Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jozi81
    • January 2011
    • 917

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Blir en del sump per akvarie..

    [ATTACH]75698[/ATTACH]
    Det där blir awesome!!!
    Sen tycker jag inte moving bed är hardcore, samma sak som du tänkt göra e.g bara det att du slipper döda bakterier, dom slås lös och ger plats till hungriga nya!

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Ursprungligen postat av jozi81
      Det där blir awesome!!!
      Sen tycker jag inte moving bed är hardcore, samma sak som du tänkt göra e.g bara det att du slipper döda bakterier, dom slås lös och ger plats till hungriga nya!
      För det mycket oväsen då? Jag vill ändå ha det så tyst som möjligt utan att det blir för mycket kompromisser.

      Har borrat ett hål nu btw, satan vad skarp och högt ljud det blev av borret. Fick ta på mig hörselskydd och traska över till grannen och dubbelkolla så ingen jobbar skift och sover eller något. Nu har jag iaf knackat på och hört av mig och frågat om det är ok att jag väsnas lite, men de undrade vad jag pratade om så antagligne hörde de inte speciellt mycket. Men men, då har jag åtminstone frågat så slipper jag ha dåligt samvete för det. .)
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Ursprungligen postat av Einarsson
        Såhär.
        Är nog hyfsat säker på att jag kommer göra såhär förövrigt. Då är sumpen lite "genernisk" också om jag inte skulle vilja ha växtdelen längre.

        Sen ha värmare tidigare, dvs INTE i sista facket.
        Bifogade filer
        350L Diskus

        Kommentar

        • jozi81
          • January 2011
          • 917

          Ursprungligen postat av Einarsson
          För det mycket oväsen då? Jag vill ändå ha det så tyst som möjligt utan att det blir för mycket kompromisser.
          Det optimala är att driva mediat med luft och då låter det lite för mycket kanske, men det går alldeles utmärkt sätta i en streamer som skickar runt mediat, då låter det i princip nada.

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Ursprungligen postat av jozi81
            Det optimala är att driva mediat med luft och då låter det lite för mycket kanske, men det går alldeles utmärkt sätta i en streamer som skickar runt mediat, då låter det i princip nada.
            Smart där. Luft behövs nog ändå litegrann för optimal syresättning när många bakterier ska äta.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Bilder! Ironiskt nog blev det sista hålet jag borrade sämst. Blev lite fula snitt på utsidan av hålet när borren gick igenom. Men men! Det är hålat och klart iaf. Var inte lika läskigt som det kändes från början. Känner mig nästan lite stolt nu.
              Bifogade filer
              350L Diskus

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Frågan är om man inte ska åka och köpa akrylfärg också och måla baksidan av karet svart. Det måste jag ju lösa vid något tillfälle.
                350L Diskus

                Kommentar

                • jozi81
                  • January 2011
                  • 917

                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Frågan är om man inte ska åka och köpa akrylfärg också och måla baksidan av karet svart. Det måste jag ju lösa vid något tillfälle.
                  Passa på då hon är borta!!
                  Vi satte Biltemas mörkaste på ett kar nyligen, den med 5% genomsiktlighet, blev djävligt bra, får ta bort och kostade nästan ingenting, har alltid målat men detta var riktigt bra!!

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Ursprungligen postat av jozi81
                    Passa på då hon är borta!!
                    Vi satte Biltemas mörkaste på ett kar nyligen, den med 5% genomsiktlighet, blev djävligt bra, får ta bort och kostade nästan ingenting, har alltid målat men detta var riktigt bra!!
                    Det kanske är lättare. Får kolla på det!

                    Nu funderar jag på hur högt de högsta avskiljarna i sumpen ska gå. Jag har räknat med att de kommer lämna 7-9 cm typ från toppen. Dvs att de kommer gå typ 31-32 cm upp från botten, sumpen är 40 hög.

                    EDIT: K1-media, är det dyrt? För vanlig affärsfiltermedia brukar vara apdyrt.. Jag tänkte köpa typ lecakulor för det är billigt,.
                    Senast redigerad av Einarsson; 01 May 2015, 18:55.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • jozi81
                      • January 2011
                      • 917

                      Produkter till din trädgårdsdamm som Filter, pumpar, doppvärmare UVC-enheter slangar kopplingar belysning.

                      Fast du behöver inte så mycket, gissar att du kommer mycket långt med 15-20 liter, räkna med 1 liter k1 och 3 liter vatten om du kör streamer och kanske 2 till 1 med rejäl luftpump.
                      Höjden beror ju på hur mycket vatten som strömmar tillbaka om allt stannar, dvs hur mycket extra sumpen måste svälja.
                      Om du väljer filmen, var 2, bara ett tips.

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Ursprungligen postat av jozi81
                        http://www.dammbutiken.se/index.php?...oducts_id=1328
                        Fast du behöver inte så mycket, gissar att du kommer mycket långt med 15-20 liter, räkna med 1 liter k1 och 3 liter vatten om du kör streamer och kanske 2 till 1 med rejäl luftpump.
                        Höjden beror ju på hur mycket vatten som strömmar tillbaka om allt stannar, dvs hur mycket extra sumpen måste svälja.
                        Om du väljer filmen, var 2, bara ett tips.
                        Verkar nice! Kanske ska satsa på de där. Du & andra påstår ju att de funkar mkt bättre så why not!

                        Jag kommer ha toppen på mitt overflow typ 2,5 cm från karets överkant hoppas jag. Jag vill kunna ha vattennivån så pass högt att "kanten" inte syns, det kanske inte går men jag ska försöka nå dit. Det innebär att det är typ 16 liter som får plats ovanför overflowet. Det blir mao inte mycket som kommer rinna ner i sumpen vid stopp i systemet. Så sumpen måste förmodligen inte orka med speciellt mycket mer än dens normalläge.

                        Frågan är mer hur det blir åt andra hållet. Om det blir stopp i avrinningen (även om det ska vara typ omöjligt med beananimal), då kasnke det rinner över eftersom returpumpen kommer pumpa upp mer än 15 liter. Men jag känner väl knappt att jag behöver bry mig om detta, att det skulle bli totalstopp i min avrinning är jag faktiskt minst orolig för av allting när det gäller detta. Bör jag vara orolig för det?
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • jozi81
                          • January 2011
                          • 917

                          Ursprungligen postat av Einarsson
                          Verkar nice! Kanske ska satsa på de där. Du & andra påstår ju att de funkar mkt bättre så why not!

                          Jag kommer ha toppen på mitt overflow typ 2,5 cm från karets överkant hoppas jag. Jag vill kunna ha vattennivån så pass högt att "kanten" inte syns, det kanske inte går men jag ska försöka nå dit. Det innebär att det är typ 16 liter som får plats ovanför overflowet. Det blir mao inte mycket som kommer rinna ner i sumpen vid stopp i systemet. Så sumpen måste förmodligen inte orka med speciellt mycket mer än dens normalläge.

                          Frågan är mer hur det blir åt andra hållet. Om det blir stopp i avrinningen (även om det ska vara typ omöjligt med beananimal), då kasnke det rinner över eftersom returpumpen kommer pumpa upp mer än 15 liter. Men jag känner väl knappt att jag behöver bry mig om detta, att det skulle bli totalstopp i min avrinning är jag faktiskt minst orolig för av allting när det gäller detta. Bör jag vara orolig för det?
                          Känns otroligt, allt annat skiter sig förmodligen före...
                          Ska kolla hemma sen hur många liter media jag har över..
                          Kanske kan du slippa köpa 50 liter..

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Ja precis, 100 andra saker skiter sig nog före isåfall.

                            Om du har media liggandes du inte behöver så kan du givetvis skicka det så får du en slant! + frakt såklart. : )
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Sågat till 5 plexiglasskivor som ska få äran att agera avdelare i sumpen. De är lagom breda förhoppningsvis och 30 cm höga. Lämnar man då 2-3 cm i botten där vattnet åker under så innebär det att de högsta kommer sträcka sig 33 cm upp i sumpen ,och då blire typ 7 cm kvar i marginal tills vattnet rinner över.
                              Bifogade filer
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Spook
                                • March 2015
                                • 39

                                Ursprungligen postat av Einarsson
                                Det kanske är lättare. Får kolla på det!

                                Nu funderar jag på hur högt de högsta avskiljarna i sumpen ska gå. Jag har räknat med att de kommer lämna 7-9 cm typ från toppen. Dvs att de kommer gå typ 31-32 cm upp från botten, sumpen är 40 hög.

                                EDIT: K1-media, är det dyrt? För vanlig affärsfiltermedia brukar vara apdyrt.. Jag tänkte köpa typ lecakulor för det är billigt,.
                                Jag sparade 35 mm i den sump jag drog igång i går. Känns alldeles lagom!

                                Ljudmässigt är moving bed mycket tystare än avrinningen och rören ner när jag kör med streamer så var inte rädd för det.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...