Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Bild. Känns som att växterna redan växt litegrann på bara 3 dagar, men co2 och 220W gör väl sitt antar jag. Men kommer se mycket bättre ut när det växt igen.

    De 4 små ormbunkarna också hade jag velat ha typ 3-4 gånger större, och gärna 4-5 till. Men jag får väl köpa flera, och större, någon dag om jag orkar och hittar någonstans där jag kan få tag på dem.
    Bara en tanke på vägen

    Det är en fx5 i karet eller? Du vet då att pumpen sitter i botten på den naturligtvis De här filtren passar inte jättebra till hightech-akvarier då gasen samlas i toppen på dem och bubblar ut först när det slår av för att släppa ut luften. Det kan funka bra, men det kan också funka mindre bra. Jag har haft dåliga resultat med fx5 på det viset, en kamrat till mig likaså.

    Men, nu får vi se om det fungerar bra här
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Einarsson
      Bild. Känns som att växterna redan växt litegrann på bara 3 dagar, men co2 och 220W gör väl sitt antar jag. Men kommer se mycket bättre ut när det växt igen.

      De 4 små ormbunkarna också hade jag velat ha typ 3-4 gånger större, och gärna 4-5 till. Men jag får väl köpa flera, och större, någon dag om jag orkar och hittar någonstans där jag kan få tag på dem.
      Äntligen en bild! Tycker det ser bra ut redan nu och det blir förstås skillnad sedan när det drar igång. Är det några av växterna som är direkt näringskrävande? Tänker mera på att det är hyggligt med ljus, Co2 och bra med näring. Det är ju mycket som gasar på. Vilka växter är det som ska svara mest på allt detta tror du?
      Senast redigerad av Bluewing; 04 September 2013, 05:09.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Einarsson
        Hoppade av lycka nu! Haft en fisk som fick flagelatproblem strax innan jag åkte på semester i 5-6 dagar och kunde inte ta hand om dne och byta mycket vatten etc förän jag kom hem. Detta var i mitten på förra månaden, och den har inte ätit på säkert 3 veckor nu. Men nu har jag kört den i värmekur i typ 1 vecka så den nästan började headstanda ett tag (värmen kunde ha dödat flagelaterna men sen orsakat bakterieinfektion i simblåsan istället) så då fick den gå några dagar i 27 grader bara, dvs kallare än vanligt. Sen häromdan fick den flytta i nya karet med sina vänner igen och den ser fortf lite smått medtagen ut.

        Men nu när jag tittat på fiskarna noga ikväll har jag märkt att den varit mer framme och mer aktiv så jag satte fast en bit frystorkad blackworm på framrutan och denna fisken tok-dartade fram till maten och åt som en häst.

        Så jävla underbart att se. Känns nästan som en framgång och egoboost för mitt fiskhållande. Känns som att kunskapen betalat sig för en gångs skull när jag lyckades ha finkänsla för hur jag skulle bära mig åt i de olika lägena då symptomen förändrades och utvecklades och därigenom, iaf denna gången, verkar ha kunnat rädda min vän. Bara hoppas det håller i sig nu så den fortsätter äta och må bra.

        Blev ett lång inlägg det här och lite känslosamt alá bluewing men men, det tänker jag inte be om ursäkt för nu för jag blev jävligt glad över att fisken åt igen. :-)
        Men känslosamma inlägg är som välkryddad mat. Det är härligt att få del av hur folk reagerar på sina fiskar och kar. Inte bara fakta och artbilder. Det sista är kanon men jag gillar när folk, som du gör nu, delar med sig om annat också.
        Sedan är det ju intressant för oss flagellat-kombatanter emellan att få del av hur de löser det hela. Hade jag själv haft ett extrakar för behandling hade jag också testat att "koka Diskusen" som du gjort. Nu har jag inte det och får då pröva skonsamma sätt till medicinering i karet.
        Blir riktigt glad för din och din Diskus skull. Starkt jobbat
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Men känslosamma inlägg är som välkryddad mat. Det är härligt att få del av hur folk reagerar på sina fiskar och kar. Inte bara fakta och artbilder. Det sista är kanon men jag gillar när folk, som du gör nu, delar med sig om annat också.
          Sedan är det ju intressant för oss flagellat-kombatanter emellan att få del av hur de löser det hela. Hade jag själv haft ett extrakar för behandling hade jag också testat att "koka Diskusen" som du gjort. Nu har jag inte det och får då pröva skonsamma sätt till medicinering i karet.
          Blir riktigt glad för din och din Diskus skull. Starkt jobbat
          Ja flagelater är ju en del av livet som diskusägare, tyvärr, men man lär sig hantera det, bara man hittar ett eget sätt som man känner man behärskar och funkar så är det ju bra. :-) Att byta erfarenheter är ju ovärdeligt, det är ju på forumen etc som jag lärt mig allt jag kan iaf med hjälp av vänligt folk.

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Äntligen en bild! Tycker det ser bra ut redan nu och det blir förstås skillnad sedan när det drar igång. Är det några av växterna som är direkt näringskrävande? Tänker mera på att det är hyggligt med ljus, Co2 och bra med näring. Det är ju mycket som gasar på. Vilka växter är det som ska svara mest på allt detta tror du?
          Vissa av växterna kräver väl 0.5W/liter och medelnivå av co2, om man lyssnar på tropica.
          http://www.tropica.com/en/plants/pla....aspx?pid=033E Den här tex.

          Men alla växter mår ju bra av co2 och växer fort. :-) Har lite sånt bottengräs inblandat där i också men det syns inte nu, det kräver nog också co2 för att må bra.

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Bara en tanke på vägen

          Det är en fx5 i karet eller? Du vet då att pumpen sitter i botten på den naturligtvis De här filtren passar inte jättebra till hightech-akvarier då gasen samlas i toppen på dem och bubblar ut först när det slår av för att släppa ut luften. Det kan funka bra, men det kan också funka mindre bra. Jag har haft dåliga resultat med fx5 på det viset, en kamrat till mig likaså.

          Men, nu får vi se om det fungerar bra här
          Så är det, det stannar ju ibland och släpper ut det som blir över. Så som du säger är frågan hur mycket som faktiskt löses upp och hur mycket som stannar i bubblan. Dock lär jag märka det nästa gång jag är hemma när filtret stannar för att släppa ut luft, om det bubblar jättemycket då så är det ju kanske inte så bra. Men än så länge har jag inte märkt några problem. Det är ett FX6 btw men det är ju samma princip.

          Har iaf som sagt en diffusor som gör att de bubblorna som åker in i filtret redan är vääldigt små, det mesta har redan absorberats. Som du säger, vi får se! Det är en bra tanke av dig iaf som jag inte tänkte på.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Jag använder ju som sagt kH-pH-charts för att veta ungefär vad co2 ligger på, men eftersom det är fler faktorer än co2 som sänker pH-värdet i mitt vatten så undrar jag om man kan räkna ut co2 i vattnet med hjälp av skillnaden i pH-värdet?

            Säg att jag har 1 kH.

            När tryck-co2 pumpat på i 4-5 timmar på kvällen ligger mitt pH på 6.0 ungefär. Nu testade jag igen på morgonen när det stått utan co2-tillförsel hela natten, då hade jag pH 6.5 nånting, kanske något lägre, skalorna på testerna är ju inte superexakta direkt, men säg att jag har 6.5 exempelvis.

            Så med andra ord vet jag att tillförseln av co2 sänker mitt pH från 6.5 till 6.0, hur många ppm co2 har jag då, kan jag veta det lite mer "korrekt" med de värdena?

            EDIT: Enklaste lösningen är väl egentlgen bara att ebaya hem lite 4kH-referensvätska till dropcheckern, den påverkas ju inte av pHsänkande saker som rötter och subtrat utan påverkas ju bara av mängden co2 i vattnet. Så det är väl det mest exakta man kan hitta.
            Senast redigerad av Einarsson; 04 September 2013, 09:59.
            350L Diskus

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Tänk även att växterna avger syre under fotosyntesen, och detta i sin tur höjer pH:t.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Ursprungligen postat av ansjo
                Tänk även att växterna avger syre under fotosyntesen, och detta i sin tur höjer pH:t.
                Har jag inte heller tänkt på, men det stämmer säkert. :-) Tror som sagt dropchecker med korrekt referensvätska är det "bästa" man kan använda för att få en hyfsad uppskattning. Om man inte vill köpa riktig utrustning som kan mäta men det kostar antagligen massor och är något overkill. :-)
                350L Diskus

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Har hört att man ofta säger i runda slängar att om pH sänks med 1 när co2 har bubblat på så har man ungefär 30 ppm. Mitt pH sänks med 0.8-1 ungefär med co2 igång. Så man får ävl anta att jag har en ganska lagom nivå med co2

                  EDIT: jag får plantera tillbaka en del växter. De har börjat revirbråka en del nu och som ni vet så är ju stora diskusar ganska kraftfulla fiskar när de viftar till med sin kropp. En del växter rycks helt enkelt upp då när de inte hunnit bilda så stora rotsystem än. :<
                  Senast redigerad av Einarsson; 07 September 2013, 12:20.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Haha fyfasen vad de biter mig nu när jag ska trycka fast mat på rutan. De största firrarna biter ganska hårt.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Måste beställa hem större och flera ormbunkar dock, dessa skapar inte alls den myskänslan som jag vill ha riktigt. Behövs mer! En av mina heckelcrossar gillar att äta växter också, tydligen, det är samma fisk som gräver upp dem jämt.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Dags för lite bilder.

                        En av fine line-firrarna visar sjuka färger nu. Svårt att verkligen få med de starka färgerna på bild dock.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0010_zps6dc306bb.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,1 KB
ID: 2149441

                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0013_zpsda212dec.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,5 KB
ID: 2149442

                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0001_zps7dca60ec.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,9 KB
ID: 2149443

                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0008_zpsa3d257d6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,6 KB
ID: 2149444
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Einarsson
                          Dags för lite bilder.

                          En av fine line-firrarna visar sjuka färger nu. Svårt att verkligen få med de starka färgerna på bild dock.

                          [ATTACH=CONFIG]64007[/ATTACH]

                          [ATTACH=CONFIG]64008[/ATTACH]

                          [ATTACH=CONFIG]64009[/ATTACH]

                          [ATTACH=CONFIG]64010[/ATTACH]
                          Väldigt fina.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Fina plattfiskar
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Plattfiskar är livet. :-)
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Riktigt fina fiskar och fint kar
                                Är det slutfixat nu då?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...