Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Mitt PMDD-doserings-kit inspirerat av Tropica. : -)

    1 pumpning ger exakt 1 ml. (100 pumpar blev exakt 1 dl, så det är ganska bra träffsäkerhet i resultatet).

    MYCKET smidigare än att hålla på och labba med flaskor och hälla i mått och gegga med.
    Bifogade filer
    350L Diskus

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      Jag håller på att fundera på Discus och tänkte därför passa på att fråga dig Einarsson hur ofta och mycket du byter vatten i ditt Discus-akvarium?
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Just nu byter jag en gång i veckan (50%). Mina är stora och vuxna så de behöver inte sådär kopiösa mängder mat. Plus att mina växter suger upp en del nitrat med hjälp av co2 etc.

        Jag matar dem dock 2-3 gånger om dagen ändå. Men det funkar för mig just nu.
        350L Diskus

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av Einarsson
          Just nu byter jag en gång i veckan (50%). Mina är stora och vuxna så de behöver inte sådär kopiösa mängder mat. Plus att mina växter suger upp en del nitrat med hjälp av co2 etc.

          Jag matar dem dock 2-3 gånger om dagen ändå. Men det funkar för mig just nu.
          Tack för svaret, låter ju överkomligt ändå Dom jag har på gång är fullvuxna, 15-20 cm enligt säljaren och ett år gamla, hur ofta måste man mata dom?
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Det går bra att mata dem ett par gånger om dagen vid den storleken. Med lite erfarenhet så ser man på fiskarna om de är tunna eller om de är lagom tjocka. :-)

            Men man borde gå in med mentaliteten att det kan bli mycket mer vattenbyten än så, så man är beredd ifall man behöver vid eventuella sjukdomar osv. Vattenbyten är ändå hela nyckeln till framgångsrik diskushållning.
            350L Diskus

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              Ursprungligen postat av Einarsson
              Det går bra att mata dem ett par gånger om dagen vid den storleken. Med lite erfarenhet så ser man på fiskarna om de är tunna eller om de är lagom tjocka. :-)

              Men man borde gå in med mentaliteten att det kan bli mycket mer vattenbyten än så, så man är beredd ifall man behöver vid eventuella sjukdomar osv. Vattenbyten är ändå hela nyckeln till framgångsrik diskushållning.
              Tack för svaren Det är just det där med mentaliteten jag funderar på, om intresset räcker till för tillträckligt många vattenbyten, jag menar på längre sikt då...för just nu är det ju på topp. Alternativet är annars Flaggciklider som ju, om jag förstått det hela rätt, inte är lika krävande på långa vägar.
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • woodlund
                • December 2011
                • 666

                Bra råd som vanligt av Einarsson , vill passa på att ge lite tips till dig KJE om du ska köpa diskus av en privatperson .
                Jag har själv gjort misstag när jag köpt av privatpersoner och det är att inte titta ordentligt på fisken innan jag tagit med den/dom hem , kolla alltid så att fisken har klara ögon , inte ser tunn och undernärd ut samt att den ser pigg och allert ut i allmänhet , en nyfiken diskus är alltid ett bra tecken.
                Vill bara göra klart att det inte är alla som säljer fiskar i dåligt skick utan merparten har nog rätt bra koll på sina fiskar men kolla alltid noga iaf , sorry för OT Einarsson .
                1900Liter Diskusvatten


                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Inte alls OT Woody. Bra info! Som followup på vad han sa. Man kan be säljaren mata fiskarna när du ser på, då ska de äta med god aptit och vara pigga. Ser de ointresserade ut allmänt och äter dåligt så är det något fel.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Ursprungligen postat av woodlund
                    Bra råd som vanligt av Einarsson , vill passa på att ge lite tips till dig KJE om du ska köpa diskus av en privatperson .
                    Jag har själv gjort misstag när jag köpt av privatpersoner och det är att inte titta ordentligt på fisken innan jag tagit med den/dom hem , kolla alltid så att fisken har klara ögon , inte ser tunn och undernärd ut samt att den ser pigg och allert ut i allmänhet , en nyfiken diskus är alltid ett bra tecken.
                    Vill bara göra klart att det inte är alla som säljer fiskar i dåligt skick utan merparten har nog rätt bra koll på sina fiskar men kolla alltid noga iaf , sorry för OT Einarsson .
                    Ursprungligen postat av Einarsson
                    Inte alls OT Woody. Bra info! Som followup på vad han sa. Man kan be säljaren mata fiskarna när du ser på, då ska de äta med god aptit och vara pigga. Ser de ointresserade ut allmänt och äter dåligt så är det något fel.
                    Tack för tipsen, ska komma ihåg att hålla koll när/om det blir aktuellt, hur ser man om dom har t ex Razorback eller vad det nu kallas?
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Vet inte vad begreppet razorback innebär men tittar man på fisken framifrån ska den vara bred över pannan och inte se "benig" ut.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        Ursprungligen postat av Einarsson
                        Vet inte vad begreppet razorback innebär men tittar man på fisken framifrån ska den vara bred över pannan och inte se "benig" ut.
                        Det är nog det som det innebär, minns inte exakt vad det hette, men något med razor var det i alla fall Det var något med att det skulle rymmas si eller så många "ögon" ovanför ögonen för att den inte skulle vara benig.
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Ah det har nog med tillväxten att göra ja. Ögonen fortsätter växa även om inte kroppen gör det typ. Så ögonen ska vara små i relation till storleken så tyder det på att individen är ung men ändå stor, dvs har växt bra. Och runda till formen sett från sidan, inte som amerikanska fotbollar eller stewie griffins huvud.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Lägger upp en video på första test av en soluppgångs/nedgångs-simulator jag jobbar på. Hatar att ljuset tänds så plötsligt vilket ofta skrämmer stackars diskusar, så jag håller på att göra en lösning på det för framtiden.

                            Händelseförloppet här är snabbspolat så det tar typ 1 minut att tända och släcka men i "live" version sen är det tänkt att en soluppgång ska ske över 30 minuter typ.

                            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              Helt otroligt fräck lösning! Jag vill ha precis detta. Hur?

                              Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Jag har en styrkrets som kör ett program där jag dimmar en serie LED-lampor från 0-100% kraft under en viss tidsperiod. Just nu är allting i kretsform byggt i kaos på mitt skrivbord, men förhoppningen är att jag ska kunna förpacka lösningen lite snyggare sedan i någon form av plastlåda så det blir lite snyggare och mer hanterbart. Planerar även att denna lådda ska ha några knappar och en LCD-display på sig så att man kan ställa in min(för nattljus) och max-belastning för LEDarna och vilken tid man vill att soluppgång och nedgång ska starta etc. Tyvärr funkar den som en vanlig dimmer också att om strömmen går så måste man mata in varje gång den startar vad klockan är just nu. Det går också lösa med liknade kretsar som datorer har så ett batteri driver interna klockan när ström saknas, men det kostar mer och ligger långt fram. Finns många saker som ska lösas först, tex de sakerna jag nämnt nu. :-)

                                Kretsen klarar driva LEDarrayer upp till 50~ volt. Så den borde potentiellt klara av en array med 16-18 LEDlampor. Den kan även driva 4 st, med typ 15 volt. Den är variabel, så LEDarna man kopplar till den får så mycket spänning som man matar in. Just nu har jag en strömförsörjning ifrån en vanlig laptop som ger runt 20V som fördelas på 8 LEDar.

                                EDIT: Förmodligen inte svaret du ville ha, eftersom det inte är så himla simpelt. Men hittar jag en bra lösning som är lättanvänd går det säkert snickra ihop en sån makapär till andra som vill ha också.
                                Senast redigerad av Einarsson; 09 January 2014, 13:16.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...