Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ja det enda man kan göra är ju att pröva. Får åka till Ikea och inspektera någon dag. :-)
    350L Diskus

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      De har fått mer grenar nu. Dels för utseende och dels för deras egen trevnad. Jag vill att de ska känan sig tryggare när de känner sig skyddade av grenarna samt att de ska slåss lite mindre då de inte behöver se varandra lika mycket med mer inredning.

      Sen ska det dit lite fin LED-belysning också så jag får skimmer i vattnet och skuggor från grenarna.

      Förmodligne tar jag bort växterna också senare, eventuellt lägger dit flytväxter.
      Bifogade filer
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Hade mitt första dödsfall inatt. Den lilla rödturkosa. Svårt att säga vad det beror på, lutar åt en ganska mystisk diskussjukdom som är rätt ovanlig och inte pratas så mkt om.

        Fisken börjar plötsligt rusa, långa rusningar, varvat med att den simmar cirklar etc. Sjukdomsförloppet från första symptom till död är bara 2-3 dygn. Man hinner i princip inte göra någonting ohc man kan i princip inte göra någonting, helt hjälplös blir man, skittråkigt.

        I många fall har det varit så att de här symptomen vandrat från den döda fisken till nästa och således dödat en i taget, men eftersom jag hörde talas om det här så flyttade jag fisken till ett eget kar så förhoppningsvis ska det vara safe för övriga.

        1 vecka sen lekte fisken och la rom, åt som en häst, sen plötsligt för 2 dagar sen började det och som sagt är sjukdomsförloppet vansinnigt snabbt.

        Men men, shit happens, det gäller bara att försöka förstå varför så bra det bara går och dra lärdom av det hela.

        EDIT: Men om man ska vara lite positiv också så mår övriga skitbra, de äter som tokar, fixat frystorkad artemia och tubifex som var riktiga höjdare. Smidigt att mata då de är kubformade och går att sätta fast på glaset på insidan.

        De är så galna att när jag kör ner händerna för att peta dit maten så är de och hugger mig i fingrarna, helt vilda blir dom!
        Senast redigerad av Einarsson; 01 May 2013, 10:41.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Dunkat i ett FX6 nu i karet också, bra tryck, förmodligen bra filtrering också. Tyckte inte mina filter hängde med riktigt i den mekaniska filtreringen, så hoppas det blir bättre nu. Väntar nog en månad eller något innan jag lämnar över hela jobbet till FX6an, det får köra in sig ett tag tillsammans med de gamla filtrena.

          Passade PERFEKT i mittenfacket på juwelmöbeln också. 5 mm på varje sida marginal. ^^ Det är ju ett rätt saftigt filter.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Tråkigt med dödsfall när man har Diskus. Vet du någonting om vad som skapar förutsättningar för sjukdomen?

            Grattis till nytt filter! Kul att höra hur du kommer att trivas med din FX6a.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Tråkigt med dödsfall när man har Diskus. Vet du någonting om vad som skapar förutsättningar för sjukdomen?
              Det spekuleras om allt möjligt, många säger att det oftast är utifrån, t.ex levande föda eller generellt ifrån föda. Vissa hävdar att ett filterstopp på 30 sekunder kan orsaka det. Ingen verkar ha ett svar på det. Tur är det väl då att det är extremt ovanligt. Samtidigt blir det ju lika panik när det väl händer då eftersom nästan ingen kan förklara vad som händer. Alltid jobbigt när man känner sig hjälplös. Man vill ju hjälpa.

              Ibland kan ju faktiskt en helt vanlig rusning pga. skrämsel eller något annat orsaka liknande symptom. Då att det helt enkelt är så att de krockar alldeles för hårt i glaset och får liknande en rejäl hjärnskakning så de blir koko i huvet helt enkelt vilket leder till mer rusningar som förvärrar tillståndet. Typ kar fullt med filtermatta överallt som ett sånt dära kuddväggsrum. ;D
              350L Diskus

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Intressant men lite läskigt. Ska ta detta som en egen tråd tror jag. Hur man kan hantera deras panik...
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Tänkte bara dela med mig av några bilder om någon vill se.

                  Har nu haft mina firrar i 7 månader sedan jag hämtade dem hos Tony. Växt har de gjort en hel del, mönstrena har även ändrats på dem en del. Lite frystorkad tubifex far runt också på bilderna då de höll på att äta.

                  Denna fisken har väldigt intressant mönster nere där bak där prickarna övergår i något mer avlångd.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0015_zpscf613f85.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,9 KB
ID: 2147448

                  De här röda har massa små ljusa prickar bak på fenorna som skiner i en blå nyans faktiskt. Rätt coolt vid rätt ljus. Syns litegrann på bilden.


                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0011_zps0ef4d626.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,6 KB
ID: 2147449


                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0008_zps8361dded.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,6 KB
ID: 2147450

                  Denna firren hade mönster nere bak innan också men allt eftersom den växt har prickarna där försvunnit och det blir mer och mer en stor ljus fläck istället.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0005_zpsae9abd4c.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,6 KB
ID: 2147451

                  Albino Leopard Snakeskin-paret. De leker lite då och då och lägger romkakor.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0003_zps34698932.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,0 KB
ID: 2147452

                  De andra fiskarna ville inte vara med på bild, antagligen hade de inte sminkat sig eller något idag. De gömde sig för kameran.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Väldigt fina diskusar.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Fina diskusar.
                      Och hade de varit helt prickiga hade prislappen varit en helt annan.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Fina diskusar.
                        Och hade de varit helt prickiga hade prislappen varit en helt annan.
                        Anders, nu ska du inte vara så "petig".

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Köpte dom när dom var 10 cm någonting. Tror jag gav 1300 kr eller något för de två gul/orange-prickiga. Så de var inga jättebilliga firrar.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Albino är lite dyrare, men jäklens fräcka. Bara att gratulera!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Småpengar jämfört med vildfångade. Men ja, de är fina!
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • woodlund
                                • December 2011
                                • 666

                                Måste bara inflika att jag är riktigt svag för dina albino , riktigt snygga
                                1900Liter Diskusvatten


                                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...