Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ursprungligen postat av Spook
    Jag sparade 35 mm i den sump jag drog igång i går. Känns alldeles lagom!

    Ljudmässigt är moving bed mycket tystare än avrinningen och rören ner när jag kör med streamer så var inte rädd för det.
    Härligt. man vill ju ändå slösa så lite som möjligt. Jag tror dock avrinningen kommer vara så nära dödstyst som det går om man sätter upp och optimerat beananimal ordentligt. Lite ljud är såklart inget problem dock. Jag har ju en Tunzestreamer, variant liten, kanske är perfekt att ha till sumpen då. Men b ehöver väl ändå ha en luftpump där också.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Gött att du har fått bra hjälp!
      Nu kanske man själv kan lära sig lite om hur en sump fungerar

      Kommentar

      • Spook
        • March 2015
        • 39

        Ursprungligen postat av Einarsson
        Härligt. man vill ju ändå slösa så lite som möjligt. Jag tror dock avrinningen kommer vara så nära dödstyst som det går om man sätter upp och optimerat beananimal ordentligt. Lite ljud är såklart inget problem dock. Jag har ju en Tunzestreamer, variant liten, kanske är perfekt att ha till sumpen då. Men b ehöver väl ändå ha en luftpump där också.
        Jag tror det går att köra utan luftpump. Det viktiga är att all K1 rör sig. Jag återkommer med intryck när mitt kommit igång.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Nice Spook.



          ÄR detta en bra pump tro? 2000-modellen med 1000-2000 liter/h jag vill ju som sagt köra i runt 1500.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Jag skummar ju i stort sett igenom allt det tekniska men det är ju liksom spännande att följa i alla fall

            Kommentar

            • Spook
              • March 2015
              • 39

              Ursprungligen postat av Einarsson
              Nice Spook.



              ÄR detta en bra pump tro? 2000-modellen med 1000-2000 liter/h jag vill ju som sagt köra i runt 1500.
              Jag tror det blir lite klent, jag har en Tunze 2015 nu och den orkar inte dra runt min moving bed. Jag kanske har lite för mycket K1 i förhållande till vatten och sumpen har bara varit igång i två dygn så det är för tidigt för att veta säkert. Jag ska låna en Eheim-streamer som pumpar 4000l/h av jozi81 och se vad det blir för skillnad.

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Den biten har jag inte tänkt på än. Nu menar jag som returpump
                350L Diskus

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Det är en Turbelle® nanostream® 6015 jag har btw, det är ingen superstark grej direkt. Kankse för liten för moving bed dunno.

                  Sprang på Tony (med bättre hälft denna gången) igen nu på Bauhaus. Zoopet är överallt. Och vad gjorde jag där då kan man undra? Jo det ska ni få veta..

                  *trumvirvel*









                  ...efter lunch.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    Det har redan varit lunch så fram med bilderna nu :-)
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Kommer snart. Blir inte mycket vila, som jag berättat förr, när jag väl sätter igång med något så blri jag helt manisk och kör konstant som en tok, så att jag nästan mår dåligt av det, tragiskt nog. Ett tydligt tecken på det är när jag nästan springer rakt på Tony på Bauhaus men jag såg inte honom förrän han heja på mig. Skygglapp på och 110% fokus. ;D
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Cliffhangern var väl inte så spännande som det lät. Om ni kommer ihåg mina sumpskisser har jag ritat typ röda nät i botten på facken. Tanken är att jag ville ha någon plastmesh här av något slag för att förhindra att mediat i dessa fack sticker iväg. Det går i sin tur lägga en jättetunn filtermatta på så att sakerna håller sig på plats.

                        Så jag köpte en sån hära korg på bauhaus som jag kommer lemlesta och plocka ut gallret i botten.

                        Bifogade filer
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Solfilm ala jozi
                          Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430570306447.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,7 KB
ID: 2171347
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Första bilden, från vänster.

                            Emergency drain - helt öppen.
                            Open air siphon - kommer ha ett borrhål på toppen så vid normal gång så kommer den ta lite av vattenflödet och bara rinna längs med rörets kanter = tyst. Om huvudledningen (#3) täpper till kommer hålet på toppen täckas av vatten och då förvandlas den automatiskt till en hävert.
                            Closed siphon - Kör på hävert och tar 95% av vattnet. Och tyst.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430573296874.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,5 KB
ID: 2171348Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430573342206.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,6 KB
ID: 2171349
                            Senast redigerad av Einarsson; 02 May 2015, 14:39.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Skulle behöva en sån här:


                              Fast en som är typ 25 cm bred... Blir overkill annars, de andra måtten är typ perfekta, även om 10cm på djupet är på håret.

                              EDIT: De sa att de även fixar custom sizes så mailade dom och frågade.
                              Senast redigerad av Einarsson; 02 May 2015, 15:03.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Helene&Andreas
                                • January 2009
                                • 1336

                                Ursprungligen postat av Einarsson
                                Skulle behöva en sån här:


                                Fast en som är typ 25 cm bred... Blir overkill annars, de andra måtten är typ perfekta, även om 10cm på djupet är på håret.

                                EDIT: De sa att de även fixar custom sizes så mailade dom och frågade.
                                Har inte Bioted såna?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...