stört mig som attan på ljuset i mitt 55l är så gult. På sockeln står det 11W 2G7. Då kan man ju anta att det ska sitta just en sådan lampa i. Denna lampa i vitare färg är omöjlig att få tag i här i Norge. Men lyckades beställa på nätet i Sverige hem till min bror och tog med mig lampan hem nu. Tror ni det är en 2G7 sockel när man väl öppnar upp rampen? Nej då, det är något annat. Blir galen...
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Köp 5 och få 5 på alla stimfiskar i morgon i lokala zooaffären. Blir trångt i 130 litarn några dagar, men jag ska köpa alla rödmunstetror de har.

                  (undrar om man kan övertala dem att skalarer är stimfisk)
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    Sv: Healing waters

                    Sånna erbjudande tycker jag att min lokala djuraffär också kunde ha ibland

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Blir nog till att fylla stora karet i kväll. Funderar ju på att köra lite asiatisk i 130l. Och tigerbarber måste väl nästan klassas som stimfisk.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Fungerar det med tigerbarber och zebrafisk tro? Eller finns det nåt annat som skulle passa i mitt kala akvarium utan en massa växter, rötter och annat. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0173.jpg
Visningar: 2
Storlek: 125,1 KB
ID: 2154733

                        Alla fiskar som är där nu ska ju flyttas. Så jag kan starta helt på ny kula.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          Sv: Healing waters

                          Tigerbarber och sebrafisk skulle nog bli jättesnyggt i det akvariet.
                          Jag hade ju gröna tigerbarber i mitt 660L och dom stimmade väldigt fint.
                          Men på något konstigt sätt så dog nästan alla och jag har bara en kvar nu.
                          Det kändes som att dom hackade på varandra och det är möjligt att alla va hanar.
                          Men den som är kvar mår jättebra så han får va ensam ett tag

                          Men som sagt en jättevacker stimfisk

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            Ursprungligen postat av HWH
                            Suck, börjar förstå varför man säger fjärilar är kluriga. Nu har de två hannarna gaddat ihop sig och har ett revir där de plötsligt ska vara båda två.

                            Igår spontanköpte jag två dvärgguramis. De verkar bra, nappar massa på algerna på bladen. Nu måste jag få tag i flytväxter. Ingen av de 3 zooaffärerna vi har här hade.
                            [ATTACH=CONFIG]65254[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65253[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65255[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65256[/ATTACH]
                            Jag har gott om Frogbite och flytormbunke (och andmat ) om du vågar chansa på att skicka så här års och inte fått tag i något i butiken?
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Vet du jag tror inte det är lagligt tyvärr att privatimportera växter till Norge. Som med allt annat...
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0482.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,8 KB
ID: 2154744

                                Så långt (kort) kom jag igår. Fattas ett par rejäla stenar och en rot, så det blir till att införskaffa. Det och växter såklart. Jag har ju en stor hink här hemma som jag har rensat ut från de andra karen plus att jag ska ta växter en omgång till.
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...