Healing waters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Healing waters

    Att planera, studera och drömma om ett akvarium har varit en stor räddare i min långtidssjukskrivning. Jag behöver en innehobby som kan ge både hjärngympa och ro i själen.

    Både mina och mannens föräldrar har haft akvarium och jag har alltid upplevt dem som så bruna. Jag vill inte ha något brunt akvarium i mitt hem. Så först tänkte jag starta ett saltvattensakvarium, men det verkade så krångligt och plaskigt. Så ingångsvinkeln var att skapa ett litet akvarium till vardagsrummet som är ljust och obrunt. Jag tror jag är allergisk mot brunt.

    Så för lite mer än en månad sedan beställde jag ett akvarium som ska passa en liten vit bokhylla som jag har. Det ska komma nästa vecka. Men eftersom jag ville komma igång och dessutom tycker att det ofta är bra att lära i liten skala köpte jag en stor glasvas och gjorde en räkvas. Och när jag insåg att detta med akvariebeställningen skulle dra ut på tiden så gick jag helt enkelt och köpte en plastback på 55l på Jula för att börja köra in bakteriekultur i. Mest för att jag väntar barn, som ska komma i slutet av maj och det vore skönt att ha fått lite erfarenhet fram tills dess.

    Så den här tråden kommer handla om det vatten som ska hjälpa mig psykiskt genom en jobbig period i livet och förhoppningsvis skänka min växande familj glädje i många år.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Lycka till såväl med akvarierna som med det kommande familjetillskottet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0160.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,7 KB
ID: 2147151Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0169.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,7 KB
ID: 2147152Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0164.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,9 KB
ID: 2147153Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0166.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,5 KB
ID: 2147154

      Jag har massor av tankar och idéer i huvudet och det är så svårt att kanalisera ner det till konkreta planer. Köpt på mig lite fisk att börja med. Och då köper jag tydligen alltid 3. Så nu har jag:

      3 Gulorange platy
      3 Rödmunstetror
      2 Otocinclus (en dog efter några få dagar)
      3 Danio margaritatus
      3 Amanoräkor
      3 Crystal red- räkor
      3+3 Körsbärsräkor

      Men så kom då problemet med att ingen av dessa vill jag egentligen ha i huvudakvariet. Så då gick jag runt i huset och akvariespanade. Utvärderade alla ytor och hittade faktiskt ett hörn i köket där jag kan få in ett litet litet akvarium. Så jag beställde ett till.

      1. 130 L i vardagsrummet.
      2. 64 L i köket
      3. Räkvasen i vardagsrummet.

      Dessutom smög sig idéen på att om jag om något år fortfarande tycker det är så skoj så blir gästrummet nere ombyggt till lekrum inkl akvarie. Och då snackar vi stort rum på betongplatta

      Men än så länge ska jag försöka bestämma mig vad och vem som ska bo vart. Trodde inte det kunde vara så svårt att hitta den perfekta kombinationen.

      (och ja det ligger en liten brun rot i räkvasen, vet inte hur det gick till)
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Jonatan1
        • December 2012
        • 37

        #4
        Håller med Kjell, lycka till med båda akvarierna och tillökningen i familjen!
        //​Jonte från Åkersberga

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          Tack så mycket.

          Barn är ju en glädje. Å så har vi katter och nu fisk. Finns det hjärterum så fins det stjärterum.

          Dottern på 2 år kommer redan nu hem från dagis och springer bort till plastbaljan för att säga hej till fiskarna. Just nu står den ju i en höjd som hon ser mycket bra rakt in i. Och när hon matade dem en dag så kom 2 av platysarna fram till handen hennes. Jag tror djur är bra för barn. Man lär sig mycket om empati och ansvar.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Kan bara instämma lycka till med både akvarier och tillökning. Och så kan jag säga att akvarier fungerar utmärkt som stimulerande terapiarbete :-)

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Stenarna

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0551.jpg
Visningar: 1
Storlek: 221,5 KB
ID: 2147155Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0162.jpg
Visningar: 1
Storlek: 197,6 KB
ID: 2147156Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0163.jpg
Visningar: 1
Storlek: 172,8 KB
ID: 2147157

              Tvingade med mig mannen i helgen ner till stranden på stenjakt. Jag vill i 130L ha stenar som står som skyskrapor. Men det är svårt att hitta stenar som är nästan 50 cm långa utan att de blir för stora och tunga. Och så hittade jag en sten som är som ett ägg. Den ska jag ha i hörnakvariet.

              Funderar på om man kan klyva en sten snyggt. Och hur jag ska få fast dem i akvariet? Funderar på att lägga i en extra bottenglasskiva, såga av dem med vinkelslip så de får en plan yta och limma fast dem.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                Grattis till alla kar och lycka till med båda dina "projekt"!
                Akvarierna och fiskarna är riktiga måbragrejor!
                Psss! Passa den lilla dottern så hon inte häller i mat okontrollerat!!!

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  Trevlig tråd detta! Ska bli kul att se hur dina akvarium kommer se ut .
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #10
                    Ursprungligen postat av macke_fisk
                    Trevlig tråd detta! Ska bli kul att se hur dina akvarium kommer se ut .
                    Ja inte blir de bruna i alla fall. Och jag har ju obegränsad tillgång till sten. Så det blir nog en del sten.

                    130 liters karet är ju 55 cm högt så där måste jag få till något på höjden. Någon som har tips på höga, vajande växter?
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      Sv: Healing waters

                      Ursprungligen postat av HWH
                      Ja inte blir de bruna i alla fall. Och jag har ju obegränsad tillgång till sten. Så det blir nog en del sten.

                      130 liters karet är ju 55 cm högt så där måste jag få till något på höjden. Någon som har tips på höga, vajande växter?
                      Vallisneria

                      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #12
                        Vad tror ni om det här:

                        64L: Platysarna, amanoräkorna och rödmunstetran. Köpa några fler tetror.

                        130L: Fjärilsciklider, ottosar och zebrafisk (hur många av varje?) (85 cm långt, 55 cm högt) måste ju ha någon firre som gillar att vara även i de övre skikten.

                        Svårt det här. Har olika fiskidéer varje dag. Men det får väl ta sin lilla tid att hitta vad man vill ha.

                        Skulle gärna ha tigerbarb, men de vill ha så mörkt. Jag vill ju ha ljust.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Joakim Lundgren
                          • August 2006
                          • 631

                          #13
                          I ditt 130liters hade jag skippat zebrafiskar och bytt ut dem mot kolglödstetror, samt ett mindre stim bilbukstetror. Dock är ju många firrar från amazonas egentligen svartvattensälskare.

                          Ett helt annat tema som hade varit trevligt och som passar jättebra i ett ljusare akvarium är sydostasientema. mitt fiskförslag då är 6st tateurndina ocellicauda tillsammans med ett stim Pseudomugil furcatus. Som algätare hade du kunnat haft några garra flavatra.
                          Som inredning: Vallisneria, ljus sand, ett gäng kolstenar som kontrast till fiskarnas färger.
                          Detta kommer bli ett ljust och fräsch akvarium.

                          Här är ett annat exempel på biotopeakvarium från sydostasien. Det är Heiko Blehers aquascape

                          Homepage: http://www.fischbottich.de/Zierfische-Aquarium.288.0.htmlFacebook: http://www.facebook.com/FischbottichTwitter: https://twitter.com/n03lz+++It's a ...
                          AKA: Lizardking

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #14
                            Joakim tusen tack för input. Otocinclusen har jag ju redan 2, de måste ju få bo någonstans. Ja jag vill ha det ljust och "krispigt" utan att det blir för intetsägande.

                            Håller på att bli galen, är rädd att det inte kommer bli några fiskar alls för att jag inte kan bestämma mig. Och jag måste ju bota mig från 3-fisk sjukan. Annars kommer det ju bli helknasigt med 3 fiskar av hundra olika sorter.

                            Är en eldstjärt och ett stim med tigerbarb en helknasig kombination? Och då gå för ett mer gult ljus (2700K) än vitt. Har ju inte valt belysning än eftersom jag inte valt fisk.

                            Jag har julas blästersand på botten i plastbaljan idag. Tycker den är fin. Ljus, men inte bländande vit.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • mikoto
                              • July 2011
                              • 215

                              #15
                              Eldstjärtar blir ganska stora och är väldigt aktiva fiskar, jag tycker de behöver ett större akvarium än 130 liter som regel. Speciellt då ditt 130 liters akvarium är så pass högt, det kan inte vara så långt då vilket är nästan det viktigaste måttet för aktiva fiskar. Så jag hade rekommenderat någon mindre fisk :-)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...