Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Vilka snyggingar . Det behövs absolut inget macro för att fota Diskus - tacksammare fiskar att fota finns inte

    //Inger
    huvet på spiken! men det hade varit kul att fota sånna finigar!

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Blir ju mer och mer sugen på discus igen när jag ser alla bilder, och läser trådarna här Här är några jag haft, inte samma som den gröna jag nämnde, men fina de också.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    VF-diskus bilder! Inga bra bilder då jag saknar rätt utrustning, har varken macroobjektiv eller bra blixt.
    Så snygga! Fina bilder med

    detta är den typen, färgen, sort eller vad man nu säger.. av discus som jag gillar allra bäst

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Färgstarka odlingsformer i all ära, men det är så där discus ska se ut, lätt några av de vackraste discus jag sett. Får en flashback av en grön discus jag hade, med långa, röda bukfenor, förmodligen den snyggaste fisk jag haft.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ja, har man väl bestämt sig för en stöddig grupp sånadär, så är det bara att spara och dega upp. Det få bara gå!

    Hur namnet uttalas kan jag bara gissa, men med tanke på det spanska språkets influens i området, blandat med inhemska dialekter, kan jag tänka mig att det är ett betonat i-ljud i första stavelsen, och ett mjukt w-ljud i bokstäverna cu - ett k-ljud i bokstaven c, alltså: kwi. Bokstäverna peua möjligtvis; peja. Skulle fonetiskt alltså kunna bli ungefär; kwipeja.
    Troligtvis har jag helt fel, men det får mig bara att vilja undersöka saken. Jag skall göra några sökningar på namnet, eller ordet cuipeua och se om det skrivs med fonetisk skrift någonstans. Får jag tag på det så vet vi!
    Haha jag gillar din dedication i frågan. Bara stavningen tar ju 3 år att lära sig.

    Och ja, man får helt enkelt bara greppa tag i kulorna och betala. ;D Jag planerar väl en 3-4 st till så det ska nog inte behöva bli så jäkla dyrt ändå. Akvariehobbyn är ju dyr, kar, filter, ljus yadayada.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Otroligt vackra drömdiskus du fått tag i!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Dom är tyvärr ofta väldigt poppis och därmed dyra. Men det kan man leva med när de ser ut sådär.

    Något helt annat; har du en blekaste aning om hur Cuipeua uttalas? xD
    Ja, har man väl bestämt sig för en stöddig grupp sånadär, så är det bara att spara och dega upp. Det få bara gå!

    Hur namnet uttalas kan jag bara gissa, men med tanke på det spanska språkets influens i området, blandat med inhemska dialekter, kan jag tänka mig att det är ett betonat i-ljud i första stavelsen, och ett mjukt w-ljud i bokstäverna cu - ett k-ljud i bokstaven c, alltså: kwi. Bokstäverna peua möjligtvis; peja. Skulle fonetiskt alltså kunna bli ungefär; kwipeja.
    Troligtvis har jag helt fel, men det får mig bara att vilja undersöka saken. Jag skall göra några sökningar på namnet, eller ordet cuipeua och se om det skrivs med fonetisk skrift någonstans. Får jag tag på det så vet vi!

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Förbaskat fina, ännu en gång grattis till vad som verkar vara ett superköp!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Dom är tyvärr ofta väldigt poppis och därmed dyra. Men det kan man leva med när de ser ut sådär.

    Något helt annat; har du en blekaste aning om hur Cuipeua uttalas? xD

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Förbannat fina cuipeua!
    Kul att få se lite bilder på dom, vilket bara stärker det faktum att det är sådana jag skall ha i storburken längre fram.
    Toppenfina!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Vilka snyggingar . Det behövs absolut inget macro för att fota Diskus - tacksammare fiskar att fota finns inte

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    VF-diskus bilder! Inga bra bilder då jag saknar rätt utrustning, har varken macroobjektiv eller bra blixt.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Någon som vet när Kent i Nol har "telefontid"? Han har ju telefon listat på sidan och sina öppettider men kan man även ringa utanför öppettiderna? Tänker att han kanske är där rätt ofta på dagtid ändå och gör underhåll för det har han ju knappast råd med när kunderna är där.

    Vill inte gärna ringa på mobilen och störa när han är ledig.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Åh vilka fina Diskusar du lagt vantarna på. Synd på ditt finna Dennerlekar att det inte får blomma ut hos dig.
    Shit happens när förändringar kommer utan att man är beredd på det. :-)

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Åh vilka fina Diskusar du lagt vantarna på. Synd på ditt finna Dennerlekar att det inte får blomma ut hos dig.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...