Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Strömavbrott är ju tyvärr den värsta fienden man har känns det som. Det är inte lätt att hantera. Dock känns det som att en sump borde klara av ett strömavbrott bättre än ett ytterfilter. En sump har ändå lite syretillförsel även om vattnet står relativt stilla känns det som. Ett ytterfilter är ju helt slutet.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      Där finns batteribackup (UPS) som man kan koppla på som då håller ett visst anatl tim beroende på hur stor man köper.

      Skickat med Tapatalk från min mobil.
      Senast redigerad av Webo; 11 September 2014, 12:59.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Japp, UPSer är dock jävligt dyra så fort de börjar få lite kapacitet. Men jag har tittat på det många ggr förut. Skulle jag någon gång köra VF med mycket dyrare fiskar så blir det nog aktuellt dock.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          På tal om Dennerletanken, på skrivbordet tror jag inte dne kan stå för det kmr svikta i mitten, tror jag. Så vågar inte, men på den mojängen jag tänkte ställa det på från början, skulle vilja få upp den typ 5-10 cm. Frågan är var jag kan få tag på något som jag kan höja skiten med.

          En 50x37x10 CM kloss av något slag hade varit bra.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Einarsson
            På tal om Dennerletanken, på skrivbordet tror jag inte dne kan stå för det kmr svikta i mitten, tror jag. Så vågar inte, men på den mojängen jag tänkte ställa det på från början, skulle vilja få upp den typ 5-10 cm. Frågan är var jag kan få tag på något som jag kan höja skiten med.

            En 50x37x10 CM kloss av något slag hade varit bra.
            Åk till tex K-Rauta och köp en 5 cm tjock frigolitskiva.
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Ask and thou shall recieve. Hittade en gammal sängmöbel med fyra ben som jag sågade av. Den hade perfekta mått. Tur att man sparar på all värdelös skit. Kan ju komma till användning
              350L Diskus

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                [IMG]Klicka på bilden för större version

Namn: 511398c788fe0ca79384f1a2d2465963.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,4 KB
ID: 2163383[/IMG]

                Blir en bra myshörna sen tror jag. Plats för en tredje skärm också. PErfekt.

                Tapatalkappen verkar inte embedda speciellt snyggt för mig.
                Senast redigerad av Einarsson; 11 September 2014, 14:55.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Såhär till en början kan jag ju säga att filtret är ganska rjeält tilltaget. Tar upp 16-17 cm plats från den sidan man hänger det på, så går inte direkt ställa karet mot en vägg och ha fdiltret bakom. utan det är ijämte isåfall som gäller. Men jag klagar inte, kan aldrig ha för mkt filtrering.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Hängde med ett täckglas också och plastgrejer att hänga på sidorna som det ligger på, rätt snyggt och väldigt generöst, enda problemet är at man måste sätta filtret på baksidan om det sk a gå att använda.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Blev lite paranoid nu med vikten.

                      Karet ska stå på en lådhurts som är hyfsat lik denna:
                      Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


                      Den står dock på 4 hjul, jag undrar om jag ska montera bort hjulen eller förstärka under den. Jag har prövat dock att sätta mig på den dära och guppa och hoppa så mycket jag kan på arslet och då står den stadigt som tusan, rör sig inte en millimeter. Nu väger inte jag några mängder dock, jag väger väl typ 60-65 kg. Så även om den klarar mycket högre belastning temporärt, frågan är hur bra dne klarar ungefär 60-70kgs belastning under längre tid.

                      Vad tror ni?

                      Kanske ta bort hjulen och bygga en trärektangel för dne att stå på istället med lite reglar.
                      _____________
                      l____________l
                      l____________l
                      l____________l


                      Sådär dvs. Uppifrån.

                      EDIT: Är väl lika bra jag försöker lösa det direkt, annars går jag och oroar mig över det?
                      Senast redigerad av Einarsson; 11 September 2014, 16:26.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Karl Holm
                        • November 2011
                        • 223

                        Jag skulle aldrig våga ha något runt som stöd under akvariet. Med ständig belastning och eventuell rörelse i materialet finns alltid risken (åtminstone i bakhuvudet) att hjulen ska ge vika åt ett håll eller ett annat. Ordna några klossar så kan du sova gott sen. De avsågsde bordsbenen kanske?

                        Kan du kasta upp ett foto på filtret också? Har kikat på det men har inte fått någon uppfattning om skalan.

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Mmm de avsågade bordsbenen är 5cm tjocka reglar, hjulen var 6,5 cm höga, så borde gå att använda dom. Ska fixa något iaf, jag litar inte på hjulen även om deras stomme är metall, de kan ju vika sig sakta men säkert.


                          Jag kan fixa lite mer bilder på karet sen när jag fått ordning på ställningen. Plockade ner allting igen nu så det ligger överallt på golvet.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Nu är hjulen borta. och det är plant och allting nu, men det ändrar sig säkert när det blir vatten i som vanligt >.<
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Här finns bättre bilder btw om man vill ha ett hum om hur stort filtret är:

                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Karl Holm
                                • November 2011
                                • 223

                                Tackar! Det var ju ingen liten anordning det där. Borde kunna filtrera ordentligt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...