Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #91
    Diskusdrömmen tar fart!

    Samma här att det är något som känns aningen fel. Men tror att det för mig beror på att roten ligger ned då jag tycker den borde stå upp. Tycker du hade flera rötter som hade kunnat stå upp som rötterna i ett mangroveträsk.
    Då hade du också fått såga av dem på höjden.

    Men så vet jag också att du dreglade över Havrefras-filmen. Ser att du försöker få fram nåt liknande. Stämmer det?

    Egentligen är det ju bara smaken vi pratar om nu och det är väl viktigt att du fullföljer din Havrefras-stil.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #92
      Det är lite av en blandning. Man får ju göra vad man får tag på i form av rötter etc. Det är ju sjukt svårt att få tag i bra rötter... Ljuset gör att det ser skitknepigt ut på bilderna också. Vänder man på denna är den ganska "platt" och blir som en vägg istället vilket jag gärna vill undvika.

      Man får se vad det blir av det så fort jag fått tag i stenar också och hällt i sanden.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #93
        Diskusdrömmen tar fart!

        Jag tycker du fått tag i bra rötter måste jag säga. Men ibland kan sågen ge utrymme för mer varianter.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #94
          Sågen är no turning back dock. Vet inte riktigt vad jag ska vinna på att såga isär dock, hur jag ska såga den och vad jag ska göra av bitarna.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #95
            Diskusdrömmen tar fart!

            Den lösningen du hade. Var du inte nöjd med den?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #96
              Beror på hur man ser det. Egentligen är jag aldrig nöjd med någonting jag någonsin gör, kan alltid bli bättre är vad jag strävar mot. Men måste man ju ha en tanke och se en möjlighet för att agera och det har jag inte just nu.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #97
                Diskusdrömmen tar fart!

                Ok. När någon frågar om man vill ge idéer om en viss inredning är ju risken att responsen snurrar till det snarare än hjälper
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • sideways
                  • December 2012
                  • 8

                  #98
                  Intressant tråd, jag kommer att följa dig med intresse eftersom jag själv sitter i samma båt. Har ett 240l kar på ingång från hornbach och tänker starta med scalare innan jag ger mig på diskus igen. Hade discus för 20 år sen och tycker att det är fantastiska fiskar!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #99
                    Einarsson! Som Bluewing säger; Det är lite åt "havrefras-karet" du vill komma med rotpusslandet, va?
                    Det är djupet i ditt kar som kan åstadkomma lite problem, därför tror jag att du får "downsize:a" rötterna en aning. För att åstadkomma den effekt (jag tror) du vill åt, måste man tänka både i djup och höjdled.
                    Jag slänger in några bilder på ett "pusselexperiment" jag gjorde för några år sedan - här hade jag 70 cm i både höjd och djup - så det blev ju ganska enkelt.
                    Om du tänker mindre rötter, och sedan hur du kan sätta ihop dom, så kan du ganska lätt få till det riktigt snyggt!
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Enda alternativet som är enkelt so jag ser är att riva av en av "vingarna" så att man kan välta den ett kvarts varv åt sidan. Men som ni ser på bildne jag bifogar så är den väldigt bred och platt så då blir den som en stor vägg i karet vilket inte är roligt.

                      Min sambo tycker jag är skum dokc för att varje gång jag går förbi karet så stannar jag i 2 minuter och tittar med en fokuserad blick på karet och tänker. Ryker säkert ur öronen också.
                      Bifogade filer
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Din kar är väldigt fina förövrigt men samtidigt har jag i baktanke att jag vill ha det relativt öppet jämfört med dem så att jag lättare ska kunna hålla rent på botten från diskusarna.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Tror jag ska åka och hämta sten idag, blir reltaivt runda stenar i lite olika färger, typiskt svenska stenar egentligen i många olika storlekar. Isåfall blir det att hälla i sand och leka med stenarna sen såklart. Sen är det bara växter som skulle saknas och det kan dröja några veckor då jag antagligen plockar hem det från tyskarna.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Där finns lite mer att välja mellan än i den lokala affären, men kolla här hemma först vad de kan plocka hem åt dig. Denna årstiden och levande växter kan vara lite sådär i kombination.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Jag var faktiskt så ful att jag hämtade 6 st anubias och 6st javabunkar på djurmagazinet nu. Så kanske blir fyllning av karet idag.

                              Har en hel ryggsäck full med sten som jag ska skölja av och tvätta lite nu sen kan jag slänga upp en bild på "sortimentet"

                              edit: stora och små stenar.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0030.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,7 KB
ID: 2144474
                              Senast redigerad av Einarsson; 02 December 2012, 11:38.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Nu ska jag inte vara piss i motvind, men ett litet tips är att ta sten i samma färgskala för att undvika att stenarna tar för mycket fokus i karet. Men det är bara min tanke...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...