Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Ursprungligen postat av Einarsson
    En jäkligt dum och basic fråga som jag inte vet varför jag inte funderat mer på innan. Hur som helst, mätte nitrat nu, bytte vatten i onsdags senast. Hade 10 ppm nitrat vilket är fine.

    Hur som helst, vad är det för fler ämnen som "förorenar" vattnet än nitrat? För det kan ju inte bara vara nitrat som tillförs i karet och som behöver tas bort via vattenbyten. Isåfall hade man ju kunnat skita i vattenbyte sålänge nitratnivåerna är låga (och ammo/nitrit såklart men dom är på noll).

    Så ja, vad är det mer som byggs upp som irriterar fiskarna och bidrar till sämre vattenkvalité? Eller är det bara nitrat man behöver oroa sig för?

    End of stupid question. :-)
    Nitrat är bra för det är mat Nitrit är skit och den var ju noll. Se på PMDD där tillsätter man nitrat utan att det påverkar fiskarna.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Nitrat är mat för växter iaf. Men för höga mängder nitrat är inte bra för fiskarna heller. Jag funderar på övriga spårämnen, om de har någon faktor utöver nitrat.
      350L Diskus

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        Ursprungligen postat av Einarsson
        Nitrat är mat för växter iaf. Men för höga mängder nitrat är inte bra för fiskarna heller. Jag funderar på övriga spårämnen, om de har någon faktor utöver nitrat.
        Aha, sorry, inser du har koll, men ändå, med jämna vattenbyte , kan det bli för höga halter då med tanke på att hur man ska dosera med PMDD och det är ok?
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Gödning är ju ett annat ämne och en balansgång men ja, växterna vill ha nitrat för att växa och tar binder det och tar bort det ur karet, men samtidigt finns det känsliga fiskar som diskus som inte vill ha några nitrathalter alls i princip.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Avlivade förövrigt min fisk nu som varit dålig så länge. Har inte simblåsan läkt på 2-3 veckor så kommer den inte göra det heller, plus att den inte käkade och började bli utarmad. Jättetråkigt men en del av hobbyn.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av flygrc
              Aha, sorry, inser du har koll, men ändå, med jämna vattenbyte , kan det bli för höga halter då med tanke på att hur man ska dosera med PMDD och det är ok?
              Det kan absolut bli för höga halter av nitrat i samband med gödning och precis som Einarsson skriver så är vissa fiskarter känsligare än andra för detta. Just därför gäller det att hitta den optimala doseringen av tex PMDD i kombination med ljustimmar, CO2 och vattenbyten.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av Einarsson
                Avlivade förövrigt min fisk nu som varit dålig så länge. Har inte simblåsan läkt på 2-3 veckor så kommer den inte göra det heller, plus att den inte käkade och började bli utarmad. Jättetråkigt men en del av hobbyn.
                Trist.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Avlivade förövrigt min fisk nu som varit dålig så länge. Har inte simblåsan läkt på 2-3 veckor så kommer den inte göra det heller, plus att den inte käkade och började bli utarmad. Jättetråkigt men en del av hobbyn.
                  Åh så tråkigt men klokt beslut.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Du har bytt namn på tråden du Einarsson Varför det?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Du har bytt namn på tråden du Einarsson Varför det?
                      Ja juste det gjorde jag! För det är inget projekt som springer igång längre utan mer min vardagslunk, och jag tjötar ju om annan bröte här också nu så. Jag tänkte det är lite mer passande.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Har iaf sett till nu att jag har metro hemma förebyggande om och vid framtida sjukdomar.

                        Skulle behöva en knarkvåg dock. xD
                        Senast redigerad av Einarsson; 01 October 2014, 14:15.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Einarsson
                          Har iaf sett till nu att jag har metro hemma förebyggande om och vid framtida sjukdomar.

                          Skulle behöva en knarkvåg dock. xD
                          Detta inlägg förstod jag inget av Du kan inte göra en gubbanpassad översättning?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Detta inlägg förstod jag inget av Du kan inte göra en gubbanpassad översättning?
                            metro kort för metronidazole som är väldigt vanlgit att använda vid diskussjukdomar. :-) Det är det som är verksamt i Flagyl tex.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Åhååå
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Ny planterat.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1412706804883.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,4 KB
ID: 2163898Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1412706813414.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,9 KB
ID: 2163899
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...