Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Skall bara landa ett beslut i den tankeprocess som Einarsson och Inger drog igång bakom panbenet på mig igår innan jag har kapacitet att processa även detta. Är ju trots allt man ��
    Senast redigerad av Tommy Vestlie; 08 September 2014, 12:47.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
      Skall bara landa ett beslut i den tankeprocess som Einarsson och Inger drog igång bakom panbenet på mig igår innan jag har kapacitet att processa även detta. Är ju trots allt man ��
      Tycker nog nästan du kan vänta med det. Man får inte göra för mycket på en gång heller för då vet man inte vilken förändring som orsakat vilken effekt i slutändan. En sak i taget. :-)
      350L Diskus

      Kommentar

      • Karl Holm
        • November 2011
        • 223

        Jag känner också igen den där manin som faller över en när man fått upp ögonen för ett projekt, som du nämnde ett par sidor bak i tråden. Det måste göras nu, helst igår egentligen. Sömnlösheten när man ligger uppe och klurar och funderar på alla tänkbara (och otänkbara) aspekter. Konflikten mellan att göra något produktivt som att sova, jobba, äta eller umgås med sambon kontra det absolut livsuppehållande behovet att skissa, planera och läsa på om projektet. Till sist står man där, utmattad och utpumpad, med ett genomfört projekt och är uppriktigt lättad av att allt är över och man äntligen får ett ögonblicks frid från sig själv. Ja, vad är tålamod och lugnt och sansat?

        Ska bli spännande att följa ditt projekt! Jag har 60L Dennerle saltvattensvarianten och det är ett fantastiskt fint kar med bra och välkonstruerade tillbehör. Du blir nog väldigt nöjd. Nog kliar det lite i fingrarna nu när jag fick syn på Scapers-karet. Det var fina mått och jag vet precis vart ett får plats...

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Ursprungligen postat av Karl Holm
          Jag känner också igen den där manin som faller över en när man fått upp ögonen för ett projekt, som du nämnde ett par sidor bak i tråden. Det måste göras nu, helst igår egentligen. Sömnlösheten när man ligger uppe och klurar och funderar på alla tänkbara (och otänkbara) aspekter. Konflikten mellan att göra något produktivt som att sova, jobba, äta eller umgås med sambon kontra det absolut livsuppehållande behovet att skissa, planera och läsa på om projektet. Till sist står man där, utmattad och utpumpad, med ett genomfört projekt och är uppriktigt lättad av att allt är över och man äntligen får ett ögonblicks frid från sig själv. Ja, vad är tålamod och lugnt och sansat?

          Ska bli spännande att följa ditt projekt! Jag har 60L Dennerle saltvattensvarianten och det är ett fantastiskt fint kar med bra och välkonstruerade tillbehör. Du blir nog väldigt nöjd. Nog kliar det lite i fingrarna nu när jag fick syn på Scapers-karet. Det var fina mått och jag vet precis vart ett får plats...
          En klockren beskrivning på mani-problemet.

          Typiskt också att man alltid vet precis var man skulle kunna ställa nästa pöl.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Men nu ska vi inte glömma att maniker har det roligast. Däremot får ju omgivningen spader efter ett tag....
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Vad borde jag ha för streamer i mitt diskuskar tro Blåvinge? Funderar på en liten även till scaperspölen. Som du sa, man vill flytta stora volymer vatten men inte skapa skarpa/för riktade strömmar.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Tror Eheims nya streamers är smarta då de kan regleras i flöde. Men gissar att 50 karet klarar sig utan.
                Att jag väljer Tunze är att fästena är kanon genom att du kan vrida streamers hur som helst. Men där är bara de större reglerbara.
                Min minsta Hydor Koralia Nano pumpar bara 900L men är begränsad i hur den kan riktas.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Tunze verkar vara omtyckt.. Som vanligt är det svårt att få tag i saker i svenska butiker vad det verkar dock. Undrar vad som finns (om ens något) hos lokala handlarna..
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Skall bli intressant att läsa denna tråd när jag kommer hem i kväll eftersom det är just strömmar och cirkulation jag lagt mycket tid på de senaste dagarna. Han med några rader på tåget mellan dagens möten
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Har inte ens tänkt så mycket på detta innan men fastnade helt på det nu.

                      Funderar på att köpa en Nanostream 6045 (http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C...-infoxunter052) till diskuskaret.

                      Eller 25an kanske räcker. Den flyttar 2800 liter i timmen. Det blir ändå mer än dubbelt flöde jämfört med bara FX6an. Samtidigt är prisskillnaden bara 100 kr och den större går att justera flödet på om det är för starkt.

                      Ingen som vet någon sajt som har bra priser på Tunze?
                      Senast redigerad av Einarsson; 08 September 2014, 15:40.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • simpson
                        • July 2012
                        • 666

                        Ursprungligen postat av Einarsson
                        Har inte ens tänkt så mycket på detta innan men fastnade helt på det nu.

                        Funderar på att köpa en Nanostream 6045 (http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C...-infoxunter052) till diskuskaret.

                        Eller 25an kanske räcker. Den flyttar 2800 liter i timmen. Det blir ändå mer än dubbelt flöde jämfört med bara FX6an. Samtidigt är prisskillnaden bara 100 kr och den större går att justera flödet på om det är för starkt.

                        Ingen som vet någon sajt som har bra priser på Tunze?
                        Då du har fiskarna som kanske inte vill ha full storm så välj den mindre, rikta den sedan vettigt... Om det fungerar och du även märker att fiskarna kanske uppskattar lite simmotstånd någon gång så komplettera senare med ytterligare en liten.

                        Jag köpte på akvarielagret.

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Har funderat lite på mitt kar också förövrigt. Har ju köpt lite löv att slänga i, men skulle vilja ha lite mer tunna kvistar och skit att kasta ner, gärna med hängande löv på (även om jag vet de oxo ramlar av), dvs mosa ner lite mer grenar/rötter av olika storlekar.

                          Även typ slänga i någon form av grus med varierande storlek på stenarna, allt för att få en mer autentisk känsla. Finns det stora stenar borde det även finnas små stenar. Samma sak med rötter/grenar, en jämn mängd av allt lite mer.

                          Vetifasen var jag ska hitta lämpligt grus & grenar dock. En nackdel är väl också att mer mat "försvinner" och gömmer sig för diskusarna, men men, malar och corys ska väl också äta. Detta gäller främst tetrabitsne också, blackwormsen tex flyter ju.

                          EDIT: har även funderat på lampor i taket och bara punktbelysa typ 2 delar av karet, som hannes gör i sitt väldigt långa kar. Så man får mörka delar.

                          EDIT2: Kom precis på att det kankse inte går pga juwels stag som går tvärs över precis vid tredjedelarna där ma nvill ha ljuset. Eller skapar det en häftig effekt, vad vet jag.
                          Senast redigerad av Einarsson; 08 September 2014, 22:11.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av Einarsson
                            Tycker nog nästan du kan vänta med det. Man får inte göra för mycket på en gång heller för då vet man inte vilken förändring som orsakat vilken effekt i slutändan. En sak i taget. :-)
                            Det gick sådär 😇
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                              Det gick sådär 
                              Haha jag vet hur det är när det börjar klia, men det blev bra iaf. Så du behöver aif inte ångra dig.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Ursprungligen postat av Einarsson
                                Har funderat lite på mitt kar också förövrigt. Har ju köpt lite löv att slänga i, men skulle vilja ha lite mer tunna kvistar och skit att kasta ner, gärna med hängande löv på (även om jag vet de oxo ramlar av), dvs mosa ner lite mer grenar/rötter av olika storlekar.

                                Även typ slänga i någon form av grus med varierande storlek på stenarna, allt för att få en mer autentisk känsla. Finns det stora stenar borde det även finnas små stenar. Samma sak med rötter/grenar, en jämn mängd av allt lite mer.

                                Vetifasen var jag ska hitta lämpligt grus & grenar dock. En nackdel är väl också att mer mat "försvinner" och gömmer sig för diskusarna, men men, malar och corys ska väl också äta. Detta gäller främst tetrabitsne också, blackwormsen tex flyter ju.

                                EDIT: har även funderat på lampor i taket och bara punktbelysa typ 2 delar av karet, som hannes gör i sitt väldigt långa kar. Så man får mörka delar.

                                EDIT2: Kom precis på att det kankse inte går pga juwels stag som går tvärs över precis vid tredjedelarna där ma nvill ha ljuset. Eller skapar det en häftig effekt, vad vet jag.
                                Tänk på att du riskerar att försämra vattenkvalitén med mer saker som bryts ner, i ett diskusakvarium med lite högre temp. Skulle jag personligen tänka efter både en och två gånger innan jag provar det....
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...