Healing waters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Går i spänd förväntan på rapport från min man som kommer hem i kväll. Det sista som hände för vi reste i fredags var ju att mina rödmunstetror lekte och fyllde hela växtsnåren med ägg. Nu har det ju gått några dagar...väntar på att höra vad de blev av det hela.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0348.jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,6 KB
ID: 2149790
      Test: vad ser du?
      1. Typ...eh...blad
      X. Åh en Corylus avellana Contorta
      2. Den där kan jag kan jag klippa av när ingen ser och strippa från blad och trycka ner i ett av mina akvarium.

      Jag ska fråga snällt om jag får attackera föräldrarnas trädgård och få med mig någon kvist hem. De är så fint småkrulliga.

      Alla ägg från rödmunstetrorna var borta och inga spår av några yngel. Bättre lycka nästa gång.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        Sv: Healing waters

        Tråkigt att det inte blev några yngel, och jag svarar 1 och 2

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          Sitter och fiskfilosoferar till stora karet.
          Scalarer, dolkstickstetra, ancistrus och nån apistogramma eller geophagus
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Healing waters

            Ursprungligen postat av HWH
            Sitter och fiskfilosoferar till stora karet.
            Scalarer, dolkstickstetra, ancistrus och nån apistogramma eller geophagus
            Geophagus med många röster. En behaglig mysig upplevelse som rekommenderas. Resten är ju klara höjdare
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              Blir dock lite skraj av att de verkar bli så stora. Men kan ju vara bra att ha en plan när man ska inreda.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Healing waters

                Förstår det. Men det är nog mera ovanan med storleken. När jag släppte ner mina diskus så blev det en smärre chock eftersom det var många år sedan jag hade så stor fisk. Men sedan så blir det så himla fysiskt med stor fisk. Du kommer att se detaljer och annat i deras mer subtila rörelser och beteenden som du inte uppfattar riktigt annars. Just på grund av att mun, gälar, fenor är så stora. Skulle unna dig den upplevelsen
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Man är ju som ett barn inför julafton när man har ett nytt akvarium, eller projekt, att starta upp. Tankarna surrar hela tiden och man är nästan lite förälskad. Och att ha förmånen av att få starta ett stort akvarium känns så kul. På något sätt är begränsningarna borta. Allt det jag har sett på tidigare och tyvärr fått stryka från önskelistan är ju nu helt plötsligt inom räckhåll.

                  Idag ska jag på liten akvariepryljakt på Hornbach. Och det är ju kul, kul att kunna gå och skrota lite i affärer som inte finns hemma. Men jag längtar faktiskt hem och efter att faktiskt få sätta igång. Tyvärr är det väl mest spackla, måla och fixa som står först i kö.
                  Senast redigerad av HWH; 07 October 2013, 09:25.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    Bildar skalarer par med en annan fisk med samma färg, om man har flera variationer, eller blandar de sig hejvilt?
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      De kan blanda hej vilt. Lite som med Diskus. Kul med stort akvarium, Helena. Ska bli riktigt spännande att följa hur du gör med inredning, fiskval etc.
                      Senast redigerad av Bluewing; 08 October 2013, 05:05.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        Sv: Healing waters

                        Ja det är spännande och ska bli väldigt roligt när du kommer igång med akvariet

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          Ja, det intressanta just nu i mitt huvud är om jag kommer inreda så som jag har i huvudet eller om det ser för taskigt ut i verkligheten. Jag vill ju bygga som terrasser i sten med grottor mellan stenarna. Så att det hela blir som en radhuslänga för de fiskar som gillar grottor. Och så sand och växter på terrasserna. Några få placerade rötter på det. Men risken finns väl att det krävs ett par timmas flyttande fram och tillbaka innan man blir nöjd och att man därefter ser det hela färdigt och efter någon månad tänker: fasiken jag skulle har gjort så istället, för att fisken gillar nåt helt annat än det man trodde.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Kaffebarn
                            • September 2013
                            • 101

                            Provbygg på diskbänken Fast det är ju lite jobbigare för dig än för mig med mitt 54liters. Jag byggde upp och satt sen på en stol och bara stirrade på kreationen i kanske en halvtimme och höll på så tills jag var nöjd Frun tycker att jag är lite knäpp men det är de värt

                            skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Hahahaha min man vet redan att jag är knäpp och han gillar just det med mig. Men jag bygger nog på altanen tror jag, på diskbänken har jag ju ett akvarium . Jag tänkte att om jag bygger på altanen utanför fönstret så kan jag gå och känna in kreationen i flera dagar. Känner jag mig själv rätt blir det ju nog en del sten. Frågan just nu är om jag ska ta sprängsten som ät kantig eller strandsten som har mjuknat i formerna.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • heba
                                • September 2013
                                • 847

                                Vilka fina akvarium du har och ditt 130 liters - wow, vad läckert du inrett det !
                                Jag blev också glad över att läsa att du gillar dom "odlade" varianterna/färgerna på scalare (trodde nästan jag var ensam om det ).
                                Det skall bli spännande att se när du startar upp stora karet och hur du inreder det.
                                Lycka till på shoppingturen och hoppas du får med dig en massa kul!
                                /Helene

                                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...